Klasszikus

Horváth Zsolt: „Nem elszerződni kell, hanem igazi zenekart formálni”

2017.04.15. 10:30
Ajánlom
Győztesekkel játszunk! – ez volt az idei évad jelmondata a Pannon Filharmonikusok Müpa-beli koncertsorozatának. A következő évadé az Energiaáramlás lesz, amely kapcsán Horváth Zsoltot, az együttes igazgatóját kérdeztük.

- A következő évad hívószava az Energiaáramlás lesz. Miért ezt választották?

- Azért ez a név, mert egy közösség életében nagyon fontos, hogy nyitott legyen a reflexiókra. Úgy érzem, a közös munkában megtaláltuk magunkat, megtaláltuk a közönségüket és velük együtt megtaláltuk, az együtt zenélésnek igazi értelmét, amikor valóban áramlik az energia a közönség és a zenészek között. Ezért választottuk ezt a hívó szót. A koncertek műsora és a közreműködök is olyanok, akikben erős az energiaátvitel, az impulzivitás.

A következő évadban is hallható a Müpában a Pannon Filharmonikusok

Kapcsolódó

A következő évadban is hallható a Müpában a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar meg szeretné mutatni: a közönség és a zenekar közös flow-élménye a legfontosabb hatás, ami egy koncertteremben érheti az embert. Az új évadot Horváth Zsolt igazgató és Bogányi Tibor karmester nyitotta meg.

Csodálatos dolog telt hát előtt játszani.

- Melyek a műsor összeállításának főbb szempontjai? Hogyan válogatnak a zeneirodalom gazdag anyagából?

- A zenekar művészeti vezetése és a marketingvezető is részt vesz a programalkotásban. Én abban hiszek, hogy addig kell egy évadot formálni, amíg mindenki megtalálja benne magát, amíg önazonossá válik. Úgy épüljön föl az évad, hogy a művészek és a közönség is örömét lelje benne. Ez egy olyan művészi közösség, amely fejlődni akar.

Horváth Zsolt

Horváth Zsolt (Fotó/Forrás: Pannon Filharmonikusok)

- A zenekar a műveken keresztül tud fejlődni.

- Így van, ezért nagyon átgondolt a repertoárépítés. Most már ott tartunk, hogy mindegy, milyen partitúrát teszünk ki, a zenekar eligazodik benne és jól érzi magát. Lépcsőfokonként haladtunk. A magyar zenei nevelés alapvetően német orientációjú. Beethovent, de Richard Strauss-t is könnyebben érzi a magyar közönség és zenész, mint a francia muzsikát. Miközben a francia zenén rengeteget tud fejlődni egy zenekar. A könnyedség, a virtuozitás, a flexibilitás mind olyan erények, amelyeket ki kell fejleszteni. Debussyt vagy Ravelt nagyon nehéz játszani. Vendégkarmesterünknek, Gilbert Vargának köszönhetjük például a francia zenében való jártasságunkat.

- Menedzser-igazgató, közgazdasági és többféle végzettséggel. Művész és menedzser hogyan fér meg egy emberben?

- Nem vagyok egyedüli ebben. Ha ez egy életrajzi portré lenne, akkor hosszasan taglalhatnám.

- Hogy alakult ez így? Fantasztikus hangszere van, a zeneirodalom pedig telis-tele csodálatos trombitaszóló lehetőségekkel.

- Én is szólista akartam lenni. Ugyanakkor kamaszkoromban már volt együttesem. A Ki mit tudon sikerrel jutottunk egészen a döntőig, s tizenhat évesen ott álltunk a tévés forgatagban. Menedzseltem akkor is, de nem gondoltam akkor, hogy ezzel kellene foglalkoznom. A Bécsi Zeneakadémián végeztem az osztrák állam kitüntetésével. Hangszer-centrikus volt az életem. A tanulmányok befejeztével nagyon sok lehetőségem volt, de én azt éreztem, hogy mindenképpen haza szeretnék jönni. Ez 1996-ban történt. Hazaszerződtem Pécsre, ahol azt tapasztaltam, hogy az együttes messze a lehetősége alatt teljesít.

Huszonöt évesen úgy gondoltam, hogy elrontottam az életemet.

