Klasszikus

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

2022.09.28. 12:00
Ajánlom
Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.

Az az igazság, hogy ifjú emberként Haydn mesterhez jártam kontrapunktra

– idézi a koncert színlapja Nádas Péter Haydn a panelban című írását, mely az est folyamán el is hangzik majd, a szerző felolvasásában. A szöveg azonban nem csak a zeneszerző alakját idézi meg, megjelenik benne az Esterházy-család és a halott barát, Esterházy Péter. Az ő portréja és kettejük kapcsolatának története az elbeszélés másik témája, a Haydn-szimfónia szerkezetének megfelelően.

Remélem, észrevették, hogy Haydn útmutatását követve miként vezetem a fő témát a melléktémák és a szabad asszociációk rendszerében. Immár ki sem láthatunk elbeszélői rengetegemből, míg a megváltó zárlat majd el nem érkezik.

– írja a Nádas-szöveg.

Visszatekintés és búcsú az est témája, a szövegben és a zenében folyamatosan jelen van a hiány, egyszerre mint művészi szervezőerő és vágyakozás egy szeretett személy társaságára, akivel nem lehetünk együtt. A két író első találkozásakor a Búcsúszimfónia szól (utalásként Haydn és az Esterházy-család kapcsolatára), melyben a zenészek egyenként távoznak, hogy felkereshessék otthon hagyott szeretteiket – ahogy a darab keletkezéséről fennmaradt anekdota meséli. Pedig a hiány igazából nem is létezik. A pusztán ezerféle növény ereszt gyökeret, vagy legalább a sóvirág megjelenik rajta. „Ahol meg tényleg csak a semmi tenyészik, ott sem marad hely üresen. Az úgynevezetten természeti, amit Haydn, legalábbis pályafutása első idejében oly élénken ért és követ, ismeri ugyan a hiányt két hang között, ki ne ismerné, de ürességet ő sem. Rögvest betölti, kitölti, belakja, elrendezi. A szünet tömege mégis nagyobb marad a hangok tömegénél. Az üresség gondja a festészetre marad, a fizikusokra.

Haydn szimmetriával operál a csönd ellenében, a harmónia utáni vággyal megy szembe a fájó hiánnyal.

A Nádas-szöveg mellett az esten elhangzik két Haydn-mű, a 45. fisz-moll ,,Búcsú” szimfónia és a 46. H-dúr szimfónia. Közreműködik a kísérletező, új formákat kereső együttes, a Budapest Sound Collective, Dubóczky Gergely karmester vezényletével.

Hiány két hang között – Haydn és az Esterházyak

október 1. 19:00, BMC

Műsor:

  • Joseph Haydn: 45. fisz-moll ,,Búcsú” szimfónia
  • Nádas Péter: Haydn a panelban
  • Joseph Haydn: 46. H-dúr szimfónia

Közreműködik:

Nádas Péter

Budapest Sound Collective

Vezényel: Dubóczky Gergely

Az előadás az Esterházy Magyarország Alapítvány támogatásával valósul meg.

Fejléckép: Dubóczky Gergely és Nádas Péter (fotó/forrás: Raffay Zsófia, Máté Péter/Jelenkor Kiadó)

Ünnepeljen együtt az idén 80 éves Nádas Péterrel!

Kapcsolódó

Ünnepeljen együtt az idén 80 éves Nádas Péterrel!

Háromnapos összművészeti fesztivállal köszönti a főváros és a Jelenkor Kiadó a kortárs irodalom egyik legnagyobb alakját. A Nádas Péter Budapestje című rendezvényen az irodalmi vonatkozású események mellett zenei, színházi, képzőművészeti és gasztronómiai tematikájú programok közül is válogathatunk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Az intuíció vezet” – Beszélgetés Tabajdi Ádám orgonaművésszel

Tabajdi Ádám az orgonistavilág sokoldalú alakja. Kívül-belül ismeri a hangszert és irodalmát, gyakornok volt a párizsi Notre-Dame-ban, számos rangos, nemzetközi versenyen szerepelt már sikerrel és előkészületben van egy átiratának kottás kiadása. Az MVM Zrt. jóvoltából Junior Prima Díjjal kitüntetett művész azt is elárulta, mit gondol a versenyekről, és milyen orgonát választana magának.
Klasszikus videó

Három nyelven csendül fel a Csendes éj a Danubia Zenekar és a Máltai Szimfónia videójában

Hátrányos helyzetű gyerekekkel rögzítették a Csendes éj című klasszikus karácsonyi dalt, amely lovári, angol és magyar nyelven csendül fel Lakatos Mónika, Nótár Mary és Takács Nikolas, valamint a Szent Efrém Férfikar közreműködésével.
Klasszikus hír

Elmarad Nina Stemme áriaestje a Müpában

Az intézmény tájékoztatása alapján a világhírű svéd szoprán lemondta december 7-re tervezett Wagner-estjét, így a koncertre szóló jegyeket az intézmény visszaváltja.
Klasszikus ajánló

Kállai Ernő lesz az Anima Musicae vendége

December 9-én egy újabb zseniális művész, Kállai Ernő foglalja el az Anima Musicae kamarazenekar koncertmesteri székét a Nádor Teremben, ahol szólójátékával is megajándékozza a közönséget.
Klasszikus magazin

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.