Klasszikus

Haydn szabadságra megy

2018.08.13. 11:15
Ajánlom
A kismartoni Esterházy-kastély augusztusi piknikkoncertjén Avi Avital mandolinművész és a Haydn Filharmónai zenészei hívják olasz körútra a hallgatóságot.

A körúttal, akinek kedve van, gasztronómiai finomságok is párosulnak, hiszen a szombati koncert előtt valamint

a vasárnapi koncert hosszú szünetében lehetőség nyílik az olasz konyha finomságaiból összeállított piknikkosárral piknikezni a kastélyparkban.

A koncert a Haydn Teremben lesz, és Haydn legszokatlanabb művével, az extravagáns, fisz-mollban íródott Búcsú szimfóniával indul: a zeneszerző az utolsó tételben egyre kevesebb hangszernek ad szerepet, s a darab végére csupán két hegedűs marad a pódiumon – egy anekdota szerint Haydn ezzel akarta jelezni a hercegnek, hogy a muzsikusok a nyári rezidenciának számító Esterházy-kastélyból szívesen hazatérnének Kismartonba, a családjukhoz. A hangverseny további része jól megérdemelt itáliai nyaralást ígér: az izraeli mandolinvirtuóz Avi Avital Giovanni Paisiello, Antonio Vivaldi, sőt, egy feldolgozás erejéig Haydn zenéjét is a falak közé varázsolja. A Haydn Filharmónia Rossini mellett Hugo Wolffal várja a nagyközönséget: Wolf Olasz szerenádja varázslatos és derűs világba kalauzol minket – mintha egy itáliai vakáción lennénk.

haydnszabadsag-110655.jpg

Avi Avital mandolinművész

Akik gyerekekkel vakációznak, vagy éppen csak a hosszú hétvégét töltik a környéken érdemes kis kitérőt tenni, az Esterházyak Lakompaki-kastélyába is.

Augusztus 4-től reggel 9.00-től délután 17.00 óráig tart nyitva az itt berendezett természettudományi múzeum és az állandó kiállításon kívül augusztus 4-től az érdeklődők azt is megtudhatják, hogy napközben vajon hol rejtőznek az erdők lakói.

Bizony nem csak a nemzeti parkokban, hanem az erdőkben is laknak állatok, sőt honosak ragadozók is, akiknek nagy szerep jut az ökológiai egyensúly fenntartásában. Az időszaki, Bent az erdőben, ott vannak a ragadozók című kiállításban ezekről, a karnyújtásnyira lévő erdeinkben élő szomszédainkról szerezhetnek érdekes információkat a látogatók. A reneszánsz kastélyban idéntől már lakni is lehet, az Oberjäger nevet viselő vendégház hat szobával, és egy óriási konyhával várja a különleges környezetre és közös főzésekre vágyókat.

2018. augusztus 18., szombat, 19.30
2018. augusztus 19., vasárnap, 11.00
Haydn Terem
Joseph Haydn: 45. (fisz-moll) szimfónia, Hob. I:45 (Búcsú)
Giovanni Paisiello: Esz-dúr concerto mandolinra, vonósokra és csembalóra
Gioacchino Rossini: 1. (G-dúr) szonáta
Antonio Vivaldi: C-dúr concerto mandolinra, RV 425
Hugo Wolf: Olasz szerenád
Joseph Haydn: Allegro a G-dúr hegedűversenyből, mandolinra hangszerelve, Hob.
VIIa:4
Avi Avital, mandolin
Haydn Filharmónia

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.
Klasszikus interjú

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus lemez

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus koktélparti

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?