Klasszikus

Így hatott a madárének Olivier Messiaen zenéjére

2017.04.30. 16:12
Ajánlom
A francia komponistát alkotói válságból húzta ki, hogy rátalált a madarak énekére, melyet egész életében szenvedélyesen gyűjtött.

Tekintsetek az égi madarakra, hogy nem vetnek, nem aratnak, sem csűrbe nem takarnak; és a ti mennyei Atyátok eltartja azokat. Nem sokkal különbek vagytok-é azoknál?

(Máté 6:26)

Az ötvenes évek elején Olivier Messiaen a világhír küszöbén állt: a grandiózus Turangalîla-szimfóniát Leonard Bernstein mutatta be 1949-ben, és a párizsi zenei életben is kulcsszerepet töltött be zeneszerzőként, orgonistaként és tanárként. Élete mégis válságban volt: miközben felesége egyre rosszabb mentális állapotba került, ő beleszeretett egy tanítványába, és ez megrémítette a mélyen katolikus komponistát. Válságban volt zeneszerzőként is. Úgy érezte, hogy a számos zenei impulzus között elvesztette elsődleges célját: hogy a zene Istent dicsőítse.

Olivier Messiaen

Olivier Messiaen (Fotó/Forrás: Erich Auerbach / Getty Images Hungary)

Megfogadta Jézus szavait: a madarakra tekintett

Miután beleásta magát a legújabb zenei nyelvekbe – többek között a szerializmusba –, figyelme a madarak felé fordult. A zeneszerző életében, akinek nevéről ma rögtön az ornitológiára asszociálunk, a húszas évektől jelen volt már a madárdal. Gyakran járt vidéken, és ott hallgatta az éneküket. A Quatuor pour la fin du temps (Kvartett az idők végezetére) című kamaramű harmadik tételében egy klarinétszóló hívja a madarakat.

Az ötvenes évektől még egyénibb, pontosabb és direktebb módon szerepel a madárének. Ilyen mű a Réveil des oiseaux (A madarak ébredése), az 1956-58 között írt zongoradarab-sorozat, a Catalogue d'Oiseaux (Madárkatalógus), illetve a Chronochromie című zenekari mű 18 hangszerre, 18 egyszerre szóló "madárral".

Messiaen zenéjét megváltoztatták a madarak. Addig rendkívül pontos, szimmetrikus formákban alkotott, melyeket a távol-keleti és görög esztétika, illetve a vallásos misztérium ihletett. A madarak zenéjének lejegyzése viszont kihívás elé állította, hiszen más módon kellett alkalmaznia a ritmust és a harmóniát. Jó példája ennek az 1935-ben komponált La Nativité du Seigneur orgonaszvit Les Anges c. tétele, melynek minden ütemében van egy extra tizenhatod hangjegy.

Ami a zeneszerző számára bonyolult és alapos alkotó- és kutatómunka eredménye, az a madaraknak könnyed és természetes. „Néhány ritmikai jellegzetességtől eltekintve a motívumok és a ritmusok tárháza kimeríthetetlen [a madaraknál]. A frázisok hosszúsága és száma mindig kiszámíthatatlan, meglepő, mégis olyan harmónia jellemzi őket, melyről nehéz elhinni, hogy improvizáció.”

Az alábbi két videóban Messiaen – rendkívül szórakoztató illusztrációkkal – beszél a madarakról. Az elsőben a csalogány és a haris kerül szóba, a másodikban pedig egy rigófélét hallgat meg a természetben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.
Klasszikus évad

Évadot hirdetett a Vajda Gergely művészeti vezetésével működő UMZE

A 2019-20-as évadban is izgalmas és változatos programot kínál az UMZE együttes. A keleti filozófiák és a nyugati zene kapcsolatáról szól az évad első programja.
Klasszikus marton éva

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.