Klasszikus

Hoboken VIIb: √½

2005.03.14. 00:00
Ajánlom
Haydn C-dúr gordonkaversenye Budapest márciusi koncertéletének felkapott darabja. Ám nem csellisták játsszák szakadatlanul, hanem különböző átiratai szólalnak meg a Zeneakadémia és a Nemzeti Hangversenyterem pódiumán. A múlt héten nagybőgőn adták elő, a jövő héten pedig szárnykürtön hallhatjuk. Szinte kuriózum, hogy közben egy zeneakadémiai diplomakoncerten is elhangzik – gordonkán!

„Humorban nem ismerek tréfát!” – mondta Karinthy Frigyes. De mondhatta volna Boldoghy Kummert Péter nagybőgőművész is, a heroikus vállalkozás kivitelezője a március 9-i előadás kapcsán. Nem reveláció értékű az a felismerés, hogy a nagybőgő nem szólóhangszer. Tudta ezt az Operaház szólamvezetője is, amikor elhatározta, hogy egy csellóra komponált versenyművet fog megszólaltatni rajta. A technikai fölény és a művészi igény azonban néhány percre mégis azt varázsolt belőle.

Például a második tételben. A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar tagjaiból alakult kamarazenekar a szólista minden egyes hangjával együtt lélegzett, Boldoghy Kummert Péter pedig figyelmesen és érzékenyen fűzte fel az Adagio dallamát a puha akkordokra. Különösen a piano pillanatok voltak megkapóak.

A zenekari művészek és Győriványi Ráth György karmester nagy alázattal és tapintattal kísérték a nagybőgőt. Hogy a gyors tételek mély fekvésű ingázó orgonapontjait vagy futamait mégsem lehetett igazán hallani, nem az ő hibájuk. Sőt, még a szólistáé sem! A kontraoktávban az emberi fül egyszerűen nem alkalmas az egymást villámgyorsan követő, ugrándozó hangok konkrét magasságát és a közöttük lévő összefüggést felismerni. Akkor sem, ha tudja, mit kellene hallania. Így hát ezek a mély, ritmikus mormolások szereztek néhány derűs percet a közönség számára. A lassú tétel mellett a ráadás is kiemelkedő volt: Bach g-moll kétszólamú invenciója a koncertmester, Berán Gábor közreműködésével.

Boldoghy Kummert Péter az Operaház egyik szólamvezetői hangszerén játszott, amelyet, vagy amelynek részeit minden valószínűség szerint maga Haydn is látta Fertődön. A gyönyörű, oroszlánfejes nagybőgőn megszólaló gordonkaverseny kadenciáit a korabeli szokásoknak megfelelően maga a szólista írta. Zelinka Tamás műsorvezető közvetítette kérdésére, hogy milyen más Haydn-műből rejtett el benne idézetet, az egész teremből csak hárman tudták a választ. A forrás Haydn másik csellóversenye volt. A helyes megfejtők a Budapesti Csellóegyüttes felvételét kapták ajándékba.

Dohnányi I. szimfóniája ritkaságszámba megy a hazai koncertpódiumokon. Pedig érdekes, sokrétű mű, komor színeivel, anyagainak hirtelen váltakozásaival megrázó és figyelemfelkeltő darab. Szinte valamennyi hangszer és szólam számára van benne kiemelt hely az angolkürttől a brácsán, kürtön, trombitákon át egészen a basszusklarinétig. A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar művészei pedig fölényesen oldották meg ezeket a kényes szólókat. Győriványi Ráth György pálcája alatt összefogottan és kiegyensúlyozottan szólt az együttes. Mosolyt csalt a zenekari tagok arcára, hogy a dirigens mozdulatrendszeréből úgy tűnt: a művégi álzárlatok a karmestert lepik meg a legjobban.

Az előadás minden apró figyelmetlensége ellenére mind súlyáért, mind pedig színvonaláért még nagyobb tapsot érdemelt volna szerdán este. És arathatott is volna, ha a bő egy órás, monumentális darabra kevesebb előzmény után kerül sor. Kodály: Galántai táncok, Haydn- versenymű, egy ráadásszám és ezek után egy masszív, tercrokon fordulatokban tobzódó szimfónia, amelynek minden egyes szólamára érdemes és kell is figyelni, ha az ember nem akarja elveszteni a fonalat – ennyi élvezet még rutinos koncertlátogatóknak is sok egy kicsit egyetlen estére.

A műsorfelépítési aggályok ellenére élmény volt hallani a Galántai táncokat a koncert elején. Sajnáltam, hogy az első, kényes kürtbelépés nem sikerült egészen makulátlanra, de az apró malőrt felülírta a szépen ívelt, nemes dallam megformálása. A mélyvonósok pizzicatói néha szétszóltak, de ez belepasszolt a darab „kicsit ázottan” karakterű részébe. Megérdemelten nagy tapsot kapott a klarinétos. Szép szólója után, a kezdő gondolatsort folytatva, egy pillanatra felsejlett előttem, vajon milyen lenne a gordonkaverseny klarinéton… Ki tudja, egyszer talán még kiderül.

(2005. március 9. Zeneakadémia Nagyterem; A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar koncertje; Kodály: Galántai táncok; Haydn: C-dúr gordonkaverseny; Dohnányi: I. szimfónia; vez.: Győriványi Ráth György; km.: Boldoghy Kummert Péter (nagybőgő)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Könyv

23 kortárs író dolgozik Budapest nagyregényén

A projektben részt vevő művészek már kiválasztották a lakosság által beküldött történeteket legjobbjait, és hozzá is láttak a fejezetek megírásához. A könyvet novemberben vehetjük kézbe.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A virtuóz és a művész – százötven éve született Szergej Rahmanyinov

1873. április 1-jén látta meg a napvilágot a 20. század egyik legnagyobb zongoristája, aki a történelem viharai ellenére is gazdag zeneszerzői életművet hagyott hátra. Szergej Rahmanyinovra emlékezünk.
Klasszikus interjú

„Ha nem áldozunk az oktatásra, ne várjuk, hogy a fiatalok értelmiségi felnőtté váljanak” – Interjú Farkas Gáborral

Farkas Gábor zongoraművész életében egyaránt fontos szerep jut a tanításnak és az előadó- művészetnek. A Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetőjével áprilisi koncertje kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Sztárelőadók Kismartonban – Idén is a zeneélet nagyságai koncerteznek a Herbstgold Fesztiválon

Szeptember 9-től 24-ig Julian Rachlin, a Herbstgold Fesztivál művészeti vezetője ismét kitűnő művészeket invitál Kismartonba, például Angelika Kirschlagert, John Eliot Gardinert, Kristīne Opolaist vagy Kirill Gersteint.
Klasszikus hír

OTT VAN címmel hirdette meg jövő évi Müpa-bérletét a Pannon Filharmonikusok

A Pannon Filharmonikusok a 2023/2024-es évadban két évtizede áll a Müpa színpadán ötkoncertes bérletsorozatával, melynek hangversenyein a jövő évadban is neves vendégművészekkel muzsikálnak együtt.
Klasszikus ajánló

Még egy hétig tart az ingyenes programdömping a Pesti Vigadóban

A végéhez közeledik az egyhónapos Essentia Artis kiállítás és programsorozat. A grandiózus művészünnep utolsó Kultúra és innováció elnevezésű tematikus napján, március 29-én a fényművészet kerül fókuszba.