Klasszikus

Hűség és hűtlenség a Nemzeti Filharmonikusokkal

2018.12.06. 14:40
Ajánlom
Hűség és hűtlenség, élet és halál kérdéseivel foglalkozik a Nemzeti Filharmonikus Zenekar december 13-i hangversenyén. Az est szólistája Karita Mattila finn operaénekesnő, a zenekart Hamar Zsolt vezényli.

Haydn, Beethoven, Schumann, Wagner és R. Strauss művei csendülnek fel a Zeneakadémia csodálatos nagytermében. Az est szólistája Karita Mattila finn operaénekesnő, a nemzetközi operaélet sztárja lesz, akit  a BBC Music Magazine 2007-ben korunk legfontosabb szopránjai közé sorolt.

Haydn művét La fedeltà premiata (A megjutalmazott hűség) címmel mutatták be Eszterhá­zán (a mai Fertődön) az évtizedeken át a hercegi udvar zenei vezetőjeként te­vékenykedő Joseph Haydn (1732‒1809) háromfelvonásos operáját. Még 1779 novemberében leégett a kastélyhoz tar­tozó operaház, melyet újjáépítve Haydn friss alkotásával avattak föl 1781. febru­ár 25-én.

Nemzeti Filharmonikusok

Nemzeti Filharmonikusok (Fotó/Forrás: Posztós János, Müpa)

Ezt követi a majdnem egy időben született Beethoven koncertária, az „Ah, perfido” („Ó, hűtelen...”). A darab a fiatal Ludwig van Beethoven szárnypróbálgatása volt. Első előadásá­ra még a komponálás évében sor került (Lipcse, 1796. november 21.). Pietro Me­tastasio operai hangvételű verse egy kedvese által elhagyott fiatal nő harag­ját és sirámait tolmácsolja. A férfihoz intézett szavakban ellentétes érzelmek kavarognak: a nő előbb az égiek általi megbüntetését jövendöli meg, majd ke­gyelmet kérve számára, felajánlja saját halálát, végül kétségbeesésében irgalo­mért könyörög szerelméhez. A szólista Karita Mattila szoprán énekművész, akiről a The Telegraph így írt: „...elemi erő, melynek nem lehet el­lenállni... tagadhatatlan, hogy Karita Mattila odacsap a közönségnek ragyo­gó előadásmódjával, amely igen ritka a mai klasszikus zenei színtéren…”

Miután a pályatárs és barát Felix Men­delssohn-Bartholdy 1841 tavaszán elve­zényelte Robert Schumann (1810–1856) I. („Tavaszi”) szimfóniáját, rögvest újabb zenekari művek írásába fogott az addig főként zongoradarabokat és dalokat szerző komponista. Ekkor keletkeztek a IV. szimfónia, a Zongoraverseny, valamint a Nyitány, Scherzo és Finálé korai válto­zatai. Utóbbi sajátos, háromtételes ciklus lett (op. 52), amelyet eredetileg szvitnek, II. szimfóniának és még Sinfoniettának is nevezett a zeneszerző. Ősbemutatója már a véglegesült címmel zajlott le (Lip­cse, 1841. december 6.), majd Schumann 1845-ben átdolgozta a zárótételt; 1854- ben szólózongorára is átírta a művet.

mattila_2_c_lauri_erikssoncropped-112149.jpg

Karita Mattila (Fotó/Forrás: Lauri Eriksson / NFZ)

Wagner Trisztán-előjátéka (1859) fiziológiailag és pszichológiailag is pontos ábrázolása az eksztatikus szerelmi mámornak, Izolda zenéje pedig a hősnő szerelmi halálának. Richard Strauss a „Halál és megdicsőülés” című 1889-ben írt művének ihletője egy súlyos betegségből történő szerencsés felépülése, melynek során a szerzőben felmerült az „… a gondolat, hogy egy olyan ember halálát ábrázoljam, aki a legmagasabb célokért harcolt, küzdött – és művemben egy tiszta lelkű művészt rajzoltam meg.”

Részletek

2018. december 13. (csütörtök) 19:30 - Zeneakadémia 

Ferencsik bérlet 3. 

  • Haydn: A megjutalmazott hűség – nyitány
  • Beethoven: Ah, perfido! – koncertária, op. 65
  • Schumann: Nyitány, Scherzo és Finálé, op. 52
  • Wagner: Előjáték és Izolda szerelmi halála a Trisztán és Izolda c. operából
  • R. Strauss: Halál és megdicsőülés, op. 24

Közreműködők: Karita Mattila szoprán, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Hamar Zsolt

Fejléckép: Karita Mattila (fotó:  / NFZ)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Jazz/World

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Klasszikus interjú

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Klasszikus Film

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus hír

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus interjú

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.