Klasszikus

Három bőgő nem fér meg egy kisautóban

2016.06.13. 13:28
Ajánlom
Az idén harmincadik évét betöltő norvég hegedűs, Vilde Frang már szinte hazajár Magyarországra, abba a „mesebeli országba, ahol az ember azt várja, hogy valamiféle boszorkányok repkednek majd a levegőben”. Legalábbis így gondolja az ifjú művésznő.

A Zeneakadémia Koncertmagazinban megjelent, Belinszky Anna által készített interjúban ekképp áradozott Vilde országunkról, sőt azon belül is Budapestről, ahol a Citadelláról a szeme elé táruló látvány is lenyűgözte már őt. A fiatal, Berlinben élő hegedűművésznő többször muzsikálhatott együtt Kokas Katalinnal és Kelemen Barnabással, így nagy lelkesedéssel jön játszani a Fesztiválakadémiára is július végén.

Vilde Frang

Vilde Frang

Noha már egészen fiatalon elkezdett hegedülni, mégsem a csodagyerekek világát élte. Eddigi életútja, ahogyan játéka is, maga a természetesség, amit az a kijelentése is aláhúz, amelyet egy zeneakadémiai Kóda pódiumbeszélgetésen fogalmazott meg a jelen sorok írója által feltett kérdésre, amely azt feszegette, hogy vajon Vilde Frang életében a számos szóló- és versenymű-játék mellett (a piac ugyanis főleg ezt igényli) hol helyezkedik el a kamarazene az életében: „abban teljesen biztos vagyok, hogy kamarazenélni mindig is fogok, még akkor is, ha már visszavonulok a szólistaságtól és felhagyok a hegedűversenyek játszásával”.

A zenész családban nevelkedett Vilde édesapjához és nővéréhez hasonlóan bőgőzni szeretett volna tanulni, de mivel túl kicsi volt az autójuk, három bőgővel már elképzelhetetlen lett volna egy családi nyaralás. Így először egy gyerekméretű, kis hegedűt kapott, amit szívből gyűlölt, pláne azt, hogy nem az általa elképzelt hangokat lehetett kicsalni az apró hangszerből.

Tanulmányait négyévesen kezdte a híres Suzuki-módszer segítségével, amely nagyon sok zenehallgatáson, hallásfejlesztésen és a szülők tanórákba való bevonása által kialakítható motiváción alapszik. Ezután közel tíz éven keresztül tanult a Barratt Due Institute of Music hallgatójaként, amely különleges intézmény a „zeneovitól a koncertpódiumig” mottóval hirdeti magát. Vilde Frang hamarosan el is jutott a célig. Rövidesen Anne-Sophie Mutter lett a mentora, aki megtanította arra, hogyan ne váljon puszta utánzójává és találja meg saját hangját, az Oslói Filharmonikusokkal, valamint Mariss Jansonsszal való bemutatkozása pedig szintén természetes érzés volt számára, hiszen, ahogyan a The Guardian számára fogalmazott néhány évvel ezelőtti interjújában, „valahogy körbevett a zene”. Jansons koncertjeit hallgatta, szinte hazajárt a koncertterembe, ezért nem volt furcsa vele játszania: „olyannyira ismerős volt számomra, mint a király feje a pénzérméken”. A hegedülés elsajátításában lépésről lépésre haladt, senki sem fogalmazta meg a sztárolt csodagyerekeket kísérő „aha” élményt a kezdetekben. Vilde 2003-2009 között Hamburgban és a Kronberg Akadémián is tanult, de Londonban a híres japán zongoraművésznő, Mitsuko Uchida is foglalkozott vele.

Vilde Frang

Vilde Frang (Fotó/Forrás: Zeneakadémia)

A fiatal tehetségek hagyományos művészéletrajzaiban itt szokott következni a megnyert versenyekről szóló rész, de amint azt a már idézett zeneakadémiai interjúban nyilatkozta, mindig is igyekezett elkerülni azokat, és egyetért Bartókkal, aki szerint a versenyzés lovaknak való: „Vannak olyan művészek, akiknek kifejezetten tehetsége van a megmérettetésekhez, én azonban nem tartozom közéjük. A versenyeken általában kevésbé számítanak az igazán zenei szempontok, cserébe viszont nagyon sok múlik azon, kik ülnek a zsűriben. Számtalan külső tényezőnek vagy kiszolgáltatva, mikor versenyzel, és maga az eredmény gyakran nem rajtad múlik. Azt hiszem, nem is leszek soha zsűritag sem.”

Vilde Frang

Vilde Frang (Fotó/Forrás: Lillian Birnbaum)

A Londoni Filharmonikus Zenekarral való 2007-es debütálása, valamint az EMI-jal kötött 2008-as lemezszerződése új lendületet adott karrierjének, azóta pedig a világ számos rangos hangversenytermében fellépett már olyan kiváló karmesterek, mint Vlagyimir Ashkenazy, Fischer Iván, Kent Nagano és Esa-Pekka Salonen, valamint olyan kamarapartnerek, mint Gidon Kremer, Martha Argerich, Steven Isserlis, Janine Jansen vagy Maxim Vengerov társaságában. 2012-ben megkapta a 75.000 svájci frankkal járó Credit Suisse Young Artist Awardot, jelenleg egy 1864-es Jean-Baptiste Vuillaume-hegedű birtokosa és még arra is van ideje, hogy tanítson a Norvég Zeneakadémián. Vilde Frang a hotelek és koncerttermek közötti ingázáson túl igyekszik minél több időt szakítani saját magára is, arra, hogy inspirációt meríthessen, amivel saját zenélését gazdagíthatja. Érdekli őt a festészet, a fotózás és a tánc is. Kívánjuk neki, hogy újabb budapesti élményei is segítsenek majd a feltöltekezésben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Színház

A színházvezető, aki jegesember lett – Szentiványi Béla

Szentiványi Béla színész, rendező és felesége, Zimonyi Márta primadonna a két világháború közötti hazai színjátszás sztárjai voltak. A férj megalapította az Országos Művész Színházat: stagione-típusú vándortársulatával járták a vidéket. A Trianon utáni Magyarországon a magyar színművészet életben tartása volt a cél. Ám Szentiványi anyagilag belebukott vállalkozásába. Aztán 1944-ben félreállította a szélsőjobboldali vezetésű Színészkamara. 1945-ben az új politikai rendszer is eltiltotta a pályától. Feleségével együtt segédmunkákból éltek. Színházi múltjukról soha többé nem beszéltek. Még lányuknak, Mártának sem, aki nemrég átadta szülei színházi albumát – fotókkal, dokumentumokkal – az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetnek. Szentiványi Mártát felkereste a Fidelio.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.