Klasszikus

Három bőgő nem fér meg egy kisautóban

2016.06.13. 13:28
Ajánlom
Az idén harmincadik évét betöltő norvég hegedűs, Vilde Frang már szinte hazajár Magyarországra, abba a „mesebeli országba, ahol az ember azt várja, hogy valamiféle boszorkányok repkednek majd a levegőben”. Legalábbis így gondolja az ifjú művésznő.

A Zeneakadémia Koncertmagazinban megjelent, Belinszky Anna által készített interjúban ekképp áradozott Vilde országunkról, sőt azon belül is Budapestről, ahol a Citadelláról a szeme elé táruló látvány is lenyűgözte már őt. A fiatal, Berlinben élő hegedűművésznő többször muzsikálhatott együtt Kokas Katalinnal és Kelemen Barnabással, így nagy lelkesedéssel jön játszani a Fesztiválakadémiára is július végén.

Vilde Frang

Vilde Frang

Noha már egészen fiatalon elkezdett hegedülni, mégsem a csodagyerekek világát élte. Eddigi életútja, ahogyan játéka is, maga a természetesség, amit az a kijelentése is aláhúz, amelyet egy zeneakadémiai Kóda pódiumbeszélgetésen fogalmazott meg a jelen sorok írója által feltett kérdésre, amely azt feszegette, hogy vajon Vilde Frang életében a számos szóló- és versenymű-játék mellett (a piac ugyanis főleg ezt igényli) hol helyezkedik el a kamarazene az életében: „abban teljesen biztos vagyok, hogy kamarazenélni mindig is fogok, még akkor is, ha már visszavonulok a szólistaságtól és felhagyok a hegedűversenyek játszásával”.

A zenész családban nevelkedett Vilde édesapjához és nővéréhez hasonlóan bőgőzni szeretett volna tanulni, de mivel túl kicsi volt az autójuk, három bőgővel már elképzelhetetlen lett volna egy családi nyaralás. Így először egy gyerekméretű, kis hegedűt kapott, amit szívből gyűlölt, pláne azt, hogy nem az általa elképzelt hangokat lehetett kicsalni az apró hangszerből.

Tanulmányait négyévesen kezdte a híres Suzuki-módszer segítségével, amely nagyon sok zenehallgatáson, hallásfejlesztésen és a szülők tanórákba való bevonása által kialakítható motiváción alapszik. Ezután közel tíz éven keresztül tanult a Barratt Due Institute of Music hallgatójaként, amely különleges intézmény a „zeneovitól a koncertpódiumig” mottóval hirdeti magát. Vilde Frang hamarosan el is jutott a célig. Rövidesen Anne-Sophie Mutter lett a mentora, aki megtanította arra, hogyan ne váljon puszta utánzójává és találja meg saját hangját, az Oslói Filharmonikusokkal, valamint Mariss Jansonsszal való bemutatkozása pedig szintén természetes érzés volt számára, hiszen, ahogyan a The Guardian számára fogalmazott néhány évvel ezelőtti interjújában, „valahogy körbevett a zene”. Jansons koncertjeit hallgatta, szinte hazajárt a koncertterembe, ezért nem volt furcsa vele játszania: „olyannyira ismerős volt számomra, mint a király feje a pénzérméken”. A hegedülés elsajátításában lépésről lépésre haladt, senki sem fogalmazta meg a sztárolt csodagyerekeket kísérő „aha” élményt a kezdetekben. Vilde 2003-2009 között Hamburgban és a Kronberg Akadémián is tanult, de Londonban a híres japán zongoraművésznő, Mitsuko Uchida is foglalkozott vele.

Vilde Frang

Vilde Frang (Fotó/Forrás: Zeneakadémia)

A fiatal tehetségek hagyományos művészéletrajzaiban itt szokott következni a megnyert versenyekről szóló rész, de amint azt a már idézett zeneakadémiai interjúban nyilatkozta, mindig is igyekezett elkerülni azokat, és egyetért Bartókkal, aki szerint a versenyzés lovaknak való: „Vannak olyan művészek, akiknek kifejezetten tehetsége van a megmérettetésekhez, én azonban nem tartozom közéjük. A versenyeken általában kevésbé számítanak az igazán zenei szempontok, cserébe viszont nagyon sok múlik azon, kik ülnek a zsűriben. Számtalan külső tényezőnek vagy kiszolgáltatva, mikor versenyzel, és maga az eredmény gyakran nem rajtad múlik. Azt hiszem, nem is leszek soha zsűritag sem.”

