Klasszikus

Hét év után akkordváltás történt John Cage legendásan hosszú orgonaművében

2020.09.10. 09:10
Ajánlom
A jeles eseményre több tucat érdeklődő jelent meg a német templomban, ahol a 639 év hosszú zenemű előadása zajlik – immár 19 esztendeje.

John Cage különc zeneszerző. A nevéről a legtöbbeknek a 4’33 című csend-darab jut az eszébe, amelynek lényege: négy és fél percig az előadó nem játszik egy hangot sem, a közönség némán hallgatja, s minden mocorgás, zaj a produkció része. A 4’33 afféle zen-gyakorlat, amelyről ebben a cikkben írtunk részletesen.

John Cage csendje tartalmasabb, mint gondolnánk

Kapcsolódó

John Cage csendje tartalmasabb, mint gondolnánk

A zeneszerző leghíresebb műve, a 4'33 nem csupán üres, konceptualista performansz. A mű kézirata rengeteget elárul John Cage zenefelfogásáról, amiben a Zen tanításai is megjelennek.

Szintén híres-hírhedt opusz a szerző As Slow As Possible (Amilyen lassan csak lehet) című darabja, amelyet 1987-ben alkotott. A mű megszólalása általában 20-70 percet vesz igénybe. 2009-ben Diane Luchese orgonaművész 15 órán keresztül játszotta a darabot, Joe Drew-nak pedig volt 24, illetve 48 órás interpretációja is.

Ennél sokkal nagyobb léptékben gondolkodtak Németországban, a kilencvenes évek végén.

halberstadt-113959.jpg

Az orgona a halberstadti templomban, ahol John Cage As Slow As Possible című darabjának előadása folyik

Egy 1997-ben összehívott konferencián zenészek és filozófusok összedugták a fejüket, és elhatározták, hogy komolyan veszik John Cage instrukcióját: olyan hosszú előadást szerveznek, amennyire csak lehetséges. A hosszúságot aszerint határozták meg, hogy a halberstadti katedrálisban (Németország) 1361-ben – pontosan 639 évvel az új évezred előtt – állították fel az első állandó, beépített orgonát, a híres Blockwerket, amelynek már 12 fokú klaviatúrája volt.

Az előadás nem a katedrálisban zajlik, hanem a St. Burchardi templomban, ahol

2001. szeptember 5-én kezdődött a performansz, a kotta szerint 18 hónap csenddel.

A darab egy speciálisan erre épített orgonán szólal meg. A legutóbb hét éve történt változás a kottában, akkor is nagy érdeklődés kísérte a hangváltást. Most, 2020. szeptember 5-én mintegy 100 fős közönség volt kíváncsi az újabb hangjegyre. Itt látható egy videó a különleges alkalomról.

A következő változásra mindössze másfél évet kell várni: 2022. február 5-én újabb hang szólal meg az orgonán. Az As Slow As Possible kottája egyébként mindössze nyolc oldal.

Az ORGAN2/ASLSP projekt alkotói úgy vélik, a performansz az időről és a tempóról alkotott elképzeléseinket szeretné megváltoztatni a felgyorsuló világban. Gondoljunk csak bele! Ha belépünk a halberstadti templomba, egy olyan hangsor elemét halljuk, amely több mint hatszáz év múlva is szólni fog. Hát nem borzongató?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.
Klasszikus ajánló

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.
Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.