Klasszikus

Hibátlan

2015.05.11. 08:09
Ajánlom
A Szentpétervári Filharmonikusok ismertetőfüzete háromnegyed részben a szólistáról, Julia Fischerről szól. Azt nyilatkozza, nem riad vissza a koncerteken előforduló hibáktól, hamis hangoktól. Ám május 5-én a Müpában ilyesmivel nem találkoztunk. KRITIKA

Nagy öröm, hogy lassan elmondhatjuk: minden neves kortárs hegedűművész fellépett már Budapesten. Volt köztük olyan, aki nem okozott csalódást (pl. Isabelle Faust), volt, aki annál inkább (pl. Leila Josefowicz), és volt, aki hol igen, hol nem (pl. Leonidasz Kavakosz), s azért ne feledjük, a magyar hegedűművészek között is akad, aki épp elég magas színvonalat képvisel. Engem a mostani koncerten mégis sokkal jobban izgatott a zenekar, akiket - ezen a néven - eddig elsősorban nem a klasszikus repertoárban élvezhettem, most viszont erre nyílott alkalom. Engem tehát épp az érdekelt kedd este, hogy mit kezdenek a péterváriak és - a hangverseny címéből kifelejtett - vezetőjük, Jurij Tyemirkanov Brahmsszal és Beethovennel. Legutóbb - már annak is két és fél éve! - Prokofjevjük, Dvořákjuk jobban tetszett, mint a Schumann-zongoraverseny, de csak "ahhoz képest", vagyis a maguk állította mércéhez képest. És ez a mérce eszméletlenül magas.

Emiatt volt egy picit csalódás a mostani hangverseny. És ebben szerepe van a szólistának, noha - ahogy mondtam - játékában nehéz lenne hibát találni. Julia Fischer magabiztos technikával, makulátlan vonókezeléssel és - „ígérete" ellenére - hamis hangok nélkül adta elő Brahms hegedűversenyét. Ám az első tétel közben sokat kellett azon gondolkodnom, miről is szól ez az előadás. Mitől egyedi, mitől más, és egyáltalán: miért ülök itt, miért áll és hegedül ő ott. Talán csak a kadenciánál, de főleg az azt követő, rezignáltan induló kódánál győzött meg az előadás arról, hogy mégis csak érdemes volt eljönnöm.

A zenekar egyébként szépen szólt, de talán nem annyira szépen, mint ahogy megszoktam tőlük. Van egy másik magyarázatom is: a 17. sorban ülve mintha nem hallottam volna mindent. Legalábbis nem olyan részletesen, ahogy megszoktam. Mintha a terem kicsit magára lenne hagyva, be van állítva rutinból, ahogy szoktuk, de talán a finomhangolás elmaradt (és ezt nem először érzem a Bartók-teremben az utóbbi időben). Onnan nézve, hogy eddigi tapasztalataim szerint ez a zenekar - ezzel a karmesterrel - az egyik kedvencem az egész világ felhozatalából, mostani játékuk csalódást okozott. Ugyanakkor ebben is nehéz lenne hibát találni. Jók voltak az arányok, együtt volt a vonóskar, de el kellett jutnunk a második tételig, hogy kiemelhessek valakit (az oboát). Innentől az egész koncert sokkal jobb, izgalmasabb, egyedibb lett, s ez Julia Fischerre is hatott, aki a második tételben kiválóan kamarázott az együttessel. A harmadik pedig meghozta a hangulatot is. De ha sorrendbe kell tennem a szentpéterváriak által eddig a Müpában előadott műveket élmény alapján, akkor ez a Brahms bizony a sereghajtók közé kerül. Persze soha rosszabb sereghajtót.

A ráadott Paganiniben Julia Fischer nemcsak nagyobb virtuozitást, de - furcsa mód - sokkal több személyeset, több vitalitást mutatott. Ez meglepett, mert amúgy abszolút nem a sziporka-hegedűs kategóriájába tartozik.

Beethoven Eroicája sokkal egyedibb, egyénibb lett, noha ez sem volt fergeteges vagy örök életre szóló előadás. Mindenekelőtt meglehetősen gyors volt, és amiben maximálisan egyetértek Tyemirkanovval: a karmester alig tartott tételszünetet. Beethoven szimfóniáiban a köhécs körülbelül olyan, mint ha két fogás között elnyalnánk egy fagylaltot. Különösen a VII. esetében érzem úgy, hogy voltaképp attacca kellene játszani az egészet, de az orosz dirigens most azt bizonyította be (legalábbis számomra), hogy ez az Eroica esetében is járható út.

A zenekar sokkal szebben, részletgazdagabban szólalt meg, sokkal dúsabb volt a hang (amiben a tíz bőgősnek is komoly szerepe volt), sokkal egységesebb a zenekar területeinek (pl. fafúvósok, rezek) játéka, az egész előadás sokkal inkább jelen időben zajlott, akkor és ott, s noha nem volt mentes a beethoveni magaslatoktól, nem esett túlzásokba. A gyászinduló gyászos volt, de nem tocsogós, a scherzóban bőséggel találhattunk humort, a két szélső tétel pedig magával ragadó és meggyőzően logikus benyomást keltett.

A jó 80%-os ház egy Schubert-ráadást is kicsikart, melyben ugyan csak a vonóskar vett részt, mégis sokkal jobban illett ehhez az estéhez, mintha mondjuk az Eroicáéval hasonló hangszerelésű ismeretlen orosz nyitányt vezettek volna elő.

Tehát jó kis hangverseny volt ez, s ha nem most hallanám ezt az együttest talán negyedszer az elmúlt tíz évben, akkor alighanem sokkal lelkesebb lennék. De így vagyunk ezzel, hálátlan közönség, ha egyszer hozzászokunk az ötcsillagos előadásokhoz, akkor egy hibátlan négycsillagosra már a szánkat húzogatjuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Tresz Zsuzsanna Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező

„Egyedi látásmódja, kreativitása, kitartó, mindig a tökéletes megoldásra törekvése és szakmai alázata példaértékű volt” – írja a vasárnap eltávozott alkotóról a Pécsi Nemzeti Színház.
Vizuál

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.
Színház

Index: Májusban feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház ügyében

A hírportál cikkéből kiderül: számos szabálytalanságot tárt fel egy vizsgálat, amely nyomán feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház belső működésével kapcsolatban. A kérdéses időszakban Zalán János vezette a teátrumot.
Vizuál

Közzétették a 44. Magyar Filmszemle zsűrijének névsorát

A Magyar Filmművészek Szövetsége és a Budapest Film együttműködésében február 3–9. között a budapesti Corvin moziban rendezik meg a 44. Magyar Filmszemlét.
Klasszikus

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.