Klasszikus

Házimuzsika a Nádor-teremben

2005.02.21. 00:00
Ajánlom
A kamarazene aranykorát idézte a Sforzato-Kör péntek esti hangversenye. Úgy éreztem magam a Nádor-teremben, mintha kedves ismerősök körébe érkeztem volna, ahol éppen házimuzsikával múlatják az időt. Ez a közvetlen, szinte családias hangulat egyáltalán nem állt ellentétben azzal, hogy nem műkedvelők, hanem kiváló profi muzsikusok játszottak – igaz, nem a hivatásosok unott rutinjával, de a műkedvelők lelkesültségével és szeretetével.

A koncert első felében Debussy három kései szonátája közül kettő hangzott el. A cselló- és a hegedűszonáta így egymás mellé állítva különösen erősen mutatott rá a francia mester fantáziaszerűen laza, ugyanakkor rendkívül koncentrált, tömör fogalmazásmódjára. E művekben látszólag egymással távoli rokonságban álló vagy kifejezetten ellentétes anyagok, hangzások villannak fel, amelyekből mint egy mozaik elemeiből, mégis egységes kép rajzolódik ki.

Rohmann Ditta különlegesen választékos, lebilincselően intenzív interpretációja hatásosan mutatta meg a gordonkaszonáta karaktergazdagságát. Az ifjú angol hegedűművésznő, Andrea Hallam elsősorban a hegedűszonáta halálközeliségét érzékeltette; a minduntalan nekilendülő, majd magára maradó hegedűszólam a mű írásakor már súlyos beteg Debussy megrázó önvallomása. Mindkét szonátát Simon Izabella kísérte zongorán. A „kíséret” megfogalmazás ez esetben kétszeresen is indokolt. Debussy e két műben bevallottan nem tekintette egyenrangú partnernek a zongorát: a vonós hangszerek szerepe mindkét esetben szólisztikus, amitől még persze itt is „kettőn áll a vásár”. Simon Izabella érzékenyen és alkalmazkodóan látta el feladatát, játékából azonban épp az egyéni kezdeményezéseket hiányoltam.

A szünet után az eddigi fellépőkhöz Környei Zsófia és Porzsolt György társult, hogy eljátsszák Dvořák monumentális A-dúr zongoraötösét. A nyitótételt – némileg a lírai karakterek rovására – hatalmas lendület jellemezte. A harmadik tétel is sziporkázóan frissen hatott, de legjobban a scherzo varázslatosan szép triója és a „mennyei hosszúságú” lassú tétel tetszett. Itt végre a zongora is a vonósnégyes egyenrangú partnerévé emelkedett és a számos emlékezetes egyéni teljesítmény is harmonikusan olvadt bele a kamarazene szövetébe.

(2005. február 18. 19:00 Nádor-terem – A Sforzato-Kör hangversenye; Debussy: Szonáta gordonkára és zongorára; Szonáta hegedűre és zongorára; Dvořák: A-dúr zongoraötös, op. 81; km.: Simon Izabella (zongora), Környei Zsófia, Andrea Hallam (hegedű), Porzsolt György (mélyhegedű), Rohmann Ditta (gordonka)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.