Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

2019.06.17. 15:00
Ajánlom
A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

1. Képzeld el a darab karakterét

„Úgy gondolom, nem kevés időt kell ezzel eltölteni, mielőtt az ember kezébe venné a hangszerét: képzeljük el a frázisokat, a hangjegyeket” – tanácsolja a brácsaművész. „Egyszerű feladatnak tűnik, de mégsem így csinálják a legtöbben, hanem először eljátsszák valahogy a darabot, aztán megpróbálják jobban és jobban.”

„Kemény feladat – elképzelni az ideális hangzást, aztán megvalósítani, amennyire csak lehet. És ami ennél is több: olyan pontosan elképzelni a zenét, hogy ennek segítségével felülkerekedjünk a technikai nehézségeken.”

tabea-zimmermann-133215.jpg

Tabea Zimmermann

2. Lassú gyakorlás

„Ebben abszolút fanatikus vagyok: vizsgáld úgy a játékodat, mint egy mikroszkópon keresztül.

A lassú gyakorlás nem egyszerű: sok türelem kell hozzá, és gyakran úgy tűnhet, nem jutsz előbbre.

Pedig minden egyes nüansz, amit így felfedezel, hozzásegít –nem csak az aktuális darabhoz, amin dolgozol, hanem a következő tízhez is. És amikor végre a megfelelő sebességgel játszol, akár a kis részletek 80%-át átmentheted a játékodba, ami valljuk be, elég jó arány.”

3. Gondolj a kontextusra!

„Mindig nagylátószögben kell nézni a darabot” – tanácsolja Zimmermann. „Gyakran adok a tanítványaimnak egy egyszerű vonókezelési szabályt: egy ütemet egy vonóval kell végigjátszani, így a mű ritmikai részleteit szélesebb kontextusba tudjuk helyezni.”

4. Állítsd be a metronómon, hogy a hangsúlytalan ütést jelezze

„Hindemithtől tanultam ezt a gyakorlatot. Nagyon nehéz úgy játszani, hogy a metronóm csak az off-beatet jelzi (…), de segít ráérezni a hangsúlyos ütésre, és a figyelmet a gyakran elhanyagolt hangsúlytalan részekre irányítja.”

5. Hasznosítsd újra az energiádat

„A cél mindig az, hogy a legkisebb erőfeszítéssel a legteljesebb eredményt érjük el” – tanácsolja Tabea Zimmermann. „Ez azt is jelenti, hogy mindig tudjuk előre, hogy mi következik, és ne tegyünk felesleges mozdulatokat. Más szóval: használjuk azt az impulzust, ami ütemekkel korábban ért minket.” Egy példát is említ: „Mondjuk, hogy a frázis a vonó hegyén végződött, és a következő belépés a szünet után a vonó tövéhez közelebb kezdődik. A kettőt kösd össze egy kerek mozdulattal (…), hogy fenntartsd a flowt.”

6. Próbálj ki minél több lehetőséget

„Ami az ujjrendet és a vonóvezetést illeti, próbálj ki annyi variációt, amennyit csak tudsz, a gyakorlás során válaszd ki a legmegfelelőbbet. Ne írd bele a kottába rögtön, inkább (…) énekeld el a frázist, képzeld el a fejedben, és keresd meg azt a módot, ami a legtermészetesebben jön.”

„Szeretettel…” – Joachim József tanácsai hegedűsöknek

Kapcsolódó

„Szeretettel…” – Joachim József tanácsai hegedűsöknek

Brahms jóbarátja és műveinek tolmácsolója, Európa egyik legrangosabb hegedűművésze volt a 19. században Joachim József. Az idős mester Vecsey Ferencnek gyűjtött össze hét szabályt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.
Vizuál

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.