Klasszikus

Hármas minőségben

2013.05.15. 09:20
Ajánlom
A Budapesti Fesztiválzenekar élén Osmo Vänskä - első ránézésre - furcsa összetételű programot vezényelt. Az alábbi beszámoló az együttes vasárnapi (május 12-i) koncertje nyomán készült. KRITIKA

Az est mai finn zenével, Kalevi Aho Minea című, 2008-ban befejezett nagyzenekari darabjával kezdődött. A folytatásban Bartók Béla I. zongoraversenyét Ránki Dezső szólójával hallgathattuk meg, a második részben pedig Prokofjev Rómeó és Júlia balettzenéjéből szólalt meg tizenkét tétel. Lehetséges, hogy a véletlen műve, de e három darab nem pusztán elhangzott egymás mellett, rezonált is egymásra. A kulcsot a „nyitány" adta meg. Kalevi Aho kifejezetten hatásos és gusztusos zenekari partitúrát kompilált. Szinte biztos, hogy nem lesz száz év múlva gimnáziumi tananyag, de hát a maiak közül ki lesz az? S hogy a szerző a műre vonatkozó formastratégiáját menet közben változtatta meg, ez sem meglepő, inkább tipikus. A mű eleinte rondónak tűnik, de a második epizód úgy elterebélyesedik, hogy lényegében a darab teljes második felét kitölti, a legvégén pedig még egy hasonló anyagú kódát is „magára húz". A zenei matéria igen egyszerű volt, melyet az ügyes (kissé bombasztikus hangszerelés) ravaszul felstilizált. Kalevi Aho tudja (vagy megtanulta: például Prokofjevtől), hogy a zenekarhoz jól illeszkedő zenei anyag nem feltétlenül bonyolult, s ebből a nem bonyolult anyagból ki lehet alakítani különb s különb féle ostinatókat. Talán ezt is a szovjet zene (Prokofjev és/vagy Sosztakovics) hatásának tudhatjuk be. A hangzást az ütőhangszeres színek uralták, e színek leginkább az invenció apadásáról próbálták meg elterelni (egyébként sikerrel) a hallgató figyelmét.

Osmo Vänskä magabiztosan vezényelt, s a zenekar is olyan meggyőzően játszott, mintha csak egy repertoárdarabot szólaltatott volna meg. S ugyanezt nyugodtan elmondhatjuk a Bartók-darab előadásáról is. Ránki Dezső nemcsak az ütőhangszeres effektusokra, hanem a hangszerelés minden egyes mozzanatára reagált, maximálisan szolgálva a szimfonikus koncert ideáját. Ugyanakkor egy pillanatra sem olvadt bele a zenekari hangzásba, olyan koncertet játszott, melyben a zongora vezető szerepe egy pillanatra sem volt kétséges. Hangversenykörülmények között ez nagyon kevés zongoristának sikerül, bevallom, hogy a darabot magam még soha nem hallottam ennyire transzparens előadásban. Az egyik titok talán az volt, hogy Ránki rendkívüli precizitással valósította meg a szólam Bartók által kialakított hangsúlyviszonyait, játékából kiderült, hogy minden egyes akcentus helye gondos mérlegélés révén - a hangszerelés topográfiai viszonyainak figyelembevételével - lett kijelölve. E túlfeszített fegyelem már önmagában is lenyűgözhetett volna. Ám Ránki a színeket, az árnyalatokat, az „apróságok költészetét" is megmutatta, ami egészen kivételes.

Csak a végeredmény hallatán tudom megítélni a finn dirigens teljesítményét, látni (a felnyitott zongoratető miatt) nem láttam. A hallottak alapján első osztályú karmesteri produkcióról kell beszámolnom.

Nagyon is látható volt viszont a koncert második részében. Prokofjev balettzenéjét - már ami a vezénylő kezek pozícióját illeti - igen magasan dirigálta. Mozdulatai alig-alig estek a váll vonala alá, s ettől mintha a zenekar is kinyújtózkodva, kitágult tüdővel játszott volna. S talán a mindent átható lendület is ebből származott, Osmo Vänskä „utánam srácok!" felkiáltással húzta az együttest. Ettől aztán minden tétel csúcsra járatva pörgött le, a végén szinte kivétel nélkül nagy kisülésekkel. Tizenkét kisülést persze nem lehet elhitetni, de ez most legyen a műfaj, a balett-szvit problémája. A kezek pozíciója miatt kezdtem el arra figyelni, hogy vajon mennyire pontosak Vänskä mozdulatai. Hamar kiderült, hogy nagyon, csak a tájékozódási pontok most nem a mozdulat alján, hanem a tetején voltak. Nem lefelé, hanem felfelé ütött. (Milyen mozdulatot lát az olvasó lelki szemeivel, ha azt hallja, hogy „hopp-hopp"?)

5B5229F7-A78B-4D1F-A235-78F8DBFE0DBD

A Budapesti Fesztiválzenekar 2012. szeptember 29-i koncertje a Brugge-i Concertgebouwban

Igen, erről ismerszik meg a balettkarmester. A hangot, a ritmust mindig az ugrás szolgálatába állítja, s ettől most a Rómeó és Júlia zenéje is röpködött a koncertteremben. Nem biztos, hogy minden muzsikusnak sikerült átfordítani a koordinátarendszert, volt néhány bizonytalan frázis-indítás, egy-egy szóló sem kezdődött el mindig a kellő határozottsággal, ám a játék lelkülete - s ezzel összefüggésben a hangzás légiessége és a mozgás rugalmassága: azaz a táncos erények - mindezt feledtették.

Ha majd legközelebb látom és hallom Osmo Vänskät, tudni fogom, hogy teremtő erejű (Minea), professzionálisan kísérő (Zongoraverseny) és több technikájú (Rómeó és Júlia) dirigens. Nagy lesz az elvárás. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Ezeket a könyveket vásárolták legtöbben karácsonyra

A könyv az egyik legjobb dolog, ami a fa alá kerülhet – legalábbis szerintünk. A decemberi eladási adatokból az is kiderül, hogy melyik kötetekkel lepték meg szeretteiket a vásárlók.
Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Klasszikus

Mit játszhat egy fagottista a tévémacin túl?

A kérdésre a választ Stefán Zsófia koncertje adhatja meg, aki a Concerto Zeneházban lép fel január 14-én.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Könyv

Rovarokkal, penésszel, idővel való küzdelem a corvinák védelmében

Vegyészek, restaurátorok, ötvös- és textilművészek is munkálkodtak azért, hogy Mátyás király világhírű kódexei fennmaradjanak.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus üvegplafon

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus hír

Egy részeg férfi vonóshangszereket hajított ki egy mozgó vonatból

A Büchenből Hamburgba tartó vonaton mintegy 14 ezer eurós kárt okozott a randalírozó német férfi.
Klasszikus hír

Három fontos elismerésben részesült Oláh Vilmos Ázsiában

Japán, hongkongi és thaiföldi szervezetek választották tiszteletbeli taggá a magyar hegedűművészt, derül ki a szerkesztőségünkbe eljuttatott közleményből.
Klasszikus cziffra györgy

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Klasszikus hír

Tagokat toboroz a Vass Lajos Szimfonikus Zenekar

A 70. évadját játszó ifjúsági együttes, a Vass Lajos Szimfonikus Zenekar az új évben új arculatot és lendületet kíván adni saját történetének. Ebből viszont nem hiányozhatnak az új és lelkes tagok.