Klasszikus

Hódolat az új német iskola előtt

2012.12.13. 07:08
Ajánlom
Liszt Ferenc és Richard Wagner. Kevés hozzájuk hasonlítható páros van a zenetörténetben. Életük és művészetük megannyi ponton találkozik egymással, koncerteken viszont ritkán kerülnek műveik egymás mellé. Magyarország egyik legmodernebb vidéki koncerttermében ezúttal mégis kísérlet történt arra, hogy a zenei modernitás e két megkerülhetetlen előfutára újból találkozzon egymással.

Az utókor a stílusukat, esztétikájukat, szellemiségüket tekintve hasonló, alkalmasint produktív közösséget alkotó vagy egymással tanár-diák viszonyban álló komponisták esetében előszeretettel beszél iskolákról: létezik például velencei és mannheimi, illetve első és második bécsi iskola, hogy csak a legfontosabbak közül említsünk meg néhányat. Ráadásul az ilyen zeneszerzői "társulásokra" koncertműsorok összeállításakor is könnyedén lehet hivatkozni; Beethoven, Mozart és Haydn vagy éppen Schönberg és Webern művei számtalan alkalommal állíttattak már egymás mellé hangversenyen, s összeválogatásuk különösebb indoklást sem igényel. Tulajdonképpen Liszttel és Wagnerrel, az úgynevezett új német iskola (Neudeutsche Schule) két legjelentősebb alakjával kapcsolatban is hasonló lehetne a helyzet: progresszív szemléletüket a zeneművészet megreformálásával, illetve társadalmi szerepének felértékelésével összefüggő művészi törekvéseiket már első kritikusaik, sőt, saját maguk is egymással rokonnak látták. Hogy ennek ellenére unikumnak számíthat egy olyan koncert, mint a hétfői, annak nem koncepcionális, hanem nagyon is prózai okai vannak: Wagner monumentális, több óra hosszúságú s rendkívüli színpadi munkát is követelő operái jobbára semmilyen más zenedarabot nem tűrnek meg maguk mellett.

A két mester együttes szerepeltetésének problémája persze többféleképpen áthidalható. A legegyszerűbb, ha valamely Wagner-opera nyitányát vagy népszerű, az idők folyamán "önállósuló" zeneszámát választjuk Liszt-kompozíciók mellé. A Pannon Filharmonikusokat december 10-én vezénylő Bogányi Tibor, a fiatal operarendezői nemzedék mostanra országos nevet szerző tagja, Anger Ferenc és a kreatív igazgatói feladatokat ellátó Káel Csaba azonban ennél egy jóval szövevényesebb és kockázatosabb vállalkozásba fogott: a Walkürök lovaglása helyett A walkür egy teljes felvonását (ti. az elsőt) kívánta két Liszt tollából származó szimfonikus költemény mellett megszólaltatni. Kockázatosabb, mert bár Ankernek abban igaza van, hogy az első felvonás az opera önmagában leginkább helytálló, viszonylag zárt, egyetlen térben lezajló eseménysora, ám ez az önállóság csak viszonylagos és egyszersmind félrevezető is, hiszen nemcsak olyan szereplők kilétére nem derül így fény, mint Wotan és Brünnhilde, de a jelenlevők - Siegmund és Sieglinde - további, az első felvonásban látottnál sokkalta tragikusabb sorsára sem. Másfelől pedig a félig szcenírozott előadásmód is kétesélyes, hiszen egy színpad, ha már egyszer berendezésre kerül, nem lehet többé jelentés és jelentőség nélküli, és a közönségtől sem várható el, hogy - ha felkínálják neki - a zene javára lemondjon a látvány nyújtotta élményről.

Márpedig sajnos az első felvonás három szereplője - szűkös erdei kunyhó helyett - egy meglehetősen esetleges és nagyrészt kihasználatlanul maradó, leginkább egy étteremre vagy annak raktárára emlékeztető hatalmas teremben találta magát, ahol a párbeszédek és a mozgások zöme a rendezői jobb oldalon zajlott; a meglehetősen zavaros összképet az egyéb szcenikai megoldások (elsősorban a nehezen értelmezhető szín- és fényjátékok, illetve egy nárcisz háttérképként kivetített hatalmas fényképe) sem tették sokkal befogadhatóbbá.

