Klasszikus

Hogyan kell és hogyan nem kell kamarazenélni

2019.07.29. 16:00
Ajánlom
Azt hittem, túl vagyunk azon, hogy valaki ilyen hamisan játsszon a Zeneakadémián. Shlomo Mintznek viszont sikerült, ráadásul épp primáriusként. Kovács Ágnes és Kelemen Barnabás régizenével szépített a szünet után a Fesztivál Akadémia zárókoncertjén.
_AND1439-154834.jpg

Dejan Lazić és José Gallardo (Fotó/Forrás: Fesztivál Akadémia Budapest)

Az estet Schubert Katonaindulója nyitotta Dejan Lazić és José Gallardo előadásában, s biztos vagyok benne, hogy a két technikás művész akár lapról is olvashatta ezt a könnyed darabot. Az est konferansziéja, Fazekas Gergely viszont történelmi pillanatként hirdette ki a műsorszámot, kérdés, milyen szuperlatívuszt fogunk mondani, ha a páros mondjuk Schubert Wanderer-fantáziájának Liszt-féle átiratát teszi a kottatartóra.

Valószínűleg nem a Fesztivál Akadémia zárókoncertje lesz az, amit Shlomo Mintz pályája fénypontjaként emleget. Nem az a problémám az izraeli hegedűművésszel, egykori csodagyerekkel, akit annak idején Zubin Mehta támogatott a pályáján, hogy simán igent mondott Mága Zoltán giccsparádéjára is, és nemzeti kincsnek nevezte –, hanem az, hogy július 28-án hét másik kiváló muzsikus munkáját tette tönkre egy hangolatlan hegedűvel.

AND_MG_1576-154835.jpg

Mendelssohn fiatalkori Oktettje szól, a bársonyszéken Shlomo Mintz (Fotó/Forrás: Fesztivál Akadémia Budapest)

Shlomo Mintz egy bársonyborítású széken foglal helyet Mendelssohn tizenhat évesen komponált Esz-dúr oktettjét játszva, miközben a többieké egyszerű fából készült ülőalkalmatosság. Hát így nem kell kamarazenéléshez látni! Hogy a hegedűművész hányszor pillantott partnereire a negyvenperces kamaradarab alatt, azt egy kezemen meg tudom számolni, s a dialógus hiánya az oktett sorsát is megpecsételte. Hiába próbált a két csellista, Kokas Dóra és Mon-Puo Lee, illetve a második hegedűs, Alexander Korniev javítani a helyzeten, Mintz legfeljebb lakkcipőjének véletlenszerű topogásával irányított bármit is, egyébként pedig egy héttagú zenekar szólistájának képzelte magát.

Kár, hogy a hegedűje sem volt rendesen behangolva, s Mendelssohn a primárius-szólamban elhelyezett mutatós frázisait ettől függetlenül is zavarba ejtően ronda hangképzéssel prezentálta.

De nem is ez volt a legnagyobb csalódásom a koncert első félidejét hallva, hanem az, hogy a Zeneakadémia közönsége hujjogva, üvöltve tapsolt mindennek. Ez az a közönség, amely egyesek szerint Béccsel, Párizzsal vetekszik ízlésében. Az igazság viszont, hogy az előadóinkat még csak-csak lecserélhetjük a színpadon, de a közönségünket aligha. Kérek mindenkit, ne éljenezzen hangolatlan hegedűnek és a zenészpartnereire nem pillantó primáriusnak – soha többet!

AND_MG_1664-154836.jpg

Az Orfeo prológja is megszólalt Kovács Ágnes szólójával (Fotó/Forrás: Fesztivál Akadémia Budapest)

A koncert második félideje megmentette az estémet, sőt, kifejezetten örültem, hogy maradtam.

A Kovács Ágnes szólóénekével megszólaló (kora)barokk csokrot határozottan érdemes volt elcsípni.

A zenetörténet egyik első operája, Monteverdi Orfeójának prológját Kokas Katalinnal és Kelemen Barnabással erősítve játszotta el Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics Igor (lant) Kokas Dóra (cselló) és Dmitrij Szmirnov (hegedű), a következő Händel- és Purcell-darabok viszont a fesztiválvezetők nélkül szólaltak meg. (Händel két német áriája után a Tündérkirálynőből a Nimfa áriája.) Kovács Ágnes ragyogó szopránja emelte pompássá ezeket a zenedarabokat, amelyekből üdítően áradt az a tisztaság, giccstelen csillogás, amely a régizenének annyira sajátja.

