Klasszikus

Három az egyben

2016.02.23. 08:00
Ajánlom
Szimfónia, oratórium, opera – három műfaj egyetlen műben, egymással bújócskázva, váltakozva. Berlioz drámai szimfóniája, a Rómeó és Júlia a Zeneakadémián február 17-én. Csengery Kristóf kritikája.

Sok az adóssága a magyar hangversenyéletnek a francia zene területén – ezekből törlesztett néhányat az utóbbi időben Kovács János a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara élén. Először Bizet első L'Arlésienne szvitjét (a kevésbé népszerűt) vezényelte Alexandre Guilmant orgonára és zenekarra komponált, op. 42-es szimfóniája társaságában február 7-én a Müpában, majd tíz nappal később Berlioz drámai szimfóniáját, a Rómeó és Júliát (op. 17 – 1839) szólaltatta meg szintén a Rádiózenekar hangversenyén, ezúttal a Zeneakadémián.

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Berliozt egész pályája során sötét árnyékként kísértette a meg nem értés, a sikertelenség. Nem véletlenül alakult ez így: átmeneti szerző volt, aki legtöbb művében vállalta a kísérletezést, olyan műfajokat és formákat hozva létre, amelyek eltértek a közmegegyezéstől, és könnyen kivívták az elutasítást. A Rómeó és Júlia is rendhagyó opus, ez a mű azonban kivétel: sikert aratott az ősbemutatón, 1839. november 24-én.

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara (Fotó/Forrás: Posztós János)

Az azóta eltelt százhetvenhét év során mégsem vált népszerű darabbá, világszerte ritkán játsszák, miközben más Berlioz-művek, a Fantasztikus szimfónia vagy a Harold Itáliában a törzsrepertoár részei. A mellőzöttség oka persze kézenfekvő és nagyon is gyakorlati természetű: az egy és háromnegyed óra terjedelmű mű nagyon nehéz, nem lehet semmivel sem társítani a koncertprogramokon, és az a legszerencsésebb, ha szünet nélkül játsszák. Mindez együtt sokakat eltántorít a megszólaltatásától – másokat pedig a meghallgatásától.

Kovács János ideális előadója a műnek. Vérbeli operakarmester, s ez ebben az összefüggésben, tekintve a mű nagyszabású, operai ihletésű fináléját, fontos körülmény. Ugyanakkor nagy tapasztalatú, igényes hangverseny-dirigens is, amire a sok-sok érzékeny kidolgozást megkövetelő szimfonikus részlet (például a Mab-scherzo) esetében szintén szükség van.

Vezetésével a Rádiózenekar és a Rádiókórus egyenletes színvonalú, kvalitásos előadást hozott létre. Nem volt ez a produkció minden részletében kifogástalan: a zenekari teljesítményt olykor (például mindjárt a művet bevezető szimfonikus előjátékban) apró pontatlanságok szeplőzték, s néha a kórus intonációja is kívánnivalót hagyott maga után – ezek azonban olyan csekély jelentőségű szépséghibák, amelyek nem befolyásolták érdemben az egészében vonzó összképet.

Kovács János

Kovács János (Fotó/Forrás: Posztós János)

Mert az összkép vonzó volt, ezt leszögezhetjük: a mű hitelesen szólalt meg, a hallgató érzékelhette műfaji összetettségét, felfigyelhetett azokra a hangütésekre, amelyekkel a Rómeó és Júlia tételei visszautalnak vagy előlegeznek az életműben, olyan kompozíciók jellegzetes dallamfordulataira vagy harmóniameneteire emlékeztetve, mint a Fantasztikus szimfónia, a Harold Itáliában, a Benvenuto Cellini- vagy a Római karnevál-nyitány, a Requiem vagy a Te Deum.

Prima Primissima díj 2015

Tíz kategóriában 13. alkalommal vehették át a díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában, köztük Kovács János karmester.

Kovács János vezénylése hitelesen volt nagyszabású, nem hiányzott belőle a szükséges pátosz és drámai feszültség – de a lírai részletek is megkapták a kellő figyelmet. A szólisták kiválasztásakor sikerült három olyan énekest felkérni, akik hasonlóan jó vokális állapotban vannak, és felfogásuk-iskolázottságuk sem áll messze egymástól. Schöck Atala maga a kultúra és kifinomultság, közreműködése az elmélyültséget és lírát hozta a műbe. Horváth István energikusan karakterizál és magabiztosan kontrollálja tenorját – ő is értékes színekkel gazdagította az előadást. Cser Krisztián pedig a fináléban játszott fontos szerepet Lőrinc barátként: gazdagon zengő basszusa magától értődő természetességgel adott méltóságot és monumentalitást a jelenetnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.