Klasszikus

Hegyi Árpád Jutocsa az Operaház igazgatója

2005.07.22. 00:00
Ajánlom
Hegyi Árpád Jutocsa rendező lett a Magyar Állami Operaház főigazgatója. Szinetár Miklós utódjának nevét ma délben hozta nyilvánosságra Bozóki András kulturális miniszter.

Hegyi Árpád Jutocsa 1955-ben született Budapesten. Az üzemmérnöki végzettség megszerzése után 1979-ben kapott diplomát a Színház- és Filmművészeti Akadémia rádió, tévé- és színházrendezői szakán.

Rendezői pályáját a Miskolci Nemzeti Színházban kezdte1980-ban. A Magyar Rádióban több mint nyolcban hangjátékot, a Magyar Televízió Zenés színházában egy tévéoperát (Vajda: Mario és a varázsló) rendezett. A 80-as évek számos vidéki és néhány fővárosi színházának több mint hatvan bemutatója fűződött a nevéhez. Egyaránt otthonosan mozog a színházi, a zenés színházi, a televíziós és az operarendezésben. Számos operett és operaprodukció fűződik a nevéhez, pl. Bartók: A kékszakállú herceg vára (2002), Puccini: Bohémélet (2002), Erkel: Bánk bán (1998), Mozart: Don Giovanni (1982), Lehár: A mosoly országa (1998), Cimarosa: Titkos házasság (1995), J. Strauss: A denevér (1996), Kálmán: Marica grófnő (1986).

Külföldön is szerzett tapasztalatokat: 1988-ban a Goethe Institut ösztöndíjasaként a Berlini Német Operában az operarendezést és -működtetést, 2002-2003-ban pedig a Case Westwrn Reserv Universityn az Egyesült Államok színházi- és operaéletét tanulmányozta. Vendégrendezőként dolgozott Chicagóban, Clevelandben, Berlinben és Helsinkiben.

1990-től 1995-ig a Színművészeti Főiskola, 1992-től 2002-ig a Miskolci Nemzeti Színház Színitanodájának tanára volt, 2004-ben a Miskolci Egyetem Szociológia tanszékének vendégtanáraként oktatott. Több amerikai egyetem vendégprofesszoraként is működött.

1992-től 2002-ig a Miskolci Nemzeti Színház igazgató-főrendezője, 1995-től 2002-ig a Miskolci Opera igazgatója és művészeti vezetője volt. A miskolci „Bartók+…” Nemzetközi Operafesztivál alapítója, melynek 2001-től 2002-ig művészeti igazgatójaként is dolgozott. 2005-ben a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Doctor of Liberal Arts (DLA) fokozatot szerzett.

„Az opera műfaja élő és megújuló világszenvedély. A színház- és zeneművészet összeolvadásából létrejött, speciális műforma szenvedélyes élvezetét modern, nagyvárosi kultuszként kell kezelni. Az opera kultuszát egy magyar világvárosban a nemzeti hagyományokon át a világ operakultuszával kell összekapcsolni. Budapestnek minden adottsága megvan egy nyitott, nemzeti világ-opera megteremtésére" - olvasható az új igazgató pályázatában.

A miniszter elmondása szerint a győztes pályázat mellett további három kimagasló minőségű pályamű érkezett: Bán Teodóraé, Pál Tamásé és Zimányi Zsófiáé. Az új vezetés pénzügyi lehetőségeit firtató újságírói kérdésre a miniszter válaszában elmondta, hogy bár a pályázók már tudják, mennyiből gazdálkodhatnak, a pontos összeget a költségvetés augusztusi véglegesítéséig nem hozzák nyilvánosságra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.