Klasszikus

Hisako Kawamura a Nemzeti Filharmonikusokkal

2016.01.12. 09:16
Ajánlom
A japán zongoraművésznő, Hisako Kawamura Kocsis Zoltán vezényeltével azt a versenyművet szólaltatja meg január 29-én a Müpában, amelyet nehézsége miatt ritkán tűznek műsorra.

Rachmaninov III. zongoraversenyét első, 1909-es tengerentúli turnéjára komponálta. Érdekesség, hogy az orosz zeneszerző az Amerikába tartó gőzös fedélzetén, egy néma utazóklaviatúrán gyakorolta be a darabot, amely a Gustav Mahler vezényelte előadás után lett széles körben ismert. (Rachmaninov éppen e jól sikerült turné után vehette meg első automobilját.)

Rachmaninov

Rachmaninov (Fotó/Forrás: Hulton Archive / Óbudai Társaskör)

Kawamura, az egyik legkeresettebb japán zongoraművésznő ötévesen került Európába, így már zenei tanulmányait is Németországban végezte. Hihetetlen tempóérzék, rugalmasság, szabadság és természetesen technikai tökéletesség jellemzi játékát, nem véletlenül díjazták például a Clara Haskil Zongoraversenyen, a zürichi Anda Géza Zongoraversenyen, a müncheni ARD Nemzetközi Zenei Versenyen vagy az Erzsébet királyné Versenyen, Brüsszelben, hogy csak a legrangosabbakat említsük. Mindennek alig pár éve, de azóta Kawamura a legnevesebb dirigensekkel és zenekarokkal koncertezte végig a világot.

Rachmaninov III. zongoraversenyét sokan minden idők legnehezebb billentyűs versenyművének tartják. Ennek a véleménynek nem csupán a zongoraszólam elképesztő technikai követelményei, hanem a gazdag zenei szövet ritmikai bonyolultsága, s a szólista és a zenekar együttjátszásának nehézsége ad alapot. A mű megszólaltatása ma is nagy kihívás minden zongoraművész számára, amelynek megfelelni, különösen azzal a természetes könnyedséggel és eleganciával, ahogyan az 1939-ben készült legendás felvételen maga a szerző játszik, csak a legnagyobbaknak sikerül. Közhely, de igaz, hogy Rachmaninov zongoraszólamainak virtuozitása sosem öncélú, mindig csak eszköz a zene szolgálatában – ugyanúgy, ahogyan egykor Lisztnél. Bár sajnos Liszt zongorajátékáról nem áll rendelkezésünkre felvétel, de a fennmaradt leírások alapján úgy tűnik, Rachmaninov hangszeres művészete nem csak a technikai elemek sokaságában, de a zongorával való kapcsolat egész attitűdjében is rokon lehetett Lisztével. (Az összekötő kapocs kettejük között Rachmaninov unokatestvére, Alexander Ziloti volt, Liszt egyik leghíresebb weimari növendéke, aki később a moszkvai konzervatóriumban Rachmaninovot is tanította.)

Rachmaninov első amerikai hangversenykörútjára 1909 őszén került sor, s a zeneszerző erre az alkalomra komponálta a 3. zongoraversenyt. A mű bemutatója november 28-án hangzott el New Yorkban, majd Rachmaninov 1910 januárjában újra eljátszotta, ezúttal Gustav Mahler vezényletével – ez az előadás nagy hatással volt a komponistára, s úgy emlékezett vissza rá, hogy ez volt az egyetlen alkalom, amikor a mű nem csak a muzsikusok, hanem a közönség körében is sikert aratott. A zongoraversenyt szerzője Josef Hofmannak ajánlotta, akit a kor legjobb zongoristájának tartott, ám ő sohasem játszotta el, s a mű csak az 1930-as években, nagyrészt Vladimir Horowitznak köszönhetően indult el a népszerűség útján. (A nagyközönség körében a Shine (Ragyogj!) című ausztrál filmmel vált ismertté, amelynek főhőse David Helfgott zongoraművész, s amelyben kulcsszerepet játszik Rachmaninov III. zongoraversenye.)

Nemzeti Filharmonikusok

Nemzeti Filharmonikusok (Fotó/Forrás: Posztós János, Művészetek Palotája)

A hangverseny második részében a harminckét esztendős titán, Beethoven egyik legderűsebb szimfóniáját hallhatjuk, amely különös módon a zeneszerző mély személyes válságában, a süketséggel és ennek következményeivel számot vető heiligenstadti végrendelet írásának az idején keletkezett. A II. szimfónia a derű, az optimizmus és a humor zenéje, alighanem az utolsó a Haydn által tökélyre emelt bécsi klasszikus szimfonikus stílusban, a forradalmian új Eroica előtt. A mű 1801-1802-ben készült. Bemutatójára 1803. április 5-én került sor, a szerző második, nagy szerzői estjén, a Theater an der Wienben. A koncerten maga Beethoven vezényelt.

