Klasszikus

Helmuth Rilling: "A lényeg, hogy minden legyen nagyon tiszta"

2013.06.07. 11:13
Ajánlom
A nyolcvanéves Helmuth Rilling június 8-án Bach h-moll miséjét vezényli a debreceni Kodály Filharmónia együtteseinek élén. A próbák között telefonon értük el egy villámINTERJÚra.

- Újévkor a Müpában Vashegyi György együtteseivel adta elő Haydn Évszakokját, most egy másik magyar zenei központban egy nem kisebb volumenű kompozíciót dirigál. Mi a benyomása a magyar zenészekről?

- Az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus a legmagasabb színvonalat nyújtotta, és most, hogy már próbáltam a debreceniekkel, elmondhatom: nagyon jól sikerült a betanítás. A zenészek ismerik a művet, érdeklődőek, figyelnek a próbán. Remek a kórus, van pár kiemelkedően jó fúvós, jók a szólisták. Eddigi tapasztalataim alapján nagyon meg vagyok elégedve.

- Az Ön előadásaiban azt szokták kiemelni, hogy milyen szép és egyedi a hangzás. Mi ennek a titka?

- A lényeg, hogy minden nagyon tiszta és világos legyen. Fontosak az arányok, például a fafúvósok és a vonósok aránya. A tisztaság érdekében kerülni kell a vibratót a vonósoknál is. Amúgy a tagolásra, az artikulációra és a frazeálásra ügyelek különösen.

- A Haydn-oratóriumokban kontrafagottot is használ a continuóban. Bach zenéjénél is alkalmazza-e ezt a hangszert?

- Csak a János-passióban.

- Ön historikus előadónak tartja-e magát?

- Historikus formájú kortárs előadó vagyok: az a feladatom, hogy a kortársaimmal értessek meg régi műveket. Ebben a „régiség", a történelmi múlt nagyon fontos - de ugyanilyen fontos, hogy ezt a mai embereknek kell megmutatnom, hogy megértsék.

- Ön lemezre játszotta Bach összes kantátáját és oratorikus művét. Tudjuk, hogy a h-moll mise évtizedeken keresztül érlelődött, ennek során Bach számos korábbi kantátájának anyagát felhasználta. Ön szerint a h-moll mise mennyire egységes mű, műegész?

- Bach a h-moll misét élete végén alkotta meg, noha valóban felhasználta korábbi műveit - de bőven akad benne olyan zenei anyag is, mely direkt a miséhez íródott. Ezek ráadásul Bach utolsó zenéi. Az alkotás az ő életében nem hangzott el. Úgy gondolom, a h-moll mise Bach hagyatéka, zeneművészetének abszolút csúcsa, mely csak a Máté-passióhoz mérhető. Az életműben ez a két opus magnum. A mise egésze, illetve az egyes részei strukturálisan tökéletesen meg vannak tervezve. A korábbi, itt felhasznált művek csak az alapanyagot adják ehhez a tökéletes épülethez.

- Változott-e az Ön h-moll mise-képe az évtizedek folyamán?

- Hogyne. Minden mű minden előadása más, sokszor a körülményeknek köszönhetően. Mindig a helyszínnek, az akusztikai környezetnek megfelelően kell beállítani az együttes arányait, a szólistákat, a dinamikát, a tempókat. És a nagy művekben ettől függetlenül is mindig újat találok, újabb részletek válnak fontossá, új gondolataim születnek.

- A lemezfelvételekre is igaz ez, vagy azok valamiféle „igazi" olvasatok kívánnak lenni?

- Bizonyos értelemben a lemezfelvétel is a pillanat szüleménye, hiszen ott is ugyanígy megvannak a körülmények. Tehát nem mondhatom, hogy ha lemezre játszom egy művet, akkor az az én megfellebbezhetetlen olvasatom. Ez azonban nem azt jelenti, hogy folyton improvizálnék, hiszen nyilván van egy alapvető felfogásom az adott zenéről, mely független a körülményektől.

- Mit tart a legfontosabbnak tanárként, mesterkurzusok vezetőjeként?

- A legnagyobb öröm az életemben, hogy a fiataloknak meg tudom mutatni, mit gondolok Bach zenéjéről. Ez egyfajta beavatás Bach muzsikájába. A Liszt Akadémiáról az évtizedek során számos tanítványom volt: tehetségesek, Bach iránt érdeklődőek. Magyarország nagyon gazdag zeneileg, büszkék lehetnek rá.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.
Klasszikus hír

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus hír

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Klasszikus ajánló

Az amerikai zene dékánjától Spielberg zeneszerzőjéig – az Újvilágba kalauzol a Danubia Zenekar

Az amerikai klasszikus és igényes könnyűzene világába vezet el a Danubia Zenekar június 1-ji koncertje a Budapesti Kongresszusi Központban, ahol Copland 1943-as fanfárjától a jelen amerikai ihletéésű muzsikájáig utazhatunk.