Klasszikus

Ifjú titánok estje – Sziget, 2.nap

2008.08.15. 00:00
Ajánlom
Sem a kánikula, sem a por nem enyhült a Sziget második napján, sőt inkább fokozódott, mégis akadtak sokan, akik klasszikus zenei koncertre és kortárs táncelőadásra mentek el egy-egy zártabb sátorba. A kérdés, lehet-e komolyabban művelődni a Szigeten? Avagy lehet-e (szabad-e) párnákon fekve komolyzenei koncertet hallgatni?

A válasz: lehet és szabad! Az Octopus Nagysátrában (ahol főként komolyzenei koncerteket és beszélgetéseket hallgathatunk meg) például kifejezetten így van kialakítva a berendezés. Első ránézésre meglepő lehet, hogy a sátorban padlószőnyeggel borított, magasított dobogójú nézőtéren hívogató fehér párnák nem csupán egy délutáni szieszta kellékei, hanem az állandó, esti komolyzenei koncertek résztvevői is. Itt így lehet, sőt, így kell a koncertet hallgatni. Ezért nem vette senki tiszteletlenségnek a fiatal zeneakadémisták mintegy egy órás koncertje alatt, hogy a hallgatóság közt akadtak oldalra vagy hátradőlten (elvétve csukott szemmel) meditáló emberek vagy épp egymás karjában fekvő párok is. A Capriccio Kamarazenekar Bécsi klasszikus estjén elhangzott Mozart D-dúr divertimentója, a Törökinduló és a Kis éji zene, valamint Haydntől az Andante cantabile, a ráadást azonban még csak nem is a lelkes és erősen tapsoló közönség kezdeményezte, hanem maguk a zenészek. A nézőtér a koncert végére megtelt, mások a sátoron kívülről hallgatták a zenét.

 
 

Kíváncsi voltam, vajon mindenki a koncert miatt jött ide? Nem tévesztették össze valamelyik könnyűzenei sátorral? Néhány megkérdezettem azonban azt igazolta vissza, hogy ide bizony szinte mindenki a komolyzene miatt jött: vagy azért, mert egy ismerőse játszik, vagy azért, mert Mozart a kedvenc zeneszerzője, vagy csupán azért, mert maga is hegedült korábban. Érdekes volt azt is megfigyelni, hogy a koncert végére sokakat mire inspirált a zene és a kényelmes közeg: három, vélhetően angol férfi a zene ritmusára szappanbuborékokat fújt, közvetlen mellettem egy fiú, akit előző este már láttam a Vándor Vurstlinál, egy fém golyót bűvölt a kezei közt úgy, mintha a golyóra nem is hatna a gravitáció. Akadt olyan is, aki pedig szívószállal vezényelte a koncertet a sátoron kívül, de ez sem volt zavaró, mert láthatóan a zene (és az alkohol) szeretetéből fakadt a humoros attrakció.

 
 

Nem sokkal a zeneakadémisták koncertje után kezdődött a Fiatal koreográfusok estje a Színház- és Táncsátorban, melyen három rövidebb kortárs táncelőadást láthattunk.

Az első pár perces, egyszemélyes Tranz című produkció koreográfusa és táncosa is Szivkov Alekszandr. Sajnos erre az előadásra még nem sikerült ráhangolódnom, elsősorban rövidsége és a ki- bemászkáló nézők zajai miatt, pedig érzékelhető volt, hogy a pillanatokat, atmoszférát eszközmentesen, csak a fény és a fehér test segítségével ábrázoló Tranz sokkal erősebb hatást is kiválthatott volna egy nyugodtabb környezetben.

