Klasszikus

Hoboken VIIb: √½

2005.03.14. 00:00
Ajánlom
Haydn C-dúr gordonkaversenye Budapest márciusi koncertéletének felkapott darabja. Ám nem csellisták játsszák szakadatlanul, hanem különböző átiratai szólalnak meg a Zeneakadémia és a Nemzeti Hangversenyterem pódiumán. A múlt héten nagybőgőn adták elő, a jövő héten pedig szárnykürtön hallhatjuk. Szinte kuriózum, hogy közben egy zeneakadémiai diplomakoncerten is elhangzik – gordonkán!

„Humorban nem ismerek tréfát!” – mondta Karinthy Frigyes. De mondhatta volna Boldoghy Kummert Péter nagybőgőművész is, a heroikus vállalkozás kivitelezője a március 9-i előadás kapcsán. Nem reveláció értékű az a felismerés, hogy a nagybőgő nem szólóhangszer. Tudta ezt az Operaház szólamvezetője is, amikor elhatározta, hogy egy csellóra komponált versenyművet fog megszólaltatni rajta. A technikai fölény és a művészi igény azonban néhány percre mégis azt varázsolt belőle.

Például a második tételben. A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar tagjaiból alakult kamarazenekar a szólista minden egyes hangjával együtt lélegzett, Boldoghy Kummert Péter pedig figyelmesen és érzékenyen fűzte fel az Adagio dallamát a puha akkordokra. Különösen a piano pillanatok voltak megkapóak.

A zenekari művészek és Győriványi Ráth György karmester nagy alázattal és tapintattal kísérték a nagybőgőt. Hogy a gyors tételek mély fekvésű ingázó orgonapontjait vagy futamait mégsem lehetett igazán hallani, nem az ő hibájuk. Sőt, még a szólistáé sem! A kontraoktávban az emberi fül egyszerűen nem alkalmas az egymást villámgyorsan követő, ugrándozó hangok konkrét magasságát és a közöttük lévő összefüggést felismerni. Akkor sem, ha tudja, mit kellene hallania. Így hát ezek a mély, ritmikus mormolások szereztek néhány derűs percet a közönség számára. A lassú tétel mellett a ráadás is kiemelkedő volt: Bach g-moll kétszólamú invenciója a koncertmester, Berán Gábor közreműködésével.

Boldoghy Kummert Péter az Operaház egyik szólamvezetői hangszerén játszott, amelyet, vagy amelynek részeit minden valószínűség szerint maga Haydn is látta Fertődön. A gyönyörű, oroszlánfejes nagybőgőn megszólaló gordonkaverseny kadenciáit a korabeli szokásoknak megfelelően maga a szólista írta. Zelinka Tamás műsorvezető közvetítette kérdésére, hogy milyen más Haydn-műből rejtett el benne idézetet, az egész teremből csak hárman tudták a választ. A forrás Haydn másik csellóversenye volt. A helyes megfejtők a Budapesti Csellóegyüttes felvételét kapták ajándékba.

Dohnányi I. szimfóniája ritkaságszámba megy a hazai koncertpódiumokon. Pedig érdekes, sokrétű mű, komor színeivel, anyagainak hirtelen váltakozásaival megrázó és figyelemfelkeltő darab. Szinte valamennyi hangszer és szólam számára van benne kiemelt hely az angolkürttől a brácsán, kürtön, trombitákon át egészen a basszusklarinétig. A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar művészei pedig fölényesen oldották meg ezeket a kényes szólókat. Győriványi Ráth György pálcája alatt összefogottan és kiegyensúlyozottan szólt az együttes. Mosolyt csalt a zenekari tagok arcára, hogy a dirigens mozdulatrendszeréből úgy tűnt: a művégi álzárlatok a karmestert lepik meg a legjobban.

Az előadás minden apró figyelmetlensége ellenére mind súlyáért, mind pedig színvonaláért még nagyobb tapsot érdemelt volna szerdán este. És arathatott is volna, ha a bő egy órás, monumentális darabra kevesebb előzmény után kerül sor. Kodály: Galántai táncok, Haydn- versenymű, egy ráadásszám és ezek után egy masszív, tercrokon fordulatokban tobzódó szimfónia, amelynek minden egyes szólamára érdemes és kell is figyelni, ha az ember nem akarja elveszteni a fonalat – ennyi élvezet még rutinos koncertlátogatóknak is sok egy kicsit egyetlen estére.

A műsorfelépítési aggályok ellenére élmény volt hallani a Galántai táncokat a koncert elején. Sajnáltam, hogy az első, kényes kürtbelépés nem sikerült egészen makulátlanra, de az apró malőrt felülírta a szépen ívelt, nemes dallam megformálása. A mélyvonósok pizzicatói néha szétszóltak, de ez belepasszolt a darab „kicsit ázottan” karakterű részébe. Megérdemelten nagy tapsot kapott a klarinétos. Szép szólója után, a kezdő gondolatsort folytatva, egy pillanatra felsejlett előttem, vajon milyen lenne a gordonkaverseny klarinéton… Ki tudja, egyszer talán még kiderül.

(2005. március 9. Zeneakadémia Nagyterem; A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar koncertje; Kodály: Galántai táncok; Haydn: C-dúr gordonkaverseny; Dohnányi: I. szimfónia; vez.: Győriványi Ráth György; km.: Boldoghy Kummert Péter (nagybőgő)

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Zenés színház

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bernard Haitink

A világhírű holland karmestert kilencvenkét évesen érte a halál londoni otthonában, október 21-én – tudatta ügynöksége, az Askonas Holt.