Vilde Frang

Vilde Frang (Fotó/Forrás: Lillian Birnbaum)

A Londoni Filharmonikus Zenekarral való 2007-es debütálása, valamint az EMI-jal kötött 2008-as lemezszerződése új lendületet adott karrierjének, azóta pedig a világ számos rangos hangversenytermében fellépett már olyan kiváló karmesterek, mint Vlagyimir Ashkenazy, Fischer Iván, Kent Nagano és Esa-Pekka Salonen, valamint olyan kamarapartnerek, mint Gidon Kremer, Martha Argerich, Steven Isserlis, Janine Jansen vagy Maxim Vengerov társaságában. 2012-ben megkapta a 75.000 svájci frankkal járó Credit Suisse Young Artist Awardot, jelenleg egy 1864-es Jean-Baptiste Vuillaume-hegedű birtokosa és még arra is van ideje, hogy tanítson a Norvég Zeneakadémián. Vilde Frang a hotelek és koncerttermek közötti ingázáson túl igyekszik minél több időt szakítani saját magára is, arra, hogy inspirációt meríthessen, amivel saját zenélését gazdagíthatja. Érdekli őt a festészet, a fotózás és a tánc is. Kívánjuk neki, hogy újabb budapesti élményei is segítsenek majd a feltöltekezésben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Senki sem pótolható – Maxim Jemeljanyicsev és az Európai Kamarazenekar koncertje Kismartonban

Bravúros beugrással tartották meg a kismartoni Herbstgold Fesztivál koncertjét. A fiatal és igen impulzív karmester, Maxim Jemeljanyicsev sikeresen elterelte a közönség figyelmét arról, hogy igazából valaki helyett áll a színpadon.
Színház

Öt fiatal művész kapott Junior Prima Díjat a színház-, film- és táncművészet területén

Szeptember 21-én tartották az átadóünnepséget, amely során öt harminc év alatti művész eddigi teljesítményét ismerték el Junior Prima Díjjal. A kitüntetettek között színész, rendező, illetve díszlet- és jelmeztervező is van.
Zenés színház

Elhunyt Stephen Gould

A világhírű hőstenor néhány hete jelentette be, hogy gyógyíthatatlan betegsége miatt visszavonul a színpadtól. Halálát a Bayreuthi Ünnepi Játékok tette közzé.
Könyv

„A krimi reneszánszát éli” – Patkó Ágnes és Hidas Bence a Lírástudók vendégei

A napokban jelentek meg első könyveik: a két bűnügyi regényről, a műfaj újjáéledéséről és a lehetséges folytatásokról is beszélgettek a Lírástudók legújabb adásában, amiben a könyvesboltok újdonságai között is segítünk eligazodni.
Színház

Ó kapitány, kapitányom – utolsó bemutatójára készül az Átriumban a Kultúrbrigád

A Holt költők társasága színpadi adaptációjával a társulat a mai oktatási rendszer alapvetői kérdéseire keresi a választ. Az előadás október 14-én debütál Vidovszky György rendezésében. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Orgonaünnep a székesfehérvári evangélikus templomban

2023. szeptember 29. és október 13. között három hangversennyel várják az érdeklődőket az I. Székesfehérvári Orgonaünnepen. A 2019-ben elkészült gyönyörű hangszert három kiváló orgonaművész szólaltatja meg.
Klasszikus kritika

Senki sem pótolható – Maxim Jemeljanyicsev és az Európai Kamarazenekar koncertje Kismartonban

Bravúros beugrással tartották meg a kismartoni Herbstgold Fesztivál koncertjét. A fiatal és igen impulzív karmester, Maxim Jemeljanyicsev sikeresen elterelte a közönség figyelmét arról, hogy igazából valaki helyett áll a színpadon.
Klasszikus ajánló

A szabadság eszménye és Petőfi előtt tiszteleg a Pesti Vigadó hangversenye

Október 6-án Szabadság, szerelem címmel szerveznek koncertet a Pesti Vigadó Dísztermében, az est során Kocsár Balázs dirigálja a Savaria Szimfonikus Zenekart, közreműködik Pál Botond. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Klasszikus hír

Tizedik alkalommal rendezik meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt Várpalotán

2023. október 10-14. között rendezik meg a X. David Popper Nemzetközi Csellóversenyt Várpalotán. A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kultúra Fővárosa programsorozatban Várpalota város kiemelt rendezvényeként szerepel a megmérettetés.
Klasszikus beszámoló

A velünk született zene - Beszámoló az UMZE Kamaraegyüttes A zenegén című koncertjéről

Évfordulós koncertekre építi az idei szezont az UMZE Kamaraegyüttes, a kortárs muzsikára specializálódott zenekar elsőként művészeti vezetőjét, Vajda Gergelyt köszöntötte.