Klasszikus

Hoboken VIIb: √½

2005.03.14. 00:00
Ajánlom
Haydn C-dúr gordonkaversenye Budapest márciusi koncertéletének felkapott darabja. Ám nem csellisták játsszák szakadatlanul, hanem különböző átiratai szólalnak meg a Zeneakadémia és a Nemzeti Hangversenyterem pódiumán. A múlt héten nagybőgőn adták elő, a jövő héten pedig szárnykürtön hallhatjuk. Szinte kuriózum, hogy közben egy zeneakadémiai diplomakoncerten is elhangzik – gordonkán!

„Humorban nem ismerek tréfát!” – mondta Karinthy Frigyes. De mondhatta volna Boldoghy Kummert Péter nagybőgőművész is, a heroikus vállalkozás kivitelezője a március 9-i előadás kapcsán. Nem reveláció értékű az a felismerés, hogy a nagybőgő nem szólóhangszer. Tudta ezt az Operaház szólamvezetője is, amikor elhatározta, hogy egy csellóra komponált versenyművet fog megszólaltatni rajta. A technikai fölény és a művészi igény azonban néhány percre mégis azt varázsolt belőle.

Például a második tételben. A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar tagjaiból alakult kamarazenekar a szólista minden egyes hangjával együtt lélegzett, Boldoghy Kummert Péter pedig figyelmesen és érzékenyen fűzte fel az Adagio dallamát a puha akkordokra. Különösen a piano pillanatok voltak megkapóak.

A zenekari művészek és Győriványi Ráth György karmester nagy alázattal és tapintattal kísérték a nagybőgőt. Hogy a gyors tételek mély fekvésű ingázó orgonapontjait vagy futamait mégsem lehetett igazán hallani, nem az ő hibájuk. Sőt, még a szólistáé sem! A kontraoktávban az emberi fül egyszerűen nem alkalmas az egymást villámgyorsan követő, ugrándozó hangok konkrét magasságát és a közöttük lévő összefüggést felismerni. Akkor sem, ha tudja, mit kellene hallania. Így hát ezek a mély, ritmikus mormolások szereztek néhány derűs percet a közönség számára. A lassú tétel mellett a ráadás is kiemelkedő volt: Bach g-moll kétszólamú invenciója a koncertmester, Berán Gábor közreműködésével.

Boldoghy Kummert Péter az Operaház egyik szólamvezetői hangszerén játszott, amelyet, vagy amelynek részeit minden valószínűség szerint maga Haydn is látta Fertődön. A gyönyörű, oroszlánfejes nagybőgőn megszólaló gordonkaverseny kadenciáit a korabeli szokásoknak megfelelően maga a szólista írta. Zelinka Tamás műsorvezető közvetítette kérdésére, hogy milyen más Haydn-műből rejtett el benne idézetet, az egész teremből csak hárman tudták a választ. A forrás Haydn másik csellóversenye volt. A helyes megfejtők a Budapesti Csellóegyüttes felvételét kapták ajándékba.

Dohnányi I. szimfóniája ritkaságszámba megy a hazai koncertpódiumokon. Pedig érdekes, sokrétű mű, komor színeivel, anyagainak hirtelen váltakozásaival megrázó és figyelemfelkeltő darab. Szinte valamennyi hangszer és szólam számára van benne kiemelt hely az angolkürttől a brácsán, kürtön, trombitákon át egészen a basszusklarinétig. A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar művészei pedig fölényesen oldották meg ezeket a kényes szólókat. Győriványi Ráth György pálcája alatt összefogottan és kiegyensúlyozottan szólt az együttes. Mosolyt csalt a zenekari tagok arcára, hogy a dirigens mozdulatrendszeréből úgy tűnt: a művégi álzárlatok a karmestert lepik meg a legjobban.

Az előadás minden apró figyelmetlensége ellenére mind súlyáért, mind pedig színvonaláért még nagyobb tapsot érdemelt volna szerdán este. És arathatott is volna, ha a bő egy órás, monumentális darabra kevesebb előzmény után kerül sor. Kodály: Galántai táncok, Haydn- versenymű, egy ráadásszám és ezek után egy masszív, tercrokon fordulatokban tobzódó szimfónia, amelynek minden egyes szólamára érdemes és kell is figyelni, ha az ember nem akarja elveszteni a fonalat – ennyi élvezet még rutinos koncertlátogatóknak is sok egy kicsit egyetlen estére.

A műsorfelépítési aggályok ellenére élmény volt hallani a Galántai táncokat a koncert elején. Sajnáltam, hogy az első, kényes kürtbelépés nem sikerült egészen makulátlanra, de az apró malőrt felülírta a szépen ívelt, nemes dallam megformálása. A mélyvonósok pizzicatói néha szétszóltak, de ez belepasszolt a darab „kicsit ázottan” karakterű részébe. Megérdemelten nagy tapsot kapott a klarinétos. Szép szólója után, a kezdő gondolatsort folytatva, egy pillanatra felsejlett előttem, vajon milyen lenne a gordonkaverseny klarinéton… Ki tudja, egyszer talán még kiderül.

(2005. március 9. Zeneakadémia Nagyterem; A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar koncertje; Kodály: Galántai táncok; Haydn: C-dúr gordonkaverseny; Dohnányi: I. szimfónia; vez.: Győriványi Ráth György; km.: Boldoghy Kummert Péter (nagybőgő)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.