Klasszikus

Helytállni egy szabadtéri koncerten a zavaró tényezők ellenére

2019.08.06. 09:10
Ajánlom
Július 29-én, hétfőn új helyszín kapcsolódott be az idei Klassz a pARTon fesztivál koncertfolyamába: a balatonfüredi Kisfaludy-ház előtt, a parkban felállított Kisfaludy-színpad, a Tagore sétány és a hajóállomás közelében.

A helyszín az osztrák fürdőhelyek Kurparkjában tartott hangversenyek szép hagyományát követi, bár Badenben vagy Bad Ischlben a 19. század végén talán alacsonyabb volt a hangszennyeződés szintje…

A pódiumon ezúttal a Budapesti Vonósok (művészeti vezetőjük: Botvay Károly) foglaltak helyet, akik ezúttal Alpaslan Ertüngealp vezényletével játszottak. A műsor az igényes, de mégsem túlságosan igénybe vevő nyári hangverseny sikerült példája volt: az első szám Franz Danzi divertimento-vonásokat mutató, ám a szólisták számára annál vonzóbb lehetőségeket kínáló, op. 41-es Concertantéja volt fuvolára, klarinétra és zenekarra, a második pedig Haydn 42-es számú, D-dúr szimfóniája a híres „Búcsú-szimfóniát” megelőző évből.

67387896_2276977972338609_4367370737984471040_o-155216.jpg

Massimo Mercelli (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Haydn, Mozart és Beethoven termékeny kortársa, Franz Danzi ugyan csak 1814-ben fejezte be ezt a darabját, de érdekes utalások hallhatók benne Mozart e műfajban komponált jól ismert műveire. Mint Danzinál mindig, a kompozíció hibátlan és nagyszerűen hangzik, de jóval oldottabb nagy kortársaiénál. A lassú tétel mindazonáltal őszintén lírai és éneklő jellegű, a zárótétel pedig bizonyos gépiessége mellett is rendkívül üde és briliáns, s kiválóan és a fúvós hangszerek technikai lehetőségeivel, s számít az előadók virtuóz képességeire.

Amelyekre semmiféle panasz nem is lehetett, mivel a két szólista, az olasz Massimo Mercelli és a szlovén Darko Brlek egyaránt parádés hangszerjátékos.

Mercelli kitűnt játékának karcsúságával, hajlékonyságával, hangjának ezüstös csengésével is; Brlek pedig robusztus egyéniség, igazi virtuóz, aki azonban érzékenyen tudott alkalmazkodni társához – nemhiába régi, összeszokott partnerek.

67479178_2276978785671861_2440201199824142336_o-155216.jpg

Alpaslan Ertüngealp (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A Vonósok nem voltak könnyű helyzetben, ugyanis a nem létező, illetve 100%-ig mesterséges, túlzottan kierősített akusztikában valószínűleg egymást sem hallották, vagyis igazából nem jöhetett létre valóságos hangzás. Ám a lehetetlennel vívott küzdelemben a maguk részéről kitűnően helytálltak, és az adott körülmények között kitűnően teljesítettek. Ami annál is könnyebb volt számukra, mivel Ertüngealp, nem zavartatva magát az akusztikai körülményektől (amelyekbe bömbölve elhúzó motorkerékpárok és éles gyermeki visítások is beletartoztak), igen szépen formálta a dallamíveket és karaktereket, és szuggesztivitása, magabiztossága megnyugtatólag hatott zenészekre és hallgatókra egyaránt.

A szerző szokása szerint szerteágazóan komplex és a hallgató számára rengeteg kompozíciós finomságot és izgalmas effektust tartogató Haydn-szimfónia persze még jobban megszenvedte a körülményeket, hiszen itt a csillogó szólista-egyéniségek és -teljesítmények sem segítettek elvonni róluk a figyelmünket. Másfelől viszont itt alkalma nyílott a karmesternek arra, hogy egy még nagyobb kihívásnak, egy remekmű interpretálásának is eleget tegyen.

Nehéz feladatot oldott meg tehát, amikor minden szempontból átgondoltan, elmélyülten, a részletekre is gondosan odafigyelve szólaltatta meg a szimfóniát.

