Klasszikus

Ifjú szívvel

2013.05.07. 07:21
Ajánlom
Nyitány, versenymű és - egy vonósnégyesből kiképzett szimfónia. Ezt az egyszerre szabványos és rendhagyó mintát követte a Pannon Filharmonikusok sorozatzáró koncertje, amelynek különös jelentőségét Frankl Péter fellépése garantálta. KRITIKA

A Pannon Filharmonikusok együttese már rég nem „vidéki zenekar" - erről az örvendetesen közhelyromboló tényről győződhet meg a budapesti koncertjáró mindannyiszor, amikor csak a fővárosba látogatnak Pécs szimfonikusai. Nyilvánvalóan vannak jobban, és akadnak kevésbé sikerült hangversenyeik, de a teljesítményük általános színvonala, s ilyesformán immár a velük szemben támasztott hallgatói elvárás szintje is, igen magas, s összességében a hazai élmezőnyhöz mérhető. Erről adott bizonyságot „A zongora arca" elnevezésű sorozat utolsó, május 4-i koncertje is, amely Fazil Say nyomában most a 78. életévében járó nagyságot, Frankl Pétert vendégelte, s ahol a zenekar élére a pécsi muzsikusok körében érezhetően közszeretetnek örvendő fiatal karmester, Vass András állt.

A Don Giovanni nyitánya mindjárt jó formában mutatta a Pannon Filharmonikusok művészközösségét, jóllehet e szám koncerteken való megszólaltatása majd' mindig problematikusnak bizonyul. Az előadók és a hallgatók ugyanis - érthető okokból - a teljes operát (sőt olykor az operából kibontott világdrámát) keresik e nyitányban, s ez az előzetes elvárás csak részlegesen teljesülhet. Vass András remekül motiváló vezénylése nyomán most egy okosan fölépített, az alul- és felülfogalmazástól egyaránt tartózkodó interpretációt hallhattunk, tartózkodóan kimért dinamikai határok között mozogva, s mégis erőteljes hatást keltve.

Ám bármennyire is rokonszenvesnek találtatott e nyitószám, a nézőtéri hangulat már-már tapintható feszültségét Frankl Péter megjelenése hívta életre ezen az estén. Szemre meglepő módon, hiszen a pompásan szabott frakkjában bevonuló, elegáns idős művész valósággal patríciusi nyugalmat árasztott magából, szemernyi kétséget sem hagyva, hogy jóvoltából Schumann oly népszerű (s ebben a koncertévadban is már jó párszor és többek által elővezetett) a-moll zongoraversenye első osztályú előadásban kerül majd elénk. Csakhogy a rezervált megjelenésű úr a zongora mellett ezúttal is fiatalnak bizonyult: nem az örökifjúság kockázatot nem ismerő értelmében, hanem éppenséggel a szenvedélyében mindent kockára vető ifjúság hevességét, az indulat testmelegét érzékeltetve a hallgatókkal. Hogy Frankl technikája (egy-két elenyésző, bár észrevehető maszatosságtól eltekintve) máig imponáló, az bizony kevésbé tetszett fontos és nyugtázandó ténynek, mint az, hogy mindjárt a nyitótétel egyetemlegesen berántott minket a szenvedélyességében is ékesszóló zongorahang és a szólistával érzékenyen lépést tartó zenekari kíséret közös történetébe. Frankl teljesítménye mellett is okvetlenül méltatandónak tetszett a vonóskar szép, egynemű hangzása, melynek tagjai valósággal a Liszt által szokatlanul gunyoros modorban zongora nélküli zongoraversenynek ítélt versenymű társfőszereplőivé váltak.

A zongoraverseny után sajnálatosan elmaradt ráadás hiányérzete és az obligát szünet nyomában egy régi-új mű következett: A halál és a lányka szimfonikus zenekari átirata, a vezénylő Vass András munkája, amelynek első felhangzására két nappal korábban a pécsi Kodály Központban került sor. Itt már a fúvósoknak is bőségesen kijutott a feladatból, mely tény egyszerre tűnt örvendetesnek és mélyen problematikusnak. Örvendetesnek, hiszen remek formát hallatott a teljes fafúvós szekció és a rezesek egész csapata, ám problematikusnak is, merthogy közreműködésük a komoly mesterségbeli tudással készült átirat egyik vitatható pontját jelentette. A nem csupán (mellék)címében, de hangulatában is halálközeli vonósnégyes ugyanis nagyjából elveszítette markáns alapkarakterét ebben a gazdagon kicirkalmazott, fényesen nagyromantikus hangszerelésben. Mintha csak egy stúdiószínpadra elgondolt monodráma dúsult volna fel görög tragédiává egy hatalmas szabadtéri játszóhelyen, a zenekari tűzijáték pompája többnyire tetszetősségében is kitakarta az eredeti Schubert-mű üzenetét, amely bizony-bizony már a mahleri kamarazenekar-változatban is el-elhomályosul. Ezzel együtt is elmondható ugyanakkor, hogy a Schubertnél „nagyzenekaribb" hangszerelés igen kellemes hallgatnivalót kínált számunkra, igaz, hol Mendelssohn, hol meg Berlioz felé kormányozva csapongó gondolatainkat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Elhunyt Martin Böttcher, Németország egyik legsikeresebb filmkomponistája

A Winnetou-filmek legendás zeneszerzőjét kilencvenegy éves korában, szombatra virradóra érte a halál a schleswig-holsteini Rendsburgban.
Klasszikus ajánló

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus magazin

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus hír

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Klasszikus london

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.