Klasszikus

Hármas minőségben

2013.05.15. 09:20
Ajánlom
A Budapesti Fesztiválzenekar élén Osmo Vänskä - első ránézésre - furcsa összetételű programot vezényelt. Az alábbi beszámoló az együttes vasárnapi (május 12-i) koncertje nyomán készült. KRITIKA

Az est mai finn zenével, Kalevi Aho Minea című, 2008-ban befejezett nagyzenekari darabjával kezdődött. A folytatásban Bartók Béla I. zongoraversenyét Ránki Dezső szólójával hallgathattuk meg, a második részben pedig Prokofjev Rómeó és Júlia balettzenéjéből szólalt meg tizenkét tétel. Lehetséges, hogy a véletlen műve, de e három darab nem pusztán elhangzott egymás mellett, rezonált is egymásra. A kulcsot a „nyitány" adta meg. Kalevi Aho kifejezetten hatásos és gusztusos zenekari partitúrát kompilált. Szinte biztos, hogy nem lesz száz év múlva gimnáziumi tananyag, de hát a maiak közül ki lesz az? S hogy a szerző a műre vonatkozó formastratégiáját menet közben változtatta meg, ez sem meglepő, inkább tipikus. A mű eleinte rondónak tűnik, de a második epizód úgy elterebélyesedik, hogy lényegében a darab teljes második felét kitölti, a legvégén pedig még egy hasonló anyagú kódát is „magára húz". A zenei matéria igen egyszerű volt, melyet az ügyes (kissé bombasztikus hangszerelés) ravaszul felstilizált. Kalevi Aho tudja (vagy megtanulta: például Prokofjevtől), hogy a zenekarhoz jól illeszkedő zenei anyag nem feltétlenül bonyolult, s ebből a nem bonyolult anyagból ki lehet alakítani különb s különb féle ostinatókat. Talán ezt is a szovjet zene (Prokofjev és/vagy Sosztakovics) hatásának tudhatjuk be. A hangzást az ütőhangszeres színek uralták, e színek leginkább az invenció apadásáról próbálták meg elterelni (egyébként sikerrel) a hallgató figyelmét.

Osmo Vänskä magabiztosan vezényelt, s a zenekar is olyan meggyőzően játszott, mintha csak egy repertoárdarabot szólaltatott volna meg. S ugyanezt nyugodtan elmondhatjuk a Bartók-darab előadásáról is. Ránki Dezső nemcsak az ütőhangszeres effektusokra, hanem a hangszerelés minden egyes mozzanatára reagált, maximálisan szolgálva a szimfonikus koncert ideáját. Ugyanakkor egy pillanatra sem olvadt bele a zenekari hangzásba, olyan koncertet játszott, melyben a zongora vezető szerepe egy pillanatra sem volt kétséges. Hangversenykörülmények között ez nagyon kevés zongoristának sikerül, bevallom, hogy a darabot magam még soha nem hallottam ennyire transzparens előadásban. Az egyik titok talán az volt, hogy Ránki rendkívüli precizitással valósította meg a szólam Bartók által kialakított hangsúlyviszonyait, játékából kiderült, hogy minden egyes akcentus helye gondos mérlegélés révén - a hangszerelés topográfiai viszonyainak figyelembevételével - lett kijelölve. E túlfeszített fegyelem már önmagában is lenyűgözhetett volna. Ám Ránki a színeket, az árnyalatokat, az „apróságok költészetét" is megmutatta, ami egészen kivételes.

Csak a végeredmény hallatán tudom megítélni a finn dirigens teljesítményét, látni (a felnyitott zongoratető miatt) nem láttam. A hallottak alapján első osztályú karmesteri produkcióról kell beszámolnom.

Nagyon is látható volt viszont a koncert második részében. Prokofjev balettzenéjét - már ami a vezénylő kezek pozícióját illeti - igen magasan dirigálta. Mozdulatai alig-alig estek a váll vonala alá, s ettől mintha a zenekar is kinyújtózkodva, kitágult tüdővel játszott volna. S talán a mindent átható lendület is ebből származott, Osmo Vänskä „utánam srácok!" felkiáltással húzta az együttest. Ettől aztán minden tétel csúcsra járatva pörgött le, a végén szinte kivétel nélkül nagy kisülésekkel. Tizenkét kisülést persze nem lehet elhitetni, de ez most legyen a műfaj, a balett-szvit problémája. A kezek pozíciója miatt kezdtem el arra figyelni, hogy vajon mennyire pontosak Vänskä mozdulatai. Hamar kiderült, hogy nagyon, csak a tájékozódási pontok most nem a mozdulat alján, hanem a tetején voltak. Nem lefelé, hanem felfelé ütött. (Milyen mozdulatot lát az olvasó lelki szemeivel, ha azt hallja, hogy „hopp-hopp"?)

5B5229F7-A78B-4D1F-A235-78F8DBFE0DBD

A Budapesti Fesztiválzenekar 2012. szeptember 29-i koncertje a Brugge-i Concertgebouwban

Igen, erről ismerszik meg a balettkarmester. A hangot, a ritmust mindig az ugrás szolgálatába állítja, s ettől most a Rómeó és Júlia zenéje is röpködött a koncertteremben. Nem biztos, hogy minden muzsikusnak sikerült átfordítani a koordinátarendszert, volt néhány bizonytalan frázis-indítás, egy-egy szóló sem kezdődött el mindig a kellő határozottsággal, ám a játék lelkülete - s ezzel összefüggésben a hangzás légiessége és a mozgás rugalmassága: azaz a táncos erények - mindezt feledtették.

Ha majd legközelebb látom és hallom Osmo Vänskät, tudni fogom, hogy teremtő erejű (Minea), professzionálisan kísérő (Zongoraverseny) és több technikájú (Rómeó és Júlia) dirigens. Nagy lesz az elvárás. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.