Klasszikus

"Hát, jó"

2013.12.16. 07:19
Ajánlom
"Milyen volt a Nemzeti Filharmonikusok Brahms-estje? Hát, jó. És bővebben? Hát, nem jó." A parafrazeált viccben a Szovjetunióból emigráló Kohn bácsi jellemzi így a kommunizmust, és nyilván igazságtalan lenne ennyire sommásan elintézni egy olyan estet, ahol Baráti Kristóf és Perényi Miklós a szólista, és ahol Kocsis Zoltán vezényel. Ezért folytatódik a KRITIKA.

Ilyen fellépőkkel egy hangverseny akkor se tekinthető hétköznapinak, ha a Filharmonikusok Brahms-sorozatának képezi részét, s alighanem e koncertciklus a „legközszolgálatibb" a zenekar idei kínálatából.

Az elsőként megszólaló Akadémiai ünnepi nyitány eleve problematikus mű. Részint elcsépelődött szalagavatókon, holott a gerincét adó diákdalok közül a mai közönség jó, ha a Gaudeamus igiturt ismeri; viszont nincs benne sem az a mindent elsöprő romantika, mely párját, a Tragikus nyitányt jellemzi, se nem oly szellemes, mint a hangvételben hozzá közelebb álló Magyar táncok. Nem is hangzik el koncerten nagyon gyakran, és lemezen is nagyobbára csupán az összkiadásokban találkozhatunk vele. A nyitány-versenymű-szimfónia szentháromságába viszont remekül illeszkedik, ha tehát a mostani interpretáció kissé bemelegítésnek tűnt, azzal nincs is nagyobb baj. A zenekar szépen szólt, néhány kimondottan finom megoldást és hangzást is hallhattunk, nekem a mélyvonósok és a fafúvósok tetszettek leginkább, de a mű klimaxában megszólaló együttes is kellően részletgazdag és arányos volt - csak épp nem éreztem az egész produkcióban az ellenállhatatlan tüzet.

A fő attrakció - a szólisták miatt - számomra a Kettősverseny lett volna: Perényi Miklóst hallgatni mindig ünnep, arra meg nagyon kíváncsi voltam, hogy a szintén kiváló Baráti Kristóffal hogy találják meg az összhangot. Ebből a szempontból a Toscanini-féle, egészen kivételes előadásra hasonlított az övéké: (kettős) szólójuk sokkal inkább emlékeztetett kamarazenére, mint szólisták és zenekar szembenállására (nota bene: Toscanininél a szólisták az NBC szólamvezetői). Csak épp a zenekar nem élt az ebből adódó lehetőséggel. Kicsit olyan volt, mintha Kocsis a szólistákkal udvariaskodott volna, ők meg talán egymással, szépen elzenélgettek egymás mellett, és mivel a kottához valamennyien ragaszkodtak (eltekintve a második tétel egy-két rutinból befújt fafúvósállásától, a - talán nem eléggé taktírozó karmester miatt - ügyetlenül kísérő fuvolától), alapvetően minden szépen együtt is volt. Bár Perényi szólói nagyon is élőek voltak, a zenekar nem utánozta az ő agogikáit, mintha szándékosan hagyna ki minden ziccert, ahol kicsit is szabadabban lélegezhetne a zene, Baráti hegedűje meg talán nem mert eléggé „feleselni" a csellóval. A két szólista kissé halknak is tűnt, noha mindketten nagyon szép hangon játszottak. Itt-ott persze hallhattunk csodaszép megoldásokat, a második tétel kürtszólói, a kimondottan kényelmes tempójú harmadik tétel lüktetése és persze a két vonós szólista hibátlan játéka mindenképp megemlítendő, de ebben a műben érzésem szerint ennél több a játék, amihez - nem találok jobb szót - nagyobb jelenlét szükséges a zenekartól épp azért, mert ő is a játék részese, nem pedig kísérője.

A szünet utáni Brahms-műben, az Első szimfóniában aztán meg is kaptuk, amit az első „felvonásban" hiányoltam: az együttes és karmestere ekkor "tette oda magát" igazán, mintha ekkorra ébredtek volna fel valamilyen szendergésből vagy gondolati elkalandozásból. Csodás egyedi megoldásokat hallhattunk szinte minden hangszercsoporttól (nem arra gondolok, hogy a negyedik tételben a fuvola egy ütemmel hamarabb indult el egy elég kényes helyen), még az üstdobtól is (aki a koncert korábbi darabjaiban kissé kemény ütőivel és nem mindig indokolt extra-crescendóival - söttyentéseivel - vonta magára a figyelmet), s a zenekar végre zenekarként szólt és működött: nemcsak arányaiban volt jó, hanem együtt is lélegzett, együtt is gondolkodott Kocsis Zoltánnal - akit szemmel láthatólag szintén ez a mű tüzelt fel leginkább. Ha egyetlen helyet kellene kiemelnem, akkor a negyedik tétel lassú bevezetésének „reneszánsz" rézfúvós állását említeném, mely ennyire hátborzongatóan szépen ritkán hallható. A koncert végén tehát inkább válaszolhattunk a kérdésre "hát, jó"-val, de az elmúlt években a Nemzeti Filharmonikusok ennél jóval magasabb mércét állított magával szemben bennünk, hallgatókban is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!