 
 

A második, szintén egyszemélyes tánc előadója és koreográfusa a tunéziai Bahri Ben Yahmed volt, aki La cigale et la fourmi címmel La Fontaine A tücsök és hangya jól ismert meséjét gondolta újra, és táncolta el mindkét szereplőt egyedül. Saját átirata tulajdonképpen a mese továbbgondolása, melyet az előadás előtt a színpad szélén ülve felolvasott a közönségnek is franciául. A szorgos hangya vágyódni kezd a tücsök után, aki már elment, a hangya megbánta tettét, ezért elmegy megkeresni őt. A tánc nemcsak a mese újraolvashatóságával játszik, hanem a mozdulataiban, zenéjében és jelmezeiben nyugat és kelet is összetalálkozik. Sebestyén Márta hangja után arab zenére táncol tovább az egyszerű fekete inget és nadrágot hófehér, csillogó szegélyű kaftánra cserélő Bahri Ben Yahmed addig, amíg egy fényfolyósón elsétálva elvezet minket is saját meséjének megoldásához.

 
 
 
 

A harmadik előadást a Budapest Tánciskola diákjai adták elő Elénore Valére koreografálásában. Az On Friskin "dinamikus, sodró, tiszta tánc", ahogy ezt a leírásban olvashatjuk - és még ennél sokkal több. Három fiú és három lány összehangolt, pontos, lendületes, a profizmus határát súroló táncáról van szó. Következetesen végigvitt mozdulatokat látunk olyan fiatal táncosoktól, akik már nemcsak saját mozdulataikért felelősek, hanem a többiekért is. Nem látni erőlködést, sem pedig üresjáratot, folyamatosan mozgásban vannak és magukkal ragadnak minket is. És hiába a kintről beszűrődő blues és gépzene hangjai, hiába a színpad előtt folyton áttrappoló, idegesítő álnézők, abban a tizenkét percben a tánc elnyomta a külső zajokat.

 
 
 
 

(A fotókat Csizmadia Tamás készítette.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Könyv

„Szégyen és gyalázat” – Írók reagáltak Demeter Szilárd publicisztikájára

Kepes András lemondta a PIM-ben megrendezendő könyvbemutatóját, Vámos Miklós melegebb éghajlatra küldte Demeter Szilárdot, Dragomán szégyennek és gyalázatnak nevezte az esetet. Felbolygatta a szakmát a PIM főigazgatójának írása.
Könyv

Nem meneszti a kormány Demeter Szilárdot az origós írás miatt

Arról kérdeztek az ellenzéki képviselők, hogy menesztik-e a Demeter Szilárdot a holokausztrelativizáló publicisztika miatt.
Színház

Vecsei H. Miklós arról beszélt, miért búcsúzott el a Vígszínháztól

„Leszek én még vígszínházi tag” – mondta a Rózsavölgyi Szalon Mi jár a fejedben című műsorában Vecsei H. Miklós, akinek a neve hosszú évekre egybeforrt Nemecsekével. Most ír, rendez, zenél és újratervez.
Klasszikus

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

30. születésnapját ünnepli az Orfeo Zenekar

A zenekar Haydn és Mozart-művekből álló koncerttel ünnepli fennállásának harmincadik évfordulóját 2021. január 19-én a Zeneakadémián.
Klasszikus mvm

A zeneművészet fiatal tehetségeit díjazta az MVM

A zeneművészet legtehetségesebb fiatal képviselői tizenharmadik alkalommal vehették át a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategóriájának elismeréseit. Az MVM Zrt. idén is tíz hazai tehetséget díjazott, ez alkalommal először bárki ingyenesen nyomon követhette az online megrendezett díjátadót és a fiatal zenei géniuszok gálakoncertjét 2020. november 26-án, az mvmjuniorprima.hu oldalon.
Klasszikus online közvetítés

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Klasszikus hír

Japán zeneszerző nyerte idén a Zeneakadémia Bartók Világversenyét

Sinszuke Okamoto nyerte el idén a komponistáknak meghirdetett Bartók Világverseny első díját. A győztes mű szerepel majd a 2021-es, vonósnégyes formációknak szóló megmérettetésen is.
Klasszikus gyász

Elhunyt Terényi Ede erdélyi magyar zeneszerző

Elhunyt 85 éves korában Terényi Ede Erkel Ferenc-díjas romániai magyar zeneszerző, zenetudós, aki az egyik legjátszottabb alkotónak számít az erdélyi magyar zeneszerzők között.