Klasszikus

Hogyan lett Gershwin mesésen gazdag?

2017.05.07. 12:05
Ajánlom
A nagy amerikai zeneszerző több millió dolláros vagyont hagyott maga után, de gazdagságát nem egyszerűen népszerűségének és hatalmas életművének köszönhette.
Gershwin Folly Islanden, a Porgy és Bess írása közben

Gershwin Folly Islanden, a Porgy és Bess írása közben

Ismerik a történetet, ugye? Stravinsky együtt teniszezett Gershwinnel, aki megkérte, hogy adjon neki órákat zeneszerzésből. Mire Stravinsky megkérdezte: „Mennyit keresel egy évben?” Gershwin mondott egy összeget. „Akkor inkább te adj nekem órákat!” (Jegyezzük meg, hogy valami hasonló sztori keringett Ravelről és Gershwinről is, Stravinsky meg azt állította, hogy ilyen soha nem történt. Egy buzgó kutató pedig utánanézett a dolognak, és kiderítette, hogy az anekdotát valószínűleg Gershwin vagy a családja kezdte el terjeszteni.)

Akárhogy is volt, Gershwin bámulatosan meggazdagodott a zenéjéből, ami nem csak annak volt köszönhető, hogy rendkívül termékeny volt. (Állítólag hat dalt is megírt egy nap.) Gershwin nem egyszerűen gazdag volt, Gershwin piszkosul gazdag volt. A kutatások szerint messze megelőzte Verdit, Rossinit, Haydnt, de még Händelt is.

Rendkívül népszerű volt: 1919-es Swanee című dalából 2 millió lemez és 1 millió kottapéldány kelt el, Porgy és Bess című operáját pedig a bemutató után három évig megállás nélkül játszották. Olyan termékeny volt, hogy egyes dalait álnéven adta ki (Fred Murtha és Burt Wyn), hogy az emberek ne fáradjanak bele, hogy mindenütt csak az ő nevét látják.

Az idők változtak, és eljött a hanglemezek aranykora, ezzel egy időben pedig a nagy gazdasági válság. A válság nyomán egyre kevesebb zenész maradt állásban, ez pedig némileg növekvő érdeklődést gerjesztett a hangfelvételek iránt. Gershwin felismerte ezt a folyamatot. 1924-ben a Somebody Loves Me című dalának egy felvétele három hónap alatt több pénzt hozott a konyhára, mint a Rhapsody Blue három év alatt.

Az alábbi felvételen Ella Fitzgerald énekli a dalt.

Ha figyelembe vesszük, hogy Gershwin harminckilencedik életévében meghalt, még bámulatosabb, hogy ilyen rövid idő alatt a vagyonos zeneszerzők listájának élére került. 1937-ben a karrierje csúcsán állt, szimfonikus művei a koncerttermi alaprepertoár részei lettek, dalai és music hall kompozíciói pedig bőséges jogdíjat hoztak számára. Ebben az évben agydaganatot állapítottak meg nála, és hiába műtötték meg, hamarosan meghalt. Több millió dolláros vagyont hagyott maga mögött, és még végrendeletet sem hagyott. (via ClassicFM)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Marton László

A Vígszínház egykori igazgatóját hosszú, méltósággal viselt betegség után érte a halál. 76 éves volt.
Zenés színház

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Klasszikus

Ők a Bartók Világverseny finalistái

Balogh Ádám, Peter Klimo és Szokolay Ádám jutott be a Zeneakadémia által szervezett Bartók Világverseny szombati nagyzenekari döntőjébe.
Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Klasszikus interjú

„Hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk”

Egyre klasszabb a parton – évről évre nő a Klassz a pARTon közönsége és koncertjeinek száma. A fesztivál alakulásáról, koncepciójáról és titkairól Érdi Tamás zongoraművésszel és Érdi Mártával beszélgettünk.
Klasszikus koktélparti

Mikor kezdtünk el ráadást követelni a hangversenyeken?

Megszokott dolog: ha a műsor megengedi, addig tapsolunk, míg a muzsikus újra színpadra nem jön, és ráadást ad. Mint minden hagyomány, ez is elkezdődött valamikor.
Klasszikus hír

Ők a Bartók Világverseny finalistái

Balogh Ádám, Peter Klimo és Szokolay Ádám jutott be a Zeneakadémia által szervezett Bartók Világverseny szombati nagyzenekari döntőjébe.
Klasszikus konferencia

Nemzetközi Bartók-konferencia lesz a Zenetudományi Intézetben

A Zeneakadémia Bartók Világversenyéhez kapcsolódva ismét angol nyelvű, nemzetközi konferenciát szervez a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézete szeptember 14-én, szombaton 9 órától.