A szimfóniával kapcsolatban mindenütt hivatkoznak az 1802. október 6-án kelt híres Heiligenstadti Testamentumra és az abban megnyilvánuló kétségbeesett hangulatra. A szimfónia zenéje azonban valósággal szöges ellentéte mindenfajta kétségbeesésnek: fiatalos, tüzes erő és életvidám energia jellemzi. Hogyan magyarázhatjuk ezt az ellentmondást? Lehetséges-e, hogy ugyanaz a Beethoven komponálta a II. szimfónia fiatalos erőtől és vidámságtól duzzadó zenéjét, mint aki 1802 októberében - az öngyilkosság határán állva - papírra vetette a Heiligensadti Testamentum kétségbeesett gondolatait?

A kérdést Bartha Dénes fogalmazta meg. Őt nem elégítette ki az a magyarázat, hogy a II. szimfónia afféle "hősies hazugság", a testamentum eleven cáfolata, melyben Beethoven "kétségbeesett erőfeszítéssel legyűri a süketsége okozta depressziót". A betegség démonának hősies legyőzésére ugyanis nem a II. szimfóniában vállalkozik Beethoven - véli Bartha Dénes -, hanem a mindjárt utána megkezdett Eroica szimfóniában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Könnyeinkkel küzdünk a Kobe Bryantről szóló animációs kisfilmet nézve

A Grammy gálát is beárnyékolta a Kobe Bryant haláláról érkező megrázó hír. Alicia Keys részvétnyilvánítása után több művész is az elhunyt emléke előtt tisztelgett műsorával. Mutatjuk Kobe Bryant Oscar-díjas animációs filmjét, amelyet a saját életéről készített.
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.
Klasszikus

A karmester, aki zenekari állással mentett meg zsidókat a lengyel holokauszt idején

A rettegett Hans Frank, a lengyelek hentese rajongott a zenéért. Hans Swarowsky karmester pedig a tűzzel játszott, amikor kihasználta ezt a rajongást, hogy zsidó és lengyel életeket mentsen meg a világháború alatt.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.
Klasszikus

Pénzt gyűjt a Fesztiválzenekar, akár sakkpartira is licitálhat Fischer Ivánnal

Adománygyűjtő bált rendez a Budapesti Fesztiválzenekar, ahol az aukción olyan élményekre lehet licitálni, mint egy turné a zenekarral vagy sakkparti a karmesterével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus maraton

A Bartók Rádió élőben közvetíti a Beethoven-maratont

Élőben közvetíti a Müpából a Beethoven-maraton tizenegy koncertjét vasárnap a Bartók Rádió.
Klasszikus zeneoktatás

Már jelentkezhetsz a Crescendo Nyári Akadémiára

Elindult a kedvezményes jelentkezés a 2020-as Crescendo Nyári Akadémia és Fesztiválra. A nemzetközi komolyzenei rendezvényre 17. alkalommal kerül sor, július 22-étől augusztus 3-áig Tokajban.
Klasszikus riport

Amikor korrepetitor, jogász, csellista és orvos dirigál

Hogy a február 2-i Beethoven-maratonon amatőrök vezényelhetik a Budapesti Fesztiválzenekart, megint csak azt bizonyítja: a karmester tényleg nem csinál semmit. Vagy igen?
Klasszikus magazin

Ő volt Shakespeare korának legnépszerűbb dalszerzője

Virtuóz játékosa a lantnak, képzett énekes, korának egyik leghíresebb zenésze. Az utóbbi időben újra felfedezték, talán azért, mert az a szépség, ami a dalaiban megjelenik, nem öregedhet el. Ha azt mondjuk, John Dowland korának popzenésze volt, nem kisebbítjük érdemeit, ahogy a nagy kortárs, Shakespeare sem az elit számára írta műveit.
Klasszikus aukció

Pénzt gyűjt a Fesztiválzenekar, akár sakkpartira is licitálhat Fischer Ivánnal

Adománygyűjtő bált rendez a Budapesti Fesztiválzenekar, ahol az aukción olyan élményekre lehet licitálni, mint egy turné a zenekarral vagy sakkparti a karmesterével.