Klasszikus

Idill

2006.11.23. 00:00
Ajánlom
A Festetics-palota helyett a Rádió Márványterme lett a helyszíne a MÁV Szimfonikusok kamaraegyüttese által kedd koraeste adott hangversenynek. A két terem akusztikája körülbelül egyformán alkalmatlan hangversenyek rendezésére – a Márványterembe viszont kalandosabb a bejutás mostanában.

A műsor is kalandosnak ígérkezett: Wagner ismert Siegfried-idillje mellett egy korai Britten-dalciklust és Janáček fiatalkori vonósszerenádját hallgathattuk meg Takács-Nagy Gábor vezényletével. A karmester a MÁV zenekar „titkos csodafegyvere” – méltán. Hadd ne szőrözzek, hadd ne keressek hibákat ezúttal, hadd örüljek inkább őszintén annak, hogy egy igazi zenész újat és minőségit tanít a zenekarnak és közönségének! Nemcsak a műválasztásra gondolok, bár mindhárom darab megérdemli a figyelmet.

Britten Rimbaud-versekre írt ciklusa a szerző sikerült alkotásai közé tartozik. Nekem általában jobban tetszenek Britten azon művei, melyekben szerepet kap az emberi hang is (a Szerenádtól a Tavasz-szimfóniáig). E korai dalciklusban jónéhány karakter- vagy zsánerdarab hallható, köztük néhány hangulatfestő vagy (a verseknek megfelelően) igen rövid, szinte csak átvezető dal – a tíz dal ciklussá áll össze. Schranz Szilvia igen meggyőző hangon énekelt, különösen a halkan, kristálytisztán és vibrato nélkül megfújt magas kezdőhangok árulkodnak fölényes technikai tudásról. Az énekesnő nem egyszerűen eldalolta e darabokat, hanem el is játszotta – a színjátékba olykor operás allűrök is kerültek (némi túljátszás, túléneklés túlvibrálással), összességében mégis sikerült visszaadnia a mű belső értékeit. A vonószenekar és karmestere igen jól kísért – néhány mélyvonós túllógástól eltekintve.

Takács-Nagy Gábor minden mű előtt rövid ismertetést tartott, amolyan kedvcsinálót vagy inkább vallomást, hogy miért szereti e műveket. Janáčekhez a hazai közönségnek kell is a ráhangolódás: azt hiszem, nagyon távol állunk még attól, hogy a morva szerző értékeit eléggé becsüljük. Bevallom, a most elhangzott vonószenekari szvitet nem ismertem. A dvořáki ihletésű mű sokkal több, mint egy ifjú szerző tisztelgése: bár 1878-ban, a mű keletkezésekor még messze vagyunk a szerző teljesen egyedi hangjától, igen mély, introvertált vonósmuzsika ez. Az előadás remekül emelte ki a tételek különböző, olykor humoros-táncos, olykor merengő karakterét, s ha van is hova finomodni a MÁV zenekar vonóskarának (pl. a bőgők intonációjának), az efféle darabok pedagógiailag is fontosak.

Szünet után Wagner Siegfried-idilljében a fúvósokkal kibővült kamarazenekar hangszínére már nem lehetett panaszunk: a meglehetősen vehemens, lendületes, ugyanakkor intimen vallomásos előadás bármely hazai együttes dicsőségére válna.

Nem mondok újat azzal, hogy Takács-Nagy Gábor kiváló zenész. Biztos vannak, akik kritizálják karmesteri tevékenységét. Ők bizonyára inkább a látványból indulnak ki, nem az eredményből. Aki viszont a megszólaló zenére kíváncsi, az csak örül, hogy ismét egy remek hangszeres zenészünk vesz kézbe egy együttest. Takács-Nagy zenei tudása mellett bizonyára megjátszás nélküli, megnyerő emberi lényének is szerepe van abban, hogy egy közepesnek elkönyvelt zenekarral bebizonyítja, hogy érdemes rájuk odafigyelni. Még hosszú és fáradságos munka vár rájuk, természetesen – de egy ilyen koncert után talán ők is érzik, hogy érdemes.

(2006. november 21. 18:00 Magyar Rádió Márványterme – A MÁV Szimfonikus Zenekar Kamarazenekarának koncertje; Britten: Les Illuminations, op. 18 (dalciklus Rimbaud verseire); Janácek: Szvit vonószenekarra; Wagner: Siegfried – Idyll; km.: Schranz Szilvia (szoprán); vez.: Takács-Nagy Gábor)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.