Klasszikus

Idén is Presser Gábor és az Amadinda búcsúztatja az óévet a Zeneakadémián

2018.12.17. 14:00
Ajánlom
Immár tizennyolcadik alkalommal tart közös szilveszteri koncertet az Amadinda Ütőegyüttes és Presser Gábor. Vendégük ezúttal Falusi Mariann.

„A nyolcvanas évek vége felé baráti társaságban összefutottunk Gáborral, és megkérdeztem tőle, komponálna-e nekünk. Aztán megszületett a Drum Street Blues, amelyet először 1989. július 2-án adtunk elő a Zeneakadémián, ennek jövőre lesz harminc éve. A dal felkerült az 1992-ben megjelent Zörr című lemezre” – idézte fel Rácz Zoltán, az Amadinda vezetője az együttműködés kezdetét.

Az Amadinda 1984-ben alakult a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán tanult ütőhangszeresekből, négy tagja: Rácz Zoltán, Bojtos Károly, Holló Aurél és Váczi Zoltán.

A Presser Gáborral, az LGT alapítójával közös szilveszteri széria közvetlen előzménye az volt, hogy az ütőegyüttest 1998-ban felkérték egy évnyitó koncerten történő részvételre, amit két est követett 1999. és 2000. január 1-jén a Zeneakadémián a Kocsis Zoltán által vezényelt Nemzeti Filharmonikus Zenekarral és a Budapesti Vonósokkal.

A siker ellenére úgy éreztem, a dolog még jobb lenne, ha egy nappal korábban, szilveszterkor lenne koncert. Szóltam Pressernek, és belevágtunk.

Az első alkalom 2001 utolsó napján volt, Vigh Andrea hárfaművészt hívták meg. Az évek során számos vendég lépett fel ezeken az esteken, közöttük volt mások mellett Marton Éva, Ránki Dezső, Szakcsi Lakatos Béla, Vásáry Tamás, Falusi Mariann, Karácsony János, Rúzsa Magdi, a Hot Jazz Band vagy a Szent Efrém Férfikar. A helyszín a Zeneakadémia, de az épület felújítása alatt 2007 és 2013 között a Müpa adott otthont az eseménynek.

presser_amadinda-140106.jpg

Presser Gábor és az Amadinda Együttes

„A szervezés sokszor már tavasszal elkezdődik, nyáron tudjuk, mi lesz a szilveszteri felállás, ki lesz a vendég, amit általában Rácz Zoltán talál ki. A műsoron inkább Holló Auréllal szoktunk vívódni, nyilván a vendéghez igazodva” – fejtette ki Presser Gábor.

Újabban visszatérő közreműködők vannak, idén Falusi Mariann lép a produkcióban színpadra a Zeneakadémián, ő 2013-ban már szilveszterezett az Amadindával és Presserrel. Az énekesnő ráadásul hosszú évek óta énekel Presser- és LGT-dalokat, a szerző-billentyűssel készítette tavaly első szólólemezét is 13 dalunk címmel.

A koncert struktúrája régen kialakult. Az első részben, éjfél előtt klasszikus műveket játszunk.

Éjfél után kicsit tisztelgünk a bécsi újévi koncert előtt és egy Strauss-polkával folytatjuk, majd feljön a színpadra Gábor és érkezik a vendég, következnek a lazább, tréfásabb darabok, az LGT-dalok” – mondta Rácz Zoltán.

Mint megjegyezte, tapasztalataik szerint az első blokkba nagyon jól illenek a preklasszikus, Bach előtti korszak darabjai, bizonyos barokk szerzemények, Ravel és Debussy néhány zongoradarabja. Régi elem, hogy a vendég az első részben is feltűnik, és ezzel erősen meghatározza a koncert karakterét. Felidézte, hogy öt évvel ezelőtt az első blokkban közösen adták elő Falusival Gershwin két dalát, és közülük az egyik, az I Got Rhythm valószínűleg idén is felcsendül.

presser_amadinda_01-140106.jpg

Presser Gábor és az Amadinda Együttes

„A közönség egy része visszajáró. A Zeneakadémia nagytermébe 850-en férnek be, a nagy érdeklődés miatt az elmúlt években dupláznunk kellett: kora este kezdődik az első, eddig mindig teltházas fellépés. Idén is így lesz, tehát 19 órától és 22 óra 45 perctől is eljátsszuk a műsorunkat” – avatott be a részletekbe Rácz Zoltán.

Az Európában a legrégebb óta, változatlan felállásban működő ütőegyüttes, az Amadinda jövőre ünnepli 35. születésnapját. A kerek évforduló fő eseménye 2019. május 18-án két koncert a Zeneakadémián - a legelső Amadinda-fellépés a Zeneakadémián ezen a napon volt 1984-ben.

„A nagyteremben előadjuk az együttes két tagja, Holló Aurél és Váczi Zoltán egy-egy szerzeményét, majd tradicionális zenéket játszunk a Muzsikás együttes részvételével. Rövid szünet után átmegyünk a Solti terembe, ahol John Cage nekünk írt darabját, a Four4-t adjuk elő” – mondta Rácz Zoltán. A világhírű, 1992-ben elhunyt amerikai zeneszerző halála előtt nem sokkal fejezte be az Amadindának írt 72 perces művét, amelyet Tokióban mutattak be. Az ütőegyüttes hatlemezes sorozatban dolgozta fel Cage életművét, a 2016-ban elhunyt Kocsis Zoltánnal közösen.

A 70 éves Presser Gábornak decemberben még tíz fellépése lesz, elsősorban a Rúzsa Magdival közös turné részeként és a Csík Zenekarral.

Presser Gábor 70 éves

Kapcsolódó

Presser Gábor 70 éves

Május 27-én hetvenéves Presser Gábor Kossuth- és Erkel-díjas zeneszerző, előadóművész, számtalan nagy sláger és musical komponistája, mindannyiunk Pici bácsija.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.