Kár érte, s nemcsak amiatt, mert a beharangozó szerint Pécs városában és az impozáns Kodály Központban első ízben tűztek Wagner-művet műsorra, hanem azért is, mert a művészileg komoly kihívásnak számító három szerepet kitűnő énekesekre bízták, akik közül a Hundingot játszó Cser Krisztián egészen parádésat alakított: basszusa mindvégig sodró és tekintélyt parancsoló volt, jelenléte valóban fokozta az idegen (Siegmund) érkezése miatt elvben már a kezdetektől tapintható drámai feszültséget. Michael Bedjainak ezt nem mindig sikerült megteremteni, pontosabban a művész mintha nem mindig tudott volna a színpad alá rejtett zenekarral megküzdeni. Különösen a szerelmi kettősből hiányzott a tűz és a pátosz, pedig Szabóki Tünde és a Bogányi-vezette együttes igazán felnőtt a feladathoz: utóbbi mindig a kellő pillanatban volt lírai és szenvedélyes, visszafogott és ünnepi, s vált ezáltal a történetet nem csupán kísérő, hanem lényeges információkat tolmácsoló, "szótlan és titkos" kórussá.

A Pannon Filharmonikusok teljesítményét egyébként sem érheti kritika, hiszen ha nem is kimagaslóan, de Liszt Ferenc két szimfonikus költeményében is jó hírnevükhöz méltóan muzsikáltak. A szólóállásokban gazdag Ünnepi hangok pedig arra is rámutatott, hogy a közösségként is megbízható zenekar remek egyéni képességű hangszeresekkel rendelkezik. Különösen a csellisták és a fafúvósok okoztak kellemes pillanatokat.

Liszt és Wagner. Kevés hozzájuk hasonlítható páros van a zenetörténetben. Minden olyan törekvés és kezdeményezés dicséretes ezért, amely kettejük kapcsolatára, művészi teljesítményeik hasonlóságaira kívánja felhívni a figyelmet. Csak a megfelelő eszközöket kell megtalálni hozzá. A pécsi koncert legfőbb érdeme, még ha nem is volt tökéletes, hogy egyszerre hódolt az új német iskolát leginkább prezentáló két műfaja, a zenedráma és a szimfonikus költemény előtt.

Wagner: A walkürök lovaglása, vez.: Pierre Boulez, rend.: Patrice Chéreau

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Vizuál

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.
Könyv

Alföldi Róbert dedikálja közelmúltban megjelent hangoskönyveit

Személyre szóló üzenettel viszi házhoz a Wolt május 14-én, péntek délután azokat Hungaroton gondozásában megjelent lemezeket, amelyeken Alföldi Róbert olvassa fel a magyar és világirodalom három klasszikusát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Cziffra és Liszt műveket játszik a két zongoravirtuóz, Boris Berezovsky és Balázs János

Június 9-én Liszt Ferenc és Cziffra György szólózongora művei és négykezes átiratai hangoznak el Boris Berezovsky és Balázs János zongoraestjén. A Cziffra György-emlékév kiemelt eseményét a MOMkultban rendezik meg, melyet a közönség már élőben élvezhet.
Klasszikus hír

Magyar népdalt énekel Emma Kirkby a Kórusok Éjszakája jóvoltából

A Kórusok Éjszakája kórusfesztivál megálmodói a Csíkszerda Egyesület tagjai, akik a világhírű angol szopránnal, Emma Kirkbyvel készítenek közös videót, melyben a Csillagok, csillagok kezdetű magyar népdalt éneklik közösen.
Klasszikus gyász

Elhunyt Balassa Sándor zeneszerző, a nemzet művésze

Életének 87. évében, hosszan tartó betegség után elhunyt Balassa Sándor Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egyik alapítója és rendes tagja – közölte az MTI-vel az MMA.
Klasszikus hír

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.