Klasszikus

Hősies kaland

2012.04.28. 11:07
Ajánlom
A MÁV Szimfonikusok április 25-i hangversenyének műsora egyértelműen ilyesmit ígért. Strauss Don Juanját (op. 20), Rahmanyinov 2. zongoraversenyét (c-moll, op. 18) és Beethoven 5. szimfóniáját (c-moll, op. 67), csupa heroikus és merész szerkesztésű alkotásból összefűzött, nagyszabású, ugyanakkor rafináltan rétegzett, változatos értelmi és érzelmi reakciókat ébresztő programot. Ami azt illeti, a hősies kaland voltaképpen meg is valósult az este folyamán, jóllehet nem egészen az előzetes várakozásoknak megfelelő értelemben.

A Don Juan nagyvonalú impertinenciájától Rahmanyinov melankolikus drámaiságán át Beethoven híres megváltás-szerkezetéig emelkedő koncert íve, sajnos, nemhogy nem emelkedett, de hol stagnált, hol süllyedt az egyes művek előadása során. Pedig a zenekarban rejlő lehetőségek sokkal meggyőzőbb produkciót is eredményezhettek volna, amennyiben olyan karmesterrel lépnek pódiumra, aki következetesen és szigorú figyelemmel ügyel a játék technikai részleteire. Irwin Hoffman személyében azonban az együttesnek éppen ezt a személyt kellett a legfájóbban nélkülöznie. Hoffmannak ugyanis nem sikerült valódi, működőképes kommunikációs viszonyt kialakítania a zenészeivel. Pálca nélküli mozdulatainak nehezen kiszámítható ideje rendre pontatlan (szerencsés esetben csak duplán, máskor sokszorosan elcsúszott) belépéseket eredményezett, és miközben engedte, hogy az első emeletről lenéző koncertlátogató valósággal tengeribeteggé váljon az időnként igencsak szeszélyes egyediséggel hullámzó vonások láttán, a kompozíciókról alkotott interpretációs elképzeléseiről jószerével semmit nem árult el. Noha a zenekar ennek ellenére is erőteljesen és szép fénnyel szólt a Bartók-terem kidolgozott akusztikai viszonyai között (néhány rézfúvós gikszertől és a vonóskar időről időre jelentkező, enyhe sápadtságától eltekintve), az előadásról egyéb pozitívumot aligha lehetett elmondani.

Strauss színgazdag ötletektől nyüzsgő, kirobbanóan életteli szimfonikus költeményét Irwin lendülettelenül, lényegében kizárólag hosszú rutinjára támaszkodva vezényelte végig, anélkül, hogy akár egyetlen fricskának is megkísérelt volna egyedi, valódi karaktert adni. Az energikus, szemtelenül professzionálisan megtervezett, fantasztikus zenei szövet kényszerű, kissé lusta feszengésbe fulladt, épp csak egy árnyalattal mutatva több élénkséget, mint Beethoven ötödikje, amelynek merész szerkezeti koncepcióját, egykori meghökkentően hatásos és friss bátorságát a dirigens meg sem próbálta újrateremteni. Hagyta, hogy a korán szimbólummá nemesedett szimfóniát a megszokás merevsége bénítsa le, míg az unalomig ismert paneleket végképp be nem fedi a jólnevelt jellegtelenség vastag pora.

A legnehezebb pillanatokat mégis a zongoraverseny tartogatta a művészek és a közönség számára egyaránt. Egyrészt azért, mert a szólista, az Egyesült Államokban végzett kínai Xiayin Wang a komoly állóképességet igénylő Rahmanyinov-koncert elvárásainak messze nem tudott maradéktalanul megfelelni. Bár néhány alkalommal éppen játékának pregnánsan hangsúlyozott ritmikussága mentette meg a művet a végső széthullástól, legkésőbb a harmadik tételre tagadhatatlanná vált, hogy vesztésre áll a szólam anyagával való küzdelemben. Míg azonban ő maga éppen eléggé izmosan iskolázott volt ahhoz, hogy hidegvérrel tegye túl magát a kimaradt részleteken, a zenekari szólamok, amelyeket a másik két kompozíciót fejből, a versenyművet azonban a partitúra védelméből irányító, illetve jószerével inkább csak ütemező Hoffman jószerével teljesen magukra hagyott, ha lehet, még ingatagabb lábakon álltak. Így, mivel a figyelemre méltó szimfonikus apparátus jelenléte csak a zongora hangjának elnyomására volt elég tuttik esetén, arra azonban a legkevésbé sem, hogy dús melódiáinak remélt magabiztosságával leplezze a szólóhangszer botladozásait, a kompozíció olyan nehézkesen, bizonytalanul, csapongva és darabosan haladt előre, hogy annak követéséhez egy kalandtúra teljes túlélőfelszerelésére szükség lett volna.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Tánc

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.