Klasszikus

Hsin-Ni Liu: „Szívesebben játszom élő zeneszerzőktől”

2018.03.07. 10:49
Ajánlom
A tajvani származású, évek óta Magyarországon élő zongoraművésznő három koncerten három kontinenst mutat be. Az Európát megidéző hangverseny után Amerika, majd Ázsia következik.

Mi a különbség Amerika, Európa és Ázsia zenéjében, mit szeretnél bemutatni ezeken a koncerteken?

Ez a koncertsorozat a menedzsmentem ötlete volt, nekem pedig határozott elképzelésem volt, hogy olyan zeneszerzőktől játsszak, akik még életben vannak (nevet). Az első estén Beethovent játszottam Philippe de Chalendar csellistával, aki nagyon jó barátom, itt ismerkedtünk meg. Mindketten rendkívül tiszteljük Beethovent, neki álma volt, hogy a cselló-zongora szonátákat eljátsszhassa egy koncerten, én pedig imádom a gyönyörű, szenvedélyes Appassionatát. Így az első koncertben benne volt minden, Európával kapcsolatos érzésem.

Hsin-Ni Liu

Hsin-Ni Liu (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Az Amerika című estén Joe Hallman műveit mutatom be, akit az Egyesült Államokban, főiskolásként ismertem meg. A Carnegie Hallban is bemutattam egy művét, és tartjuk a kapcsolatot. Szóval írtam neki, hogy küldjön valamit, ő pedig küldött is, mégpedig egy halom kottát, hogy válasszak.

Konzultálsz a zeneszerzőkkel ezekről a művekről?

Igen, beszéltünk már több alkalommal, kérdeztem őket az ő elképzelésükről és a véleményüket az enyémről. Joe, és a harmadik koncert zeneszerzője, Chen Mao Shuen is csupán annyit mondott, hogy játsszam úgy a darabokat, ahogy szeretném. Jól esik, hogy bíznak bennem, és szabad kezet adnak.

Hsin-Ni Liu

Hsin-Ni Liu (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Jobban szeretsz kortársaktól játszani?

Annyi sok interpretációban él Beethoven, én pedig élvezem azokat a műveket előadni, amelyeket máshol nem lehetne hallani.

A harmadik koncerted az Ázsia címet viseli.

Chen Mao Shuen egy rendkívül elismert zeneszerző Tajvanon, Európában tanult fiatalkorában, ennek köszönhetően érdekes irányba fejlődött a zeneszerzői nyelve. Visszatérve Tajvanra, tanára lett a legrangosabb egyetemnek az országban, engem is tanított. Rengeteget komponált a klasszikus műfajokban – szonátákat, balladákat írt –, ez általában jellemző a tajvani zenére. A forma nyugati, de a tartalom keleti, például pentaton dallamokat szerepeltet. Chen Mao Shuen-nek markáns, egyéni stílusa van, nem mondhatnám azt rá, hogy ő a „tajvani Rahmanyinov”, vagy a „keleti Schumann”. De nem is kell szavakkal leírni, amúgy sem menne, ezt a zenét hallani kell.

Mióta élsz Magyarországon? Hogy érzed itt magad?

2009-ben költöztem ide, és az évek alatt azt tapasztaltam, hogy

a magyarok nagyon érzelmes emberek. Nagyon könnyen a szívükre vesznek dolgokat, de meg is érinti őket a szép.

Egyébként három gyerekem van, és a férjem magyar, fontos dolgok kötnek ide. A nyelvet viszont még nem tanultam meg. A legidősebb gyerekem már panaszkodik: „Anya, olyan rosszul beszélsz magyarul!” Így most már muszáj lesz!

A Hsin-Ni Liu három arca c. koncertsorozat következő estéi:
március 19. 19:30 Nádor Terem, Budapest - Amerika;
április 20. 19:30 Nádor Terem, Budapest - Ázsia

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Ki a legdrágább kortárs magyar festő? Itt vannak a rangsorok!

A Top10 élő magyar művész rangsora a 2019 aukciós eredmények alapján: Lakner László, Nádler Istán, Reigl Judit.
Plusz

Fesztiválozhatunk idén nyáron? – Hazai körkép a koronavírus árnyékában

Nem lesznek tavaszi fesztiválok Budapesten és vidéken. Lemondták a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. De mi van a nyári programokkal? Ennek jártunk most utána!
Könyv

Milyen olvasmányokat ajánl Szabó T. Anna a karanténos napokra?

Folytatódik Nyáry Krisztián online beszélgetés-sorozata. Az irodalomtörténész április 3-án 16 órától Szabó T. Annát kérdezi arról, hogy mivel tölti a karanténos napokat és milyen olvasmányokat ajánl.
Zenés színház

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Könyv

„A karnyújtásnyira elébem került mikrohóhér nemcsak felturbózza, de konszolidálja is a szorongást bennem”

Interjúsorozatunkban művészekkel, a kulturális élet szereplőivel beszélgetünk arról, hogyan élik meg, át és túl a koronavírus-járvány időszakát. A friss Baumgarten-emlékdíjas Marno János költő, író évek óta visszahúzódó életet él, betegsége sokszor a négy fal közé szorította. Ha van veszélyeztetett ember ezen járvány idején, akkor ő az. Ez az interjú mégis egészen szívderítő, szó van benne az újrafelfedezésekről, Fehér babákról és a szabad gondolkodásról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.