Klasszikus

Három helyszínen játszotta nagy sikerrel Kurtág operáját a Danubia Zenekar

2023.10.17. 16:35
Ajánlom
A Danubia Zenekar a régóta várt magyarországi premier után Németországba is elvitte Kurtág György egyetlen operáját, A játszma végét, és mind a budapesti Müpa, mind a hamburgi Elbphilharmonie és a Kölner Philharmonie közönsége is több perces álló tapssal üdvözölte a kortárs zeneirodalom remekművének magas színvonalú előadását.

Kurtág György Samuel Beckett drámája alapján született operája, a Fin de partie – A játszma vége már 2018-ban meghódította az operavilágot. A járványhelyzet nehézségeit követően, öt évvel az milánói ősbemutató után október 12-én végre a magyar közönség is láthatta az előadást a Müpában, majd október 14-én Hamburgban, másnap pedig Kölnben.

A Danubia Zenekar és korunk egyik legmeghatározóbb zeneszerzője, Kurtág György egyetlen operájának sorsa már a kezdetektől összefonódott. Kurtág nyolcvanöt és kilencvenkét éves kora között dolgozott az operán – éppen annyi éven át, mint amennyi ideig Beckett a Végjátékot írta.

Az elkészült művet végül a milánói Scalában láthatta először a közönség Pierre Audi rendezésében,

de előtte már sor került egy hosszú próbafolyamatra és sajtónyilvános főpróbára, ahol a Danubia Zenekar és a négy szólista előadásában először hallhatták a nemzetközi sajtó képviselői Kurtág első és egyetlen operáját.

231012_Kurtag_Fin_de_partie_070_c_Hrotko_Balint_Mupa-163105.jpg

Kurtág György a budapesti bemutatón (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / Müpa)

Az olasz premier után többek között Amszterdamban, Párizsban és Londonban is színre került a Fin de partie, és zajos nemzetközi sikert aratott;

a darab elnyerte az egyik legrangosabb elismerést, az International Opera Awards világpremier kategóriájának díját is.

A magyar nagyközönség a Liszt Ünnep keretében ismerkedhetett meg a remekművel, természetesen ismét a Danubia Zenekar közreműködésével.

„Nagy büszkeség zenekarunk számára, hogy már az ősbemutató előmunkálataiban részt vehettünk, ahol muzsikusaink közvetlenül a szerzőtől kapták az instrukciókat, és ez most a hazai premier előtt is így történt, Kurtág György minden próbán aktívan részt vett, és instruálta a zenekart és a szólistákat” – mondta Hámori Máté, a Danubia Zenekar művészeti vezetője.

A produkció meghívást kapott Európa legmodernebb koncerttermébe, a hamburgi Elbphilharmonie-ba és a kölni Kölner Philharmonie-ba is, ahová a budapesti premiert követő napokban látogatott el a Danubia Zenekar és a négy szólista Markus Stenz karmester vezényletével.

„Három este, három város és három nagyon különböző koncertterem, más és más hangulattal, de ami közös volt, hogy mindenhol nagyon várták és értették Kurtág operáját. Nekünk, a Danubia Zenekarnak is

nagyon különleges élmény volt, hogy minden este szinte olyan volt, mint egy premier, mert a koncerttermek adottságai teljesen mást hoztak ki a produkcióból.

Hamburgban a színpad az előadóterem közepén van, a nézők körbevették a zenekart és a szólistákat, míg Kölnben a hagyományos, amfiteátrumszerű elhelyezés látványban és hangzásban is mást adott a közönségnek is, nem is beszélve a budapesti Müpáról, ahol pedig a magyar közönség, valamint a szerző jelenléte adott megismételhetetlen élményt” – mondta el Ács Péter, a Danubia Zenekar ügyvezetője.

231012_Kurtag_Fin_de_partie_111_c_Valuska_Gabor_Mupa-163206.jpg

Jelenet A játszma vége budapesti előadásából (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Müpa)

Az opera előadói közt olyan neves énekesek szerepeltek, mint Haja Zsolt bariton, napjaink egyik legtöbbet foglalkoztatott hazai énekese; Frode Olsen norvég basszus, aki olyan jelentős szerepeket formált már meg, mint Marke király és Wotan. Hilary Summers walesi származású énekesnő, a kortárs operajátszás kimagasló egyénisége, akinek a hangját hallhatjuk A gyűrűk ura filmtrilógia kísérőzenéiben is. Leonardo Cortelazzi olasz tenor kivételes hangszínnel rendelkezik, és számos stílusban megmutatkozott már hazája rangos színházaiban. Markus Stenz karmester több mint tíz éven át volt a Gürzenich Zenekar vezetője, Ausztráliában pedig a Melbourne-i Szimfonikus Zenekar művészeti igazgatójaként és vezető karmestereként tevékenykedett. Emellett a modern zene avatott képviselője, akivel a hazai közönség is találkozott már a Müpában.

