Klasszikus

Hatalmas tér a zenének

2005.02.23. 00:00
Ajánlom
Zsebkendő hangyákkal teleszórva. Ilyen a színpadon a zenekar a Nemzeti Hangversenyterem legfelső emeletéről, közvetlenül a pódium fölül nézve. A földszint első soraiból viszont csak az együttes legelső sorait látni. A köztes emeleteken alakul ki harmonikus egység a fül és a szem számára. A hangzás azonban mindenütt élvezhető és kiegyensúlyozott. Ami, lássuk be egy koncertteremnél nem utolsó szem-, illetve fülpont. Persze az sem mindegy, ki ül azon a színpadon.

Esetünkben, február 19-én, szombaton este a Budapesti Fesztiválzenekar. Berlioz Római karnevál nyitányával lendületesen indult az este. Az angolkürt- és brácsa kifejező legatójában mintha ugyanannak a hangszíntoposznak fúvós és vonós kivetülését hallottuk volna egymás után. Ugyanezt a dallamot, amikor a teljes zenekar játszotta imitálva, az ütősök és rezesek osztinátója tartotta össze. A már ismert és az új zenei történések közül az utóbbit emelték ki; vérpezsdítően lüktetett a ritmus a széles ívek alatt. Az ezt követő sodró forgatag és az első téma imitált visszatérése között (ismét) örömmel konstatáltam, hogy a fuvola kristálytiszta. Hangja nem levegős, nem átfújásos, nem alacsony, de nem is éles. A hatnyolcados alapképlet monoton ismételgetésétől a nyitány utolsó akkordjáig töretlen fejlődés vezetett, így a darabvégi patetikus, bolond forte szakasz sem tűnt túlzónak.

Élőben csupán egyetlenegyszer hallottam Leonidas Kavakost, Csajkovszkij Hegedűversenyének szólistáját. A Nagy Péterrel adott kamarakoncertről Mozart B-dúr szonátája maradt számomra a legemlékezetesebb élmény. Ezek után igazán kíváncsi voltam, hogyan szól majd kezében a hegedű Csajkovszkij művében.

Első meglepetésem mégsem a hangszínnek, hanem a tempónak szólt. A főtéma megjelenése a szólóhegedűn olyan ráérős volt, hogy jutott idő minden egyes hangot megmutatni, honnan jött és merre tart. Ez a felfogás különösen a második negyed hangsúlyait emelte ki. Hűvösnek, túlságosan is fejjel irányítottnak tűnt számomra a versenymű kezdete. Aztán lassan elszakadt az előadó a lelki karosszék biztonságos háttámlájától és egyre jobban belehergelte magát a hegedülnivalóba. Ami – mivel nem törölte el teljesen az értelmi kontrollt – egyáltalán nem tett rosszat a műnek, sőt! Engem még a sokak által kritizált dobbantások és fejrázások sem zavartak. Ugyanis a zenei kifejezést segítendő, erősítendő vitte bele ezeket a „show-elemeket” a játékába, nem pedig azok helyett – mint sokan mások. Egy-egy vibrált hangnál mintha a vonó is átvette volna a balkéz mozgását. Ez azonban inkább látszott, mint hallatszott. Ami pedig a hangszínt illeti, még a Canzonetta szordinós hangképzése is élő volt és betöltette a teret.

A harmadik tétel daktilusába, emlékszem, a legutóbbi Szigeti verseny nem egy döntőse kis híján beletörte a vonóját. A szólista fölényesen vette az akadályt, csupán a klarinét bicsaklott meg egyszer ebben a motívumban. A darab végére összesen három vonószőr szakadt el, az egyiket szabályosan lerágta Leonidas Kavakos.

Egy hangversenyműsor kiválasztásánál rengeteg szempontot figyelembe kell venni. Sok egyéb mellett a terem adottságait is, ahol a zeneművek elhangzanak majd. A Nemzeti Hangversenyteremben például nehezen tudnék elképzelni egy olyan koncertet, mint teszem azt a hétfő esti Schubert-est a Zeneakadémián, ahol az A-dúr hegedű-zongora szonáta, az Arpeggione szonáta, valamint az Esz-dúr trió hangzott el.

A Római karneválnak és főleg Stravinsky Petruskájának kimondottan jót tett a Nemzeti Hangversenyterem hatalmas tere. Amelyet akusztikailag csak megnöveltek a zengőkamrák nyitott ajtajai. A darab több színt megidéző, villódzó fényei, a különböző hangszercsoportok rivalizálása, a váltakozó ritmusosztinátók ütköztetése így élőben, térben elhelyezve százszor nagyobb élményt nyújtottak, mint felvételen hallgatva.

Ebben a darabban a karmester, Charles Dutoit sokkal meggyőzőbb volt, mint a versenyműben, ahol a harmadik tétel rondótémájának visszatéréseit alig tudta lekövetni, mivel az őket felvezető részben, az ún. Eingangokban Leonidas Kavakos egyáltalán nem lassított. Más szempontból is úgy tűnt: a Fesztiválzenekar úgy működik, mint egy túlméretezett kamaraegyüttes, amelynek soraiban kiemelkedő empátiás készségű és figyelmes hangszeres művészek ülnek, akik mindig tökéletesen együtt lélegeztek a szólistával.

(2005. február 19. 19:30 Nemzeti Hangversenyterem – A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje; Berlioz: Római karnevál nyitány; Csajkovszkij: Hegedűverseny; Stravinsky: Petruska; km.: Leonidas Kavakos (hegedű); vez.: Charles Dutoit)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.