Klasszikus

Hildegard von Bingen elektronikával – interjú Mandel Róberttel

2020.03.09. 09:00
Ajánlom
A 12. századi apátnő és zeneszerző, Hildegard von Bingen zenéje ihlette az Ensemble Mandel koncertjét, amelyet a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, április 4-én hallhat a hazai közönség. Az együttes alapítóját, Mandel Róbertet ihletforrásokról kérdeztük, de az elektronikus zene történetéről is kaptunk gyorstalpalót.

Hildegard von Bingen sok forrás szerint egy psalterium nevű hangszeren játszott…

A psalterium nevű hangszer tulajdonképpen egy hárfacitera, amely viszont később bukkant fel Európában, és mint minden citeraféle, a keleti santurból fejlődött ki. Messzire menne, ha ebbe részletesen belemennék, de legyen elég annyi, hogy Európában kevés hangszert ismertek a középkor elején. Amikor az arab, erőszakosan betörő törzsek magukkal hozták a fejlettebb hangszereiket, valóságos kulturális sokkot jelentett az európaiaknak. A Cantigas de Santa Maria című Bölcs Alfonz-korabeli kötetben minden rajzon két alak ül egymással szemben, az egyik arab, a másik európai.

Gyanús nekem, hogy Hildegard von Bingen a 13-14. századi psalterium nevű hangszeren játszott volna. Organológiai szempontból a középkorról igen keveset tudunk.

Hildegard_von_Bingen-101259.jpg

Hildegard von Bingen (Fotó/Forrás: Wikimedia)

Hogyan terelődött a figyelmed Hildegard von Bingenre?

Negyven év után arra ébredtem, hogy önmagában unom a régizenét. Sok mindent eljátszottam, valami másra vágytam. Mindig kísérleteztem azzal, hogy a tekerőlantot elektronikusan szólaltassam meg, a KFT-vel is játszottam egy dalt, amiért akkor az év hangszeres művészévé választottak. 1994-ben Marcus Stockhausen trombitással, Hossam Ramzy tablajátékossal, az Okutta ütőegyüttessel, Balogh Kálmán cimbalmossal és Szendi Gábor dobossal elkészítettük a Roots and Routes című lemezt, ebből rengeteg fogyott, a Hungaroton többször újranyomta. Ez egy világzenés album volt, viszont inspirált. 2015 őszén a Bálnában adtunk egy koncertet a Cafe Budapest fesztiválon, amelyen Christa Schönfeldinger üveghárfán eljátszott egy Hildegard von Bingen-darabot, fantasztikus hatása volt! Összeszedtem hát egy csapatot. Andrejszki Judit fog énekelni, és lesz elektronika is, Kaltenecker Zsoltnak hála.

A mostani koncert izgalmas vállalkozás, ráadásul illik a kurrens vonulatokba, mert a középkori vagy reneszánsz zenét szívesen ötvözik elektronikával.

A Hildegard-műsort már eljátszottuk az antwerpeni Festival van Vlaanderen közönsége előtt, nagy sikert aratott.

Hogyan változtatta meg a zenét az elektronika? És mi a szerepe a mi korunkban?

1760-as években egy Jean-Baptiste Delaborde nevű szerzetes már létrehozta az első elektromos hangszert, egy csengőkből álló, mikroamperes feszültséggel működő szerkezetet, amelyet a francia forradalom idején szétvertek. A következő évszázad végén a telefonnal együtt megjelent az electro-harmonic telegraph, amivel dallamokat lehetett küldeni. A legelső hangszer a dynamophon volt, amely hatalmas helyet igényelt. És nem szabad elfelejteni a theremint, amelynek a feltalálójáról, Léon Thereminről nem mindenki tudja, hogy orosz kém volt Amerikában, egészen addig, míg bele nem szeretett egy Lavinia Williams nevű fekete táncosnőbe, ezt a szovjetek már nem nézték jó szemmel, és szőnyegbe tekerve visszavitték a vasfüggöny mögé, a gulágra. Aztán jött a voder, abból meg a vocoder, de az első magnetofon is hangszerként szolgált. Ugyanebben az időben készült el a chamberlin, majd abból a mellotron. Ebből Paul McCartney vette meg az elsőt, a második meg a szcientológus L. Ron Hubbard, hogy a hangszerrel képezzen kamutapsot a rádióadásaihoz. Én hoztam Magyarországra eredeti theremint, mellotront és ondes martenot-t.