67549753_2276978879005185_215776167653801984_o-155216.jpg

Alpaslan Ertüngealp és a Budapesti Vonósok (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A Haydn-partitúráknak a látszólagos egyszerűségüket meghazudtoló komplexitása ugyanis különösen szükségessé teszi az előadás áttetszőségét, a belső folyamatok láthatóvá tételét, a belső szólamok plaszticitását. Alpaslan kitűnő technikájával folyamatosan érzékeltetni tudta játékosaival a mű differenciáltságát, és egészében is kiegyensúlyozottnak, leszűrtnek bizonyult. A sikerhez természetesen nagyban hozzájárult a Budapesti Vonósok koncentrált, precíz játéka, odaadó muzsikálása is. Örömmel hallgatnék meg ezekkel a művészekkel alkalomadtán zárt térben is hasonló koncertműsort.

A Klassz a pARTon egy másik koncertjéről, amelyen Ittzés Gergely és Hiroko Sasaki játszott Malina János írását itt olvashatják!

Ittzés Gergely fuvolás átiratairól: „a fölényes technikai tudás csupán eszköz”

Kapcsolódó

Ittzés Gergely fuvolás átiratairól: „a fölényes technikai tudás csupán eszköz”

Július 28-án Ittzés Gergely fuvolázott, Hiroko Sasaki zongorázott a Klassz a pARTon fesztivál egyik legkomolyabb hangvételű hangversenyén, amelyben egy szám erejéig a fesztivál alapítója, Érdi Tamás is csatlakozott az előadókhoz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése.
Színház

Kétszemélyes tantermi előadás készült a Sorstalanságból a Katonában

A Gloviczki Bernát és Jakab Balázs előadásában látható színpadi adaptációt Bagossy Júlia rendezte. A bemutatót február 23-án tartják a Sufniban.
Klasszikus

Bach, Chopin és Schumann műveit szólaltatja meg Grigorij Szokolov a Müpában

Az orosz zongoraművész szólóestjén Johann Sebastian Bach négy duettje és c-moll partitája, Chopin mazurkái és Schumann Waldszenen (Erdei jelenetek) című műve hangzik el az MVM Koncertek – A Zongora sorozatban március 13-án a Müpában.
Vizuál

„Nem elég gondolni, tenni is kell” – fontos társadalmi ügyekről rendez kiállítást a Radnóti Színház

A társulat célja ráirányítani a figyelmet közös ügyeinkre, közelebb hozva, felnagyítva, kihangosítva azokat. Az előző évadban elindult kampány fotósorozatait Csoszó Gabriella készítette, a figyelemfelkeltő akció idén az újonnan szerződött színészek ügyeivel folytatódott.
Vizuál

Süveges Rita festőművész lett az Esterházy Art Award közönségdíjasa

A 2023-as Esterházy Art Award-díjhoz kapcsolódó kiállítás március 3-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban, majd április közepén a kismartoni Esterházy-kastélyban is kiállítják a díjazott alkotók munkáit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bach, Chopin és Schumann műveit szólaltatja meg Grigorij Szokolov a Müpában

Az orosz zongoraművész szólóestjén Johann Sebastian Bach négy duettje és c-moll partitája, Chopin mazurkái és Schumann Waldszenen (Erdei jelenetek) című műve hangzik el az MVM Koncertek – A Zongora sorozatban március 13-án a Müpában.
Klasszikus hír

A zene- és énektanári pálya népszerűsítését segíti a frissen átadott Kodály Műhely

A Városmajorban található intézmény kurzusoknak, szakmai és módszertani bemutatóknak, művészeti, zenetudományi témájú kerekasztal-beszélgetéseknek és kamarazenei hangversenyeknek ad helyet.
Klasszikus hír

Négy kiváló muzsikus rögzítette Brahms zongoranégyeseit

Brahms mindhárom zongoranégyesét vette lemezre Giovanni Guzzo, Szűcs Máté, Perényi Miklós és Várjon Dénes. Az album március 1-jén jelenik meg a Hungarotonnál.
Klasszikus ajánló

Kalló Zsolt lesz az Anima Musicae vendégkoncertmestere

Legutóbbi Nádor termi koncertjükön a zseniális Mendelssohn zenéiből válogattak, február 24-én pedig a szintén csodagyerekként emlegetett Mozart remekművei csendülnek fel az Anima Musicae Kamarazenekar és mostani vendégük, Kalló Zsolt koncertjén.
Klasszikus interjú

„Aki kíváncsi, mindig ki akar nyitni egy következő ajtót” – interjú Hámori Mátéval

Nemcsak azokhoz akar szólni, akik maguktól is bemennek a koncertterembe – Hámori Máté és a Danubia Zenekar azon igyekszik, hogy a legkülönfélébb emberek ráébredjenek, milyen fontos szerepet tölt be a zene az életünkben.