Klasszikus

Hősies kaland

2012.04.28. 11:07
Ajánlom
A MÁV Szimfonikusok április 25-i hangversenyének műsora egyértelműen ilyesmit ígért. Strauss Don Juanját (op. 20), Rahmanyinov 2. zongoraversenyét (c-moll, op. 18) és Beethoven 5. szimfóniáját (c-moll, op. 67), csupa heroikus és merész szerkesztésű alkotásból összefűzött, nagyszabású, ugyanakkor rafináltan rétegzett, változatos értelmi és érzelmi reakciókat ébresztő programot. Ami azt illeti, a hősies kaland voltaképpen meg is valósult az este folyamán, jóllehet nem egészen az előzetes várakozásoknak megfelelő értelemben.

A Don Juan nagyvonalú impertinenciájától Rahmanyinov melankolikus drámaiságán át Beethoven híres megváltás-szerkezetéig emelkedő koncert íve, sajnos, nemhogy nem emelkedett, de hol stagnált, hol süllyedt az egyes művek előadása során. Pedig a zenekarban rejlő lehetőségek sokkal meggyőzőbb produkciót is eredményezhettek volna, amennyiben olyan karmesterrel lépnek pódiumra, aki következetesen és szigorú figyelemmel ügyel a játék technikai részleteire. Irwin Hoffman személyében azonban az együttesnek éppen ezt a személyt kellett a legfájóbban nélkülöznie. Hoffmannak ugyanis nem sikerült valódi, működőképes kommunikációs viszonyt kialakítania a zenészeivel. Pálca nélküli mozdulatainak nehezen kiszámítható ideje rendre pontatlan (szerencsés esetben csak duplán, máskor sokszorosan elcsúszott) belépéseket eredményezett, és miközben engedte, hogy az első emeletről lenéző koncertlátogató valósággal tengeribeteggé váljon az időnként igencsak szeszélyes egyediséggel hullámzó vonások láttán, a kompozíciókról alkotott interpretációs elképzeléseiről jószerével semmit nem árult el. Noha a zenekar ennek ellenére is erőteljesen és szép fénnyel szólt a Bartók-terem kidolgozott akusztikai viszonyai között (néhány rézfúvós gikszertől és a vonóskar időről időre jelentkező, enyhe sápadtságától eltekintve), az előadásról egyéb pozitívumot aligha lehetett elmondani.

Strauss színgazdag ötletektől nyüzsgő, kirobbanóan életteli szimfonikus költeményét Irwin lendülettelenül, lényegében kizárólag hosszú rutinjára támaszkodva vezényelte végig, anélkül, hogy akár egyetlen fricskának is megkísérelt volna egyedi, valódi karaktert adni. Az energikus, szemtelenül professzionálisan megtervezett, fantasztikus zenei szövet kényszerű, kissé lusta feszengésbe fulladt, épp csak egy árnyalattal mutatva több élénkséget, mint Beethoven ötödikje, amelynek merész szerkezeti koncepcióját, egykori meghökkentően hatásos és friss bátorságát a dirigens meg sem próbálta újrateremteni. Hagyta, hogy a korán szimbólummá nemesedett szimfóniát a megszokás merevsége bénítsa le, míg az unalomig ismert paneleket végképp be nem fedi a jólnevelt jellegtelenség vastag pora.

A legnehezebb pillanatokat mégis a zongoraverseny tartogatta a művészek és a közönség számára egyaránt. Egyrészt azért, mert a szólista, az Egyesült Államokban végzett kínai Xiayin Wang a komoly állóképességet igénylő Rahmanyinov-koncert elvárásainak messze nem tudott maradéktalanul megfelelni. Bár néhány alkalommal éppen játékának pregnánsan hangsúlyozott ritmikussága mentette meg a művet a végső széthullástól, legkésőbb a harmadik tételre tagadhatatlanná vált, hogy vesztésre áll a szólam anyagával való küzdelemben. Míg azonban ő maga éppen eléggé izmosan iskolázott volt ahhoz, hogy hidegvérrel tegye túl magát a kimaradt részleteken, a zenekari szólamok, amelyeket a másik két kompozíciót fejből, a versenyművet azonban a partitúra védelméből irányító, illetve jószerével inkább csak ütemező Hoffman jószerével teljesen magukra hagyott, ha lehet, még ingatagabb lábakon álltak. Így, mivel a figyelemre méltó szimfonikus apparátus jelenléte csak a zongora hangjának elnyomására volt elég tuttik esetén, arra azonban a legkevésbé sem, hogy dús melódiáinak remélt magabiztosságával leplezze a szólóhangszer botladozásait, a kompozíció olyan nehézkesen, bizonytalanul, csapongva és darabosan haladt előre, hogy annak követéséhez egy kalandtúra teljes túlélőfelszerelésére szükség lett volna.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

