Klasszikus

Homo ludens – Bobby McFerrin Budapesten

2005.02.24. 00:00
Ajánlom
Az ördöngös orgánummal rendelkező New York-i muzsikus, ha a középkorban születik, valószínűleg nem ússza meg a máglyahalált. Azaz dehogyisnem: legfeljebb megszólalt volna az Úr hangján, és nincs az a rideg szívű inkvizítor, aki hanyatt-homlok ne oldozta volna el a cölöptől...

Tavaly – amikor első ízben látogatott Magyarországra – napok alatt elfogytak a jegyek, és a sebtiben rászervezett második koncert belépőinek értékesítése sem tartott sokkal tovább. Az átütő szakmai- és közönségsiker hatására Maloschik Róbert gondolt egy merészet, és bár nem akadt szponzorra, saját (némileg talán e feladat nyomán is őszülő) szakállára újra meghívta a művészt. Minden tiszteletem a bátorságáé, de amikor a Budapest Kongresszusi Központ zsúfolásig megtelt, agyonpótszékezve is kicsinek bizonyuló Pátria termét megpillantottam, rájöttem: nem is volt olyan merész ez a gondolat. McFerrinnél biztosabban talán csak Elvis, Lennon vagy Sting tölthette volna meg a termet, no meg a zenének csúfolt szintiipar némely terméke, de azokat Bobbyval egy mondatban említeni szinte szentségtörésnek számít. (Lásd: máglyahalál fentebb.)

Sokoldalú művész. Számos könnyű és komoly stílusban otthonosan mozgó énekes, aktív karmester – de ha őt kérdezik, szerényen csak annyit felel: muzsikus vagyok. Ma, amikor a lottósorolásnak is úgy kell kinéznie, mintha a velencei karneválon forgatták volna, kifejezetten jólesik az ember szemének a McFerrin-produkció eszköztelensége. Egy mikrofon, egy szék, egy pohár víz. És persze a láthatatlan lényeg: a zene.

Szerencsére ahhoz már elégszer hallottam őt, hogy csak a koncert legelső negyedóráját vesztegessem el a valóban hihetetlen énektechnika feletti elképedéssel. Énektechnika? Szerintem inkább valami Paganini-féle, a fizikai lehetőségek, az elhihetőség határát súroló boszorkányosság. (Lásd: máglya, da capo...) Elképesztő, mi mindenre képes az emberi hangszalag rugalmassága. De egy kis idő elteltével az ember megszokja a megszokhatatlant, elfogadja, hogy az emberi torokból olyan hangok is előtörhetnek, amelyek csak elvileg lehetségesek – és ekkor történhet meg az igazi csoda: a cirkuszi mutatvány mögül előbukkan egy kivételesen érzékeny muzsikus. Mert McFerrin nem bűvész, hanem muzsikus, mégpedig a legjobbak közül való. „Vérprofi”, aki minden pillanatban pontosan tudja és kontrollálja, hogy a hangja épp mire képes – de ugyanúgy önfeledt homo ludens is, aki szinte lubickol a ritmusok és hangok általa keltett hullámaiban.

Nem vagyok egyedül a véleményemmel: a kodályi örökségre méltán – ám egyre kevésbé méltón – büszke magyar zeneoktatás minden rendű-rangú szereplője számára kötelezővé kellene tenni legalább évi egy McFerrin-est meghallgatását. Ez a törékeny alkatú, minden megnyilatkozásával a zene iránti valódi (!) alázatot sugalló muzsikus döbbenetes hatással van az emberekre: a hegyomlás méretű konditerem-bajnoktól az öltöny-nyakkendőbe merevedett hivatalnokig bárkit képes egy szempillantás alatt a zene bűvkörébe vonni. McFerrin rögtönzött kórusában békésen megfért a hatévesforma gyerek (aki persze először a fiúkhoz akart állni, a basszusba), Takáts Tamás blues-torka, a gyaníthatóan az általános iskola óta egy hangot sem énekelt huszonéves lány és a fiatal musicalszínész egyaránt. Azt pedig, hogy mi kell ahhoz, hogy valaki kétezer ember előtt spontán táncra perdüljön a színpadon, talán csak a McFerrin által elvarázsolt hallgatók tudnák megmondani. „Te is ugyanúgy része vagy a Zenének” – sugallja Bobby valamennyi gesztusa. A közönség énekeltetésének ezen a koncerten semmi köze ahhoz, amikor a rocker a rajongók tömegének együtt bömbölésre „odaadja” a dal közismert refrénjét – itt valódi, improvizált, ergo minden pillanatban újra megszülető, valóban interaktív együtt-zenélésről van szó. Ha Kodály élne, alighanem elismerően hümmögne, mégpedig joggal.

Mi viszont vérmesebbek voltunk és vörösre tapsoltuk a tenyereinket. Aztán – a sokadik ráadás után – a közönségből elhangzott a megasláger „Don’t Worry, Be Happy”-re irányuló kérés, amelynek megfogalmazója valószínűleg nem tudta, hogy ez McFerrin hazaküldésének talán legbiztosabb módja. Így a szék, a mikrofon és az – időközben kiürült – ásványvizes palack ismét egyedül maradt a pódiumon, épp úgy, mint az este kezdetén. De sebaj, nekem valami azt súgja, hogy: „Don’t worry, Bobby comes back!”

(2005. 02. 20. 19:00 Budapest Kongresszusi Központ – Bobby McFerrin szólóestje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.