Klasszikus

Hétköznapok szépsége

2005.12.27. 00:00
Ajánlom
Nem éppen könnyed, karácsonyi muzsikát – jelentős, súlyos alkotásokat tűztek műsorukra december 22-én a Nemzeti Filharmonikusok. Az UNICEF javára rendezett jótékonysági hangversenyen Richard Strauss Metamorfózisai és Beethoven III. szimfóniája között Bartók II. zongoraversenye szólalt meg.

A huszonhárom szóló vonósra komponált Metamorfózisok előadásához nem a szokásos vonószenekari ülésrendet választotta az együttest vezető Kocsis Zoltán; ehelyett a játékosok – mint kamaramuzsikusok – egy nagy félkörben foglaltak helyet a színpadon, csak a három bőgő állt a félkörön kívül, középen. Kocsis vezénylése is arról árulkodott, hogy a Metamorfózisokat kamarazenének tekinti. Először furcsának találtam, hogy mozdulatai alig-alig követik a straussi muzsika érzelmi, dinamikai hullámzását, s szinte csupán a taktírozásra szorítkoznak. Később azonban világossá vált: éppen ez a látszólag szenvtelen dirigálás teszi lehetővé, hogy a helyenként szinte áttekinthetetlenül polifon szövetben a szólamok megőrizzék függetlenségüket, hogy minden egyes téma és ellenpont, minden apró motívum torzítatlanul szólaljon meg.

Hogy mégis némi hiányérzetem volt a Metamorfózisok hallgatása közben, az éppen abból adódott, hogy a Nemzeti Filharmonikusok vonósai nem mindig tudtak megfelelően élni a hirtelen jött kamaramuzsikusi szabadsággal és felelősséggel – s így az előadás hőfoka néha nem érte el az ideális szintet. Kocsis Zoltán szokatlanul élénk alaptempója remekül összefogott előadást eredményezett, bár néhol úgy éreztem, nem mindenre hagy elég időt a karmester. A Metamorfózisok előadásának talán legnagyobb erénye a vonóstónus különleges színgazdagsága és szépsége volt.

A Nemzeti Filharmonikusok varázslatos vonóshangzását a Bartók-mű második tételének elején csodálhattuk meg ismét. Kocsis keze alatt természetes lélegzéssel, mégis teljesen megfoghatatlanul, szinte testetlenül szólalt meg a bartóki korál. A tételkezdet hatását megsokszorozta, hogy a dirigens nem tartott szünetet az első tétel után, így az Adagiónak nem a közönség krákogása és prüszkölése közepette kellett elindulnia, hanem a legtermészetesebb módon kapcsolódhatott a nyitótétel fortissimo befejezéséhez: úgy, ahogy egyszerre csak sötétség borul a tájra. A II. zongoraverseny szólóját Mocsári Károly fölényes virtuozitással, technikailag kifogástalanul és színgazdagon játszotta. Mégis hiányoltam valamit interpretációjából: a tagoló, értelmező akcentusokat, rubatókat, agogikát – vagyis mindazokat az eszközöket, amelyek az előadó „személyes érintettségéről” árulkodnak; arról, hogy éppen ezzel a művel, éppen erről a műről valami nagyon sajátos és személyes közlendője van.

Ez a „személyes közlendő” a Kocsis Zoltán pálcája alatt megszólaló Eroica nyitótételében jelent meg talán a legkézzelfoghatóbban. Kocsis ezúttal is a szokottnál élénkebb iramot diktált, amely azonban a legkevésbé sem tűnt hajszoltnak, sőt azt sem jelentette, hogy az egész tételnek hajszálra ugyanabban a tempóban kellene leperegnie. A melléktéma például mindannyiszor kikövetelt magának egy apró lassítást, mint ahogyan a gyakori sforzatók is szükségképpen fékezték a rohanást. Örömmel hallgattam a markáns hangsúlyokat és hitetlenkedve a hegedűk valószínűtlenül halk és precíz tremolóit a visszatérés előtt.

A második tétel tempóvételét Kocsis interpretációjában az induló karaktere határozta meg, a Marcia funebre ritmikussága ezért egy pillanatra sem nehezült el. A scherzo éltető erejét pedig főleg az adta, hogy a pianissimo szakaszok mögött is mindvégig ott lappangott a fortissimo kitörés vulkanikus energiája. Végül a zenekar három kürtösét kell kiemelnem, akik a trióban nyújtottak parádés teljesítményt.

Nem állítom, hogy életem legnagyszerűbb NFZ-koncertjéről mentem haza 22-én este – de egy remek hangversenyről. Lám, nem csak az ünnepnapok lehetnek szépek.

(2005. december 22. 19:30 Nemzeti Hangversenyterem; A Nemzeti Filharmonikus Zenekar jótékonysági hangversenye az UNICEF javára; R. Strauss: Metamorfózisok; Bartók: II. zongoraverseny; Beethoven: III. szimfónia; km.: Mocsári Károly (zongora); vez.: Kocsis Zoltán)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.
Klasszikus üvegplafon

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus hír

Egy részeg férfi vonóshangszereket hajított ki egy mozgó vonatból

A Büchenből Hamburgba tartó vonaton mintegy 14 ezer eurós kárt okozott a randalírozó német férfi.