Klasszikus

Horváth Zsolt: "Méltatlan lett volna esélyt adni az élcelődésre"

2011.08.26. 19:28
Ajánlom
Peskó Zoltán zeneigazgatói kinevezése a Pannon Filharmonikusok élén 2011. nyarán lejárt, szerződését közös megegyezéssel nem hosszabbították meg. Távozása okairól a karmester néhány hete szókimondó interjúban számolt be, amelyre először Páva Zsolt pécsi polgármester, majd a Pannon Filharmonikusok Művészeti Tanácsa reagált. A "Páva-üggyel" kapcsolatban a Fidelio.hu-nak most Horváth Zsolt igazgató nyilatkozott.

- A zenekar Művészeti Tanácsának közleményében az áll, hogy értetlenül állnak Peskó Zoltán nyilatkozata előtt, mert a neves karmester az együtt töltött két évben nem fordult panasszal a zenekar és a zeneművészet érdekeit képviselő választott grémiumhoz. Önt is meglepte az Élet és Irodalomnak adott interjú?

- Bizonyos kitételei igen, a nyilatkozat utóélete még inkább. Vegyük mindjárt a legkritikusabb témát, a műsorválasztást: Zoltán a kérdéses nyitókoncertek műsorainak összeállításakor saját maga nevezte „vicc"-nek a felvetését, hogy épp Kodály Páva-variációit adjuk elő. Aztán később megtetszett neki az ötlet, de én ezzel nem értettem egyet. A sajtó mostani reakciója is igazolja ezen aggályomat.

- Sokan nincsenek tisztában az igazgató és a zeneigazgató kapcsolatával. Meg tudja röviden fogalmazni, mi a Peskó Zoltán által említett nézeteltérés háttere?

- A probléma röviden: beleszólhat-e az igazgató művészeti kérdésekbe vagy sem. Az igazgató teljes felelősséget vállal az intézmény minden tevékenységével kapcsolatosan a jogi felelősségtől a gazdasági és művészeti kérdésekig egyaránt. Nem az a dolgom, hogy aláírjam, majd átutaljam a számlákat (az a könyvelő dolga); nem létezik az "adminisztratív igazgató" kifejezés. Az általam megpályázott igazgatói felhívásnak része a kiírt ciklus művészeti koncepciója. A zenekar tagsága és a fenntartó az igazgató kinevezésével elfogadja ezt a művészeti koncepciót, amelynek megvalósításához az igazgató keres és nevez ki művészeti vezetőt. A művészeti vezető munkáját segíti a Művészeti Tanács, amelynek a tagjai az együttesből, titkos szavazással kerülnek ki.

- Mekkora a fenntartó beleszólása a működésbe? 

- Irányításom alatt, kilencedik éve teljesen autonóm művészeti életet él az együttes.

- Az igazgató beleszólhat a koncertek programjába?

- Az én felelősségem a művészeti vezető kiválasztásában van. Nem kis felelősség, hiszen például a hat év alatt felépített budapesti közönségbázisunkból tavaly a Peskó Zoltán által összeállított műsorra hivatkozva egyik évről a másikra negyven százalékos nézőszám-csökkenést szenvedtük el, és a szakmai sajtó visszhangja sem volt a korábbi évekhez hasonló. Bogányi Tibor következő évadra kiírt műsorával már most visszaszereztük a korábbi közönségünket. A Pannon Filharmonikusok száz százalékosan állami fenntartású művészeti intézmény, jómagam évi 600 millió forint közpénz megfelelő célokra való fordításáért vagyok felelős. Egyetlen feladatom van: a zeneművészet szolgálata, mely a zene egyetemes értékeinek magas színvonalú megszólaltatását és minél szélesebb körben történő megismertetését jelenti. A zenekar támogatása és bevétele ugyanakkor a nézőszám függvénye, így az közvetve hatással van a szakmai munka anyagi támogatottságára. Szóval körbeértünk...

- Jelenethet-e ez cenzúrát is, ahogy sok helyen olvasható?

