Klasszikus

Hétköznapok szépsége

2005.12.27. 00:00
Ajánlom
Nem éppen könnyed, karácsonyi muzsikát – jelentős, súlyos alkotásokat tűztek műsorukra december 22-én a Nemzeti Filharmonikusok. Az UNICEF javára rendezett jótékonysági hangversenyen Richard Strauss Metamorfózisai és Beethoven III. szimfóniája között Bartók II. zongoraversenye szólalt meg.

A huszonhárom szóló vonósra komponált Metamorfózisok előadásához nem a szokásos vonószenekari ülésrendet választotta az együttest vezető Kocsis Zoltán; ehelyett a játékosok – mint kamaramuzsikusok – egy nagy félkörben foglaltak helyet a színpadon, csak a három bőgő állt a félkörön kívül, középen. Kocsis vezénylése is arról árulkodott, hogy a Metamorfózisokat kamarazenének tekinti. Először furcsának találtam, hogy mozdulatai alig-alig követik a straussi muzsika érzelmi, dinamikai hullámzását, s szinte csupán a taktírozásra szorítkoznak. Később azonban világossá vált: éppen ez a látszólag szenvtelen dirigálás teszi lehetővé, hogy a helyenként szinte áttekinthetetlenül polifon szövetben a szólamok megőrizzék függetlenségüket, hogy minden egyes téma és ellenpont, minden apró motívum torzítatlanul szólaljon meg.

Hogy mégis némi hiányérzetem volt a Metamorfózisok hallgatása közben, az éppen abból adódott, hogy a Nemzeti Filharmonikusok vonósai nem mindig tudtak megfelelően élni a hirtelen jött kamaramuzsikusi szabadsággal és felelősséggel – s így az előadás hőfoka néha nem érte el az ideális szintet. Kocsis Zoltán szokatlanul élénk alaptempója remekül összefogott előadást eredményezett, bár néhol úgy éreztem, nem mindenre hagy elég időt a karmester. A Metamorfózisok előadásának talán legnagyobb erénye a vonóstónus különleges színgazdagsága és szépsége volt.

A Nemzeti Filharmonikusok varázslatos vonóshangzását a Bartók-mű második tételének elején csodálhattuk meg ismét. Kocsis keze alatt természetes lélegzéssel, mégis teljesen megfoghatatlanul, szinte testetlenül szólalt meg a bartóki korál. A tételkezdet hatását megsokszorozta, hogy a dirigens nem tartott szünetet az első tétel után, így az Adagiónak nem a közönség krákogása és prüszkölése közepette kellett elindulnia, hanem a legtermészetesebb módon kapcsolódhatott a nyitótétel fortissimo befejezéséhez: úgy, ahogy egyszerre csak sötétség borul a tájra. A II. zongoraverseny szólóját Mocsári Károly fölényes virtuozitással, technikailag kifogástalanul és színgazdagon játszotta. Mégis hiányoltam valamit interpretációjából: a tagoló, értelmező akcentusokat, rubatókat, agogikát – vagyis mindazokat az eszközöket, amelyek az előadó „személyes érintettségéről” árulkodnak; arról, hogy éppen ezzel a művel, éppen erről a műről valami nagyon sajátos és személyes közlendője van.

Ez a „személyes közlendő” a Kocsis Zoltán pálcája alatt megszólaló Eroica nyitótételében jelent meg talán a legkézzelfoghatóbban. Kocsis ezúttal is a szokottnál élénkebb iramot diktált, amely azonban a legkevésbé sem tűnt hajszoltnak, sőt azt sem jelentette, hogy az egész tételnek hajszálra ugyanabban a tempóban kellene leperegnie. A melléktéma például mindannyiszor kikövetelt magának egy apró lassítást, mint ahogyan a gyakori sforzatók is szükségképpen fékezték a rohanást. Örömmel hallgattam a markáns hangsúlyokat és hitetlenkedve a hegedűk valószínűtlenül halk és precíz tremolóit a visszatérés előtt.

A második tétel tempóvételét Kocsis interpretációjában az induló karaktere határozta meg, a Marcia funebre ritmikussága ezért egy pillanatra sem nehezült el. A scherzo éltető erejét pedig főleg az adta, hogy a pianissimo szakaszok mögött is mindvégig ott lappangott a fortissimo kitörés vulkanikus energiája. Végül a zenekar három kürtösét kell kiemelnem, akik a trióban nyújtottak parádés teljesítményt.

Nem állítom, hogy életem legnagyszerűbb NFZ-koncertjéről mentem haza 22-én este – de egy remek hangversenyről. Lám, nem csak az ünnepnapok lehetnek szépek.

(2005. december 22. 19:30 Nemzeti Hangversenyterem; A Nemzeti Filharmonikus Zenekar jótékonysági hangversenye az UNICEF javára; R. Strauss: Metamorfózisok; Bartók: II. zongoraverseny; Beethoven: III. szimfónia; km.: Mocsári Károly (zongora); vez.: Kocsis Zoltán)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Jazz/World

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Vizuál

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdekes

Kocsis Zoltán munka közben: Az Újvilág-szimfónia próbájáról került elő hangfelvétel

Az alábbi 2011-es filmfelvételen Kocsis Zoltán Dvořák Újvilág-szimfóniáját próbálja a Szegedi Szimfonikus Zenekarral. A közkedvelt szimfónia akusztikai próbáját nem csak a rajongóknak érdemes meghallgatni.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje. Ezekre a kerti programokra még tud jegyet váltani:
Klasszikus videó

Videó: Kelemen Barnabásék totyogó kisbabája már az apját kíséri zongorán!

Ma este kezdődik a Fesztiválakadémia. "Elkezdődtek a próbák!" - írta Kokas Katalin, és közzétett egy videót, amelyen a férje a kislányukkal zenél.
Klasszikus magazin

Nem csak Ravel álmodta zenekarra az Egy kiállítás képeit

Sőt, még csak nem a századforduló zenéjének zenekari virtuóza volt az első, hanem egy orosz Rimszkij-Korszakov tanítvány.
Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.