Klasszikus

Így kell járni! Bősze Ádám beavatta a fiatalokat a keringő világába

Báli forgatag és babzsákfotel: Beszámoló a második #NoBabel-koncertről
2018.12.05. 14:40
Ajánlom
Egy nyelvet zenélünk – ez a mottója a Pannon Filharmonikusok ifjúsági koncertsorozatának. A #NoBabel idei második alkalmán a társastáncok játszották a főszerepet, de csakis a résztvevő fiatalok után.

A koncert előtti beavató előadáson ugyanis a felnőttek és a kisebb testvérek nem lehettek jelen, az újságíró is csak az erkélyen rejtőzködhetett. A földszinti széksorok nagy részét kiemelték, helyüket egy táncparkett és színes párnák, babzsákfotelek foglalták el. Az elsődleges célközönség, a 14 és 18 év közötti fiatalok számára a koncert ugyan ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Így nem marad el a beengedés és a jegykezelés ünnepélyessége, mielőtt lehuppannának a kényelmes ülőhelyekre.

A programsorozat házigazdája, Bősze Ádám tudja, milyen fontosak az első pillanatok. Mielőtt beszélgetést kezdett volna a fiatalokkal, a Pannon Filharmonikusok és egy versenytáncos-pár közreműködésével egy tangó-koreográfiát mutatott nekik.

A #NoBabel idei témája ugyanis a táncok világa; a négy koncert egy-egy tánctípust mutat be.

Miután a közönség így bevonódott, szívesen és aktívan vett részt a diskurzusban. Bősze Ádám tanóraszerű előadás helyett kérdésekkel késztette gondolkodásra a fiatalságot, akiket láthatóan inspirált ez a párbeszédes forma. Miért jó a tánc? Milyen érzés táncolni? Hogyan hat a táncosok kapcsolatára? Milyen az a tánc, amit a gyerekeiknek nem engednének meg? Milyen táncokat látnak szívesen egy mai buliban? Milyen a divat, és mi történik vele az idők során? Élvezettel hallgattam a közönség nyitottságra valló válaszait. A házigazda varázsa a derűs, ízléses lazaság mellett abban rejlett, hogy komolyan vette a hallgatóságát.

Babel_01-092250.jpg

A #NoBabel második alkalma Pécsett 2018-ban (Fotó/Forrás: FoTóth / PFZ)

A beszélgetés amellett, hogy bevonta a fiatal közönséget, érdekes információkkal is szolgált. Megtudtuk például, hogy a keringőt egy időben több helyen betiltották, hogy a tangó az egyetlen latin-amerikai eredetű tánc a standard táncok között, hogy a foxtrott neve a tánc gyorsaságára utal, és hogy a tangó alatt a zenekarban hallott ritmushangszer elődje eredetileg egy kivájt tökből készült.

A bátrabbak még arra is hajlandóak voltak, hogy a táncparkettre lépve ellessék a versenytáncosoktól a keringő alapjait.

A beavató előadás nem reflektált a koncert meghirdetett címére, miszerint a bálterem a Facebook elődje lenne (legfeljebb annyiban, hogy a szervezők erősen hangsúlyozták a Facebook-oldal lájkolásának fontosságát), de ez nem okozott hiányérzetet. A koncert megkezdése előtt szó esett a 14 és 18 év közöttiek számára induló videópályázatról. Az alkotásokban a pályázók azt mutathatják be, hogy hogyan kapcsolódnak ők a zenéhez és a tánchoz.

Babel_03-092249.jpg

Érdeklődve figyeltek, kérdeztek a #NoBabel hallgatói (Fotó/Forrás: FoTóth / PFZ)

A beavatót követő koncerten már részt vehettek a felnőttek is. A Pannon Filharmonikusok tagjai színes ruhában, szinte hétköznapi öltözékben jelentek meg a színpadon; ez a kötetlenség is a zene természetes, életközeli voltát üzente a tizenéveseknek. A zenészek mosolyából a közönség jól láthatta, hogy az együtt zenélés menő – olyasmi, ami boldogságot ad. Volt is miért mosolyogniuk, hiszen a koncert műsorán csupa lendületes tánczene szerepelt, amik azért születtek, hogy hallgatójuk elvarázsolódjon, és önkéntelenül megmozduljon a lába… A koncert, mintegy nyitótáncként, ifj. Johann Strauss Tavaszi hangok-keringőjével kezdődött, de hallhattunk tangót, ragtime-ot és foxtrottot is, akár egy valódi múlt századi estélyen. A műsor jellegéből adódóan többnyire a fúvósok és az ütősök uralták a hangzást, és tették ezt olyan természetességgel, mintha az évad minden koncertjén ragtime-ot játszanának – és olyan lelkesedéssel, amit a valódi megszokás jó eséllyel letörölne az arcokról. A szólisták kivétel nélkül hozzájárultak a hangulathoz és a magas zenei minőséghez egyaránt. Sodró lendületű, felszabadult, táncba csábító és minden pillanatban professzionális előadásnak lehettünk tanúi.

Babel_02-092249.jpg

A Pannon Filharmonikusok tagjai a #NoBabelen (Fotó/Forrás: FoTóth / PFZ)

Bár nem a felnőttek voltak az elsődleges célközönség, ők sem szenvedtek hátrányt semmiben. A koncert után Bősze Ádám nekik is tartott egy előadást, amire már sokkal inkább illett az „előadás” címke. A magyarázatok és forrásidézetek megfogalmazása és tartalma is zeneszerető felnőttekre volt szabva, de a figyelmes zeneértő is számos újdonságot hallhatott, nem beszélve a szórakoztató anekdotákról, amik időről időre oldották a tények szikárságát. Bősze Ádám végigkísérte hallgatóságát a táncok és a tánczenék történetén. Beszélt arról, hogy hogyan hatott az elképesztő méreteket öltő keringődivat az 1800-as évek nagyvárosaira, vagy éppen az idősebb Johann Strauss fiainak pályaválasztására. De szó esett arról is, hogy hogyan reagált a kottakiadás ipara az igényre, hogy otthon, mindössze egy zongorával felszerelve táncmulatságot lehessen varázsolni. Más módon, mint a tizenévesek, de a felnőttek is részesültek az élményből, hogy gondolkozásra késztetik őket.

Mert ez is élmény, akárcsak a tánc.

Pécs, Kodály Központ, 2018. december 1.

Fények, árnyak, tüzek: Verdi Requiemje a Kodály Központban

Kapcsolódó

Fények, árnyak, tüzek: Verdi Requiemje a Kodály Központban

Mécsesek fénye fogadta az érkezőt, és az örök tűz lángjait idézte meg Verdi Requiemje a Pannon Filharmonikusok koncertjén a pécsi Kodály Központban, Mindenszentek előestéjén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.
Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.