Klasszikus

Így hatott a madárének Olivier Messiaen zenéjére

2017.04.30. 16:12
Ajánlom
A francia komponistát alkotói válságból húzta ki, hogy rátalált a madarak énekére, melyet egész életében szenvedélyesen gyűjtött.

Tekintsetek az égi madarakra, hogy nem vetnek, nem aratnak, sem csűrbe nem takarnak; és a ti mennyei Atyátok eltartja azokat. Nem sokkal különbek vagytok-é azoknál?

(Máté 6:26)

Az ötvenes évek elején Olivier Messiaen a világhír küszöbén állt: a grandiózus Turangalîla-szimfóniát Leonard Bernstein mutatta be 1949-ben, és a párizsi zenei életben is kulcsszerepet töltött be zeneszerzőként, orgonistaként és tanárként. Élete mégis válságban volt: miközben felesége egyre rosszabb mentális állapotba került, ő beleszeretett egy tanítványába, és ez megrémítette a mélyen katolikus komponistát. Válságban volt zeneszerzőként is. Úgy érezte, hogy a számos zenei impulzus között elvesztette elsődleges célját: hogy a zene Istent dicsőítse.

Olivier Messiaen

Olivier Messiaen (Fotó/Forrás: Erich Auerbach / Getty Images Hungary)

Megfogadta Jézus szavait: a madarakra tekintett

Miután beleásta magát a legújabb zenei nyelvekbe – többek között a szerializmusba –, figyelme a madarak felé fordult. A zeneszerző életében, akinek nevéről ma rögtön az ornitológiára asszociálunk, a húszas évektől jelen volt már a madárdal. Gyakran járt vidéken, és ott hallgatta az éneküket. A Quatuor pour la fin du temps (Kvartett az idők végezetére) című kamaramű harmadik tételében egy klarinétszóló hívja a madarakat.

Az ötvenes évektől még egyénibb, pontosabb és direktebb módon szerepel a madárének. Ilyen mű a Réveil des oiseaux (A madarak ébredése), az 1956-58 között írt zongoradarab-sorozat, a Catalogue d'Oiseaux (Madárkatalógus), illetve a Chronochromie című zenekari mű 18 hangszerre, 18 egyszerre szóló "madárral".

Messiaen zenéjét megváltoztatták a madarak. Addig rendkívül pontos, szimmetrikus formákban alkotott, melyeket a távol-keleti és görög esztétika, illetve a vallásos misztérium ihletett. A madarak zenéjének lejegyzése viszont kihívás elé állította, hiszen más módon kellett alkalmaznia a ritmust és a harmóniát. Jó példája ennek az 1935-ben komponált La Nativité du Seigneur orgonaszvit Les Anges c. tétele, melynek minden ütemében van egy extra tizenhatod hangjegy.

Ami a zeneszerző számára bonyolult és alapos alkotó- és kutatómunka eredménye, az a madaraknak könnyed és természetes. „Néhány ritmikai jellegzetességtől eltekintve a motívumok és a ritmusok tárháza kimeríthetetlen [a madaraknál]. A frázisok hosszúsága és száma mindig kiszámíthatatlan, meglepő, mégis olyan harmónia jellemzi őket, melyről nehéz elhinni, hogy improvizáció.”

Az alábbi két videóban Messiaen – rendkívül szórakoztató illusztrációkkal – beszél a madarakról. Az elsőben a csalogány és a haris kerül szóba, a másodikban pedig egy rigófélét hallgat meg a természetben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Színház

„Ami a szőnyeg alatt van” – Bíró Kriszta könyvet ír Molnár Piroskáról

Az életrajzi mű a Corvina Kiadónál készül, szerzője, az Örkény Színház többkötetes íróként is számon tartott művésze régóta jól ismeri Molnár Piroskát, így bizalmasan tud vele beszélgetni a szakmáról és életéről.
Plusz

Könnyűzene a korona idején

Sok más minden mellett a koronvírus-járvány azt is befolyásolja, hogy hol és hogyan fogyasztunk könnyűzenét ezekben a hónapokban. A zeneipar teljes egészére meghatározó – és egyelőre sok tekintetben, de legalábbis számos szegmensére, úgy tűnik, sokkszerű és katasztrofális – hatással van az, ami pillanatnyilag a világon történik.
Jazz/World

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Könyv

Röhrig Géza karanténban - Élőben New Yorkból

Nyáry Krisztián online sorozata nem ismer országhatárokat. Ezúttal a New Yorkban élő költőt kérdezi arról, mit olvas a kényszerű otthonlét alatt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.