Fejléckép: Markus Stenz és a Danubia Zenekar az Elbphilharmonie-ban (fotó/forrás: Daniel Dittus / Elbphilharmonie Hamburg)

A régóta várt magyar premier – Kurtág György operája a Danubia Zenekar közreműködésével

Kapcsolódó

A régóta várt magyar premier – Kurtág György operája a Danubia Zenekar közreműködésével

Kurtág György 2018-ban bemutatott operája, a Fin de partie – A játszma vége, mely Samuel Beckett drámája alapján született, meghódította az operavilágot. A járványhelyzet nehézségeit követően, öt évvel az ősbemutató után most végre a magyar közönség is láthatja október 12-én a Müpában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Az ellentmondásokban rejlő erő – Tulassay Ádám az Operaház új Requiem-produkciójáról

Verdi Requiemje egyházzenei alkotás vagy színpad nélküli opera? Mi áll a középpontjában, a halálfélelem vagy a bizakodás? Ezekre a kérdésekre is keresi a választ az OPERA új produkciója, melynek kapcsán a rendezővel, Tulassay Ádámmal beszélgettünk.
Jazz/World

Két koncertet ad Al Di Meola az Erkel Színházban

A Jazzfest Budapest által szervezett, november 9-i eseményen harminchat év után hallható újra Budapesten az Al Di Meola Electric Band, másnap pedig Mike Stern csatlakozik a gitárvirtuózhoz.
Vizuál

Európai Filmdíjak – Pedro Almodóvar, Ralph Fiennes és Tilda Swinton is a jelöltek közt

A legjobb európai film díjáért idén tizenöt produkció verseng majd. Az Európai Filmakadémia elismeréseit decemberben adják át Luzernben. Magyar alkotás ezúttal nincs a jelöltek közt. 
Klasszikus

Ősbemutatóval ünnepli születésnapját a Budapesti Filharmónia Társaság Zenekara

Ünnepi hangversennyel jubilál a 171 éves Budapesti Filharmóniai Társaság november 18-án a Zeneakadémián, Marco Comin olasz karmester vezényletével. A klasszikus kedvencek mellett egy kortárs magyar ősbemutató is helyet kap ezen az esten.
Vizuál

Európa újra mozizni megy

November 17-én rendezik meg a 9. Európai Art Mozi Napot, amely során fesztiváldíjas produkciókkal és premier előtti vetítésekkel várják az art mozik az európai filmek szerelmeseit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Rangos díjat nyert a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napi élő közvetítése

Komolyzenével aratott világsikert a Concerto Budapest Európa legrangosabb internetes versenyén: a Mozart-nap 2024 élő közvetítése megnyerte a Music & Entertainment in Film & Video kategóriát és a nemzetközi közönségszavazást is a Lovie Awardson.
Klasszikus hír

Kínában népszerűsíti a magyar kultúrát a Honvéd Együttes férfikara

A Honvéd Együttes férfikara (új nevén Magyar Nemzeti Férfikar) Magyarország pekingi nagykövetségének meghívására Kínába érkezett, ahol november 3-12. között három koncertet is adnak a kínai-magyar diplomáciai kapcsolatok felvételének 75. évfordulója alkalmából.
Klasszikus ajánló

Jótékonysági koncertet ad a Budapesti Vonósok

A zenekar a múlt évad óta rendszeresen ad templomi koncerteket valamilyen jó ügy érdekében. A november 9-én, Dunabogdányban rendezett barokk esten a résztvevők adományaikkal a Magyar Hospice Alapítványt támogathatják.
Klasszikus ajánló

Térben és időben is kirándulhatunk az UMZE Kamaraegyüttes következő koncertjén

Szlovák és magyar művekre építi legújabb programját az UMZE Kamaraegyüttes, a BMC-ben tartott esten a legújabb kompozíciók, köztük egy ősbemutató mellett két klasszikussá vált kortárs mű is elhangzik.
Klasszikus ajánló

Ősbemutatóval ünnepli születésnapját a Budapesti Filharmónia Társaság Zenekara

Ünnepi hangversennyel jubilál a 171 éves Budapesti Filharmóniai Társaság november 18-án a Zeneakadémián, Marco Comin olasz karmester vezényletével. A klasszikus kedvencek mellett egy kortárs magyar ősbemutató is helyet kap ezen az esten.