Klasszikus

Hídépítés muzsikával

2003.09.01. 00:00
Ajánlom
Daniel Barenboim a Palesztin-izraeli megbékélésért Vannak, akik falat, vannak, akik hidat építenek. Az utóbbiak közé tartozik Daniel Barenboim zongoraművész, karmester, a Chicagói Szimfonikusok és a berlini Staatsoper főzeneigazgatója.

Az argentin-izraeli kettős állampolgárságú Barenboim, aki elkötelezett szószólója a palesztin és az izraeli nép megbékélésének, és heves bírálója a Saron-kormánynak, csodálatot és haragot egyaránt kivált. Zenei kiválósága vitathatatlan, közéleti tevékenységét széles skálán minősítik: békeharcos, hős, rafinált üzletember, provokátor, hazaáruló.

Emigráns orosz zsidó szülők gyermekeként 1942-ben született Argentínában, a család 1952-ben Izraelbe költözött. Barenboim csodagyerekként tűnt fel, tízéves korában debütált Bécsben és Rómában, majd fellépett Párizsban, Londonban, New Yorkban. Zongorajátékát hallván Furtwängler azt írta, hogy a 11 éves Barenboim fenomenális tehetség. Hamarosan a világ legkeresettebb pianistái közé tartozott. Az ötvenes évek végén figyelme már a dirigensi pálya felé fordult. Előbb vendégkarmesterként járta a világot, majd 1975-től 1989-ig az Orchestre de Paris zeneigazgatója, 1991-ben pedig Solti György utódaként a Chicagói Szimfonikusok élére nevezték ki. Operakarmesterként 1973-ban mutatkozott be Edinburghben, 1981-ben dirigált először Bayreuthban, ahol azóta is visszatérő vendég. 1992-től a berlini Staatsoper igazgatója.

A zongoraművész és karmester Daniel Barenboim számos nagy sikerű lemezfelvételt készített.

Zenészként és közéleti személyiségként arra törekszik, hogy fajok, népek, vallások, kultúrák közelebb kerüljenek egymáshoz. Barenboim büszke arra, hogy zsidó származása, izraeli állampolgársága nem akadályozta abban, hogy kölcsönös szereteten és tiszteleten alapuló, gyümölcsöző kapcsolatot alakítson ki német zenekarokkal, mint a Berlini Filharmonikusokkal, a berlini Staatskapelle együttesével, a bayreuthi fesztivál zenekarával.

Londonban 1990-ben véletlenül találkozott Edward W. Said palesztin származású irodalomtörténésszel, a New York-i Columbia Egyetem professzorával. Már az első beszélgetésnél kiderült, hasonló elképzeléseik vannak a palesztin és izraeli nép jövőjéről. A dialógust tettek követték. Said felkérésére Barenboim 1999-ben adta első zongorahangversenyét Ciszjordániában. 1999-ben Goethe szülővárosában, Weimarban alkotóműhelyt (West-Eastern Divan Workshop) szerveztek fiatal arab és izraeli zenészek számára. "Az a célunk, hogy harcoljunk a tudatlanság ellen, elérjük, hogy a fiatalok legalább kapcsolatba kerüljenek egymással, megismerjék egymást. Hogy aztán szeretik vagy nem szeretik egymást, az már az ő dolguk" - nyilatkozta Barenboim.

A nappali zenei képzést a Berlini Filharmonikusok, a Chicagói Szimfonikusok muzsikusai irányították, mesterkurzust adott többek között a világhírű csellóművész, Yo-Yo-Ma, az éjszakai vitákat pedig Barenboim és Said vezette. A kezdeti feszültséget a harmonikus munka váltotta fel. A siker láttán az alkotóműhelyt az Egyesült Államokban és Spanyolországban is létrehozták.

Parallels and Paradoxes (Párhuzamok és paradoxonok) címmel 2002-ben könyv formájában kiadták Barenboimnak és Saidnek a Carnegie Hall közönsége előtt megtartott beszélgetéseit, vitáit zenéről, zenészekről, irodalomról, a kultúra hatalmáról, a politikai különbözőségekről. Ugyanebben az évben Daniel Barenboim és Edward W. Said rangos spanyol, majd Barenboim a legmagasabb német kitüntetést kapta meg.

Ahogy a közel-keleti válság elmélyült, Barenboim, a tolerancia, a békés egymás mellett élés szószólója saját hazájában kellemetlenné kezdett válni. Mindehhez hozzájárult a provokációnak minősített 2001-es izraeli zenei fesztivál. Barenboim a berlini Staatskapelle élén Wagner A walkür című operájának első felvonását szerette volna előadni. Wagner, Hitler kedvenc zeneszerzője a mai napig feketelistán van Izraelben. Barenboim végül is kénytelen volt a programot Schumann- és Sztravinszkij-művekre változtatni. A koncert végén azonban a közönség felé fordult, hosszasan beszélt hozzájuk héberül, és arra kérte őket, hogy adjanak esélyt Wagnernek, a zeneszerzőnek, és ráadásként eljátszották a Trisztán és Izolda nyitányát. Egy kisebb csoport hangos tiltakozásba kezdett, fasisztának nevezve a karmestert. A többség a mű befejeztével felállva, vastapssal köszönte meg a muzsikát. A koncert azonban komoly politikai botrányt okozott, Jeruzsálem polgármestere, Ehud Ohlmer "arcátlannak, arrogánsnak, civilizálatlannak, érzéketlennek" nevezte Barenboimot, és a karmester fellépéseinek, lemezeinek bojkottjára szólított fel.

Nem vették jó néven azt sem, hogy Ramallahban folytatja a koncerteket, mesterkurzusokat. 2002-ben az izraeli katonaság megtagadta az engedélyt a művész beutazására. A mesterkurzust Barenboim törölte, de német diplomáciai kocsival eljutott a koncertteremig, és megtartotta zongoraestjét.

Idén augusztus elején ismét Rámalláhban lépett fel, Beethovent és Brahmsot játszott egy zsúfolásig megtelt palesztin iskolában. Egy palesztin törvényhozó a koncertet a legszebb ajándéknak nevezte, amit népe kaphat.

A sajtóértekezleten Barenboim ismét kifejtette, hogy Izrael jövője, biztonsága egy életképes Palesztin állam függvénye: "Hiszek a zsidó nép töretlen fejlődésében és Izrael államban. De rendkívül fontos, hogy igazságos megoldást találjanak a palesztinok függetlenségére. Izrael jövője ettől függ." Majd hozzátette: "Biztos vagyok benne, hogy az izraeli kormány néhány tagja nem örül annak, hogy itt vagyok. De én sem örülök sok dolognak, amit ők tesznek."

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.