Kodály még élt, amikor az elektronikával már vacakoltak itthon, mondta is, hogy „addig-addig szerelgetik a zongorát, míg fel nem találják újra”.

Lehet, hogy az öregnek végül igaza volt. Ma úgy látom, hogy az elektronika nem tud tovább fejlődni, elindultunk visszafelé. Én most azt mondom, érdemes visszatérni kicsit az akusztikus elemekhez, illetve jól ötvözni a kettőt.

Ensemble Mandel: Bingeni Szent Hildegárd látomásai

Az együttes tagjai: Andrejszki Judit – ének, billentyűs pszaltérium, Mandel Róbert – organistrum (tekerőlant), Molnár Andrea – furulya, Szabó Zsolt – fidula, Kaltenecker Zsolt – elektronikus hangszerek
Művészeti vezető: Mandel Róbert

Zeneakadémia — Solti Terem
2020. április 4., 19.30

Hildegard von Bingen, aki angyalokkal beszélgetett

Kapcsolódó

Hildegard von Bingen, aki angyalokkal beszélgetett

A legelső női zeneszerző fennmaradt életművel, amelyhez hozzátartoznak a róla szóló legendák, hite, kíváncsisága, és női érzékenysége, amely kiemelte őt a férfias középkori világból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Színház

Ismét meghirdették a független előadóművészeket támogató Staféta pályázatot

Október 31-ig lehet jelentkezni a főváros által meghirdetett pályázatra, amely az önálló munkásságuk elején járó előadó-művészek és előadó-művészeti formációk vezetői számára biztosít további megmutatkozási lehetőséget és anyagi forrást.
Plusz

Izgalmas kapcsolódások, inspiráló újdonságok és közönségkedvencek várnak októberben a MOMkultban

Oscar-díjas filmek betétdalai nagyzenekarral, Budapestről szóló utcadalok, Bach és magyar népzene táncházban a Danubia Zenekar és Pál István Szalonna és bandája összefogásával – mutatjuk, milyen koncertek közül válogathatunk októberben a MOMkult műsorán.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Vizuál

Amszterdamban és Tallinnban kezdi nemzetközi fesztiválkörútját Lakos Nóra új filmje

Először versenyez magyar családi film A-kategóriás fesztiválon: Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című alkotását ugyanis beválogatták a rangos Tallinn Black Nights Nemzetközi Filmfesztivál ifjúsági versenyprogramjába.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Kurtág és Beckett küzdelme a szavakért általános érvényű” – Ajtony Csaba karmester, a MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar művészeti vezetője

Október 12-én ismét Budapesten lép fel a három Duna-menti főváros, Bécs, Pozsony és Budapest kiváló fiatal muzsikusait egyesítő MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar: legújabb programjuk az emberi kultúra alapkövét, a beszédet, a szavakat veszi górcső alá a BMC-ben.
Klasszikus interjú

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Klasszikus ajánló

Válogatott vonósnégyeseket hoz Magyarországra a MERITA projekt

A MERITA – Európai Kamarazenei Együttműködés keretében érkezik Magyarországra két izgalmas műsor-összeállítású vonósnégyes: a Skazka Kwartet a Fonóban ad koncertet október 12-én, a PuraCorda a BMC színpadán látható október 21-én.
Klasszikus hír

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.
Klasszikus ajánló

Christoph Eschenbach lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral

Az együttes hatalmas megtiszteltetésnek tekinti, hogy a zenei élet egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségének vezényletével két hangversenyt is adhat Budapesten, október 26-án, a Zeneakadémián, 27-én pedig a Pesti Vigadóban.