Klasszikus

Hangverseny kékben és zöldben

2016.01.16. 11:07
Ajánlom
Reneszánsz nő – így jellemzi a világsajtó a Franciaországban, igen erős kulturális környezetben, Aix-en-Provence-ban született zongoraművészt. Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar érkezik a Müpába január 17-én.

Hélène Grimaud és a Bázeli Kamarazenekar műsora (Stravinsky: Esz-dúr concerto – „Dumbarton Oaks”; Bach: d-moll zongora- verseny, BWV 1052; Prokofjev: Klasszikus szimfónia, op. 25; Mozart: d-moll zongoraverseny, K. 466) nem csupán kellemes hangzású darabok csokra – az összeállítás mögött tudatosság, elkötelezettség sejthető. Visszatérés a klasszikus tradícióhoz, de nem a konzervativizmus útján, a természeti harmónia becsempészése a mesterséges környezetbe és valamiféle figyelmeztetés: gondoljuk meg, mi végre vagyunk e földön, rombolni vagy építkezni.

Ezen az estén az építkezés kap hangsúlyt, amiben a főszerep az est szólistájáé, aki szinte csodagyereknek számított, tizenhárom évesen felvették a Párizsi Konzervatóriumba, tizennyolc évesen előbb Tokióban, majd ugyanabban az évben Daniel Barenboim felkérésére az Orchestre de Paris-val debütált szólistaként a francia közönség előtt. 1995-ben Berlinben Claudio Abbado, 1999-ben pedig New Yorkban Kurt Masur vezényletével mutatkozott be.

Hélène Grimaud

Hélène Grimaud

A francia művésznő ekkorra már világpolgár: New York Államban létrehozott egy természetvédelmi központot, ahol veszélyeztetett farkasfajtákat nevelnek, így menekülhet meg a kihalástól a mexikói szürke, valamint a vörös farkasok nemzetsége. Némelyek lekicsinylőleg, az áldozatot bulvártémának minősítve beszélnek e projektről, pedig Grimaud-nak nem ez az egyetlen szociális tevékenysége: a zenész munkavállalók érdekében is rendszeresen megszólal. Eddig három könyvet tett le az asztalra, a harmadik Vissza Salembe címmel 2013 őszén jelent meg franciául, és – mint mondja – félig fikció, félig önéletrajzi regény.

Első találkozása a Müpa közönségével egy évtizeddel ezelőtt nem volt túl szerencsés. A program Brahms B-dúr zongoraversenyét ígérte, de betegség miatt a művész megváltoztatta műsorát, és Schumann általa jobban kézben tartott a-moll zongoraversenyét adta elő – éppen azért, hogy ne okozzon csalódást a publikumnak. A közönség szerepét elsőrendű fontosságúnak tartja, ezért még kedvezőtlen körülmények között is igyekszik olyan formába hozni magát, hogy jó teljesítményt nyújtson. Nincsenek allűrjei, nem áll fel a zongorától, mint Keith Jarrett, ha sokat köhécsel a hallgatóság.

Nem haragszom rájuk, hiszen megvették a jegyet, felöltöztek, parkoltak és, ami a lényeg: itt vannak!

Ilyenkor erősebben koncentrál, hogy kizárja a zavaró mozzanatokat – hangoztatta egy interjúban. Panaszkodik viszont a zongorák minőségére, szerinte az illetékesek – rendezők, intézményvezetők – nem fordítanak elég gondot a hangszerekre. Néha a saját zongorájával utazik, de ezt a luxust csak ritkán engedheti meg magának. Arról pedig szó sem lehet, hogy több instrumentumot vigyen magával. Bár volt már rá példa a repülési mizériák miatt, hogy a koncert napján „esett be” a fellépés helyszínére, általában legalább egy nappal a hangverseny előtt szereti kipróbálni a termet és a hangszert. A hangolás pontossága, érzékenysége sem üti meg mindenütt a kívánt mértéket. „Ha Anne-Sophie Mutter kezébe adnál egy tanulóhegedűt, hogy azon játsszon el egy Bach-partitát, nyilván kinevetne, a zongoristáknál is figyelembe kell tehát venni a hangszer iránti igényességet.”

