Klasszikus

Henri Vieuxtemps, a belgák Paganinije

2020.02.17. 15:10
Ajánlom
Virtuóz hegedűs, zeneszerző és tanár, igazi romantikus művész. Kétszáz éve született Henri Vieuxtemps, akinek zenéje ma is izgalmas felfedezést jelent.

Ma már szinte elfeledtük a nevét, esetleg ráadásként hallhatjuk egy-egy opuszát virtuóz hegedűsöktől, de Henri Vieuxtemps (ejtsd: anri vjötam, ɑ̃ʁi vjøtɑ̃) saját korának ünnepelt művésze volt. 1820. február 17-én született Verviers-ben, amely akkor az Egyesült Holland Királysághoz tartozott, egy amatőr hegedűkészítő és takácsmester fiaként. Tőle kapta első hegedűleckéit is, és annyira tehetségesnek bizonyult, hogy első nyilvános koncertjére csupán hatéves koráig kellett várni. Nem más, mint a kor tekintélyes hegedűs komponistája, Charles Auguste de Bériot kezdte tanítani.

1829-ben Párizsban debütált, pár évvel később megismerkedett Ludwig Spohrral és Robert Schumannal, utóbbi Paganinihez hasonlította a serdülő fiút. Egy évvel később magával az ördög hegedűsével is találkozott.

Vieuxtemps zeneszerző akart lenni, többek között Anton Reicha képezte.  Még nem volt húsz éves, amikor már saját hegedűversenyeivel lépett fel. „Varázslatos szimfónia hegedűre és zenekarra” – írta második concertójáról Berlioz. Technikájának és virtuozitásának csodájára jártak, azt pedig a vájtfülűek is készséggel elismerték, hogy Vieuxtemps ördögi ügyességét mindig a kompozíció szolgálatába állítja. Nem csak virtuóz volt, jó ízléssel volt megáldva, neki is köszönhető, hogy Beethoven Hegedűversenye megmaradt a repertoárban: amikor tizennégy évesen Bécsben debütált, választhatott volna mutatósabb, csillogóbb versenyművet, neki azonban a bonni mester darabja kellett.

A virtuozitás számára a zenében megjelenő életörömöt, szenvedélyt jelentette.

Kiváló tanár volt, a francia hegedűiskola egyik alapítója. Hogy pontosan miben áll a franko-belga hegedűiskola jellege, azt persze nehéz meghatározni (és hogy miben más, mint az orosz vagy a német), de abban nagyjából mindenki egyetért, hogy Henri Vieuxtemps nélkül szegényebbek lennének a mai hegedűsök. Bejárta Amerikát és Európát, öt évet töltött Szentpétervárott, ahol munkájának nyomán nagyszerű hegedűsök generációi nőtték ki magukat. (Az orosz cári fővárosban utódja volt Wieniawski és Auer Lipót.) Pedagógusként elsősorban mély zeneiségét adta át növendékeinek, muzikalitása művein is érződik: „Vieuxtemps zenéjét hallva (…) a közönség el tudja dönteni, hogy a hegedűs érti-e, amit játszik, vagy csak technikai kihívást lát a kottában” – mondja Mischa Keylin hegedűművész, aki a szerző összes hegedűversenyét rögzítette a Naxosnál.

Utolsó éveiben két agyvérzést kapott, amelyek után fel kellett hagynia a hegedüléssel. Egy algír szanatóriumban élt, komponált, de gyötörte, hogy távol van az európai zenei élettől. 1881-ben, 61 évesen hunyt el.

Vieuxtemps terjedelmes életműve a hét hegedűversenyen kívül két csellóversenyt, három vonósnégyest, egy brácsaszonátát és több hegedűre és zongorára írt művet is magába foglal. Egy Guarneri-hangszeren játszott, amelyet később Yehudi Menuhin, Itzhak Perlman és Pinchas Zukerman is használt.

A hangszer 2013-ban 16 millió dollárért cserélt gazdát.

Legnevesebb tanítványa földije, a szintén Liège-i születésű Eugène Ysaÿe volt, ő játssza mestere darabját az alábbi felvételen.

Akit a brácsára írt művei jobban érdekelnek, annak Timothy Ridout 2017-es albumát ajánljuk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Klasszikus hír

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Klasszikus interjú

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus ajánló

Olaszországban turnézott az Anima Musicae

Milánóban és Torinóban is vastapssal jutalmazta az olasz közönség az Anima Musicae Kamarazenekar előadásait, melyeken Takács-Nagy Gábor vezényletével és Balázs János zongoraművész szólóival Liszt és Bartók művei hangoztak el.
Klasszikus hír

Rangos amerikai építészeti díjat nyert a Magyar Zene Háza

Az idén januárban átadott épület számos európai elismerés után a tengerentúlon is sikert aratott, az Architecture MasterPrize versenyén díjazták a Liget projekt ikonikus épületét.