Klasszikus

Hármas minőségben

2013.05.15. 09:20
Ajánlom
A Budapesti Fesztiválzenekar élén Osmo Vänskä - első ránézésre - furcsa összetételű programot vezényelt. Az alábbi beszámoló az együttes vasárnapi (május 12-i) koncertje nyomán készült. KRITIKA

Az est mai finn zenével, Kalevi Aho Minea című, 2008-ban befejezett nagyzenekari darabjával kezdődött. A folytatásban Bartók Béla I. zongoraversenyét Ránki Dezső szólójával hallgathattuk meg, a második részben pedig Prokofjev Rómeó és Júlia balettzenéjéből szólalt meg tizenkét tétel. Lehetséges, hogy a véletlen műve, de e három darab nem pusztán elhangzott egymás mellett, rezonált is egymásra. A kulcsot a „nyitány" adta meg. Kalevi Aho kifejezetten hatásos és gusztusos zenekari partitúrát kompilált. Szinte biztos, hogy nem lesz száz év múlva gimnáziumi tananyag, de hát a maiak közül ki lesz az? S hogy a szerző a műre vonatkozó formastratégiáját menet közben változtatta meg, ez sem meglepő, inkább tipikus. A mű eleinte rondónak tűnik, de a második epizód úgy elterebélyesedik, hogy lényegében a darab teljes második felét kitölti, a legvégén pedig még egy hasonló anyagú kódát is „magára húz". A zenei matéria igen egyszerű volt, melyet az ügyes (kissé bombasztikus hangszerelés) ravaszul felstilizált. Kalevi Aho tudja (vagy megtanulta: például Prokofjevtől), hogy a zenekarhoz jól illeszkedő zenei anyag nem feltétlenül bonyolult, s ebből a nem bonyolult anyagból ki lehet alakítani különb s különb féle ostinatókat. Talán ezt is a szovjet zene (Prokofjev és/vagy Sosztakovics) hatásának tudhatjuk be. A hangzást az ütőhangszeres színek uralták, e színek leginkább az invenció apadásáról próbálták meg elterelni (egyébként sikerrel) a hallgató figyelmét.

Osmo Vänskä magabiztosan vezényelt, s a zenekar is olyan meggyőzően játszott, mintha csak egy repertoárdarabot szólaltatott volna meg. S ugyanezt nyugodtan elmondhatjuk a Bartók-darab előadásáról is. Ránki Dezső nemcsak az ütőhangszeres effektusokra, hanem a hangszerelés minden egyes mozzanatára reagált, maximálisan szolgálva a szimfonikus koncert ideáját. Ugyanakkor egy pillanatra sem olvadt bele a zenekari hangzásba, olyan koncertet játszott, melyben a zongora vezető szerepe egy pillanatra sem volt kétséges. Hangversenykörülmények között ez nagyon kevés zongoristának sikerül, bevallom, hogy a darabot magam még soha nem hallottam ennyire transzparens előadásban. Az egyik titok talán az volt, hogy Ránki rendkívüli precizitással valósította meg a szólam Bartók által kialakított hangsúlyviszonyait, játékából kiderült, hogy minden egyes akcentus helye gondos mérlegélés révén - a hangszerelés topográfiai viszonyainak figyelembevételével - lett kijelölve. E túlfeszített fegyelem már önmagában is lenyűgözhetett volna. Ám Ránki a színeket, az árnyalatokat, az „apróságok költészetét" is megmutatta, ami egészen kivételes.

Csak a végeredmény hallatán tudom megítélni a finn dirigens teljesítményét, látni (a felnyitott zongoratető miatt) nem láttam. A hallottak alapján első osztályú karmesteri produkcióról kell beszámolnom.

Nagyon is látható volt viszont a koncert második részében. Prokofjev balettzenéjét - már ami a vezénylő kezek pozícióját illeti - igen magasan dirigálta. Mozdulatai alig-alig estek a váll vonala alá, s ettől mintha a zenekar is kinyújtózkodva, kitágult tüdővel játszott volna. S talán a mindent átható lendület is ebből származott, Osmo Vänskä „utánam srácok!" felkiáltással húzta az együttest. Ettől aztán minden tétel csúcsra járatva pörgött le, a végén szinte kivétel nélkül nagy kisülésekkel. Tizenkét kisülést persze nem lehet elhitetni, de ez most legyen a műfaj, a balett-szvit problémája. A kezek pozíciója miatt kezdtem el arra figyelni, hogy vajon mennyire pontosak Vänskä mozdulatai. Hamar kiderült, hogy nagyon, csak a tájékozódási pontok most nem a mozdulat alján, hanem a tetején voltak. Nem lefelé, hanem felfelé ütött. (Milyen mozdulatot lát az olvasó lelki szemeivel, ha azt hallja, hogy „hopp-hopp"?)

5B5229F7-A78B-4D1F-A235-78F8DBFE0DBD

A Budapesti Fesztiválzenekar 2012. szeptember 29-i koncertje a Brugge-i Concertgebouwban

Igen, erről ismerszik meg a balettkarmester. A hangot, a ritmust mindig az ugrás szolgálatába állítja, s ettől most a Rómeó és Júlia zenéje is röpködött a koncertteremben. Nem biztos, hogy minden muzsikusnak sikerült átfordítani a koordinátarendszert, volt néhány bizonytalan frázis-indítás, egy-egy szóló sem kezdődött el mindig a kellő határozottsággal, ám a játék lelkülete - s ezzel összefüggésben a hangzás légiessége és a mozgás rugalmassága: azaz a táncos erények - mindezt feledtették.

Ha majd legközelebb látom és hallom Osmo Vänskät, tudni fogom, hogy teremtő erejű (Minea), professzionálisan kísérő (Zongoraverseny) és több technikájú (Rómeó és Júlia) dirigens. Nagy lesz az elvárás. 

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Összművészeti esttel emlékeznek a legendás bűvészre

Rodolfo születésének 110. évfordulója alkalmából, augusztus 8-án Zene+Bűvölet címmel rendeznek összművészeti estet a Várkert Bazárban, ahol fellép a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Junior Prima Díjas zongoraművész, Vida Monika Ruth.
Klasszikus interjú

A szaxofon ismeretlen hangja – interjú Szepesi Bencével

A Budapest Saxophone Quartet alapítója úgy véli, van a szaxofonnak egy klasszikus hangja, amelyet alig ismerünk, de szépséggel kecsegtet. Beszélgetésünkben annak eredetéről és komolyzenei szerepéről mesélt, aztán kiderült, hogy még a szaxofonnál is jobban szereti másik hangszerét.
Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.