Klasszikus

Így kell járni! Bősze Ádám beavatta a fiatalokat a keringő világába

Báli forgatag és babzsákfotel: Beszámoló a második #NoBabel-koncertről
2018.12.05. 14:40
Ajánlom
Egy nyelvet zenélünk – ez a mottója a Pannon Filharmonikusok ifjúsági koncertsorozatának. A #NoBabel idei második alkalmán a társastáncok játszották a főszerepet, de csakis a résztvevő fiatalok után.

A koncert előtti beavató előadáson ugyanis a felnőttek és a kisebb testvérek nem lehettek jelen, az újságíró is csak az erkélyen rejtőzködhetett. A földszinti széksorok nagy részét kiemelték, helyüket egy táncparkett és színes párnák, babzsákfotelek foglalták el. Az elsődleges célközönség, a 14 és 18 év közötti fiatalok számára a koncert ugyan ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Így nem marad el a beengedés és a jegykezelés ünnepélyessége, mielőtt lehuppannának a kényelmes ülőhelyekre.

A programsorozat házigazdája, Bősze Ádám tudja, milyen fontosak az első pillanatok. Mielőtt beszélgetést kezdett volna a fiatalokkal, a Pannon Filharmonikusok és egy versenytáncos-pár közreműködésével egy tangó-koreográfiát mutatott nekik.

A #NoBabel idei témája ugyanis a táncok világa; a négy koncert egy-egy tánctípust mutat be.

Miután a közönség így bevonódott, szívesen és aktívan vett részt a diskurzusban. Bősze Ádám tanóraszerű előadás helyett kérdésekkel késztette gondolkodásra a fiatalságot, akiket láthatóan inspirált ez a párbeszédes forma. Miért jó a tánc? Milyen érzés táncolni? Hogyan hat a táncosok kapcsolatára? Milyen az a tánc, amit a gyerekeiknek nem engednének meg? Milyen táncokat látnak szívesen egy mai buliban? Milyen a divat, és mi történik vele az idők során? Élvezettel hallgattam a közönség nyitottságra valló válaszait. A házigazda varázsa a derűs, ízléses lazaság mellett abban rejlett, hogy komolyan vette a hallgatóságát.

Babel_01-092250.jpg

A #NoBabel második alkalma Pécsett 2018-ban (Fotó/Forrás: FoTóth / PFZ)

A beszélgetés amellett, hogy bevonta a fiatal közönséget, érdekes információkkal is szolgált. Megtudtuk például, hogy a keringőt egy időben több helyen betiltották, hogy a tangó az egyetlen latin-amerikai eredetű tánc a standard táncok között, hogy a foxtrott neve a tánc gyorsaságára utal, és hogy a tangó alatt a zenekarban hallott ritmushangszer elődje eredetileg egy kivájt tökből készült.

A bátrabbak még arra is hajlandóak voltak, hogy a táncparkettre lépve ellessék a versenytáncosoktól a keringő alapjait.

A beavató előadás nem reflektált a koncert meghirdetett címére, miszerint a bálterem a Facebook elődje lenne (legfeljebb annyiban, hogy a szervezők erősen hangsúlyozták a Facebook-oldal lájkolásának fontosságát), de ez nem okozott hiányérzetet. A koncert megkezdése előtt szó esett a 14 és 18 év közöttiek számára induló videópályázatról. Az alkotásokban a pályázók azt mutathatják be, hogy hogyan kapcsolódnak ők a zenéhez és a tánchoz.

Babel_03-092249.jpg

Érdeklődve figyeltek, kérdeztek a #NoBabel hallgatói (Fotó/Forrás: FoTóth / PFZ)

