Klasszikus

Hétszáz év – hetven percben

2004.03.02. 00:00
Ajánlom
Mit jelent a régi és az új a zenében? Meddig új egy mű és mitől számít réginek? Vajon nem újabb-e bizonyos szempontból a nemrég felfedezett kódexben fennmaradt XIII. századi motetta, mint egy több százszor hallott Beethoven-szimfónia?

A Trio Lignum megalakulása óta régi és új kapcsolódási pontjait kutatja. Az 1997-es szombathelyi Bartók Fesztiválon még alkalmi társulásként fellépett Trió első hangversenyén merész ötlettel szembesítette egymással Ockeghem és Cage, Senleches és Kurtág, Mozart és Berio zenéit. A kísérletet folytatták s így egy páratlanul széles repertoárt építettek ki a XII. század zenéjétől Bachon, Mozarton át a legújabb, sokszor kifejezetten a Trio Lignum számára komponált darabokig.

Február 28-án került sor az első Lignum Estre a Katona József Színház nemrég felavatott új játszóhelyén, a Sufniban. A hét tematikus koncertből álló sorozat „Áthallások” című első estje – mintegy zenei időutazásként – XIII. századi motettákat, Bull, Bach, Mozart, Brahms, T. Johnson és az előadás vendége, Sáry László műveit állította egymás mellé. A darabok között Máté Gábor, a produkció rendezője az elhangzott zenékhez és szerzőjükhöz kapcsolódó legkülönfélébb szövegeket olvasott fel. A Trio Lignum tagjai által válogatott textusok közt szerepel vers, levélrészlet, hangversenykritika, grafológiai elemzés, sőt mezőgazdasági szakszöveg is. A szövegek célja részint a szórakoztatás, részint egyfajta – a legjobb értelemben vett – ismeretterjesztés. A három muzsikus ugyanis azt tapasztalta, hogy a hagyományos hangversenyeken gyakran valamiféle függöny választja el az előadókat és a közönséget. A felolvasott szövegek azonban közelebb hozzák a hallgatót a régmúlt – és talán kortársainak – zenéjéhez is. Ráadásul a Trió nem titkolt célja az is, hogy új, a hagyományos koncerteket csak ritkán látogató közönségrétegeket nyerjenek meg az úgynevezett komolyzenének.

„Úgynevezett komolyzene”, hiszen a Trió tagjai egyáltalán nem „komolykodnak”, zenélésüket mindvégig – persze nem felszínes, hanem nagyon is elmélyült – játékosság és kreativitás jellemzi. Ezen az sem változtat, ha – mint gyakran – akár intellektuálisan, akár hangszertechnikai szempontból rendkívül bonyolult művet adnak elő. Úgy tűnik, számukra nincsenek „nehéz” darabok: játékuk a szó valódi értelmében játék marad.

A Trio Lignum következő estjére március 20-án kerül sor a Katona József Színház Sufnijában. A „Trió” című előadáson Lakatos György, Klenyán Csaba és Rozmán Lajos vendége Földes Imre zenetörténész lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.