Klasszikus

Hommage à Stravinsky 2.

2016.02.17. 10:32
Ajánlom
A Concerto Budapest és az UMZE közös sorozatának következő koncertjére február 25-én kerül sor a Zeneakadémián.

„Arcanum” – nagyjából annyit jelent: titkos bölcsesség. A 16. század elején élt svájci alkimista, Paracelsus hivatkozott sűrűn rá furcsa írásaiban. Ő ugyanis ennek megtalálásától várta a szebb jövőt. Úgy gondolta, a korábban élt tudósok, filozófusok, doktorok tökéletes tévúton botorkáltak: meg kell szabadulni tévtanaiktól. „Arcana” – az arcanum többes száma. Edgard Varèse, az itáliai ősöktől származó francia-amerikai világpolgár így nevezte 1926-27-ben alkotott nagyzenekari művét. Mert ő is valamiféle titkot igyekezett megtalálni: olyan titkot, amely, úgy tűnik, más muzsikusokat nem, vagy csak véletlenszerűen foglakoztatott. Varèse ugyan nem volt oly türelmetlen elődeivel és kollégáival, mint Paracelsus, akadt, akinek a művészetét kifejezetten inspirálónak tartotta (a reneszánsz és barokk határán élt Giovanni Gabrieliét például, vagy Berliozét), de mindenképp arra törekedett, hogy egyéni úton járjon. Sőt, úgy gondolta, minden egyes művében olyan hangzásvilágot kell teremtenie, amely semmi máshoz nem hasonlít. A komponálást a kutató tudomány egy fajtájának tekintette, nem önkifejezésnek. Egész alkotói pályáján foglalkoztatta a kérdés: hogyan lehet a zene birodalmát kiterjeszteni, hogyan lehet minél több hangzást („zajt”) ebbe a birodalomba bevonni. Az Arcana hatalmas együttesében feltűnő az ütők nagy száma (40 féle ütős hangszert ír elő a partitúra!). Az egész mű hangzásvilágát olyasfajta fenséges ridegség jellemzi, amit nagy havasok képe kelt az emberben. De gondolhatunk holdbéli tájakra, idegen bolygók borzongatóan gyönyörű felszínére is. A formálás sem hagyományos: szó sincs szonáta-szerkezetről, variációs formáról, rondóról vagy hasonlóról. Aki nagyon figyel, észrevehet egy dallam- alakzatot, amely egyfajta fixa ideaként (vagy passacaglia-témaként) tér időnként vissza.

Rácz Zoltán és az UMZE

Rácz Zoltán és az UMZE

Az első Zongoraverseny Bartók egyik legmerészebb hangú műve. 1926-ban írta – az Arcanaval csaknem egyidőben tehát - egy hosszú alkotói válság után, amelyből Stravinsky budapesti látogatása lendítette ki. Az orosz művész új Zongoraversenyének magánszólamát játszotta a Vígadóban, s Bartók e darab alapján értette meg, hogy az ún. neo-klasszikus stílus nem feltétlenül üres divatszólam. Számos zongoradarabot vetett rövid idő alatt papírra (Zongoraszonáta, Szabadban-ciklus Kilenc kis zongoradarab), illetve megalkotta első Zongoraversenyét. A három tételes mű ugyanolyan kemény hangzásvilágú, s ugyanúgy mellőzi az érzelmi kitárulkozásokat, mint Stravinsky darabja – ám alapvetően különbözik Stravinsky zenéjétől abban, hogy a zenei anyag beethoveni mintákat követve fokozatosan bontakozik ki, „fejlődik”. Eleinte ütős zajokat hallunk, majd megszületik a zenei hang (egy mély „a”), ez ismétlődik mániákusan és hozza létre az első témát, stb. Egyes elemek folklór-ihletése is nyilvánvaló (pl. pentaton téma, magyar népdalokra emlékeztető ritmus). A második tétel pedig messze merészebb zene, mint Stravinskyé: csak ütőkkel kezdődik, s a zongora úgy szólal meg benne, mintha maga sem lenne más, mint az ütősök egyike.

Igor Stravinsky

Igor Stravinsky

„Botrányok éve” – így nevezik a zenetörténészek az 1913-as esztendőt. Március végén Bécsben verekedés tört ki a Schönberg-kör hangversenyén, ugyanebben az időben rendkívül ellenségesen fogadta a publikum nálunk az új magyar zenét bemutató hangversenyeket. A legnagyobb skandalum Párizshoz kötődik, az Orosz balett társulatának május 29-i Stravinsky-bemutatójához. Szergej Gyagilev, a társulat igazgatója biztos volt benne, hogy a Tavaszi áldozat egy olyan esemény lesz, ami erős visszhangot vált ki, hiszen témája rendkívül időszerű volt akkoriban. A századforduló táján divatos gondolat volt elvágyódni a múltba, az élet gondtalan, kezdeti szakaszaiba. A 19. század végén érezhette először úgy az európai ember, hogy összezsugorodott a világ, Verne Gyula szerint 80 nap alatt körbejárható a föld, vonattal, gőzhajóval meg némi szerencsével. Eltűntek a térképen a fehér foltok, az iparosodott, urbánus felfogással szemben a század embere másfajta fogódzót keresett az életben: ősi, misztikus világokba menekült. Stravinsky pedig pont ilyen emberek hiedelmeiről írt táncjátékot. Egy látomással kezdődött: a Tűzmadár premiere után röviddel jelent meg a zeneszerző képzeletében egy kép, amint egy fiatal lány marcona öregek előtt halálra táncolja magát és feláldozzák a Föld szellemének. Stravinsky mindehhez egy bevezetőt is írt, ami nem más, mint a világ teremtésének zenéje. Fagott kezdi, majd sorra csatlakoznak a hangszerek. Burjánzik a vegetatív világ, nincs koordináció, a zene szinte amorf. Aztán újra megszólal a fagott, mint a lét új fokozata, amely létrehozza az emberi világot. Ennek pedig legfőbb jellemzője a rend igénye: noha egyetlen akkord szól egyenletesen ismételve, csak hangsúlyozás teremt némi változatosságot, mégis egy biztosabb világban érezhetjük magunkat. A közönség már ezt a teremtés-zenét is nyugtalanul fogadta. Amikor azonban felment a függöny, óriási üvöltözés kezdődött. Ám ahogy az már lenni szokott, a botrány növelte a darab hírnevét, a Sacre pedig hamar népszerűvé vált. A Rácz Zoltán vezette együttes szólistája Balog József lesz.