A beavatót követő koncerten már részt vehettek a felnőttek is. A Pannon Filharmonikusok tagjai színes ruhában, szinte hétköznapi öltözékben jelentek meg a színpadon; ez a kötetlenség is a zene természetes, életközeli voltát üzente a tizenéveseknek. A zenészek mosolyából a közönség jól láthatta, hogy az együtt zenélés menő – olyasmi, ami boldogságot ad. Volt is miért mosolyogniuk, hiszen a koncert műsorán csupa lendületes tánczene szerepelt, amik azért születtek, hogy hallgatójuk elvarázsolódjon, és önkéntelenül megmozduljon a lába… A koncert, mintegy nyitótáncként, ifj. Johann Strauss Tavaszi hangok-keringőjével kezdődött, de hallhattunk tangót, ragtime-ot és foxtrottot is, akár egy valódi múlt századi estélyen. A műsor jellegéből adódóan többnyire a fúvósok és az ütősök uralták a hangzást, és tették ezt olyan természetességgel, mintha az évad minden koncertjén ragtime-ot játszanának – és olyan lelkesedéssel, amit a valódi megszokás jó eséllyel letörölne az arcokról. A szólisták kivétel nélkül hozzájárultak a hangulathoz és a magas zenei minőséghez egyaránt. Sodró lendületű, felszabadult, táncba csábító és minden pillanatban professzionális előadásnak lehettünk tanúi.

Babel_02-092249.jpg

A Pannon Filharmonikusok tagjai a #NoBabelen (Fotó/Forrás: FoTóth / PFZ)

Bár nem a felnőttek voltak az elsődleges célközönség, ők sem szenvedtek hátrányt semmiben. A koncert után Bősze Ádám nekik is tartott egy előadást, amire már sokkal inkább illett az „előadás” címke. A magyarázatok és forrásidézetek megfogalmazása és tartalma is zeneszerető felnőttekre volt szabva, de a figyelmes zeneértő is számos újdonságot hallhatott, nem beszélve a szórakoztató anekdotákról, amik időről időre oldották a tények szikárságát. Bősze Ádám végigkísérte hallgatóságát a táncok és a tánczenék történetén. Beszélt arról, hogy hogyan hatott az elképesztő méreteket öltő keringődivat az 1800-as évek nagyvárosaira, vagy éppen az idősebb Johann Strauss fiainak pályaválasztására. De szó esett arról is, hogy hogyan reagált a kottakiadás ipara az igényre, hogy otthon, mindössze egy zongorával felszerelve táncmulatságot lehessen varázsolni. Más módon, mint a tizenévesek, de a felnőttek is részesültek az élményből, hogy gondolkozásra késztetik őket.

Mert ez is élmény, akárcsak a tánc.

Pécs, Kodály Központ, 2018. december 1.

Fények, árnyak, tüzek: Verdi Requiemje a Kodály Központban

Kapcsolódó

Fények, árnyak, tüzek: Verdi Requiemje a Kodály Központban

Mécsesek fénye fogadta az érkezőt, és az örök tűz lángjait idézte meg Verdi Requiemje a Pannon Filharmonikusok koncertjén a pécsi Kodály Központban, Mindenszentek előestéjén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Tánc

Önálló univerzum épül a Millenárison

Elkezdődött a Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison. A világon egyedülálló, monumentális attrakció létrehozásán olyan kiemelkedő magyar alkotók is dolgoznak, akik korábban számos film – köztük hollywoodi sikerprodukciók – vizuális világának megteremtésében vettek részt.
Klasszikus

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.
Klasszikus

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Plusz

Reflektorfényben a tehetség mentorai – átadták a Mester-M Díjakat

Tizenöt kivételes pedagógus, tanár és edző, akiknek munkája generációk életére van hatással – ők vehették át a személyenként ötmillió forinttal járó elismerést április 17-én, az immár hagyománynak számító Mester-M Díjátadó Gálán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai drámából ifjúkori mestermű – az Idomeneót adja elő a Szent István Filharmonikusok

Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című operáját mutatja be a Szent István Filharmonikusok a Purcell Kórus közreműködésével és Vashegyi György vezényletével április 26-án a Müpában.
Klasszikus ajánló

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Klasszikus ajánló

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.
Klasszikus lapszemle

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus ajánló

Klassz a Belvárosban – IV. Komolyzenei Napok az Aranytízben

Május 9. és 11. között különleges, egyetlen alkalommal megvalósuló koncerteknek ad helyet az Aranytíz a Belváros szívében. Fellép többek között Czene Rudolf, Kállai Ernő, Lugosi Ali, Hornyák Balázs, Szüts Apor, Pál István Szalonna és Bandája, Duka Elemér & Gipsy Chamber Orchestra.