Klasszikus

Hat vonósnégyes

2004.04.26. 00:00
Ajánlom
Beethoven op. 18-as „korai” vonósnégyeseit talán kissé alul szoktuk értékelni. Hol a későbbiek szemszögéből nézzük – nem kevesen érezzük úgy, hogy Beethoven talán a vonósnégyesekben alkotott később a legmerészebben, ott rúgta fel leginkább a hagyományt (s teremtett újat) –, hol az elődök (Mozart, Haydn) kései, tökéletes, kiérlelt művei felől.

Az is tény, hogy Beethoven első hat kvartettje egyetlen opus-szám alá soroltatik; a következő széria, a Razumovsky már csak hármat számlál az 59-es opus alatt, a maradék hét pedig külön számon jelenik meg (sőt a Nagy fúga, az op. 130 eredeti utolsó tétele op. 133-ként külön életet él, ha a szükség úgy hozza).

A Takács Vonósnégyes nem elölről kezdte a teljes vonósnégyes-ciklus rögzítését: először a középső kvartetteket vették fel. Talán az az oka ennek, hogy meg akartak tanulni beethovenül. A késeiekkel nagyon nehéz kezdeni – a művek hosszas előtanulmányt igényelnek (a Takács Vonósnégyesnél valószínűleg siker koronázza majd az előtanulmányokat, ha hihetünk tavalyi budapesti koncertjük ráadásként eljátszott Beethoven-tételüknek). A koraiak viszont nem annyira jellegzetesen beethovenesek: számos felvételen haydnul, olykor mozartul szólnak.

Tehát azt hiszem, épp ezt a sem-sem voltot igyekeztek Takácsék (bocsánat: Dusinberre-ék) elkerülni. A primárius (mintegy captatio benevolentiae) fel is szólal ez ügyben a kísérőfüzet elején, kérve: mi is csodálkozzunk rá e művek immanens és individuális szépségére, erejére vagy tökélyére, ahogy ők tették, mikor feljátszották e hat remekművet.

A csoda-élmény átadása a legnemesebb előadói feladat. És előre szeretném leszögezni: a Takács Vonósnégyesnek ismét sikerült olyan élményt szereznie, amit meg kell becsülni, mert ritka. Ugyanakkor egy hónapja töröm a fejem, mert már az első hallgatás után éreztem, hogy tetszik, de valamiért mégsem vagyok tökéletesen elégedett – azon töröm a fejem, mi a baj. Mert amit végig a vonósnégyes javára lehet írni: hogy mernek játszani, nem félnek attól, hogy olykor recseg a vonó, porzik a szőr. Nem félnek a virtuóz tempóktól. Mindvégig csodálatos az összjáték: igazi vonósnégyessé érett e társaság, holott ebben a felállásban nem is oly régóta vannak együtt.

Azt hiszem, a baj megint az összkiadással van. Bevezető ide, rácsodálkozás oda: nem sikerült egyformán közel jutni mind a hat opuszhoz (pontosabban numeróhoz). Rögtön az elsőben, az F-dúrban nem elég biztos az intonáció. Az egész vonósnégyes nagyon a prímre van játszva, különösen a negyedik tétel, mely gyors tempója ellenére darabos. A legszebb a második tétel: finom kezdés, óriási kitörés, csodálatos lenyugvás.

A leghaydnosabb, a G-dúr összességében sokkal jobban tetszik. Kezdése mintha az F-dúrt folytatná (lám, nem véletlen, hogy Beethoven egy szám alatt, épp e sorrendben adta közre a hat művet), a futamokat, díszítéseket a második Takács Vonósnégyes-előadásnál már megszoktam, jellegzetesnek, félreismerhetetlennek tűnnek. Mégis: az egész sokkal könnyedebb, mint az F-dúr. Ha valamit ezen belül is kiemelnék, az a kidolgozási rész félelmetes pianissimo kezdése lenne.

A D-dúrban zavarnak az ideges vibrátók, s az első tétel kimondottan szaggatottnak tűnik, főleg az elsőhegedű játéka. A negyedik tétel középpontjában sem a szépség áll: itt viszont a befejezés egész éteri, szinte elreppennek az utolsó hangok.

A c-moll vonósnégyes a legkomolyabb – és furcsa mód ennek az előadása a legkönnyedebb. A Takács Vonósnégyes a legjobb formájában játszik, mert mer játszani a komolysággal. Ez a könnyed komolyság végighúzódik a darab előadásán. Ugyanakkor a könnyed játék ellenére a szín végig sötét, az indítások határozottak, belevágósak, sok az ellenszólam.

Az A-dúr kapcsán szokás Mozart azonos hangnemű, K 464-es vonósnégyesét emlegetni. Beethoven olykor használt ennyire konkrét mintát – s anélkül, hogy Dusinberre-rel vitába szállnék, hadd jegyezzem meg: a mintakövetés a klasszicizmus lényege, Beethoven pedig minden újítása mellett nagyon sokáig ragaszkodik a klasszikus keretekhez. Máskor is szívesen választ ki egy-egy kedvenc művet (pl. az op. 16 Fúvósötösnél Mozart 452-es művét, a c-moll zongoraversenynél a K 466 d-mollt) kedvenc szerzőjétől, Mozarttól – tehát nem szolgai utánzásról van szó, hanem tanulmányról és hommáge-ról. A Takács Kvartett előadásában a mű teljes pompájában tárul elénk.

Ehhez képest ismét mesterkéltnek, erőltetettnek tűnik a B-dúr (mely – tegyük hozzá – semmivel se kevésbé komor mű, mint a c-moll, sőt). Ugyan ez az előadás is „belemenős”, különösen a parasztosan ritmikus záró tétel tetszik. Mégis kicsit ugyanazt érzem, mint az F-dúrban: sok a prím, gyengébb az összjáték.

Összességében remek op. 18-as ciklust tartunk kézben, de nagyon valószínű, hogy az összkiadások sorsa vár e lemezre is polcunkon: ha a c-mollt, az A-dúrt vagy a G-dúrt szeretnénk meghallgatni, gyakran fogjuk kézbe venni. És ritkábban, ha a másik hármat. Ezzel együtt és kicsit magammal is ellenkezve ki kell jelentenem: nagyon várom a ciklus befejezését, hogy mit gondol a világ egyik legjobb vonósnégyese a világ legjobb vonósnégyeseiről, a kései Beethovenekről.

(a szerző az EMI munkatársa)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.