Klasszikus

Hiába ekézed a komolyzenét, köszi, de kibírja

2020.01.09. 17:15
Ajánlom
Ha egy stand-up műsor legjobb részét hallva néma csendben van a közönség, az legalábbis furcsa. Ja, hogy szimfonikus zenekar áll a humorista mögött? Az mindjárt más!

Kész sznobéria, hogy itt vagyunk – ezzel szembesít minket Janklovics Péter stand-up komikus rögtön, a Figaro házassága nyitánya után. Nem mintha rockkoncerten nem fordulna elő, hogy sz*rul érzi magát az ember, és amúgy az is lehet, hogy van, aki szeret kiöltözni. Szóval nincs igaza, ezt tudjuk jól, tudja a zenekar is, meg a humorista is. Annyira azért épp igaz, hogy nevetni tudjunk rajta.

Az Óbudai Danubia Zenekar és Janklovics Péter közös produkciójában, amely A zenegyűlölő címet viseli, minden vád és kifogás elhangzik, amit klasszikus zene ellen emelni szoktak. Hogy miért lenne komolyzene az, hogy Papageno egy idióta madárfészekkel a fején indiánszökdel a színpadon, és miért lenne könnyű, amikor Mick Jagger súlyos power chordok kíséretében ugrál sokkal vadabbul.

Vagy miért jó, hogy mozdulatlanul ülünk másfél órán át, miközben a többiek köhögését és pacsuliszagát viseljük.

Hogy miért kell hatvan-nyolcvan fős zenekarokat verbuválni egy Mozart-operához, ha a Spotifyon fenn van az egész. Ha Bősze Ádám stand-upjáról anno azt írtam, hogy szelep a komolyzene beszabályozott közegében, akkor erről a showról muszáj elmondani: megmutatja, hogy ez a beszabályozott közeg nem olyan jó, de azért nem is annyira olyan. És igenis, van értelme. Mármint a sznobérián túl.

odz_zenegyulolo_foto_valuskagabor-37917-163746.jpg

Janklovics Péter és az Óbudai Danubia Zenekar: A zenegyűlölő (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Zeneakadémia)

Janklovics Péter tehát nekiáll ekézni a nyugati kultúra nagy túlélőjét, a klasszikus zenét. Bach, Mozart és Beethoven ugyanis tényleg túlélők, se festményt, se könyvet nem nézegetünk, nem forgatunk annyit ebből a korból, mint amennyit ezeket a szerzőket hallgatjuk. A túlélő műfajhoz pedig hozzátartoznak a furcsaságai, például hogy méregdrága hangszereken játsszák és sok-sok évig kell hozzá tanulni.

Izgultam, hogy Janklovics viccei ne merüljenek ki dumaszínházi stílusú, öncélú alázásokban. Volt, hogy rezgett a léc, a Tévémacinak beszólni például nem valódi bátorság, a karmesteri pálcát cikizni sem az, nem fogja az ember magára haragítani a karmester-szakszervezetet. Na, de ez most nem az, amikor Ricky Gervais beszól a két pápának, nem is ezért vagyunk itt. A klasszikus zenéről derüljön ki valami.

Derül ám! Rövid úton például az, hogy vezényelni sem tud mindenki (egy tízéves kisfiú próbálkozott a dologgal). Karmester viszont annyi beszólást még nem szenvedett el, mint Hámori Máté ebben a másfél órában. A klasszikus zenével viccelni viszont muszáj, mert az az igazi halál, ha túl komolyan veszik. Főleg, hogy amúgy a zenekar hús-vér, talpraesett és esendő emberekből áll (lásd a rakoncátlan rezeseket, az aluszékony brácsást vagy az egyénieskedő hegedűst).

odz_zenegyulolo_foto_valuskagabor-38205-163746.jpg

Janklovics Péter és az Óbudai Danubia Zenekar: A zenegyűlölő (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Zeneakadémia)

A Danubia nem is játszik olyan darabokat, amelyek megváltanák a világot: a Figaro, A denevér és A tolvaj szarka nyitányát halljuk, pár percre viszont valódi csoda történik. Janklovics és Hámori azon tanakodik, hogy miként vonhatnák be a közönséget a zenélésbe (hiszen a Rolling Stones-koncerten is lehet ordítani az Angie-t!), amikor a karmester felveti:

A közös csend jó lenne!

