Klasszikus

Haydn haladóknak

2004.02.24. 00:00
Ajánlom
Kíváncsi lennék, milyen típusú rendezvény ugrik be a kedves Olvasónak, ha az „ezennel megköszönöm szíves figyelmüket” kifejezést hallja. Mindentudás egyeteme? Országértékelő beszéd? Bőséges a választék, de hogy a gyerekkoncert nem lesz benne a kalapban, az elég valószínű.

Fenti mondat Solymosi Tari Emőke szájából hangzott el február 21-én, a 2004-es Pastorale bérlet első, Haydn műveinek szentelt hangversenyének végén. Az immár hetedik alkalommal megrendezett koncertsorozat jópofa piros plakátjára már hetekkel ezelőtt rákattanhattak a kisebb-nagyobb gyerekes anyukák és apukák; a képen trombitáló-doboló elefánt akkora publikumot tülkölt össze, hogy alig fértünk el a Szent István Zeneház nagytermében. Mivel egy hónapon belül ez már a negyedik gyerekkoncert-tudósításom, a szokásos kellékekre számítottam: kissé elcsigázott szülők kezében a belépőjegy mellett szorongatott játék-mobilra, horgolt bárányra, stb. Nagy meglepetésemre azonban most semmi ilyesmit nem láttam, és kicsit gyanakodva vártam a műsorkezdést.

Hamar kiderült aztán, hogy Solymosi Tari Emőke, a koncert műsorvezetője nem osztja azt a nézetet, mely szerint „a kisebbségi uralom tökéletes példája, ha gyerek van a háznál”. Ő családi koncertben gondolkodik, ahonnan a szülők sem úgy mennek haza, hogy a kocsiban gyorsan utánaszámolnak: hány évet kell várni még, amíg legalább a Pál utcai fiúk szintjén lehet hétvégi programot szervezni a famíliának. Mi több, a prospektus tanúsága szerint a szervező a gyerekek tanárait is a közönség soraiba várta. Így aztán minden szinten szinte mindent, de legalábbis sokat kellett nyújtani.

A hangverseny első blokkja elsősorban a gyerekeket célozta meg. Erre utaltak a rövid műsorszámok: két Haydn-dal után két vonósnégyes-tétel következett, melyeket az István-konzi volt és jelenlegi növendékei adtak elő a műsorvezető magyarázatai kíséretében. Az osztrák mester életrajzának első szakasza is fogyasztható módon tálaltatott: röpködtek a „kis Haydn”, „kis Joseph” jelzős szerkezetek, előkerült a hálás copfnyisszantós história, s a bécsi szentháromság aranyos élőképpé állt össze, ahol Haydn Mozart atyai jó barátját és Beethoven tanárát alakította – gondolom, Ludwignak lett volna ehhez egy-két szava, de tényleg ráér még az ifjúság, hogy szembesüljön az élet zord tényeivel.

A következő mintegy háromnegyed óra érzésem szerint inkább a szülőknek szólt. Először a Zugló TV jóvoltából egy ismeretterjesztő filmet láthattunk, melyet a kábeltévé munkatársa külön erre az alkalomra forgatott Eisenstadtban, azaz Kismartonban. (Íme: van oly kábeltársasága e hazának, amely nem csak a kerületi kutyakozmetikáról képes tudósítást készíteni!) Másodszor is átevickéltünk a komponista életének első évtizedein, majd a kamera végigkalauzolt minket az egykori Esterházy-rezidencián működő Haydn-múzeum termein. A mennyezetfreskók mitológiai témáinak boncolgatásakor ugyan lankadt a gyerekek figyelme, a körülöttem ülő szülők azonban rendületlenül kitartottak, s jobbomon egy anyuka már a nyári kismartoni kirándulást tervezgette.

No itt lett volna jó egy negyedórás pauza. A büfé helyett azonban pillanatokon belül egy haladó Haydn-kurzuson találta magát az egyre fáradó hallgatóság. Gondolom, a forgatókönyvben most jött el a zenetanárok szellemi táplálásának ideje, mert a komponista zongoraszonátáiból bemutatott aszimmetrikus témák ütemeinek hosszas és kissé zavaros számolgatása rajtuk kívül mást aligha csigázott föl. A szünet előtti utolsó blokk főszereplője egy valódi baryton volt, melyet szólóban és trióban egyaránt hallhattunk a Kecskés együttes művésze, Nagyné Bartha Anna jóvoltából.

A hangverseny második fele már nélkülözte az előbbi rétegzettséget. A Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola Szimfonikus Zenekarának tagjai XVIII. századi öltözetbe bújva, rizsporos parókában, fehér harisnyában adták elő a Csoda-, A filozófus- és a Katona-szimfónia egy-egy tételét Záborszky Kálmán vezényletével. A koncertet az Évszakok c. oratórium két száma: a Fonódal és Hanna meséje zárta, melyben az iskola oratóriumkórusa is közreműködött. A szólót éneklő Baráth Emőke, az István-konzi növendéke valósággal lubickolt Hanna szerepében. Eleven és természetes játékával, szép csengésű hangjával a délután legszebb perceit szerezte a közönségnek.

A békés családi program áldásaiból a hetes busz utazóközönségének is jócskán kijutott. Egy, a koncertről hazafelé tartó házaspár háromévesforma kislánya ugyanis olyan sikítozós hisztit rendezett a Thökölyn zötykölődő járaton, amihez foghatót soha életemben nem hallottam. A vágy ordítva követelt titokzatos tárgya pedig nem volt más, mint a zordon báty kezében csábítóan tarkálló, elérhetetlen Pastorale-prospektus.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.