Klasszikus

Helytállni egy szabadtéri koncerten a zavaró tényezők ellenére

2019.08.06. 09:10
Ajánlom
Július 29-én, hétfőn új helyszín kapcsolódott be az idei Klassz a pARTon fesztivál koncertfolyamába: a balatonfüredi Kisfaludy-ház előtt, a parkban felállított Kisfaludy-színpad, a Tagore sétány és a hajóállomás közelében.

A helyszín az osztrák fürdőhelyek Kurparkjában tartott hangversenyek szép hagyományát követi, bár Badenben vagy Bad Ischlben a 19. század végén talán alacsonyabb volt a hangszennyeződés szintje…

A pódiumon ezúttal a Budapesti Vonósok (művészeti vezetőjük: Botvay Károly) foglaltak helyet, akik ezúttal Alpaslan Ertüngealp vezényletével játszottak. A műsor az igényes, de mégsem túlságosan igénybe vevő nyári hangverseny sikerült példája volt: az első szám Franz Danzi divertimento-vonásokat mutató, ám a szólisták számára annál vonzóbb lehetőségeket kínáló, op. 41-es Concertantéja volt fuvolára, klarinétra és zenekarra, a második pedig Haydn 42-es számú, D-dúr szimfóniája a híres „Búcsú-szimfóniát” megelőző évből.

67387896_2276977972338609_4367370737984471040_o-155216.jpg

Massimo Mercelli (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Haydn, Mozart és Beethoven termékeny kortársa, Franz Danzi ugyan csak 1814-ben fejezte be ezt a darabját, de érdekes utalások hallhatók benne Mozart e műfajban komponált jól ismert műveire. Mint Danzinál mindig, a kompozíció hibátlan és nagyszerűen hangzik, de jóval oldottabb nagy kortársaiénál. A lassú tétel mindazonáltal őszintén lírai és éneklő jellegű, a zárótétel pedig bizonyos gépiessége mellett is rendkívül üde és briliáns, s kiválóan és a fúvós hangszerek technikai lehetőségeivel, s számít az előadók virtuóz képességeire.

Amelyekre semmiféle panasz nem is lehetett, mivel a két szólista, az olasz Massimo Mercelli és a szlovén Darko Brlek egyaránt parádés hangszerjátékos.

Mercelli kitűnt játékának karcsúságával, hajlékonyságával, hangjának ezüstös csengésével is; Brlek pedig robusztus egyéniség, igazi virtuóz, aki azonban érzékenyen tudott alkalmazkodni társához – nemhiába régi, összeszokott partnerek.

67479178_2276978785671861_2440201199824142336_o-155216.jpg

Alpaslan Ertüngealp (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A Vonósok nem voltak könnyű helyzetben, ugyanis a nem létező, illetve 100%-ig mesterséges, túlzottan kierősített akusztikában valószínűleg egymást sem hallották, vagyis igazából nem jöhetett létre valóságos hangzás. Ám a lehetetlennel vívott küzdelemben a maguk részéről kitűnően helytálltak, és az adott körülmények között kitűnően teljesítettek. Ami annál is könnyebb volt számukra, mivel Ertüngealp, nem zavartatva magát az akusztikai körülményektől (amelyekbe bömbölve elhúzó motorkerékpárok és éles gyermeki visítások is beletartoztak), igen szépen formálta a dallamíveket és karaktereket, és szuggesztivitása, magabiztossága megnyugtatólag hatott zenészekre és hallgatókra egyaránt.

A szerző szokása szerint szerteágazóan komplex és a hallgató számára rengeteg kompozíciós finomságot és izgalmas effektust tartogató Haydn-szimfónia persze még jobban megszenvedte a körülményeket, hiszen itt a csillogó szólista-egyéniségek és -teljesítmények sem segítettek elvonni róluk a figyelmünket. Másfelől viszont itt alkalma nyílott a karmesternek arra, hogy egy még nagyobb kihívásnak, egy remekmű interpretálásának is eleget tegyen.

Nehéz feladatot oldott meg tehát, amikor minden szempontból átgondoltan, elmélyülten, a részletekre is gondosan odafigyelve szólaltatta meg a szimfóniát.

67549753_2276978879005185_215776167653801984_o-155216.jpg

Alpaslan Ertüngealp és a Budapesti Vonósok (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A Haydn-partitúráknak a látszólagos egyszerűségüket meghazudtoló komplexitása ugyanis különösen szükségessé teszi az előadás áttetszőségét, a belső folyamatok láthatóvá tételét, a belső szólamok plaszticitását. Alpaslan kitűnő technikájával folyamatosan érzékeltetni tudta játékosaival a mű differenciáltságát, és egészében is kiegyensúlyozottnak, leszűrtnek bizonyult. A sikerhez természetesen nagyban hozzájárult a Budapesti Vonósok koncentrált, precíz játéka, odaadó muzsikálása is. Örömmel hallgatnék meg ezekkel a művészekkel alkalomadtán zárt térben is hasonló koncertműsort.

A Klassz a pARTon egy másik koncertjéről, amelyen Ittzés Gergely és Hiroko Sasaki játszott Malina János írását itt olvashatják!

Ittzés Gergely fuvolás átiratairól: „a fölényes technikai tudás csupán eszköz”

Kapcsolódó

Ittzés Gergely fuvolás átiratairól: „a fölényes technikai tudás csupán eszköz”

Július 28-án Ittzés Gergely fuvolázott, Hiroko Sasaki zongorázott a Klassz a pARTon fesztivál egyik legkomolyabb hangvételű hangversenyén, amelyben egy szám erejéig a fesztivál alapítója, Érdi Tamás is csatlakozott az előadókhoz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

„És ha az ember él, akkor még mindig történhetik valami.”

Szerb Antal klasszikus regénye ihlette az idei kamara.hu műsorát, amelyen Bachtól Brahmson, Liszten át Kurtágig kalandozunk olyan kiváló zenészekkel, mint Várjon Dénes, Simon Izabella, Rohmann Ditta, Kolonits Klára és Keller András.
Klasszikus hír

Mozart-figurát dob piacra a Playmobil

A minizeneszerzőt – amelyhez hegedű és vonó is jár – a salzburgi Mozarteum alapítvánnyal közösen mutatta be a játékgyártó.
Klasszikus hír

Decembertől lehet jelentkezni a Fehér Ilona hegedűversenyre

Meghirdették a jövő évi Fesztivál Akadémia Budapesthez kapcsolódó Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt. A versenyre 20 év alatti fiatal hegedűsök jelentkezését várják február 15-ig. A jelentkezők két korcsoportban nemzetközi zsűri előtt mérhetik össze tudásukat július 8. és 19. között a Budai Vigadóban. A nemzetközi zsűri elnöke idén is a világhírű hegedűművész, Shlomo Mintz lesz.
Klasszikus interjú

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.
Klasszikus hír

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.