Klasszikus

Horváth Zsolt: "Méltatlan lett volna esélyt adni az élcelődésre"

2011.08.26. 19:28
Ajánlom
Peskó Zoltán zeneigazgatói kinevezése a Pannon Filharmonikusok élén 2011. nyarán lejárt, szerződését közös megegyezéssel nem hosszabbították meg. Távozása okairól a karmester néhány hete szókimondó interjúban számolt be, amelyre először Páva Zsolt pécsi polgármester, majd a Pannon Filharmonikusok Művészeti Tanácsa reagált. A "Páva-üggyel" kapcsolatban a Fidelio.hu-nak most Horváth Zsolt igazgató nyilatkozott.

- A zenekar Művészeti Tanácsának közleményében az áll, hogy értetlenül állnak Peskó Zoltán nyilatkozata előtt, mert a neves karmester az együtt töltött két évben nem fordult panasszal a zenekar és a zeneművészet érdekeit képviselő választott grémiumhoz. Önt is meglepte az Élet és Irodalomnak adott interjú?

- Bizonyos kitételei igen, a nyilatkozat utóélete még inkább. Vegyük mindjárt a legkritikusabb témát, a műsorválasztást: Zoltán a kérdéses nyitókoncertek műsorainak összeállításakor saját maga nevezte „vicc"-nek a felvetését, hogy épp Kodály Páva-variációit adjuk elő. Aztán később megtetszett neki az ötlet, de én ezzel nem értettem egyet. A sajtó mostani reakciója is igazolja ezen aggályomat.

- Sokan nincsenek tisztában az igazgató és a zeneigazgató kapcsolatával. Meg tudja röviden fogalmazni, mi a Peskó Zoltán által említett nézeteltérés háttere?

- A probléma röviden: beleszólhat-e az igazgató művészeti kérdésekbe vagy sem. Az igazgató teljes felelősséget vállal az intézmény minden tevékenységével kapcsolatosan a jogi felelősségtől a gazdasági és művészeti kérdésekig egyaránt. Nem az a dolgom, hogy aláírjam, majd átutaljam a számlákat (az a könyvelő dolga); nem létezik az "adminisztratív igazgató" kifejezés. Az általam megpályázott igazgatói felhívásnak része a kiírt ciklus művészeti koncepciója. A zenekar tagsága és a fenntartó az igazgató kinevezésével elfogadja ezt a művészeti koncepciót, amelynek megvalósításához az igazgató keres és nevez ki művészeti vezetőt. A művészeti vezető munkáját segíti a Művészeti Tanács, amelynek a tagjai az együttesből, titkos szavazással kerülnek ki.

- Mekkora a fenntartó beleszólása a működésbe? 

- Irányításom alatt, kilencedik éve teljesen autonóm művészeti életet él az együttes.

- Az igazgató beleszólhat a koncertek programjába?

- Az én felelősségem a művészeti vezető kiválasztásában van. Nem kis felelősség, hiszen például a hat év alatt felépített budapesti közönségbázisunkból tavaly a Peskó Zoltán által összeállított műsorra hivatkozva egyik évről a másikra negyven százalékos nézőszám-csökkenést szenvedtük el, és a szakmai sajtó visszhangja sem volt a korábbi évekhez hasonló. Bogányi Tibor következő évadra kiírt műsorával már most visszaszereztük a korábbi közönségünket. A Pannon Filharmonikusok száz százalékosan állami fenntartású művészeti intézmény, jómagam évi 600 millió forint közpénz megfelelő célokra való fordításáért vagyok felelős. Egyetlen feladatom van: a zeneművészet szolgálata, mely a zene egyetemes értékeinek magas színvonalú megszólaltatását és minél szélesebb körben történő megismertetését jelenti. A zenekar támogatása és bevétele ugyanakkor a nézőszám függvénye, így az közvetve hatással van a szakmai munka anyagi támogatottságára. Szóval körbeértünk...

- Jelenethet-e ez cenzúrát is, ahogy sok helyen olvasható?

- Semmiképpen sem, de nagyon szoros, ha kell, napi szintű konzultációt, együttműködést, a művészeti és a gazdálkodási szempontok összehangolását, mindezt a felelősségi rendszer tiszteletben tartásával. Ebben a viszonyrendszerben az igazgató dolga arra is odafigyelni, hogy ne is kerülhessen egy művészeti esemény esetleges politikai viták kereszttüzébe. Méltatlan lett volna a hangversenyterem átadásakor esélyt adni bárkinek az élcelődésre. Igazgatóként ez az én felelősségem, amelynek most vállalom is a következményeit a sajtótámadásokban. E döntésemmel épp Peskó Zoltánt - aki maga tartotta viccnek a Páva-variációk fölvetését is, ahogy említettem - és nem utolsó sorban a Kodály Központot szerettem volna megóvni méltatlan kontextustól tavaly decemberben. Így akkor Kodály Zoltánhoz és a zenéhez méltó módon ünnepelhettünk a Psalmus Hungaricus előadásával, amely programot az elmúlt nyolc hónapban nem érte kritika.

- Önt a szakma nagyon felkészült, ugyanakkor konfrontatív személyiségnek tartja. Elfogadja a véleményt?

- Akik igazán ismernek, inkább kérlelhetetlennek tartanak. Én a szakmát a Bécsi Zeneakadémián tanultam, és a zene egyik fővárosában szerzett tapasztalataimat tartom mércének mindennapi munkám során. Ez persze mifelénk néha szokatlannak tűnik, de ebben nem ismerek kompromisszumot.

- Mit szól a tüntetéshez, amit a Kodály Központ elé szerveznek?

- A tüntetést szervező úr szakmájának egy jeles képviselőjétől, Arisztotelésztől tudok csak idézni: "Mindenki azokat a dolgokat ítéli meg helyesen, amelyeket ismer". Azért vállaltam ezt az interjút a Művészeti Tanács javaslata ellenére, mert bízom benne, hogy ezáltal tisztábban és árnyaltabban látja a helyzetet mindenki annál, mint amit egy kiragadott félmondat sugall.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Könyv

Térey János irodalmi életműve az internetre kerül

A Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) posztumusz tagjává választotta a június 3-án elhunyt Térey János költőt, írót, drámaírót, műfordítót, így hamarosan hozzáférhetővé válik életműve a DIA honlapján.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.