Pár hónapig szörnyű volt, de aztán a fiatalok naivitásával úgy véltem – többekkel együtt –, hogy hát a fenét! Nem elszerződni kell, hanem az együttesből igazi zenekart formálni. Így aztán ott találtam magam a Pécsi Tudományegyetem, hogy ne csak egy vágy legyen bennem, hanem tudásom is a változtatáshoz. Az életemben most már a menedzseri munka sokkal erőteljesebb. Minden nap gyakorolok ugyan, és általában havonta legalább egy koncerten játszom. Mint művész embernek, nagyon fontos, hogy kezemben legyen a hangszer, menedzserként pedig az, hogy ne szakadjak el az együttestől. Tizennégy éve vagyok az együttes igazgatója, és azóta nyilvánvalóan nagyon sok új kolléga érkezett, de ismerek mindenkit. Köztük ülök a zenekari buszon, együtt gyakorolunk a koncertekre – pontosan érzem és látom belülről, hogy mi van. Ez az együttlét nagyon sokat ad ahhoz, hogy sikeresen végezzem a munkámat.

- Hat éve állandó partnere Bogányi Tibor, akinek művészeti irányításával működik a zenekar.

- Ő nagyon kiegyensúlyozott személyiség, s inspiratívan hat a zenekar közösségére. Szeretném, ha ez még pár évig folytatódna. De tudni kell, hogy egy modern szimfonikus zenekarnak az is a sajátja, hogy négy-nyolc év után valaki cserélődik benne. Ennek számtalan oka van, ami távolra vezetne. Vele már félszavakból értjük egymást, s hasznos lenne még pár együtt töltött év.

- Ez biztonságot jelenthet, mert bizalom is kell ahhoz, hogy a zene úgy szólaljon meg, ahogy az az zeneművekben benne van.

- Így van. Nem szabad elfelejteni, hogy

a vezetőkarmester feladata a leghálátlanabb.

Ő az, aki a hibákról és a hiányosságokról beszél. A vendégkarmester az erényekre koncentrál a rendelkezésére álló harminc munkaóra alatt. Így nem foglalkozhat azokkal a zenei problémákkal, amelyek feloldásához hónapok kellenének. Ez a vezetőkarmester szerepköre. Ez pedig – ha valaki végiggondolja – olyasmi, ami a hosszú évek alatt terhessé is tud válni. Erodálja a kapcsolatot. Ezért fontos a bizalom. Bogányi Tibor egy rendkívül pozitív személyiség, kritikája is építő kritika.

- A karmester feladata más, mint az öné. Öné a hétköznapi élet gondja a zenekari élet csodálatos folyamatában.

- A zenekar az egyik legszebb dolog, amit el tudok képzelni. A szimfonikus zenekart egy mini társadalomnak látom. Mi százharminchárman vagyunk, s leképezzük a társadalom összes baját, problémáját, igényét, korosztályát. Úgy kell dolgoznunk, hogy hassunk egymásra, hogy előre tudjuk egymást vinni, hogy építkezzünk. A közös sikereink boldoggá tesznek bennünket. Fantasztikus dolog megélni a sikert, de talán jobb szó az eredményt. Nagyon jó dolog, ha egy közösség jövőképpel rendelkezik, ha céljai vannak, és aztán együtt tesz is érte.

- Ez egy több mint tízéves történet immár.

- Ez a történetszál nem törik meg, halad előre, én pedig a közösséggel együtt élem meg, hogy van értelme a munkának. Ezt visszaigazolják a sikerek, a külföldi meghívások gyarapodása és a közönség szeretete. Nagyon sokszor jut eszembe Hankiss Elemérnek az a gondolata, hogy találjuk ki Magyarországot, és amikor a Pannon Filharmonikusokra gondolok, úgy érzem, ez ennek a közösségnek egy picit sikerült.

A beszélgetés eredetileg a Civil Rádió Színpad-kép című műsorában hangzott el.

Névjegy

Horváth Zsolt Zala megyében született. 1999-ben szerzett diplomát – kitüntetéssel – a Bécsi Zeneakadémián, majd 2002-ben a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán marketing-menedzser szakközgazdászként diplomázott. 1996-tól a Pécsi Szimfonikus Zenekar trombitaművésze, a Pécsi Művészeti Szakközépiskola és a Pécsi Tudományegyetem trombitatanára. 1997 és 1999 között több művészeti fesztivál szervezője és alapító tagja (Nemzetközi Trombitás Napok, Czifra György Emlékfesztivál). A Magyar Szimfonikus Zenekarok Szövetségének elnökségi tagja. 2003-tól a Pécsi Szimfonikus Zenekar, majd Pannon Filharmonikusok igazgatója. 2016 júniusától újabb 5 éves igazgatói kinevezést kapott.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.