Klasszikus

Igor Stravinsky

2005.04.04. 00:00
Ajánlom
Pétervár külvárosában, Oranienbaumban született 1882. június 17-én. Apja a pétervári operaház vezető basszistája volt, de fiát jogásznak szánta. Stravinsky kötelességszerűen végzett jogi tanulmányai mellett tanult zenét: előbb zongorát, majd zeneelméletet, végül Rimszkij-Korszakovnál hangszerelést. 1906-ban befejezte a jogi egyetemet és nyomban hátat is fordított ennek a tudománynak.

Megírta I. szimfóniáját, valamint A faun és a pásztorlány című zenekari dalciklusát Puskin költeményeire (1906-1907). Mindkét korai kompozícióját be is mutatták Pétervárott. A következő évben írta a Tűzijátékot. Ekkor figyelt fel tehetségére Gyagilev, a nemrég alakult Orosz Balett vezetője, és kompozíciót kért tőle együttese számára. Ennek a megbízásnak eredményeképpen jött létre Stravinsky három fiatalkori remekműve (A tűzmadár, 1910; a Petruska, 1911 és a Tavaszi áldozás, 1913.).

Az alig harminc esztendős zeneszerző meghódította a világot. 1914-ben Svájcban telepedett le, 1920-tól Franciaországban élt. Egyidejűleg megkezdte nemzetközi pályafutását mint karmester — saját műveinek interpretátora — is. A második világháború kitörése után átköltözött az Egyesült Államokba. 1939-ben a Harvard Egyetemen tanított, majd Hollywoodban telepedett le. 1962-ben hatalmas sikerrel vendégszerepelt a Szovjetunióban. Nyolcvanadik születésnapját világszerte reprezentatív keretek között ünnepelték, számos művészi és társadalmi kitüntetéssel tisztelték meg. Stravinsky 1971. április 6-án hunyt el New Yorkban.

Hosszú és termékeny életműve ellentmondásokban és meglepetésekben gazdag. Fiatalkori kompozícióiban — amelyekkel világhírét megalapozta — az orosz népi dallamok és táncok inspirálták, ezekből alakította ki karakterisztikus, szabad ritmikáját, szigorú dallamvonalait, politonalitását és a hangzás brutális újszerűségét. A későromantikától elfásult, az impresszionizmus mesterkéltségeibe belefáradt közönség erre az új hangra készségesen és elragadtatva reagált. A Stravinsky-művek körül támadt szenvedélyes polémia csak fokozta az érdeklődést e művek megismerése iránt. Sikere tetőpontján azonban a zeneszerző gyökeresen szakított az önmaga által teremtett hagyományokkal, a neo-primitivizmussal és annak orosz népi kapcsolataival. Elhatározta, hogy a továbbiakban távol tartja magát minden zenén kívüli asszociációtól, műveit nagyobb alkotói ökonómiával, kevesebb eszközzel, tisztább körvonalakkal formálja meg. Ennek a stílusváltásnak első eredménye A katona története (1918), ezt követi a Pulcinella (1919), majd a Szimfóniák fúvóshangszerekre (1920). Az ötletszerű ritmusképletek helyébe a barokk concertók egyenletes lüktetése, az idegborzoló hangtömegek helyébe a zenei szövet átlátszó rendezettsége, a gazdaságos hangszerelés került.

A szenzáció, a kritika megoszló véleménye és ennek következménye, az általános érdeklődés ezúttal sem maradt el. Stravinsky neoklasszikus korszakának kimagasló alkotásai (Zsoltárszimfónia, Oedipus Rex) diadallal állták meg egy viharos emberöltő próbáját, és ma már a „klasszikusok” között a helyük.

Neoklasszikus periódusának végén a The Rake's Progress című opera áll, 1951-ben. A továbbiak során a hetven éves Stravinsky ismét új utat keresett, és ezt a tizenkétfokúság praxisában találta meg, amely utoljára a szerializmushoz vezetett. Zenei testamentumaként e részben emocionális, részben logikai bravúrra alapozott műveit hagyta az utókorra a csaknem kilencvenéves mester.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.