A Sziget harmadik és negyedik napján is a felhőtlen szórakozásé volt a főszerep – GALÉRIA

A délutánt még pihenéssel és sportolással töltötték a Sziget Szitizenek, az esti koncertre azonban már a fesztiválozók nagy része a színpadok köré csoportosult.
Könyv

Halálosan megfenyegették J. K. Rowlingot, amiért kiállt Salman Rushdie mellett

„Ne aggódj, te leszel a következő" – ez a komment érkezett a Harry Potter-sorozat szerzőjének Twitter-bejegyzése alá, amelyben együttérzéséről biztosította Salman Rushdie-t. A megtámadott író egyébként már felébredt az altatásból, beszélni is tud, állapota azonban még súlyos.
Színház

Szigorodnak a belépési szabályok a Budapest Bábszínházban

Az intézmény átalakította a házirendjét, komoly életkori feltételekhez kötve a belépést.
Színház

Résztvevőket keres új előadásához a Paralel Alkotócsoport

Az Otthon című készülő közösségi színházi performanszhoz nemcsak közreműködőket, történeteket is vár a társulat.
Plusz

Ami körül a világ forog – Programajánló a Sziget 6. napjára

Kihagyhatatlannak ígérkezik a fesztivál utolsó, hétfői napja is: a Fidelio Színház- és táncplaccon megtudhatod, mi lesz a cirkusz, a tánc és a performansz ötvözetéből, és, hogy két évnyi korlátozás után hogyan reagál a művészet az érintés lehetőségére. Búcsúztassuk együtt a Szigetet augusztus 15-én!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Klasszikus ajánló

Mozarttal járja körül a Balatont a Concerto Budapest

A Jupiter szimfónia, a Varázsfuvola-nyitány, a Kis éji zene, a Serenata notturna, a klarinétverseny, az Üvegharmonika-kvintett, a D-dúr és az F-dúr divertimento is megszólal azokon a hangversenyeken, amelyeket a Concerto Budapest rendez augusztus 11-14. között, nyolc balatoni helyszínen.
Klasszikus ajánló

A Magyar Dal Napja a Pesti Vigadóban

A szeptember 11-i eseményen magyar költők kortárs zeneszerzők által megzenésített verseivel találkozhat a közönség. A Zeneművészeti Tagozat részvétele a Magyar Dal Napján lehetőséget ad arra, hogy a tagozat ösztöndíjasa, Nagy Márta bemutatkozzon mint fellépő zongoraművész, s mint a műsor szerkesztője.
Klasszikus ajánló

Magyarországi bemutatók és világsztárok a Kaposfesten

2022. augusztus 13-16. között újra megrendezik az ország egyik legfontosabb kamarazenei ünnepét, a 13. Kaposfestet. Az idei fesztivál kiemelt vendége lesz Elisabeth Leonskaja, a zongora nagyasszonyaként emlegetett világhírű zongoraművésznő.
Klasszikus ajánló

A megújulás útján – augusztusban újra Arcus Temporum Művészeti Fesztivál

Valódi mélységek és tartalmak. Ezt kínálja minden évben az Arcus Temporum a Pannonhalmi Főapátságban. A monostor csodálatos tereiben idén is a zenei, az irodalmi és a képzőművészeti élet hazai és nemzetközi kiválóságai, és persze a bencés szerzetesek várják a közönséget augusztus 26–28. között.