- Semmiképpen sem, de nagyon szoros, ha kell, napi szintű konzultációt, együttműködést, a művészeti és a gazdálkodási szempontok összehangolását, mindezt a felelősségi rendszer tiszteletben tartásával. Ebben a viszonyrendszerben az igazgató dolga arra is odafigyelni, hogy ne is kerülhessen egy művészeti esemény esetleges politikai viták kereszttüzébe. Méltatlan lett volna a hangversenyterem átadásakor esélyt adni bárkinek az élcelődésre. Igazgatóként ez az én felelősségem, amelynek most vállalom is a következményeit a sajtótámadásokban. E döntésemmel épp Peskó Zoltánt - aki maga tartotta viccnek a Páva-variációk fölvetését is, ahogy említettem - és nem utolsó sorban a Kodály Központot szerettem volna megóvni méltatlan kontextustól tavaly decemberben. Így akkor Kodály Zoltánhoz és a zenéhez méltó módon ünnepelhettünk a Psalmus Hungaricus előadásával, amely programot az elmúlt nyolc hónapban nem érte kritika.

- Önt a szakma nagyon felkészült, ugyanakkor konfrontatív személyiségnek tartja. Elfogadja a véleményt?

- Akik igazán ismernek, inkább kérlelhetetlennek tartanak. Én a szakmát a Bécsi Zeneakadémián tanultam, és a zene egyik fővárosában szerzett tapasztalataimat tartom mércének mindennapi munkám során. Ez persze mifelénk néha szokatlannak tűnik, de ebben nem ismerek kompromisszumot.

- Mit szól a tüntetéshez, amit a Kodály Központ elé szerveznek?

- A tüntetést szervező úr szakmájának egy jeles képviselőjétől, Arisztotelésztől tudok csak idézni: "Mindenki azokat a dolgokat ítéli meg helyesen, amelyeket ismer". Azért vállaltam ezt az interjút a Művészeti Tanács javaslata ellenére, mert bízom benne, hogy ezáltal tisztábban és árnyaltabban látja a helyzetet mindenki annál, mint amit egy kiragadott félmondat sugall.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Jazz/World

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Plusz

Fáy Miklós: Hány CD elegendő egy életre?

Fáy Miklós kritikus ezúttal többek között a Philharmonia Orchestra válogatásalbumával, a Honvéd Férfikar születésnapi koncertjével, Michael Chabon új kötetével és a Szentendrei Képtár A nagy könyvlopás című tárlatával foglalkozik.
Vizuál

Női vámpír, vérszívó zenetanár és magyar Drakula – 10 érdekesség a vámpírokról

Mi a retró vámpír film rendezőjének kedvenc vérszívó fun fact-je? Mi az, ami nem fért már be Nagy Zsolt és Walters Lili figurájába? A Drakulics elvtárs rendezőjével összegyűjtöttünk tíz meglepő infót a vámpírokról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemez

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Klasszikus hír

Kaposváron rendezik az idei ZeneVarázslat zongoraversenyt

Március 5. és 8. között Kaposvár ad otthont a ZeneVarázslat elnevezésű nemzetközi négykezes zongoraversenynek és az ahhoz tartozó kurzusnak.
Klasszikus magazin

Elfelejtettük a 20. század egyik legnagyobb magyar zeneszerzőjét

Veress Sándor a hiányzó kapocs Bartók, Kodály, illetve Ligeti, Kurtág generációi között. Két művét is hallhatjuk ezen a hétvégén a Zeneakadémián.
Klasszikus gordonka

Kínában is magyar csellótankönyvből fognak tanulni a gyerekek

Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára a világ egyik legnagyobb zeneműkiadójával kötött szerződést a Gárdián Gordonkaiskola kínai kiadásáról.
Klasszikus hír

Hangszerszállítók törték össze Angela Hewitt zongoráját

A kanadai zongorista a legjobb barátjának nevezte az F278 Faziolit, amelyet egy hangszerek szállítására szakosodott költöztetőcég munkatársai törtek össze, miközben megpróbálták felemelni egy targoncára.