Klasszikus

Így hatott a madárének Olivier Messiaen zenéjére

2017.04.30. 16:12
Ajánlom
A francia komponistát alkotói válságból húzta ki, hogy rátalált a madarak énekére, melyet egész életében szenvedélyesen gyűjtött.

Tekintsetek az égi madarakra, hogy nem vetnek, nem aratnak, sem csűrbe nem takarnak; és a ti mennyei Atyátok eltartja azokat. Nem sokkal különbek vagytok-é azoknál?

(Máté 6:26)

Az ötvenes évek elején Olivier Messiaen a világhír küszöbén állt: a grandiózus Turangalîla-szimfóniát Leonard Bernstein mutatta be 1949-ben, és a párizsi zenei életben is kulcsszerepet töltött be zeneszerzőként, orgonistaként és tanárként. Élete mégis válságban volt: miközben felesége egyre rosszabb mentális állapotba került, ő beleszeretett egy tanítványába, és ez megrémítette a mélyen katolikus komponistát. Válságban volt zeneszerzőként is. Úgy érezte, hogy a számos zenei impulzus között elvesztette elsődleges célját: hogy a zene Istent dicsőítse.

Olivier Messiaen

Olivier Messiaen (Fotó/Forrás: Erich Auerbach / Getty Images Hungary)

Megfogadta Jézus szavait: a madarakra tekintett

Miután beleásta magát a legújabb zenei nyelvekbe – többek között a szerializmusba –, figyelme a madarak felé fordult. A zeneszerző életében, akinek nevéről ma rögtön az ornitológiára asszociálunk, a húszas évektől jelen volt már a madárdal. Gyakran járt vidéken, és ott hallgatta az éneküket. A Quatuor pour la fin du temps (Kvartett az idők végezetére) című kamaramű harmadik tételében egy klarinétszóló hívja a madarakat.

Az ötvenes évektől még egyénibb, pontosabb és direktebb módon szerepel a madárének. Ilyen mű a Réveil des oiseaux (A madarak ébredése), az 1956-58 között írt zongoradarab-sorozat, a Catalogue d'Oiseaux (Madárkatalógus), illetve a Chronochromie című zenekari mű 18 hangszerre, 18 egyszerre szóló "madárral".

Messiaen zenéjét megváltoztatták a madarak. Addig rendkívül pontos, szimmetrikus formákban alkotott, melyeket a távol-keleti és görög esztétika, illetve a vallásos misztérium ihletett. A madarak zenéjének lejegyzése viszont kihívás elé állította, hiszen más módon kellett alkalmaznia a ritmust és a harmóniát. Jó példája ennek az 1935-ben komponált La Nativité du Seigneur orgonaszvit Les Anges c. tétele, melynek minden ütemében van egy extra tizenhatod hangjegy.

Ami a zeneszerző számára bonyolult és alapos alkotó- és kutatómunka eredménye, az a madaraknak könnyed és természetes. „Néhány ritmikai jellegzetességtől eltekintve a motívumok és a ritmusok tárháza kimeríthetetlen [a madaraknál]. A frázisok hosszúsága és száma mindig kiszámíthatatlan, meglepő, mégis olyan harmónia jellemzi őket, melyről nehéz elhinni, hogy improvizáció.”

Az alábbi két videóban Messiaen – rendkívül szórakoztató illusztrációkkal – beszél a madarakról. Az elsőben a csalogány és a haris kerül szóba, a másodikban pedig egy rigófélét hallgat meg a természetben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.