Hogy egy koncert mitől igazán nagyszerű, és mitől csak jó, azt természetesen az ihletettség, a mentális állapot dönti el. Néha keményen kell dolgozni a pódiumon és a siker frenetikus, máskor meg minden feltétel adott, az eredmény mégis szerény – véli. Médiumnak tekinti magát az alkotó és a közönség között. Korábban teljes csendre és magányra volt szüksége a tanuláshoz, ma már egy szupermarketben is képes fejben gyakorolni, de akár a repülőgépen ülve is lejátssza a programot. Legutóbbi projektje a vízhez kapcsolódik. A víz – hangsúlyozza – éltető, teremtő erő. Úgy érezte magát, mint egy kisgyerek a karácsonyi ajándékboltban, amikor számba vette, Händeltől Ravelig mennyi zenemű témája a víz.

Hélène Grimaud

Hélène Grimaud

A kéklő víz – Hélène Grimaud fantáziájában a hangokhoz és a számokhoz színek társulnak. A d-moll például számára mindig kék, a fisz-moll sötétvörös, a G-dúr zöld. A budapesti hangversenyen a kék dominál, hiszen a Bach- és a Mozart-versenymű egyaránt ebben a hangnemben íródott. Úgy gondolja, érdekes lenne egyszer összehasonlítani Szkrjabin és Messiaen színskálájával az övét.

Múzsa: a kert

Ha a partitúra mögé tekintünk, a történelem tárul fel előttünk. A Bázeli Kamarazenekar Stravinsky Esz-dúr concertójával nyitja meg a hangversenyt. A mű az amerikai Mildred Barnes Bliss felkérésére keletkezett, Robert Woods Blisszel kötött házasságának 30. évfordulóját ünnepelve. A házaspár jeles gyűjtő és mecénás volt. 1920-ban szerezték meg a Wahington D.C. Georgetown területén fekvő ingatlant, amely Dumbarton Oaks néven ismert. Az épületet már az 1600-as évektől említik, a felújítás nemcsak a házra vonatkozott: egy tájépítész (Beatrix Farrand) teraszos park létesítésére kapott megbízást. Ez a varázslatos kert inspirálta Igor Stravinskyt, akit ezúttal Bach Brandenburgi versenyeinek stílusában fogant concertók komponálása foglalkoztatott. A mű a tervezett időpontra (1938. V. 8) elkészült. A tuberkulózisos rosszulléttel küzdő Stravinsky kérésére Nadia Boulanger vezényletével szólalt meg először, a Dumbarton Oaks-i zeneteremben a darab, amely a helyről kapta alcímét. Dumbarton Oaks más zeneszerzőket is megihletett, például Aaron Coplandet és Joan Towert. Itt rendezték 1944 őszén a nagyhatalmak azt a konferenciát, ahol a Népszövetség átalakításáról, az ENSZ alapításáról beszéltek.

A Deutsche Grammophon művészeként Hélène Grimaud a fent említett második Brahms-zongoraversenyt az elsővel együtt CD-re játszotta. Felvételt készített Brahms cselló-zongora szonátáiból a svájci Sol Gabettával, aki korábban szintén a Bázeli Kamarazenekarral, nemrég pedig az Orchestre de Paris szólistájaként járt a Müpában. A lemez az év kamarazenei felvétele elismerést kapta a 2013-as ECHO díjak között, a BBC Music Magazin pedig kétszer öt piros csillaggal jutalmazta, külön kiemelve, hogy Grimaud szinte nagyzenekari hangzást varázsolt a cselló mögé. A kamarazenei partnerek listája bőséges: Mojca Erdmann, Thomas Quasthoff, Rolando Villazón, Jan Vogler, Truls Mørk, Clemens Hagen és a Capuçon testvérek.

Bach d-moll koncertjét és Mozart szintén d-moll versenyművét mostanában, európai körútján felváltva játssza a Bajor Rádió Kamarazenekarával és a Bázeli Kamarazenekarral Hélène Grimaud. Budapesten – a bázeliekkel – a Mozart-alkotás zárja az estet, az utolsó tétel derűs hangjaival.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.