Klasszikus

Hsin-Ni Liu: „Szívesebben játszom élő zeneszerzőktől”

2018.03.07. 10:49
Ajánlom
A tajvani származású, évek óta Magyarországon élő zongoraművésznő három koncerten három kontinenst mutat be. Az Európát megidéző hangverseny után Amerika, majd Ázsia következik.

Mi a különbség Amerika, Európa és Ázsia zenéjében, mit szeretnél bemutatni ezeken a koncerteken?

Ez a koncertsorozat a menedzsmentem ötlete volt, nekem pedig határozott elképzelésem volt, hogy olyan zeneszerzőktől játsszak, akik még életben vannak (nevet). Az első estén Beethovent játszottam Philippe de Chalendar csellistával, aki nagyon jó barátom, itt ismerkedtünk meg. Mindketten rendkívül tiszteljük Beethovent, neki álma volt, hogy a cselló-zongora szonátákat eljátsszhassa egy koncerten, én pedig imádom a gyönyörű, szenvedélyes Appassionatát. Így az első koncertben benne volt minden, Európával kapcsolatos érzésem.

Hsin-Ni Liu

Hsin-Ni Liu (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Az Amerika című estén Joe Hallman műveit mutatom be, akit az Egyesült Államokban, főiskolásként ismertem meg. A Carnegie Hallban is bemutattam egy művét, és tartjuk a kapcsolatot. Szóval írtam neki, hogy küldjön valamit, ő pedig küldött is, mégpedig egy halom kottát, hogy válasszak.

Konzultálsz a zeneszerzőkkel ezekről a művekről?

Igen, beszéltünk már több alkalommal, kérdeztem őket az ő elképzelésükről és a véleményüket az enyémről. Joe, és a harmadik koncert zeneszerzője, Chen Mao Shuen is csupán annyit mondott, hogy játsszam úgy a darabokat, ahogy szeretném. Jól esik, hogy bíznak bennem, és szabad kezet adnak.

Hsin-Ni Liu

Hsin-Ni Liu (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Jobban szeretsz kortársaktól játszani?

Annyi sok interpretációban él Beethoven, én pedig élvezem azokat a műveket előadni, amelyeket máshol nem lehetne hallani.

A harmadik koncerted az Ázsia címet viseli.

Chen Mao Shuen egy rendkívül elismert zeneszerző Tajvanon, Európában tanult fiatalkorában, ennek köszönhetően érdekes irányba fejlődött a zeneszerzői nyelve. Visszatérve Tajvanra, tanára lett a legrangosabb egyetemnek az országban, engem is tanított. Rengeteget komponált a klasszikus műfajokban – szonátákat, balladákat írt –, ez általában jellemző a tajvani zenére. A forma nyugati, de a tartalom keleti, például pentaton dallamokat szerepeltet. Chen Mao Shuen-nek markáns, egyéni stílusa van, nem mondhatnám azt rá, hogy ő a „tajvani Rahmanyinov”, vagy a „keleti Schumann”. De nem is kell szavakkal leírni, amúgy sem menne, ezt a zenét hallani kell.

Mióta élsz Magyarországon? Hogy érzed itt magad?

2009-ben költöztem ide, és az évek alatt azt tapasztaltam, hogy

a magyarok nagyon érzelmes emberek. Nagyon könnyen a szívükre vesznek dolgokat, de meg is érinti őket a szép.

Egyébként három gyerekem van, és a férjem magyar, fontos dolgok kötnek ide. A nyelvet viszont még nem tanultam meg. A legidősebb gyerekem már panaszkodik: „Anya, olyan rosszul beszélsz magyarul!” Így most már muszáj lesz!

A Hsin-Ni Liu három arca c. koncertsorozat következő estéi:
március 19. 19:30 Nádor Terem, Budapest - Amerika;
április 20. 19:30 Nádor Terem, Budapest - Ázsia

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus ajánló

Komolyzene a Vajdahunyadvárban!

Javában tart a nyár legszívderítőbb szabadtéri zenei fesztiválja, a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál. A soron következő koncerteket a Mendelssohn Kamarazenekar, a Musica Sonora Kamarazenekar és a Budapesti Vonósok adják.