Klasszikus

Helmuth Rilling: "A lényeg, hogy minden legyen nagyon tiszta"

2013.06.07. 11:13
Ajánlom
A nyolcvanéves Helmuth Rilling június 8-án Bach h-moll miséjét vezényli a debreceni Kodály Filharmónia együtteseinek élén. A próbák között telefonon értük el egy villámINTERJÚra.

- Újévkor a Müpában Vashegyi György együtteseivel adta elő Haydn Évszakokját, most egy másik magyar zenei központban egy nem kisebb volumenű kompozíciót dirigál. Mi a benyomása a magyar zenészekről?

- Az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus a legmagasabb színvonalat nyújtotta, és most, hogy már próbáltam a debreceniekkel, elmondhatom: nagyon jól sikerült a betanítás. A zenészek ismerik a művet, érdeklődőek, figyelnek a próbán. Remek a kórus, van pár kiemelkedően jó fúvós, jók a szólisták. Eddigi tapasztalataim alapján nagyon meg vagyok elégedve.

- Az Ön előadásaiban azt szokták kiemelni, hogy milyen szép és egyedi a hangzás. Mi ennek a titka?

- A lényeg, hogy minden nagyon tiszta és világos legyen. Fontosak az arányok, például a fafúvósok és a vonósok aránya. A tisztaság érdekében kerülni kell a vibratót a vonósoknál is. Amúgy a tagolásra, az artikulációra és a frazeálásra ügyelek különösen.

- A Haydn-oratóriumokban kontrafagottot is használ a continuóban. Bach zenéjénél is alkalmazza-e ezt a hangszert?

- Csak a János-passióban.

- Ön historikus előadónak tartja-e magát?

- Historikus formájú kortárs előadó vagyok: az a feladatom, hogy a kortársaimmal értessek meg régi műveket. Ebben a „régiség", a történelmi múlt nagyon fontos - de ugyanilyen fontos, hogy ezt a mai embereknek kell megmutatnom, hogy megértsék.

- Ön lemezre játszotta Bach összes kantátáját és oratorikus művét. Tudjuk, hogy a h-moll mise évtizedeken keresztül érlelődött, ennek során Bach számos korábbi kantátájának anyagát felhasználta. Ön szerint a h-moll mise mennyire egységes mű, műegész?

- Bach a h-moll misét élete végén alkotta meg, noha valóban felhasználta korábbi műveit - de bőven akad benne olyan zenei anyag is, mely direkt a miséhez íródott. Ezek ráadásul Bach utolsó zenéi. Az alkotás az ő életében nem hangzott el. Úgy gondolom, a h-moll mise Bach hagyatéka, zeneművészetének abszolút csúcsa, mely csak a Máté-passióhoz mérhető. Az életműben ez a két opus magnum. A mise egésze, illetve az egyes részei strukturálisan tökéletesen meg vannak tervezve. A korábbi, itt felhasznált művek csak az alapanyagot adják ehhez a tökéletes épülethez.

- Változott-e az Ön h-moll mise-képe az évtizedek folyamán?

- Hogyne. Minden mű minden előadása más, sokszor a körülményeknek köszönhetően. Mindig a helyszínnek, az akusztikai környezetnek megfelelően kell beállítani az együttes arányait, a szólistákat, a dinamikát, a tempókat. És a nagy művekben ettől függetlenül is mindig újat találok, újabb részletek válnak fontossá, új gondolataim születnek.

- A lemezfelvételekre is igaz ez, vagy azok valamiféle „igazi" olvasatok kívánnak lenni?

- Bizonyos értelemben a lemezfelvétel is a pillanat szüleménye, hiszen ott is ugyanígy megvannak a körülmények. Tehát nem mondhatom, hogy ha lemezre játszom egy művet, akkor az az én megfellebbezhetetlen olvasatom. Ez azonban nem azt jelenti, hogy folyton improvizálnék, hiszen nyilván van egy alapvető felfogásom az adott zenéről, mely független a körülményektől.

- Mit tart a legfontosabbnak tanárként, mesterkurzusok vezetőjeként?

- A legnagyobb öröm az életemben, hogy a fiataloknak meg tudom mutatni, mit gondolok Bach zenéjéről. Ez egyfajta beavatás Bach muzsikájába. A Liszt Akadémiáról az évtizedek során számos tanítványom volt: tehetségesek, Bach iránt érdeklődőek. Magyarország nagyon gazdag zeneileg, büszkék lehetnek rá.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.
Klasszikus ajánló

Schubertiáda a kismartoni Esterházy kastélyban

Schubertiádák: így nevezték az 1820-as évek elejétől azokat a társasági összejöveteleket, amelyeknek középpontjában Franz Schubert és muzsikája álltak és ezt a címet viseli a classic.Esterházy koncertsorozat következő, június 15-i koncertje is.
Klasszikus cselló

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.
Klasszikus virtuózok

Mi a televízióhoz értünk, ők a komolyzenéhez: így született a Virtuózok

A Virtuózok stábjának talán legrégebbi tagja a Virtuózok kreatív vezetője, Szarvas Szilvia. Még nem is létezett a műsor, mikor már dolgozott Peller Mariann-nal, a komolyzenei tehetségkutató kitalálójával.