Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

2019.07.17. 14:35
Ajánlom
Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

A bronxi rapperlány, Cardi B idén eléggé odatette magát a Grammy-átadón, ez persze nem meglepetés, de az már igen, hogy a merész klipjeiről és számairól ismert hiphop-előadó mellett feltűnt egy másik hölgy is. Chloe Flower, a klasszikus képzettségű zongorista, aki egy strasszborítású zongoráján – amiről kiderült, hogy amúgy Liberace hangszere – olyan szólót nyomott a Money című számban, hogy rögtön felkeltette az internet és a poprajongók figyelmét.

chloe-flower-4-133326.jpg

Chloe Flower (Fotó/Forrás: Instagram)

Ez februárban történt, most pedig a Sony Music Masterworks ajánlott szerződést Chloe Flowernek, akit a lemezkiadó rögtön az egyik legizgalmasabb művésznek nevezett ezen a bolygón. Ez persze lehet túlzás, de tény, hogy

Chloe Flower nem a szokványos Juilliardban képzett zenész. Rajong a divatért, forgalmas Instagram-oldalt vezet, és több zenésztársa van a hiphop világából, mint a klasszikus színtérről.

1986-ban született Los Angelesben. Kétéves korától már zongorázott. A főiskolára a Manhattan School of Musicban készült fel, majd a Juilliardon tanult tovább. Hamar rájött, hogy egész más vonzza, mint a legtöbb komolyzenész zongoristát. 2011-től olyan művészekkel dolgozott együtt, mint az R&B-s Babyface, a hiphopper Nas, a Jimmy Fallon Showból ismert dobos, Questlove, illetve Celine Dion. Sőt, producerkedni is megtanult, többek között 2Chainz egyik lemezén dolgozott.

chloe-flower-2-133326.jpg

Chloe Flower (Fotó/Forrás: Instagram)

Az utóbbi két évben Chloe Flower kilépett mások árnyékából, és azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy popdalok zongoraátiratait játszotta insta-videókban. Az online ismertség révén is történhetett meg, hogy Tanisha Scott sztárkoreográfus, aki az említett Cardi B-fellépést koreografálta, úgy döntött, hogy a színpadon kapjon helyet a zongoraművésznő a Grammy-showban.

Nem sok klasszikus zongorista van, aki egy üvegzongorán hiphop beatekre játszik, nem? Vagy aki hiphop trackeket gyárt Bachra

– mondta egy interjúban. Azt mondja, nála a műfajok házasítása természetes dolog volt. „Szeretem a dobokat. Szeretem a jó beateket. És szeretek táncolni.”

Chloe Flower úgy véli a klasszikus zene közegét belepte a por. Nem túl illedelmes, de azt mondja, a Carnegie Hall a közönség életkora folytán számára olyan, mint „Isten váróterme”.

chloe-flower-3-133326.jpg

Chloe Flower (Fotó/Forrás: Instagram)

Hallgass bele Spotify-on!

Amúgy sem túl illedelmes – „bad bitch”, mondja magáról –, és nem is kell mindent szeretni, amit csinál. A közösségi médiában tipikus influenszernek tűnik, glam-rockos ruhatára pedig nem nagyobb művészi koncepció része, egyszerűen csak ezeket szereti hordani. A Despacito az ő feldolgozásában sem lett jobb, de nagyon sokakat fordít a klasszikus zene felé. „Rengeteg üzenetet kapok olyan emberektől, akik amúgy nem hallgatják a műfajt: Úristen, egy komolyzenei rádiót hallgatok, neked hála!”

Szerinte sokan azért nem törődnek a klasszikus zenével, mert nem ismerik fel, mit közvetít, nem elérhető számukra. „Úgy tűnik, hogy az emberek azt gondolják, dalszöveg nélkül nem lehet érteni a zenét” – mondja. Az ő zenéje viszont instrumentális. „Csak így tudom kifejezni magam.”

Legújabb számában három klasszikus zenedarabot gyúrt egybe: Chopin e-moll prelűdjét (op. 28. No. 4.), Bach második prelűdjét a Wohltemperiertes Klavier 1. kötetéből, illetve Beethoven III. zongoraversenyének részleteit. Ezt itt lehet meghallgatni.

Hogy tetszik-e, azt mindenkinek az egyéni ízlésére bízom. Én a szám után előkerestem a Chopin-prelűdöt, amit az intro megidéz. Chloe Flower számában a szakasz egy szexttel magasabban szól, nem e-mollban, hanem c-mollban, majd beteljesületlen vágyakozással rohan tovább egy gyors futammal: Bach zenéje erőltetett menetben. Az egész aztán négy akkorddal szágult tovább (1:30-tól nagyjából). Az átvezető szakasz Beethoven zongoraversenye. Erőltetett menet. Valami határozottan kifejez ez a zene korunkból – nem véletlenül készült az átirat. Azt a hajszoltságot, amelyből talán csak az az eredeti prelűd oldhat fel, az e-moll, amely alig több mint két perc, és mégis több, mint Chloe Flower négyperces rohanása.

Szóval én most ezt hallgatom, az eredeti Chopint. Chloe képét nézem: reggeli felhőkarcoló tetején, méregdrága bor a zongorán. Lájkok, szívek. Talán ez a csillogás az, ami nem hagyja pihenni, ami nem hagyja őt végigjátszani Chopint. Örülök, hogy találkoztam ezzel a történettel.

Chloe Flower kavics a klasszikus zene víztükrében, csak nekem egész máshogy dobta be a kavicsot. Chopin víztükrébe, és felfrissült a zene tőle. Chloe Flowerre is hiheted, hogy klasszikus zene – pedig nem az. De szó nélkül sem érdemes elmenni mellette.

Azt hiszed, klasszikus zene, pedig nem

Kapcsolódó

Azt hiszed, klasszikus zene, pedig nem

A klasszikus zenei „easy-listening” jövedelmező, kényelmes, konformista, és épp attól a komplexitástól fosztja meg a műfajt, amely annak lényege.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Vizuál

Cormac McCarthy regényéből forgat filmet Nemes Jeles László

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében az Odakint a sötétség című könyvet adaptálja vászonra, a főszerepben Lily-Rose Depp és Jacob Elordi lesz látható.
Plusz

Húsz éve a Balatonnál – összeállt a Kultkikötő jubileumi évada!

Idén különleges évadot ünnepel a Kultkikötő. A szervezőcsapat húsz éve hívja életre a balatoni nyarak felejthetetlen kulturális élményeit. A jubileumi programsorozat négy helyszínen – Földváron, Szárszón, Bogláron és Alsóörsön – várja a színház, a koncert és a családi programok kedvelőit.
Jazz/World

Bor és a hazai jazz legjobbjai a Margitszigeti Színházban

Minikoncertekkel, borkóstolással és egy nagyszabású gálával készül a pünkösdi hétvégére a teátrum. A JAZZ és BOR Ünnepe Fesztiválon a hazai jazzélet fiatal tehetségei is bemutatkozhatnak.
Plusz

Készülj a nyárra a Fidelio júniusi számával!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a Fidelio 2025. júniusi száma. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Tetris játék zenéjére írt orgonadarabbal nyert a magyar művészhallgató

A rangos nemzetközi Rachel Laurin Zeneszerzői Versenyen a győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának klasszikus orgonaművész-hallgatója, Májer Zoltán lett az első helyezett. A pályázatra többek között ausztrál, német és egyesült államokbeli alkotók nyújtottak be műveket.
Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.
Klasszikus ajánló

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.