Klasszikus

Hidat építeni a szakadék fölé

2008.01.20. 00:00
Ajánlom
A múzeumpedagógia, mint a legtöbb fiatal tudomány, az Amerikai Egyesült Államokból származik. A múzeumok alap funkciója – megőrizni a kulturális értékeket és javakat – mellett a 20. században egyre nagyobb igény alakult ki a felhalmozott ismeretek átadására. Ez a tendencia mára szinte az egész világon érvényesül: a múzeumi gyűjtemények könnyebben befogadhatóvá tették addig féltve őrzött kincseiket.

- Magyarországon mióta beszélhetünk múzeumpedagógiáról?

- A ’70-es években volt az első felfutása, ekkor az oktatási törvény kötelezte az iskolákat a múzeumlátogatásra. Ebben az időben tényleg sok gyerek jutott el a kiállítóterekbe, bár elég nehézkesek voltak ezek a látogatások; nélkülözték az innovatív elemeket, amelyek nemcsak eseménnyé, hanem tanulsággá alakították volna a látnivalókat.

- Mikortól változott meg a helyzet?

- A múzeumok világára hatékonyan hatott a rendszerváltás. A kialakult versenyhelyzet rákényszeríttette az intézményeket, hogy minél jobb kiállításokat hozzanak létre. Ezzel egy időben egyre fontosabbá vált az is, hogy a közönséget odacsalogassák a tárlatokra, hogy a látogatók jól érezzék magukat. Fontos lett, hogy a közönség érezze: foglalkoznak vele, "beszélnek" hozzá.

- Milyen pozíciót foglal el ebben versenyben a Ludwig Múzeum?

- A LUMÚ múzeumpedagógia nélkül is egy izgalmas világ az emberek számára. Különleges, lélegzetelállító, tartalmas világba lép, aki ellátogat hozzánk. Azonban ez kevés, mert a látottak megértéséhez utakat is kell mutatni. Nálunk lehetőség van arra, hogy az idelátogató csoportok kiszakadjanak a hagyományos oktatási rendszerből. Tartalmában itt sem történik más, mint az iskolában. Van egy oktatási tartalom – egy kiállítás, egy alkotó, egy adott kép, egy korszak –, amit fel kell dolgozni; lehetőség szerint minél izgalmasabb eszközökkel. Épp ezért a foglalkozások – a múzeumpedagógia séták – sok interaktív és játékos elemet tartalmaznak.

- Hogyan veszitek fel a kapcsolatot az iskolákkal, a különböző csoportokkal?

- Legtöbbször a tanárok keresnek meg minket, jellemzően azok, akik szeretnének kilépni a megszokott, iskolapadhoz kötött oktatásból. Mi pedig törekszünk arra, hogy a programfüzeteink, hirdetéseink eljussanak az iskolákba. Próbáljuk felhívni a tanárok, csoportvezetők, programszervezők figyelmét a létezésünkre, a foglalkozásainkra.

- Nehéz a kortárs művészetet fogyaszthatóvá tenni a nagyközönség számára?

- A Ludwig Múzeum paradox helyzetben van, mert a kortárs művészet nem igazán akar intézményesülni. Nem azért születnek ezek a képzőművészeti alkotások, hogy múzeumi értékek legyenek. A LUMÚ célja, hogy a kortárs művészet jelenleg legdivatosabb és legújabb trendjeit, valamint az ezeket a legmagasabb szinten képviselő alkotóit bemutassa. A sok, jó, értékes kiállítás, akció mégsem evidenciaként hat. A nézők legtöbbször nem élvezik és nem értik meg saját koruk művészetét. A mai globális világban mindenkinek joga van az értékek és információk megszerzéséhez és megértéséhez. A világ legtermészetesebb dolgának kellene lennie, hogy az emberek értsék a saját koruk művészetét. A kortárs társadalom vágyait, igényeit a kortárs művészetnek kellene kielégítenie. Azonban az emberek, akik élik a hétköznapjaikat, nem a kortárs művészetben találják meg esztétikai élményeik forrását, hanem a művészettörténet által meghaladott alkotásokban. Ez posztmodern tünet. Több művészeti jelenség létezik, zakatol egymás mellett. A világgal együtt a művészet is bonyolult és gyorsan változik. Nem mindenkinek van ideje arra, hogy a legaktuálisabb művészethez eljusson. Nekünk, múzeumpedagógusoknak az a célunk, hogy a kortárs értékeket minél szélesebb közönséggel megosszuk.

- Mi a legnagyobb kihívás a munkátokban?

- Amikor eljön ide egy csoport – bármilyen dinamikájú, életkorú –, egy szakadék két különböző oldalán állunk, és a foglalkozás ideje alatt közösen kell felépítenünk egy hidat. Ebben a hídépítésben én a tárgyi, pedagógia, pszichológia tudásommal veszek részt, a szakadék másik oldalán álló emberek pedig az érzékenységükkel, a világról való tudásukkal, a szerteágazó művészeti tapasztalataikkal. Ha jó napunk van, akkor a séta végére felépül ez a híd. Semmi világmegváltás nincs ebben. Az sem biztos, hogy kortárs rajongók lesznek. Azonban létrejöhet egy olyan együttlét, amely pozitív irányba mozdítja az emberek művészetekhez való viszonyát.

- A szervezett csoportok, programok esetében könnyebb a dolgotok?

- Az úgynevezett klasszikus múzeumpedagógiai foglalkozások a hétköznapi nyitva tartás ideje alatt zajlanak, szervezett csoportokkal. Mindenkinek szervezünk foglalkozásokat: az óvodásoktól egészen a nyugdíjas csoportokig. Kialakított, jól működő rendszerünk van erre. Középpontjában egy témával, amelyet próbálunk jól feldolgozni a művek között. Nem célunk mindent megtanítani vagy megmutatni. A kevesebb néha több. A szervezett csoportoknál didaktikusabb keretek közé kell zárni a foglalkozást. Ezek minden esetben szakadékba való ugrást jelentenek, ezért próbálunk információkat szerezni a hozzánk látogatókról. Azonban ezeken a didaktikusan felépített foglalkozáson is fontos, hogy a gyerekek, a csoportban lévő emberek reakciói felszínre kerüljenek. A hétvégi programjainkat szabadidős tevékenységnek választják az emberek, főleg szombatra próbálunk szervezni. A tárlatvezetésen és a beszélgetéseken nem az a cél, hogy a művésszel a szakma legfelkészültebb és a szakzsargont legjobban használó művészettörténész beszélgessen. Sokkal fontosabb az ismeretterjesztő szint elérése és megtartása. A LUMÚ 10-től 10-ig programjain látható filmek igényes alkotások, amelyeket érdekes környezetben nézhetnek meg az idelátogatók. A hétvégi programjainkon több improvizációra van lehetőség. Az IS-IS randevúnak vagy a Félkör programnak, amelyen a hónap műtárgyáról beszélgetünk, sokkal lazább a szerkezete. Szerteágazóbbak lehetnek ezek a foglalkozások, amelyeknek fontos elemei a résztvevők spontán gondolatkísérletei, érzelmei, élménybeszámolói. Éppen ezért ezek a programok számomra is tartogatnak meglepetéseket…

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.