Klasszikus

Hódolat az új német iskola előtt

2012.12.13. 07:08
Ajánlom
Liszt Ferenc és Richard Wagner. Kevés hozzájuk hasonlítható páros van a zenetörténetben. Életük és művészetük megannyi ponton találkozik egymással, koncerteken viszont ritkán kerülnek műveik egymás mellé. Magyarország egyik legmodernebb vidéki koncerttermében ezúttal mégis kísérlet történt arra, hogy a zenei modernitás e két megkerülhetetlen előfutára újból találkozzon egymással.

Az utókor a stílusukat, esztétikájukat, szellemiségüket tekintve hasonló, alkalmasint produktív közösséget alkotó vagy egymással tanár-diák viszonyban álló komponisták esetében előszeretettel beszél iskolákról: létezik például velencei és mannheimi, illetve első és második bécsi iskola, hogy csak a legfontosabbak közül említsünk meg néhányat. Ráadásul az ilyen zeneszerzői "társulásokra" koncertműsorok összeállításakor is könnyedén lehet hivatkozni; Beethoven, Mozart és Haydn vagy éppen Schönberg és Webern művei számtalan alkalommal állíttattak már egymás mellé hangversenyen, s összeválogatásuk különösebb indoklást sem igényel. Tulajdonképpen Liszttel és Wagnerrel, az úgynevezett új német iskola (Neudeutsche Schule) két legjelentősebb alakjával kapcsolatban is hasonló lehetne a helyzet: progresszív szemléletüket a zeneművészet megreformálásával, illetve társadalmi szerepének felértékelésével összefüggő művészi törekvéseiket már első kritikusaik, sőt, saját maguk is egymással rokonnak látták. Hogy ennek ellenére unikumnak számíthat egy olyan koncert, mint a hétfői, annak nem koncepcionális, hanem nagyon is prózai okai vannak: Wagner monumentális, több óra hosszúságú s rendkívüli színpadi munkát is követelő operái jobbára semmilyen más zenedarabot nem tűrnek meg maguk mellett.

A két mester együttes szerepeltetésének problémája persze többféleképpen áthidalható. A legegyszerűbb, ha valamely Wagner-opera nyitányát vagy népszerű, az idők folyamán "önállósuló" zeneszámát választjuk Liszt-kompozíciók mellé. A Pannon Filharmonikusokat december 10-én vezénylő Bogányi Tibor, a fiatal operarendezői nemzedék mostanra országos nevet szerző tagja, Anger Ferenc és a kreatív igazgatói feladatokat ellátó Káel Csaba azonban ennél egy jóval szövevényesebb és kockázatosabb vállalkozásba fogott: a Walkürök lovaglása helyett A walkür egy teljes felvonását (ti. az elsőt) kívánta két Liszt tollából származó szimfonikus költemény mellett megszólaltatni. Kockázatosabb, mert bár Ankernek abban igaza van, hogy az első felvonás az opera önmagában leginkább helytálló, viszonylag zárt, egyetlen térben lezajló eseménysora, ám ez az önállóság csak viszonylagos és egyszersmind félrevezető is, hiszen nemcsak olyan szereplők kilétére nem derül így fény, mint Wotan és Brünnhilde, de a jelenlevők - Siegmund és Sieglinde - további, az első felvonásban látottnál sokkalta tragikusabb sorsára sem. Másfelől pedig a félig szcenírozott előadásmód is kétesélyes, hiszen egy színpad, ha már egyszer berendezésre kerül, nem lehet többé jelentés és jelentőség nélküli, és a közönségtől sem várható el, hogy - ha felkínálják neki - a zene javára lemondjon a látvány nyújtotta élményről.

Márpedig sajnos az első felvonás három szereplője - szűkös erdei kunyhó helyett - egy meglehetősen esetleges és nagyrészt kihasználatlanul maradó, leginkább egy étteremre vagy annak raktárára emlékeztető hatalmas teremben találta magát, ahol a párbeszédek és a mozgások zöme a rendezői jobb oldalon zajlott; a meglehetősen zavaros összképet az egyéb szcenikai megoldások (elsősorban a nehezen értelmezhető szín- és fényjátékok, illetve egy nárcisz háttérképként kivetített hatalmas fényképe) sem tették sokkal befogadhatóbbá.

