Klasszikus

"Haydn nélkül nem hangozhat el koncert"

2014.07.16. 06:58
Ajánlom
Idén huszadik alkalommal rendezik meg a Budapesti Vonósok által alapított Haydn Fesztivált Fertőd-Eszterházán. A jubileum kapcsán az együttes művészeti vezetőjét, Botvay Károlyt kérdeztük. INTERJÚ

- Húsz év egy fesztivál életében nagy idő. Hogyan emlékszel vissza a kezdetekre?

- Néhányan a környéken születtünk, illetve nevelkedtünk. Én például Sopronban. Már régóta éreztük, hogy kellene ebben a régióban valamit csinálni. A szikrát az adta, hogy amikor felhúzták a vasfüggönyt, ráeszméltünk, hogy mekkora különbség volt az akkor borzasztó állapotban lévő fertődi Esterházy-kastély és párja, az Eisenstadtban (Kismarton) található szépen felújított, gyönyörű kastély között. Bár a mai Ausztria területén található épület nem hasonlítható össze a fertődi nagyszabású kivitelezésével, ott akkor már szervezett zenei élet volt, nálunk pedig az ütött-kopott, restaurálásra váró nagytermet bárki bérelhette és tarthatott benne hangversenyt, rendezvényt.  

A226D34D-F461-4121-8D9F-EE439DA32A63

Botvay Károly születésnapi köszöntése

A Fischer Ádám által életre hívott Osztrák-Magyar Haydn Zenekar többször is fellépett Eisenstadtban, én is játszottam velük, és egyik alkalommal az ottani szervezők nekem is a kezembe nyomtak egy brosúrát, ahogyan a turistáknak általában, amelyen egy szójáték volt: „Eisenstadt - Haydnstadt". A másik oldalán volt egy térkép, amelyen Magyarország is szerepelt, többek között Agyagosszergény és a Soproni Casino, de Fertőd-Eszterháza egyáltalán nem. Ekkor éreztük azt, hogy tennünk kell valamit, így született meg elsőként a Budapesti Vonósok fesztivál-ötlete. Az eseménysorozat az évek során Magyarország egyik leghosszabb komolyzenei fesztiváljává nőtte ki magát, és hamarosan más együttesek sorozataival is kiegészült.

- Voltak szervezési nehézségek?

- Voltak, hiszen nagyjából harminc éven keresztül máról holnapra élt a zenekar, és csak a 2009-ben megszületett színházi törvény szerint van egy bizonyos kategorizálásunk. A Liszt Ferenc Kamarazenekarral együtt kerültünk a kamaraegyüttesek között kiemelt kategóriába. Kapott egy bizonyos keretet a zenekar, de azelőtt egyik koncertről, illetve lemezről a másikra éltünk, semmilyen éves tervünk nem volt. A fesztivál második évében kértem meg Strém Kálmánt, hogy segítsen a szervezésben. Körbejártuk a Fertő-tavat, és osztrák oldalon is különböző művelődési házakba vittünk meghívókat, próbáltunk közönséget verbuválni.

- Változott a fesztivál koncepciója, célkitűzése a két évtized során?

- Az az ars poeticánk, hogy mindent játszunk, de Haydn nélkül nem hangozhat el koncert. Nem vagyunk Haydn-specialisták, de a fesztiválon minden műsorunkban van Haydn-mű. Hosszú évek óta mindig műsorra tűzzük azt a szimfóniát is, amelyik sorszáma megegyezik a fesztiváléval, tehát idén a C-dúr, No. 20-as elhangzik el. Nagy hangsúlyt fektetünk kamaracsoportjaink előadásaira is. Tulajdonképpen ugyanazt csináljuk, mint a legelején, csak előttünk és utánunk jönnek más együttesek, akik más szempontokat vesznek figyelembe.

Helyszín tekintetében történtek változások, hiszen idén nem az eddig megszokott díszteremben zajlanak a hangversenyek, hanem a helyreállított Marionettszínházban ahová többen is férnek be. Régi helyszínünket most meglehetősen óvják, de nem csoda, hiszen annak idején magát a mestert sem engedték be 16-17 tagú zenekarával, hanem az előcsarnokban muzsikáltak, amit most Haydn-teremnek neveztek el. Az idei fesztiválon ezen a helyszínen a Haydnt követő két nagy komponista egyformán 20-as opus számmal ellátott, F-dúrban írott remekműve szólal meg: Beethoven Szeptettje és Mendelssohn Oktettje. A nagyterembe jelenleg statikai szempontok miatt sem zongorát, sem rézfúvós hangszereket nem lehet bevinni, ami a legutóbbi restauráció alkalmával derült ki.

082D86F2-88B4-4D28-BC3C-0DE703D0CE08

Budapesti Vonósok

- Honlapotokon azt lehet olvasni, hogy előttetek nem volt zenei élet a kastélyban. Mivel magyarázható, hogy nem használták ki korábban ezt a Haydnhoz köthető helyszínt? 

