Klasszikus

"Hát, jó"

2013.12.16. 07:19
Ajánlom
"Milyen volt a Nemzeti Filharmonikusok Brahms-estje? Hát, jó. És bővebben? Hát, nem jó." A parafrazeált viccben a Szovjetunióból emigráló Kohn bácsi jellemzi így a kommunizmust, és nyilván igazságtalan lenne ennyire sommásan elintézni egy olyan estet, ahol Baráti Kristóf és Perényi Miklós a szólista, és ahol Kocsis Zoltán vezényel. Ezért folytatódik a KRITIKA.

Ilyen fellépőkkel egy hangverseny akkor se tekinthető hétköznapinak, ha a Filharmonikusok Brahms-sorozatának képezi részét, s alighanem e koncertciklus a „legközszolgálatibb" a zenekar idei kínálatából.

Az elsőként megszólaló Akadémiai ünnepi nyitány eleve problematikus mű. Részint elcsépelődött szalagavatókon, holott a gerincét adó diákdalok közül a mai közönség jó, ha a Gaudeamus igiturt ismeri; viszont nincs benne sem az a mindent elsöprő romantika, mely párját, a Tragikus nyitányt jellemzi, se nem oly szellemes, mint a hangvételben hozzá közelebb álló Magyar táncok. Nem is hangzik el koncerten nagyon gyakran, és lemezen is nagyobbára csupán az összkiadásokban találkozhatunk vele. A nyitány-versenymű-szimfónia szentháromságába viszont remekül illeszkedik, ha tehát a mostani interpretáció kissé bemelegítésnek tűnt, azzal nincs is nagyobb baj. A zenekar szépen szólt, néhány kimondottan finom megoldást és hangzást is hallhattunk, nekem a mélyvonósok és a fafúvósok tetszettek leginkább, de a mű klimaxában megszólaló együttes is kellően részletgazdag és arányos volt - csak épp nem éreztem az egész produkcióban az ellenállhatatlan tüzet.

A fő attrakció - a szólisták miatt - számomra a Kettősverseny lett volna: Perényi Miklóst hallgatni mindig ünnep, arra meg nagyon kíváncsi voltam, hogy a szintén kiváló Baráti Kristóffal hogy találják meg az összhangot. Ebből a szempontból a Toscanini-féle, egészen kivételes előadásra hasonlított az övéké: (kettős) szólójuk sokkal inkább emlékeztetett kamarazenére, mint szólisták és zenekar szembenállására (nota bene: Toscanininél a szólisták az NBC szólamvezetői). Csak épp a zenekar nem élt az ebből adódó lehetőséggel. Kicsit olyan volt, mintha Kocsis a szólistákkal udvariaskodott volna, ők meg talán egymással, szépen elzenélgettek egymás mellett, és mivel a kottához valamennyien ragaszkodtak (eltekintve a második tétel egy-két rutinból befújt fafúvósállásától, a - talán nem eléggé taktírozó karmester miatt - ügyetlenül kísérő fuvolától), alapvetően minden szépen együtt is volt. Bár Perényi szólói nagyon is élőek voltak, a zenekar nem utánozta az ő agogikáit, mintha szándékosan hagyna ki minden ziccert, ahol kicsit is szabadabban lélegezhetne a zene, Baráti hegedűje meg talán nem mert eléggé „feleselni" a csellóval. A két szólista kissé halknak is tűnt, noha mindketten nagyon szép hangon játszottak. Itt-ott persze hallhattunk csodaszép megoldásokat, a második tétel kürtszólói, a kimondottan kényelmes tempójú harmadik tétel lüktetése és persze a két vonós szólista hibátlan játéka mindenképp megemlítendő, de ebben a műben érzésem szerint ennél több a játék, amihez - nem találok jobb szót - nagyobb jelenlét szükséges a zenekartól épp azért, mert ő is a játék részese, nem pedig kísérője.

A szünet utáni Brahms-műben, az Első szimfóniában aztán meg is kaptuk, amit az első „felvonásban" hiányoltam: az együttes és karmestere ekkor "tette oda magát" igazán, mintha ekkorra ébredtek volna fel valamilyen szendergésből vagy gondolati elkalandozásból. Csodás egyedi megoldásokat hallhattunk szinte minden hangszercsoporttól (nem arra gondolok, hogy a negyedik tételben a fuvola egy ütemmel hamarabb indult el egy elég kényes helyen), még az üstdobtól is (aki a koncert korábbi darabjaiban kissé kemény ütőivel és nem mindig indokolt extra-crescendóival - söttyentéseivel - vonta magára a figyelmet), s a zenekar végre zenekarként szólt és működött: nemcsak arányaiban volt jó, hanem együtt is lélegzett, együtt is gondolkodott Kocsis Zoltánnal - akit szemmel láthatólag szintén ez a mű tüzelt fel leginkább. Ha egyetlen helyet kellene kiemelnem, akkor a negyedik tétel lassú bevezetésének „reneszánsz" rézfúvós állását említeném, mely ennyire hátborzongatóan szépen ritkán hallható. A koncert végén tehát inkább válaszolhattunk a kérdésre "hát, jó"-val, de az elmúlt években a Nemzeti Filharmonikusok ennél jóval magasabb mércét állított magával szemben bennünk, hallgatókban is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus icma

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.