Kár érte, s nemcsak amiatt, mert a beharangozó szerint Pécs városában és az impozáns Kodály Központban első ízben tűztek Wagner-művet műsorra, hanem azért is, mert a művészileg komoly kihívásnak számító három szerepet kitűnő énekesekre bízták, akik közül a Hundingot játszó Cser Krisztián egészen parádésat alakított: basszusa mindvégig sodró és tekintélyt parancsoló volt, jelenléte valóban fokozta az idegen (Siegmund) érkezése miatt elvben már a kezdetektől tapintható drámai feszültséget. Michael Bedjainak ezt nem mindig sikerült megteremteni, pontosabban a művész mintha nem mindig tudott volna a színpad alá rejtett zenekarral megküzdeni. Különösen a szerelmi kettősből hiányzott a tűz és a pátosz, pedig Szabóki Tünde és a Bogányi-vezette együttes igazán felnőtt a feladathoz: utóbbi mindig a kellő pillanatban volt lírai és szenvedélyes, visszafogott és ünnepi, s vált ezáltal a történetet nem csupán kísérő, hanem lényeges információkat tolmácsoló, "szótlan és titkos" kórussá.

A Pannon Filharmonikusok teljesítményét egyébként sem érheti kritika, hiszen ha nem is kimagaslóan, de Liszt Ferenc két szimfonikus költeményében is jó hírnevükhöz méltóan muzsikáltak. A szólóállásokban gazdag Ünnepi hangok pedig arra is rámutatott, hogy a közösségként is megbízható zenekar remek egyéni képességű hangszeresekkel rendelkezik. Különösen a csellisták és a fafúvósok okoztak kellemes pillanatokat.

Liszt és Wagner. Kevés hozzájuk hasonlítható páros van a zenetörténetben. Minden olyan törekvés és kezdeményezés dicséretes ezért, amely kettejük kapcsolatára, művészi teljesítményeik hasonlóságaira kívánja felhívni a figyelmet. Csak a megfelelő eszközöket kell megtalálni hozzá. A pécsi koncert legfőbb érdeme, még ha nem is volt tökéletes, hogy egyszerre hódolt az új német iskolát leginkább prezentáló két műfaja, a zenedráma és a szimfonikus költemény előtt.

Wagner: A walkürök lovaglása, vez.: Pierre Boulez, rend.: Patrice Chéreau

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

88 éves korában elhunyt Kálmán Yvonne, a világhírű zeneszerző, Kálmán Imre lánya

A világhírű magyar zeneszerző, Kálmán Imre lányát hosszú betegség után, életének 89. évében érte a halál. November 7-én, pénteken hunyt el Los Angelesben.
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Bartos Erika kapja a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat

November 14-16. között immár tizenegyedik alkalommal rendezik meg az Országos Rajzfilmünnepet. Az ingyenesen látogatható fesztivál nem egyetlen központi helyszínen zajlik, idén csaknem kétezer vetítésre ülhetnek be az érdeklődők.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Angol szerzőknek szenteli következő maratonját a Müpa

Február 15-én visszatér a Müpa közönségkedvenc, egész napos koncertsorozata, ezúttal három legendás angol komponista (élet)műveivel a középpontban. A részletes program már elérhető a Müpa honlapján.
Klasszikus hír

Maria João Pires befejezi zongoristakarrierjét

A világhírű zongoraművész már korábban is mondott le koncerteket egészségügyi okokból kifolyólag, most azonban bejelentette, végleg felhagy az előadóművészi pályával.
Klasszikus hír

Palesztinpárti tüntetők gyújtogattak Schiff András párizsi koncertjén

November 6-án este az Izraeli Filharmonikus Zenekar Schiff András szólójával lépett fel a Párizsi Filharmóniában, mikor palesztinpárti tüntetők fáklyákkal és skandálással zavarták meg a koncertet. A beszámolók szerint egy helyen a székek is lángra kaptak.
Klasszikus hír

Fiatal művészeket díjaztak a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén

José Cura, Miklósa Erika és Balázs János hangversenyével zárult a Cziffra Fesztivál 10. jubileumi sorozata november 5-én a Müpában. Az ünnepi hangversenyen átadták a Cziffra Fesztivál Ifjú Tehetség díját és az Innovatív Zenei Projekt díját.
Klasszikus ajánló

Gyöngyösi Levente új művével ünnepli születésnapját a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara

A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara fennállásának 172. évfordulója alkalmából november 17-én, a Zeneakadémia Nagytermében három korszak, három zeneszerző és három különböző zenei világ találkozik.