A február 22-én 12:00-ig helyesen válaszolók közül két szerencsés ellátogathat partnerével a Fidelio vendégeként a február 25-ei eseményre!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hét új bemutatóval készül a Radnóti Színház a következő évadra

A Radnóti Miklós Színház megtartotta évadzáró társulati ülését a Tesla Labor udvarán, melyen elbúcsúztatták a járványhelyzet miatti "mostoha évadot" és nyilvánosságra hozták a 2021|2022-es szezon új premierjeit.
Klasszikus

"Gyógyuljunk a zene erejével!” - Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

A Nemzeti Filharmonikusok "Vidd tovább a dallamot!" szlogennel hirdette meg a 2021/2022-es évadot, melyben megtalálható hét színes műsort kínáló bérlet, egy régóta sikeres, közkedvelt beavató koncertsorozat és több izgalmasnak ígérkező bérleten kívüli hangverseny is.
Színház

Kilenc bemutatót tervez az új évadban az Örkény Színház

Kilenc bemutatót tervez a 2021/2022-es évadban a fővárosi Örkény István Színház, ahol a jövő szezonban Bodó Viktor, Kovács D. Dániel, Tarnóczi Jakab, Ördög Tamás, Schwechtje Mihály és Kelemen Kristóf rendezését is láthatja a közönség.
Plusz

Jankovics Marcell előtt tisztelegnek az idei Fiatalok Szabadtéri Fesztiváljának résztvevői

Július 30-án elstartol a FISSZ FESZT, Dunakeszi családi fesztiválja, melyen megemlékeznek a nemrégiben elhunyt Jankovics Marcell Kossuth-díjas filmrendezőről is. A szervezők a tavalyi évhez hasonlóan ezúttal is változatos programkínálattal, érdekes táncművészeti és színházi előadásokkal, valamint klasszikus és könnyűzenei koncertekkel várják az érdeklődőket.
Könyv

Pilinszky csendje - Juhász Anna a Lírástudók vendége

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio irodalmi podcastjának legújabb része. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Juhász Anna, irodalmár.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Jonas Kaufmann bécsi koncertfilmje online

Különleges programot kínál a klasszikus zenét kedvelők számára Jonas Kaufmann „Az én Bécsem” című koncertfilmje, amelyben a tenor világsztár visszatér a keringő és az operett szülővárosába, hogy egy nagyszabású gálakoncerten rója le tiszteletét a pezsgő kulturális életéről ismert város előtt. A koncertfilm június 26-27. között elérhető otthoni megtekintésre a Pannonia Entertainment online csatornáján.
Klasszikus ajánló

"Gyógyuljunk a zene erejével!” - Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

A Nemzeti Filharmonikusok "Vidd tovább a dallamot!" szlogennel hirdette meg a 2021/2022-es évadot, melyben megtalálható hét színes műsort kínáló bérlet, egy régóta sikeres, közkedvelt beavató koncertsorozat és több izgalmasnak ígérkező bérleten kívüli hangverseny is.
Klasszikus ajánló

Bogányi Gergely szólójával tér vissza a Müpa színpadára a MÁV Szimfonikus Zenekar

Június 24-én Ligeti András vezényletével a MÁV Szimfonikus Zenekar Bartók, Schumann és Csajkovszkij műveit tolmácsolja, a zeneszerző és zongoravirtuóz Bogányi Gergely szólójával.
Klasszikus ajánló

Nyáresti koncertek Budapest egyik legszebb történelmi emlékhelyén

Nyolc koncert, a szimfonikus zenekarok mellett a 100 Tagú Cigányzenekar és a Budapest Bár fellépése is várja az érdeklődőket a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon július 1. és 29. között.
Klasszikus Nők a zenében

A magyar zenetanárnő, aki generációkat tanított meg szorongás nélkül hegedülni

Havas Kató a saját bőrén tapasztalta meg, milyen káros hatással van egy muzsikusra a szorongás, a megfelelési kényszer és a lámpaláz. Egy balatoni cigányprímás, egy amerikai találkozás és egy majdnem félbeszakadt karrier hatására dolgozta ki hegedűoktatási módszerét, amelynek központi jelszava volt a természetesség, a könnyedség és a belülről fakadó elegancia.