Klasszikus

Haydn alla Zingarese

2016.07.25. 11:22
Ajánlom
Augusztus 21-én 18 órától az Esterházy Kastélyudvarban Paul Gulda Gypsy Devils című zongoraestjét hallhatjuk, amelyben izgalmas keretek között világít rá Haydn szerzeményeinek a roma zenei örökségből merített inspirációira.
Paul Gulda

Paul Gulda (Fotó/Forrás: Julia Grandegger)

Paul Gulda-t már régóta inspirálják a klasszikus zenén túlmutató zeneirányzatok, köztük a cigányzene. Minden bizonnyal édesapjától, Friedrich Guldától örökölte ezt a nyitottságot, akit ez a tulajdonsága tett rendkívülivé: óriási sikereket ért el Bach, Beethoven és Mozart interpretációival, végül azonban teljes figyelmével a jazz felé fordult. Emlékezetesek Chick Coreaval játszott jazz improvizációi vagy a Doors Light my Fire című dalára írt variációi.

Paul Gulda-t az utóbbi években az izgatja, hogy milyen hatással voltak a roma zenészek -akik már a török hódoltság idején státuszt kaptak, majd akiket az arisztokrácia is felfedezett magának- egyes zeneszerzők szerzeményeire. Brahms, Beethoven és Liszt szerzeményein keresztül azt vizsgálja, hogy hogyan integrálták saját kompozícióikba a romáktól hallott zenét.

A Haydn alla Zingarese – Zingarese à la Haydn elnevezésű, nagy sikerű projektjével is azt szeretné bemutatni, hogy a „nemzeti hősként” kezelt Haydn, aki az Esterházy udvarban minden bizonnyal sok cigányzenét hallhatott, micsoda lelkesedéssel dolgozta bele saját műveibe ezeket az inspirációkat.

„Első tanárom két jazz-zenész volt: Fritz Pauer és Roland Batik“ – meséli a sokoldalú zongorista. „Apám, Friedrich Gulda a zene iránti feltétlen odaadást adta át, Leonyid Brumberg pedig az orosz iskola alapjait tanította meg nekem. Végül Rudolf Serkinnél tapasztaltam meg az igazi jóságot és támogatást. Feladatomnak tartom ennek összegzését és – ha lehet – meghaladását, valamint továbbadását” - fogalmazott. 

Pontosan ez történik ezen az estén, ami nem csupán egy száraz zenetörténeti lecke. Gulda leszögezi, hogy az est célja nem az, hogy azt kutassa,„mit hallhatott ki Haydn a „zingarese”-zenéből”: „Végül is Haydn zenéjét sem lehet teljes biztonsággal „autentikusan” interpretálni. Inkább a két stílus baráti közeledéséről van szó, számomra pedig „klasszikus” zenészként a közös muzsikálás a romák improvizációs örömzenélésének tanulását jelenti. ”

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.