Klasszikus

Hsin-Ni Liu: „Szívesebben játszom élő zeneszerzőktől”

2018.03.07. 10:49
Ajánlom
A tajvani származású, évek óta Magyarországon élő zongoraművésznő három koncerten három kontinenst mutat be. Az Európát megidéző hangverseny után Amerika, majd Ázsia következik.

Mi a különbség Amerika, Európa és Ázsia zenéjében, mit szeretnél bemutatni ezeken a koncerteken?

Ez a koncertsorozat a menedzsmentem ötlete volt, nekem pedig határozott elképzelésem volt, hogy olyan zeneszerzőktől játsszak, akik még életben vannak (nevet). Az első estén Beethovent játszottam Philippe de Chalendar csellistával, aki nagyon jó barátom, itt ismerkedtünk meg. Mindketten rendkívül tiszteljük Beethovent, neki álma volt, hogy a cselló-zongora szonátákat eljátsszhassa egy koncerten, én pedig imádom a gyönyörű, szenvedélyes Appassionatát. Így az első koncertben benne volt minden, Európával kapcsolatos érzésem.

Hsin-Ni Liu

Hsin-Ni Liu (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Az Amerika című estén Joe Hallman műveit mutatom be, akit az Egyesült Államokban, főiskolásként ismertem meg. A Carnegie Hallban is bemutattam egy művét, és tartjuk a kapcsolatot. Szóval írtam neki, hogy küldjön valamit, ő pedig küldött is, mégpedig egy halom kottát, hogy válasszak.

Konzultálsz a zeneszerzőkkel ezekről a művekről?

Igen, beszéltünk már több alkalommal, kérdeztem őket az ő elképzelésükről és a véleményüket az enyémről. Joe, és a harmadik koncert zeneszerzője, Chen Mao Shuen is csupán annyit mondott, hogy játsszam úgy a darabokat, ahogy szeretném. Jól esik, hogy bíznak bennem, és szabad kezet adnak.

Hsin-Ni Liu

Hsin-Ni Liu (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Jobban szeretsz kortársaktól játszani?

Annyi sok interpretációban él Beethoven, én pedig élvezem azokat a műveket előadni, amelyeket máshol nem lehetne hallani.

A harmadik koncerted az Ázsia címet viseli.

Chen Mao Shuen egy rendkívül elismert zeneszerző Tajvanon, Európában tanult fiatalkorában, ennek köszönhetően érdekes irányba fejlődött a zeneszerzői nyelve. Visszatérve Tajvanra, tanára lett a legrangosabb egyetemnek az országban, engem is tanított. Rengeteget komponált a klasszikus műfajokban – szonátákat, balladákat írt –, ez általában jellemző a tajvani zenére. A forma nyugati, de a tartalom keleti, például pentaton dallamokat szerepeltet. Chen Mao Shuen-nek markáns, egyéni stílusa van, nem mondhatnám azt rá, hogy ő a „tajvani Rahmanyinov”, vagy a „keleti Schumann”. De nem is kell szavakkal leírni, amúgy sem menne, ezt a zenét hallani kell.

Mióta élsz Magyarországon? Hogy érzed itt magad?

2009-ben költöztem ide, és az évek alatt azt tapasztaltam, hogy

a magyarok nagyon érzelmes emberek. Nagyon könnyen a szívükre vesznek dolgokat, de meg is érinti őket a szép.

Egyébként három gyerekem van, és a férjem magyar, fontos dolgok kötnek ide. A nyelvet viszont még nem tanultam meg. A legidősebb gyerekem már panaszkodik: „Anya, olyan rosszul beszélsz magyarul!” Így most már muszáj lesz!

A Hsin-Ni Liu három arca c. koncertsorozat következő estéi:
március 19. 19:30 Nádor Terem, Budapest - Amerika;
április 20. 19:30 Nádor Terem, Budapest - Ázsia

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Vizuál

Nézze meg Tasnádi István új filmjét otthon!

Reinkarnációval foglalkozó cégről és klienseiről készített filmet az Aranyélet írója. Tasnádi István második rendezését augusztus 29-én vetíti a Duna TV.
Klasszikus

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.
Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.