Klasszikus

Idén is volt kamarafesztivál a Zeneakadémián

2016.11.24. 10:55
Ajánlom
A névadásban inkább az informativitásra, mint a poétikusságra törekedett Simon Izabella és Várjon Dénes, amikor koncertsorozatukat Kamara.hu-nak keresztelték el. Az idei koncertek a „fordulópont” témakörét járták körül, a vasárnap délelőtti koncerten három zeneszerző, Erik Satie, Liszt Ferenc és Maurice Ravel művei voltak terítéken.

Erik Satie talán első a zeneszerzők közül, aki a humort, az abszurditást önmagáért művelte és darabjai középpontjába helyezte. Megelőzte korát, három „körteformájú” darabjában például inkább műfajokra, hangzásokra reflektál, nem érzéki, hanem intellektuális impressziókat ad vissza, meglévő zenei szerkezeteket és struktúrákat rendez montázsba – ilyen szempontból már nemcsak a modern, hanem a posztmodern egyik atyja is lehet. Ránki Fülöp és Fejérvári Zoltán játékában kevésbé hallottam ilyen tudattal formált koncepciót, de ezt alig róhatom fel hibának, hiszen az ilyen művekben rejlő lehetőség éppen az, hogy több irányból megragadhatóak. Játékuk pontos és feszes volt, helyenként ugyan túl merev, de sosem unalmas; a két fiatal zongorista kiváló összhangban működtek együtt.

Túl a technikán

Kapcsolódó

Túl a technikán

Liszt Ferenc A Villa d'Este szökőkútjai kottájában János evangéliumát idézi: „...hanem az a víz, amelyet én adok néki, örök életre buzgó víznek kútfeje lesz őbenne”. Ránki Fülöp Liszt-játéka hallatán is evangéliumi idézet juthat eszünkbe, ezúttal azonban Mátétól: „sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak.” Csengery Kristóf kritikája.

A koncert első felét ezután Ránki vette át, aki kései Liszt műveket zongorázott. Az Öt zongoradarab meg sem jelent Liszt életében, a teljes sorozatot csak 1963-ban adták ki. Az első, Sehr langsam feliratú tételben nem mindig éreztem a belülről fakadó koherenciát, a tétel egészére kiható ívet, mégis maradandó élményt nyújtott, ahogy Ránki ezeket a műveket játszotta. Talán azért, mert képes volt érzelmeket, alkotó energiát vinni az apró részletekbe, egy-egy finoman ejtett hangsúlyba vagy az óvatosan leütött akkordokba. A második, Lento assai játszandó darabnál minden fenntartásomat elvethettem, olyan fegyelmezetten és hatásosan építette fel a zongorista. A harmadik és a negyedik (Andante) tétel líraiságát, precíz megformálását kell méltatnom. Az ötödik a ciklus legkomplexebb darabja, melyet nem is adtak ki 1963-ig.

Kamara.hu-4-2225 (1)

Kamara.hu-4-2225 (1) (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Zeneakadémia)

Négy elfelejtett keringő (Valses oubliées) a címe Liszt az 1880-as években írott ciklusának, mely annak is ékes bizonyítéka, hogy Debussy és a francia impresszionista iskola nem a semmiből érkezett. Ezekben a darabokban nyoma érhető még a romantikának, megelőlegezi a modernséget és érdekes intellektuális játék a keringő műfajával. Ránki előadását csak dicsérni tudom: hiába jelentett nagyobb igénybevételt, mint az előző, könnyebben játszható ciklus, mégis kiválóbb teljesítményt nyújtott. A második keringő csilingelő trillái és staccatói briliánsan szóltak, a harmadikban az egyre fokozódó erősséggel formálódó dallam artikulációját dicsérhetem.

A zongoratrió alapvetően takarékos, puritán műfaj, a hangszerelés egyik legnagyobb mestere, Ravel kamaraművei közül azonban a leggazdagabb hangzású éppen a pazar színek tündöklő a-moll trió. A komponálás során Ravel úgy oldotta meg a három hangszer különbözőségéből adódó problémákat, hogy a legvégsőkig kitágította hangterjedelmüket. Az első, Modéré tétel varázsa a klasszikus mértéktartással kidolgozott baszk melódiában keresendő, melyet a zongora vezet be. Fejérvári Zoltán ült újra a billentyűkhöz, aki az egész művön át hibátlan és jól balanszírozott, mértéktartó előadást nyújtott. A gordonkát Christoph Richter vette kézbe, aki kiválóan játszotta ezt az egyáltalán nem könnyű szólamot. A trióban ugyanis hatalmas hangterjedelmet jár be a csellószólam, egyes részeknél még a fogólapnál lejjebb is le kell fogni hangot. A hegedűszólamot Viviane Hagner játszotta, aki műsorfüzet szerint Pinchas Steinberg-tanítvány, Riccardo Chailly és Lorin Maazel muzsikustársa.

 A trió legtetszetősebb tétele a negyedik (Animé), melyre érdemes pár szót fordítanunk. Az első ütemekben a hegedű és a cselló arpeggio-szerű, finoman szőtt textúrája előtt kibontakozó zongoraszólam élénken, eleven ritmikával szólalt meg. A hegedű hasonlóan kiválóan vitte tovább a dallamot, Fejérvárit öröm volt hallani az egyénien formált kadenciaszerű szakaszban. Viviane Hagner hegedűje különösen megnyerően szólt ebben a tételben. A tétel különleges lebegését a 7/4-es és az 5/4-es ritmus váltakozása adja. Állandóan emelkedő és visszaeső dallamszerkezet vezet el a fenséges kódáig, melyben a vonósok trilláit és zongora méltóságteljesen lépegető mély akkordjai ellenpontozzák.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Klasszikus fesztivál

Auer Fesztivál Veszprémben

Minden művész hovatartozását a hazai rög dönti el – vallotta Auer Lipót, akinek a szülővárosában, Veszprémben negyedik alkalommal rendeznek zenei fesztivált.
Klasszikus hír

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.
Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény.
Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.