Klasszikus

Hogyan dolgozik egy zeneszerző? Szüts Apor válaszol

2020.04.25. 09:50
Ajánlom
A Hangszertár című sorozatunk különleges epizódjában Szüts Apor karmester, zongoraművész, zeneszerző, a Virtuózok Kamaraegyüttes művészeti vezetője arról beszél, hogyan dolgozik, és mit kell tudni annak, aki hangszereléshez fogna.

Szüts Aport a Virtuózok című tévéműsorból ismerik a legtöbben, de sokkal többet dolgozik annál, mint ami a képernyőre kerül. Karmester, zongoraművész, zeneszerző, akinek több alkotását a Fidelio olvasói is hallhatták már. Groteszk tangó című művét például, amelyet itt hallgathat meg:

Groteszk tangóra hív a fiatal magyar zeneszerző

Kapcsolódó

Groteszk tangóra hív a fiatal magyar zeneszerző

A Fidelio Fortissimo-különdíjas zeneszerző-karmester-zenész, Szüts Apor 2016 szeptemberében írt szerzeménye tisztelgés az argentin zeneszerző, Astor Piazzolla előtt.

Egyike azoknak, akik képesek kavicsot dobni az állóvízbe. RockGiovanni című Mozart-átiratáról például tévében, rádióban, interneten vitatkoztak – mi is írtunk a kérdésről (megállapítva, hogy Mozartnak nem lehet ártani, a zenének szűklátókörűséggel azonban igen). Több interjút is készítettünk vele, minden bizonnyal a legutóbbiban vallott legőszintébben zeneszerzői munkájáról.

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Kapcsolódó

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Kapcsolódó

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.

Mi fán terem a fagott? Bettermann Jákob válaszol

Mi fán terem a fagott? Bettermann Jákob válaszol

A szimfonikus zenekart bemutató Hangszertár című sorozatunk következő részében a fagottot mutatja be Bettermann Jákob, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának szólamvezetője.

Bemutatkozik a nagybőgő: Csuti Dávid

Bemutatkozik a nagybőgő: Csuti Dávid

Hogyan hangoljuk a nagybőgőt? Mire utal a nyak és a hangszertest találkozásánál a hangszer alakja? Miben hasonlít a hegedűkre? Miben különbözik tőlük? Hangszertár című videósorozatunkban ezen a héten a nagybőgőt mutatjuk be.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Klasszikus

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Plusz

Kapszulák – Patti Smith Nap a Csokonaiban

Október 1-jén, a Patti Smith Napon a Csokonai Művelődési és Rendezvény Ház tereiben a zenét és a szabadságot körbejáró eseménysorozat veszi kezdetét, melynek keretében izgalmas performanszon, felolvasáson, beszélgetésen vehetünk részt és egy különleges, zenehallgató kapszulákból álló installációt is megtekinthetünk.
Vizuál

Idén sem lett jobb hely a világ – megnyílt a World Press Photo kiállítás – Galéria

Megnyitott a World Press Photo kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. A nemzetközi zsűri idén 130 ország 4066 fotóriporterének 64 823 fotójából válogatta össze a tárlat anyagát, amelyet világszerte százhúsz helyszínen mutatnak be.
Könyv

„Irodalom nélkül nem volna civilizáció sem” – exkluzív interjú Sjónnal

„Bármikor, ha a világ jelentősen változik, azt legelőször az irodalomban lehet észrevenni” – fejtette ki lapunknak adott interjújában Sjón. A PesText Fesztiválon vendégeskedő író-költővel az irodalom jelentőségén túl az izlandi nyelv történetéről, a jó regény ismérveiről és filmes munkáiról beszélgettünk, de elárulta azt is, mire a legbüszkébb.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Klasszikus ajánló

Szórakoztató és addiktív – a Janoska Ensemble Budapesten

Világsztárok unszolására alapították meg az együttest, a The Beatles lábnyomát taposva újítanak, Bachot és Bartókot vegyítik jazzel és poppal – a Janoska Ensemble pimasz virtuozitásában a Zeneakadémia közönsége is megmártózhat októberben.
Klasszikus videó

„A fiatal énekeseknek bizonyos szerepekre gondolniuk sem lenne szabad” – Elīna Garanča a pálya buktatóiról

A cseh Opera+ oldalnak nyilatkozott Elīna Garanča opera-énekesnő, a videóban arról mesélt Jan Bubák karmesternek, hogyan építette fel a karrierjét, és milyen veszélyek leselkednek egy pályakezdő művészre.
Klasszikus beszámoló

Mély hangok bűvöletében – Beszámoló az 5. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Idén ismét megrendezték a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt, az ötödik megmérettetés egy hete alatt a fiatal művészek zongora, majd zenekar kíséretével bizonyíthatták tehetségüket. Végignéztük a verseny szeptember 5-től 11-ig tartó élő fordulóit.
Klasszikus interjú

„Minden mű önmagában kerek egész” – Interjú Ránki Dezsővel

Bach azon zeneszerzők közé tartozik, akiknek a zenéjét különösen szívesen adja elő – mondja Ránki Dezső, aki a Concerto Budapest szeptember 24-i koncertjén a komponista két versenyművét játssza majd. A Kossuth-díjas zongoraművésszel ebből az alkalomból beszélgettünk.