- A probléma szerintem az infrastruktúrában keresendő: míg Eisenstadt környéke már akkoriban tele volt szállodákkal, éttermekkel, itt Eszterházán alig volt egy-egy vendégfogadó. Mostanra már ez is fejlődött szerencsére. Nem szerettük volna, ha Haydnt csak Eisenstadthoz kötik, hiszen ugyanannyi eszterházai vonatkozása is volt, csak ezt vissza kellett hoznunk a köztudatba. Külföldön Fertőd neve hallatán nem feltétlenül gondol az ember az Esterházy-kastélyra, így jó, hogy ma már Fertőd-Eszterházának hívják, hiszen például Angliában annak idején fiatal kvartettek harcoltak az Esterházy névért. Tehát az omladozó kastély mellett ez is magyarázatot adhatott az akkori zenei élet hiányára.

- Mekkora a látogatottság manapság? Hiszen még ma sincs olyan sok szálláshely, és tömegközlekedéssel sem könnyű eljutni Fertőd-Eszterházára.

- Tény, hogy nincs vasútállomás, Sopronból lehet jönni busszal, nagyjából óránként indul járat. Annak idején volt egy osztrák társaság, akik indítottak buszokat a fesztivál ideje alatt, akkor nagyobb létszámú is volt a közönség.

Most az új Marionettszínház nagy szenzáció, bár akusztikája hagy még némi kívánnivalót, és tény, hogy jobban megemelte volna a látogatottságot, ha a 2009-es Haydn-évben felújítják, jobban mondva újból felépítik az operaházat. Sajnos ez azóta sem történt meg. Állítólag van kormányhatározat erre, reméljük, hogy néhány év múlva az új operaházban is rendezhetünk majd koncerteket. Annak idején Mária Terézia is azt mondta: „Ha jó operaelőadást akarok hallgatni, Eszterházára megyek."

Vannak olyan közönségcsoportjaink, akik Spanyolországból, Németországból, Ausztriából, sőt még az Egyesült Államokból is úgy veszik ki nyári szabadságukat, hogy az egybeessen a Haydn Fesztivállal, tehát végső soron nem lehet panaszunk a látogatottság terén. Manapság nagyobb a magyar közönség és a környékbeli osztrákok is többen érkeznek. Egyszer Stuttgartból is jöttek tévéműsort készíteni, amikor Lencsés Lajossal koncerteztünk, a Haydn-évben pedig tizenkét országban közvetítették a hangversenyünket. 

9F0EFE9D-7E79-4F60-A206-42301A08950E

Botvay Károly születésnapi köszöntése

- Idén Haydn művein kívül cseh muzsikát és évfordulós szerzőket is gyakran hallhatunk. Hogyan alakítottátok ki az idei programot?  

- Ahogyan elmondtad, most nagy hangsúlyt fektettünk az évfordulós szerzőkre, ráadásul úgy érzem, hogy Carl Philipp Emanuel Bach és a többi Bach-fiú nélkül Haydn nem lett volna az a zeneszerző, aki. Minden bizonnyal nagy hatással voltak rá, Johann Sebastian Bach és Haydn között ők jelentik a hidat. Nemrég játszottunk a Bach-fiúktól műveket egy koncerten, és nagyon sok izgalmas, előremutató rész van bennük. Gluck kortársa volt Haydnnek, tehát mindenképp fontosnak éreztük. A bécsi klasszikusok, és azon belül is Haydn hatása pedig Richard Strauss zenéjében is megfigyelhető. Idén lehetőséget kaptunk arra, hogy meghívhassunk egy másik kamarazenekart: sikerült megegyeznünk a Prágai Kamarazenekarral, akik elhozzák magukkal legismertebb komponistáik muzsikáit.

- Egy ideje már nem nagyon lépsz fel a Budapesti Vonósokkal, de a művészeti vezetői tisztséget továbbra is betöltöd. Milyen érzés kívülről hallgatni a koncerteket?

- Valamivel többet látok és hallok a zenekarból, az összkép szempontjából sokat számít az a pár méter távolság. A kapcsolat persze továbbra is szoros, nem akasztottam szögre a hangszert, most is játszom a fesztiválon a Mendelssohn Oktettben. De kívülről talán nagyobb a rálátásom az együttesre.

- A Haydn Fesztivál keretein belül és kívül, milyen tervei vannak az együttesnek?

- A jövő évi Haydn Fesztivál tervezés alatt áll, ez a magyar és a külföldi magyar szólisták miatt is fontos. A következő évadban indul majd egy sorozatunk a BMC-ben Klasszikusok tükrében címmel, amit eddig a Művészetek Palotája Üvegtermében láthatott-hallhatott a közönség, de az Üvegteremben is maradunk, ott a Bach-szakértőként is ismert Kamp Salamonnal és az általa vezetett Lutheránia Kórussal tartunk egy Bach-kantáta sorozatot. A koncertek Salamon bevezető előadásaival fognak majd kezdődni. A harmadik bérletünk még szervezés alatt áll: a Vigadóban és a Zeneakadémián lesz sorozatunk, hiszen mindkét helyen volt bérletünk korábban is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.