_AND1552-154834.jpg

Mon-Puo Lee volt a Boulez-darab szólistája (Fotó/Forrás: Fesztivál Akadémia Budapest)

Az est érdekes pontja volt Pierre Boulez 1977-es darabja – a mester vállalható ars poeticával jelzett alkotói korszakából (merthogy voltak neki vállalhatatlan zenei eszményei is). A Messagesquisse hallgatásakor azonban kiderült, hogy Boulez izgalmas, sőt szenvedélyes zenét írt Msztyiszlav Rosztropovics 50. születésnapjára, Paul Sacher művészetpártoló nevének betűit kottaként olvasva.

Egy kivételes tehetségű csellistát ismertünk meg Mon-Puo Lee személyében,

akinél – habár nehéz darabról van szó – a legkomolyabb technikai követelmények sem fosztották meg a frissességtől ezt a duzzadó, bravúros zenedarabot. Hat cselló kísérte őt, Héja Domonkos vezényelt. Érdekes volt megfigyelni, hogy a Zeneakadémia közönségét, akik eleinte mintha idegenkedéssel fogadták volna Boulez zenéjét, milyen hamar bevonta a darab, s a végén a szólistát és a muzsikusokat megillető ünneplés sem maradt el.

_AND1588-154835.jpg

Kelemen Barnabás volt a Leclair-concerto szólistája (Fotó/Forrás: Fesztivál Akadémia Budapest)

A Fesztivál Akadémiát egy francia barokk kismester, a kor francia hegedűvirtuóza, Jean-Marie Leclair g-moll hegedűversenye zárta Kelemen Barnabás szólójával. Figyelemre méltó teljesítmény, hogy az alapvetően klasszikus-romantikus repertoáron edződött hegedűművészek között van egy (persze nem is egy), aki hajlandó bélhúros hangszeren, barokk vonóval, korhű módon játszani. Kelemen egy 1771-es Gagliano-hangszeren játszott, amelyet Bárdi Szabolcs újított fel, de autentikus instrumentumokon muzsikált az őt kísérő kamaraegyüttes is. Leclair zenéje feltehetően nem okoz gondot Kelemennek – játszott ő már nehezebbet is –, de öröm hallgatni ezt a virtuóz showmant, aki ilyenkor előbújik a hegedűművészből.

Én a magam részéről barátja vagyok, ha látom, hogy a szólista kibújik a bőréből a színpadon, inkább, hogy gubbasszon, ahogy sokan.

A fesztivál zárópillanatai sztárrá avatták a kis Kelemen Olgát, a két művészeti vezető gyermekét, itt készült róla ez a fotó. De ő még nem kritikai megfontolás tárgya, ne is legyen még húsz-huszonöt évig.

kelemen-olga-145314.jpg

Kelemen Olga (Fotó/Forrás: Fesztiválakadémia)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

„És ha az ember él, akkor még mindig történhetik valami.”

Szerb Antal klasszikus regénye ihlette az idei kamara.hu műsorát, amelyen Bachtól Brahmson, Liszten át Kurtágig kalandozunk olyan kiváló zenészekkel, mint Várjon Dénes, Simon Izabella, Rohmann Ditta, Kolonits Klára és Keller András.
Klasszikus hír

Mozart-figurát dob piacra a Playmobil

A minizeneszerzőt – amelyhez hegedű és vonó is jár – a salzburgi Mozarteum alapítvánnyal közösen mutatta be a játékgyártó.
Klasszikus hír

Decembertől lehet jelentkezni a Fehér Ilona hegedűversenyre

Meghirdették a jövő évi Fesztivál Akadémia Budapesthez kapcsolódó Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt. A versenyre 20 év alatti fiatal hegedűsök jelentkezését várják február 15-ig. A jelentkezők két korcsoportban nemzetközi zsűri előtt mérhetik össze tudásukat július 8. és 19. között a Budai Vigadóban. A nemzetközi zsűri elnöke idén is a világhírű hegedűművész, Shlomo Mintz lesz.
Klasszikus interjú

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.
Klasszikus hír

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.