Klasszikus

Ifjú titánok estje – Sziget, 2.nap

2008.08.15. 00:00
Ajánlom
Sem a kánikula, sem a por nem enyhült a Sziget második napján, sőt inkább fokozódott, mégis akadtak sokan, akik klasszikus zenei koncertre és kortárs táncelőadásra mentek el egy-egy zártabb sátorba. A kérdés, lehet-e komolyabban művelődni a Szigeten? Avagy lehet-e (szabad-e) párnákon fekve komolyzenei koncertet hallgatni?

A válasz: lehet és szabad! Az Octopus Nagysátrában (ahol főként komolyzenei koncerteket és beszélgetéseket hallgathatunk meg) például kifejezetten így van kialakítva a berendezés. Első ránézésre meglepő lehet, hogy a sátorban padlószőnyeggel borított, magasított dobogójú nézőtéren hívogató fehér párnák nem csupán egy délutáni szieszta kellékei, hanem az állandó, esti komolyzenei koncertek résztvevői is. Itt így lehet, sőt, így kell a koncertet hallgatni. Ezért nem vette senki tiszteletlenségnek a fiatal zeneakadémisták mintegy egy órás koncertje alatt, hogy a hallgatóság közt akadtak oldalra vagy hátradőlten (elvétve csukott szemmel) meditáló emberek vagy épp egymás karjában fekvő párok is. A Capriccio Kamarazenekar Bécsi klasszikus estjén elhangzott Mozart D-dúr divertimentója, a Törökinduló és a Kis éji zene, valamint Haydntől az Andante cantabile, a ráadást azonban még csak nem is a lelkes és erősen tapsoló közönség kezdeményezte, hanem maguk a zenészek. A nézőtér a koncert végére megtelt, mások a sátoron kívülről hallgatták a zenét.

 
 

Kíváncsi voltam, vajon mindenki a koncert miatt jött ide? Nem tévesztették össze valamelyik könnyűzenei sátorral? Néhány megkérdezettem azonban azt igazolta vissza, hogy ide bizony szinte mindenki a komolyzene miatt jött: vagy azért, mert egy ismerőse játszik, vagy azért, mert Mozart a kedvenc zeneszerzője, vagy csupán azért, mert maga is hegedült korábban. Érdekes volt azt is megfigyelni, hogy a koncert végére sokakat mire inspirált a zene és a kényelmes közeg: három, vélhetően angol férfi a zene ritmusára szappanbuborékokat fújt, közvetlen mellettem egy fiú, akit előző este már láttam a Vándor Vurstlinál, egy fém golyót bűvölt a kezei közt úgy, mintha a golyóra nem is hatna a gravitáció. Akadt olyan is, aki pedig szívószállal vezényelte a koncertet a sátoron kívül, de ez sem volt zavaró, mert láthatóan a zene (és az alkohol) szeretetéből fakadt a humoros attrakció.

 
 

Nem sokkal a zeneakadémisták koncertje után kezdődött a Fiatal koreográfusok estje a Színház- és Táncsátorban, melyen három rövidebb kortárs táncelőadást láthattunk.

Az első pár perces, egyszemélyes Tranz című produkció koreográfusa és táncosa is Szivkov Alekszandr. Sajnos erre az előadásra még nem sikerült ráhangolódnom, elsősorban rövidsége és a ki- bemászkáló nézők zajai miatt, pedig érzékelhető volt, hogy a pillanatokat, atmoszférát eszközmentesen, csak a fény és a fehér test segítségével ábrázoló Tranz sokkal erősebb hatást is kiválthatott volna egy nyugodtabb környezetben.

 
 

A második, szintén egyszemélyes tánc előadója és koreográfusa a tunéziai Bahri Ben Yahmed volt, aki La cigale et la fourmi címmel La Fontaine A tücsök és hangya jól ismert meséjét gondolta újra, és táncolta el mindkét szereplőt egyedül. Saját átirata tulajdonképpen a mese továbbgondolása, melyet az előadás előtt a színpad szélén ülve felolvasott a közönségnek is franciául. A szorgos hangya vágyódni kezd a tücsök után, aki már elment, a hangya megbánta tettét, ezért elmegy megkeresni őt. A tánc nemcsak a mese újraolvashatóságával játszik, hanem a mozdulataiban, zenéjében és jelmezeiben nyugat és kelet is összetalálkozik. Sebestyén Márta hangja után arab zenére táncol tovább az egyszerű fekete inget és nadrágot hófehér, csillogó szegélyű kaftánra cserélő Bahri Ben Yahmed addig, amíg egy fényfolyósón elsétálva elvezet minket is saját meséjének megoldásához.

 
 
 
 

A harmadik előadást a Budapest Tánciskola diákjai adták elő Elénore Valére koreografálásában. Az On Friskin "dinamikus, sodró, tiszta tánc", ahogy ezt a leírásban olvashatjuk - és még ennél sokkal több. Három fiú és három lány összehangolt, pontos, lendületes, a profizmus határát súroló táncáról van szó. Következetesen végigvitt mozdulatokat látunk olyan fiatal táncosoktól, akik már nemcsak saját mozdulataikért felelősek, hanem a többiekért is. Nem látni erőlködést, sem pedig üresjáratot, folyamatosan mozgásban vannak és magukkal ragadnak minket is. És hiába a kintről beszűrődő blues és gépzene hangjai, hiába a színpad előtt folyton áttrappoló, idegesítő álnézők, abban a tizenkét percben a tánc elnyomta a külső zajokat.

 
 
 
 

(A fotókat Csizmadia Tamás készítette.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Klasszikus magazin

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Klasszikus interjú

Keller András: „A művészet a világ átörökítésének nagy lehetősége”

Ismét megrendezi egynapos kortárs fesztiválját a Concerto Budapest, november 16-án a BMC-ben. A hallgatás napja központi szerzője a nemrég elhunyt Szofija Gubajdulina lesz. A vele való közös munkárólis kérdeztük az együttes főzeneigazgatóját.
Klasszikus ajánló

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Klasszikus ajánló

Az opera ezer arca – fiatal énekesekkel koncertezik a Szent István Filharmonikusok

Varázslatos operavilág a Zeneakadémián: a Gaudeamus 2 – Az opera ezer arca című koncerten Mozart, Verdi, Donizetti és Rossini legismertebb áriái kelnek életre, hősies, komikus és tragikus pillanatokat tárva a közönség elé.