Megkérik hát a közönséget, hogy néma csenddel asszisztáljanak az előadáshoz, amit a nézőtér meg is tesz. Így hangzik fel az Intermezzo Carmenből. A hárfa és a fuvola kezd, lassan, szelíden lép be a zenekar többi szekciója, és tessék, megtörténik a varázslat. Nem nagy kunszt, mondhatnánk, ez egy örökzöld, gyönyörű dallam. Mégis ez a lényeg! A klasszikus zene régi, de nem ósdi, sokat játszott, de nem elhasznált szegmense a zenének. És ezzel a három perces Carmennel rögtön meg is dől minden, amivel a zenegyűlölő támad, csak egy kis odafigyelés kellett hozzá.

Hogy van-e tanulság? Úgy gondolom, hogy a jó viccből lehet tanulni. Most annyit mindenképpen: ne féltsük Mozartot, Beethovent. Kibírtak (eddig) kétszáz évet, most is kibírják, ha viccelnek velük. És ha már őket hallgatjuk, netán élőben, koncertteremben, asszisztáljunk azzal, hogy csendben figyelünk. Azt meg mi fogjuk kibírni.

A zenegyűlölő című előadás január 4-én volt látható a MOMKultban, de a cikkben szereplő képek nem most készültek, hanem egy éve a Zeneakadémián. Valuska Gábor fotói.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Orgona, csembaló, kamarazene – kezdődik a 17. Budavári Bach Fesztivál

Korhű hangszereken, köztük a Budavári Evangélikus Templom csodálatos orgonáján hallgathatja meg a közönség Johann Sebastian Bach műveit a május 15. és június 1. között tartott ingyenes koncerteken.
Színház

Cseri Hanna saját darabot, Zsótér Almodóvart rendez Budaörsön

Nyolc új bemutatóval készül a 2025/26-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház: klasszikus drámák, filmadaptáció, abszurd operett és többféle korosztályt megszólító, érzékenyítő gyerekelőadások is helyet kaptak. Ősztől Nagypál Gábor is csatlakozik a társulathoz.
Jazz/World

„A saját élményeimet akartam zenébe önteni” – Dresch Mihály közelgő koncertjéről

Mindhárom zenekara, a Dresch Quartet, a Dresch Alternativ Quartet és a Dresch Vonós Quartet is fellép a Kossuth-díjas jazzszafonművész május 14-i koncertjén az Eiffel Műhelyházban, aki a JazzFest Budapest podcastjának vendége volt.
Vizuál

Véletlenül nyertek két díjat: amerikai és norvég premierjén is elismerték Lakos Nóra filmjét

Lakos Nóra családi filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet az elmúlt héten két elismerést is bezsebelt: az alkotás a Tumbleweeds Filmfesztiválon tartott amerikai premieren közönségdíjat, míg Norvégiában a legjobb európai egész estés gyerekfilm díját nyerte el.
Színház

Slava’s Snowshow: varázslat, hóvihar és gyermeki csoda a Nemzeti színpadán

Május végén a világ egyik legkülönlegesebb színházi élménye érkezik Budapestre: a Slava’s Snowshow nemcsak lenyűgöz, hanem felemel. A legendás bohóc, Szlava Polunyin mágikus univerzumot teremt, ahol mindenki újra gyermekké válhat – legalább egy estére.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Nyílt levélben fordul közönségéhez az Anima Musicae Kamarazenekar

Az állami támogatás csökkenése miatt veszélybe került a zenekar fennmaradása, így most nyílt levélben fordultak közönségükhöz, hogy megtarthassák a jövő szezonra tervezett hangversenyeiket.
Klasszikus hír

Egy százalék a tehetségért

A Crescendo Nyári Akadémia minden évben mesterkurzusokat rendez fiatal művészeknek és növendékeknek, ám a szervezőknek támogatásra van szükségük, hogy a rosszabb anyagi helyzetű tehetségeket is fogadni tudják.
Klasszikus ajánló

Orgona, csembaló, kamarazene – kezdődik a 17. Budavári Bach Fesztivál

Korhű hangszereken, köztük a Budavári Evangélikus Templom csodálatos orgonáján hallgathatja meg a közönség Johann Sebastian Bach műveit a május 15. és június 1. között tartott ingyenes koncerteken.
Klasszikus ajánló

Schubert kamaramuzsikáját ünnepli a Concerto Budapest a Zeneakadémián

Május 23-án, pénteken este 19:30-kor a Zeneakadémia Nagytermében kivételes kamarazenei élmény várja a közönséget: a Keller Quartet és a Concerto Budapest kiváló szólistái Schubert három jelentős művén keresztül kalauzolják a hallgatókat.
Klasszikus ajánló

Thomas Quasthoff is fellép jövőre a Zeneakadémián

Meghirdette őszi programját a Zeneakadémia, a világhírű basszbariton jazzkoncertje mellett a budapesti közönségnek tavaly nagy sikerrel bemutatkozott brazil férfiszoprán, Bruno de Sá fellépése is szerepel a programban.