Klasszikus

Hümmögés

2006.04.28. 00:00
Ajánlom
A Tavaszi Fesztivál előtt az a kérdés motoszkált bennem, van-e a világon ma olyan kvartett, amelynek Mozart-előadása ne fejcsóválást, hümmögést vagy teljes elutasítást váltana ki belőlem.

A Hagen Vonósnégyes hangversenye után szűkült a kérdés: van-e Magyarországon olyan kvartett, melynek Mozart-játékával meg lehetek elégedve. Ezért vártam annyira az Akadémia Vonósnégyes márványtermi koncertjét. Ők ugyanis tizenkét éves fennállásuk során annyi kurzust látogattak, ahányat csak lehetett – többek közt épp Hagenékét –, remek tanároktól tanultak. Külön-külön is kiváló muzsikusok: Környei Zsófia a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar elismert koncertmestere, ahol együtt „kamarázik” Bodó Antóniával, aki itt is, ott is a szekundot viszi, példás módon. Móré László rácáfol az összes brácsás viccre: a vonósnégyes egyik erőssége, lényének és zenélésének magabiztos nyugalma ritka erény. Maróth Bálint is ígéretes tehetség, jó kamarazenész. Többször hallottam az együttest muzsikálni, mindig meg voltam elégedve – igaz, Mozart-élményem eleddig nem volt velük.

Hangversenyük sajnos nem a teljes megelégedést váltotta ki belőlem. Mert ugyan most is remekül zenélt egyszerre a négy fiatal, most is végig érezni lehetett nemcsak a kölcsönös figyelmet, hanem a lelkesedést is, ahogy eddig bármikor – de mintha Mozart túl nehéz lenne. Nehéz, mert a K 168-as F-dúr vonósnégyes – a korai termés talán legkidolgozottabb, legötletgazdagabb darabja – haydni könnyedséget igényel. Nehéz, mert a „Vadászat” vonósnégyes lassútétele csaknem olyan összetett, mint a Jupiter-szimfóniáé. Nehéz, mert mindenki ismeri a Klarinétötöst – de milyen kevesen játsszák jól! És nehéz, mert – ahogy említettem – alig van ma zenész, aki igazán értene Mozarthoz.

Az F-dúr vonósnégyes első tételében az eltolt ritmusú zárótéma csak az utolsó megszólalásra vált érthetővé. Az f-moll lassútétel szordinált hangzása ugyan elgyönyörködtetett, egy-egy súrlódás finom hangsúlyt kapott, amely kiemelte a tétel későbbi műveket és Händelt egyszerre megidéző panaszos hangvételét – ez a tétel volt talán az egész koncert egyik legjobban sikerült momentuma. Sajnos néha meg-megtörtek a zenei gondolatok, az egyre bővülő frázisok. A menüettben szinte mindig hangsúlyt kaptak a záróhangok, ráadásul mindig egyformán. Itt kezdtem először hiányolni a könnyedséget a prím játékában, és itt tűnt először fakónak, határozatlannak a cselló. A szekund és a brácsa – különösen a trióban – szinte átvette az irányítást; élvezet volt a belső játékot hallani. A zárótétel fugatója sokkal jobban tetszett, bár a cselló indulása itt sem volt elég határozott.

A „Jagd” kvartett első tételében a játékosság is megvolt: mintha itt még pacsirtákra vadásztunk volna, úgy feleselgettek egymással a szólamok. A tétel hosszú kódája azonban érthetetlenül megszaladt és nehézkessé vált. A menüett sem lett elég légies, holott a triója a legbájosabb Mozart-zenék egyike. Egyre inkább az volt az érzésem, hogy Környei Zsófia elfáradt, vagy gyengébb napot fogott ki. A lassútétel volt a koncert mélypontja. A bevezető ütemek és az utánuk következő, mozgékonyabb zenei mondatok közti összefüggést nem sikerült megfejteni, így a tételt inkább le-, mint eljátszotta az együttes. A negyedik tétel fő dallamát kettévágva értelmezték az előadók, így az egész tétel kissé túltagolttá vált – ráadásul a belső szólamok másképp tagolták a témát.

A szünet után az A-dúr klarinétötösben Szatmári Zsolt működött közre. Szatmári saját zenekara, a Nemzeti Filharmonikusok tagjaival nemrég adta elő ezt a művet – a remek előadásról a Fidelión magam is beszámoltam. Most nem alkalmi együttessel játszott – nekem mégis az az interpretáció tetszett jobban. Az eddig említett hibák e műben mind előjöttek: a nehézkesség, az olykor túltagoló hangsúlyozás, a különválasztott záróhangok, a cselló nem elég határozott indulásai és kissé (különösen a hangok befejezésekor) flautáló pianói. Szatmári ugyan nagyszerűen illeszkedett a csapatba, de olykor a teljes együttes tűnt ritmikailag hanyagnak. Tévedés lenne azt állítani, hogy az egész előadás el volt hibázva, csak épp az apró hiányosságok meg-megzavarták a tökéletes műélvezetet.

Tehát jó, de nem kiemelkedő Mozart-hangversenyt hallhattak a jelenlévők és a rádiót hallgatók. Az Akadémia Vonósnégyes nem okozott csalódást, de azt se mondanám teljes meggyőződéssel, hogy megtaláltam azt a hazai együttest, mely Mozartot is képes úgy játszani, ahogy kell. Van tehát hova fejlődniük, és érdemes is. Szívem szerint azt mondanám, menjenek el a Budapest Vonósnégyes, Pablo Casals vagy Végh Sándor kurzusára, ahol az anyanyelvi szintű Mozart-játékot tanulhatják. Mivel erre nincs lehetőség, meg kell találniuk az élők között azt a kevés zenészt, akiktől Mozartot is érdemes tanulni. Bár nem az én házi feladatom őket megkeresni, magam a Hagen Vonósnégyesre vagy Kurtág Györgyre gondolnék.

(2006. április 24. 18:05 Magyar Rádió Márványterme; az Akadémia Vonósnégyes Mozart-hangversenye; F-dúr vonósnégyes, K 168, B-dúr „Vadászat” vonósnégyes, K 458 A-dúr klarinétötös, K 581; km.: Szatmári Zsolt (klarinét)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.