Klasszikus

Horváth Zsolt: "Méltatlan lett volna esélyt adni az élcelődésre"

2011.08.26. 19:28
Ajánlom
Peskó Zoltán zeneigazgatói kinevezése a Pannon Filharmonikusok élén 2011. nyarán lejárt, szerződését közös megegyezéssel nem hosszabbították meg. Távozása okairól a karmester néhány hete szókimondó interjúban számolt be, amelyre először Páva Zsolt pécsi polgármester, majd a Pannon Filharmonikusok Művészeti Tanácsa reagált. A "Páva-üggyel" kapcsolatban a Fidelio.hu-nak most Horváth Zsolt igazgató nyilatkozott.

- A zenekar Művészeti Tanácsának közleményében az áll, hogy értetlenül állnak Peskó Zoltán nyilatkozata előtt, mert a neves karmester az együtt töltött két évben nem fordult panasszal a zenekar és a zeneművészet érdekeit képviselő választott grémiumhoz. Önt is meglepte az Élet és Irodalomnak adott interjú?

- Bizonyos kitételei igen, a nyilatkozat utóélete még inkább. Vegyük mindjárt a legkritikusabb témát, a műsorválasztást: Zoltán a kérdéses nyitókoncertek műsorainak összeállításakor saját maga nevezte „vicc"-nek a felvetését, hogy épp Kodály Páva-variációit adjuk elő. Aztán később megtetszett neki az ötlet, de én ezzel nem értettem egyet. A sajtó mostani reakciója is igazolja ezen aggályomat.

- Sokan nincsenek tisztában az igazgató és a zeneigazgató kapcsolatával. Meg tudja röviden fogalmazni, mi a Peskó Zoltán által említett nézeteltérés háttere?

- A probléma röviden: beleszólhat-e az igazgató művészeti kérdésekbe vagy sem. Az igazgató teljes felelősséget vállal az intézmény minden tevékenységével kapcsolatosan a jogi felelősségtől a gazdasági és művészeti kérdésekig egyaránt. Nem az a dolgom, hogy aláírjam, majd átutaljam a számlákat (az a könyvelő dolga); nem létezik az "adminisztratív igazgató" kifejezés. Az általam megpályázott igazgatói felhívásnak része a kiírt ciklus művészeti koncepciója. A zenekar tagsága és a fenntartó az igazgató kinevezésével elfogadja ezt a művészeti koncepciót, amelynek megvalósításához az igazgató keres és nevez ki művészeti vezetőt. A művészeti vezető munkáját segíti a Művészeti Tanács, amelynek a tagjai az együttesből, titkos szavazással kerülnek ki.

- Mekkora a fenntartó beleszólása a működésbe? 

- Irányításom alatt, kilencedik éve teljesen autonóm művészeti életet él az együttes.

- Az igazgató beleszólhat a koncertek programjába?

- Az én felelősségem a művészeti vezető kiválasztásában van. Nem kis felelősség, hiszen például a hat év alatt felépített budapesti közönségbázisunkból tavaly a Peskó Zoltán által összeállított műsorra hivatkozva egyik évről a másikra negyven százalékos nézőszám-csökkenést szenvedtük el, és a szakmai sajtó visszhangja sem volt a korábbi évekhez hasonló. Bogányi Tibor következő évadra kiírt műsorával már most visszaszereztük a korábbi közönségünket. A Pannon Filharmonikusok száz százalékosan állami fenntartású művészeti intézmény, jómagam évi 600 millió forint közpénz megfelelő célokra való fordításáért vagyok felelős. Egyetlen feladatom van: a zeneművészet szolgálata, mely a zene egyetemes értékeinek magas színvonalú megszólaltatását és minél szélesebb körben történő megismertetését jelenti. A zenekar támogatása és bevétele ugyanakkor a nézőszám függvénye, így az közvetve hatással van a szakmai munka anyagi támogatottságára. Szóval körbeértünk...

- Jelenethet-e ez cenzúrát is, ahogy sok helyen olvasható?

- Semmiképpen sem, de nagyon szoros, ha kell, napi szintű konzultációt, együttműködést, a művészeti és a gazdálkodási szempontok összehangolását, mindezt a felelősségi rendszer tiszteletben tartásával. Ebben a viszonyrendszerben az igazgató dolga arra is odafigyelni, hogy ne is kerülhessen egy művészeti esemény esetleges politikai viták kereszttüzébe. Méltatlan lett volna a hangversenyterem átadásakor esélyt adni bárkinek az élcelődésre. Igazgatóként ez az én felelősségem, amelynek most vállalom is a következményeit a sajtótámadásokban. E döntésemmel épp Peskó Zoltánt - aki maga tartotta viccnek a Páva-variációk fölvetését is, ahogy említettem - és nem utolsó sorban a Kodály Központot szerettem volna megóvni méltatlan kontextustól tavaly decemberben. Így akkor Kodály Zoltánhoz és a zenéhez méltó módon ünnepelhettünk a Psalmus Hungaricus előadásával, amely programot az elmúlt nyolc hónapban nem érte kritika.

- Önt a szakma nagyon felkészült, ugyanakkor konfrontatív személyiségnek tartja. Elfogadja a véleményt?

- Akik igazán ismernek, inkább kérlelhetetlennek tartanak. Én a szakmát a Bécsi Zeneakadémián tanultam, és a zene egyik fővárosában szerzett tapasztalataimat tartom mércének mindennapi munkám során. Ez persze mifelénk néha szokatlannak tűnik, de ebben nem ismerek kompromisszumot.

- Mit szól a tüntetéshez, amit a Kodály Központ elé szerveznek?

- A tüntetést szervező úr szakmájának egy jeles képviselőjétől, Arisztotelésztől tudok csak idézni: "Mindenki azokat a dolgokat ítéli meg helyesen, amelyeket ismer". Azért vállaltam ezt az interjút a Művészeti Tanács javaslata ellenére, mert bízom benne, hogy ezáltal tisztábban és árnyaltabban látja a helyzetet mindenki annál, mint amit egy kiragadott félmondat sugall.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.
Klasszikus hír

Idén is tehetségek után kutat a Virtuózok

2021-ben is várja a fiatal előadóművészek jelentkezését a legnépszerűbb hazai komolyzenei tehetségkutató. A felhívás már elérhető a műsor oldalán.
Klasszikus zongora

Domingo támogatásával jutott mesterzongorához Balázs-Piri Soma

A Virtuózok ifjú tehetsége évek óta gyűjtött egy mesterzongorára, végül Plácido Domingo támogatása révén teljesülhetett a zongorista dédelgetett álma.
Klasszikus nekrológ

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.